صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۵:۲۴  ، 
کد خبر : ۲۸۴۲۲۱

اخبار ویژه روزنامه‌ها 7 آذر

روزنامه کیهان **

وام خودرو فقط به نفع خودروسازان و دلالان بود

یک سایت حامی دولت می‌گوید وام 25 میلیونی خودرو، سود کلانی را به جیب دلالان می‌ریزد.

نامه نیوز با اشاره به اعطای تسهیلات 25 میلیون تومانی برای فروش خودروهای شرکت‌های خودروسازی نوشت: در شرایطی که 110 هزار خودرو در این طرح به فروش رفته است اما به نظر می‌رسد موضوع تامین منابع مالی این طرح از سوی بانک مرکزی با مشکلاتی همراه است. در همین رابطه معاون شرکت خودروسازی سایپا گفته است این خودروها تا زمانی که فاکتور نشود قابل تحویل نیست که فاکتور آن هم منوط به دریافت مبلغ آن یعنی تامین اعتبار از سوی بانک مرکزی است. چرا که باید ابتدا فاکتور، صدور سند و پلاک بگیرد بعد تحویل شود. وی در رابطه با زمان یک ماهه تحویل خودروها گفته زمانی که پول کامل به حساب خودروساز وارد و تامین مالی بانک‌ها انجام شود از آن تاریخ یک ماه فرصت داریم که خودرو را تحویل دهیم.

نامه‌نیوز افزود: اما در شرایطی که بیش از 10 روز از پایان ثبت‌نام خرید خودرو با وام 25میلیون تومانی سپری می‌شود، به نظر می‌رسد موضوع تامین منابع مالی و اختلاف میان بانک مرکزی و خودروسازان وارد فاز جدیدی شده است و در شرایطی که در موعد مقرر خودروهای فروخته شده به مشتریان تحویل داده نشود رکود در بازار خودرو ادامه خواهد یافت.

اگرچه این طرح موافقان زیادی دارد اما در مقابل نیز بسیاری از فعالان بازار اجرای چنین طرحی را برای خروج بازار از رکود مناسب نمی‌دانسته و معتقد بودند این طرح مسکن کوتاه مدت برای بازار است. بر همین اساس برخی فعالان بازار معتقدند این طرح هیچ دردی از بازار خودرو دوا نخواهد کرد و فقط در این میان منافع خودروساز تامین شده است. به اعتقاد فعالان بازار در طرح خرید خودرو با وام 25 میلیون تومانی علاوه بر مردم دلال‌ها نیز اقدام به خرید خودرو کرده‌اند به نحوی که برخی از انبارهای این افراد مملو از خودرو شده است.

فعالان بازار می‌گویند دلالان در آینده با مشارکت لیزینگ‌ها خودروهای خود را با سود سالانه 36 درصد به فروش می‌رسانند و در این میان فقط منافع خریداران است که رعایت نمی‌شود.

خوش‌گمانی مبنا نداشت خصومت غرب تغییر نکرده است

تصویب قطعنامه حقوق بشر علیه ایران، خلاف ادعای تغییر روش برخورد غرب پس از توافق است.

روزنامه وطن‌ امروز با طرح این سوال که «دولت بعد از قطعنامه ضدایرانی چه می‌کند؟ آیا دوباره روح توافق آزرده شده است؟» نوشت: رئیس‌جمهور بعد از عقد توافقنامه ژنو آن را «زانو زدن قدرت‌ها در برابر ایران» نامیده بود و در اولین صحبتش اعلام کرد دیگر دیوار تحریم‌ها ترک برداشته است. طبق توافقنامه ژنو قرار نبود تحریم دیگری علیه ایران اعمال شود؛ این حداقل توافق فی‌مابین، طبق گفته‌های مسئولان کشور بود اما کمتر از چند هفته بعد از توافق، تحریم‌ها مجدد و مکرر هم شروع شد.

ظریف در پی انتقاداتی که به بدعهدی طرف مقابل می‌شد درباره اعمال تحریم‌های بعد از ژنو توسط آمریکا علیه کشورمان اعلام داشته بود: این تحریم‌ها با روح توافقنامه ژنو مغایرت دارد و همین کلام نهایت و بزرگ‌ترین موضع علیه عهدشکنی طرف مقابل در توافق بود. دولت با همه نقدهای وارد بر مسیر مذاکرات و نحوه تعاملات غلطی که منجر به یک توافق بد و ضعیف شد؛ برجام را به کشور آورد و برجام مبتنی بر قیودی که مجلس، شورای امنیت ملی و رهبر انقلاب زدند؛ مصوب و اجرای آن منوط به اجرای اولیه آن قیود شد. همچنین برخی شروط نیز درباره ادامه اجرا یا توقف اجرای تعهدات برجام گذاشته شد.

شرط اساسی در نامه رهبر حکیم انقلاب مربوط به تحریم‌ها بود. ایشان فرمودند: «از آنجا که پذیرش مذاکرات از سوی ایران اساسا با هدف لغو تحریم‌های ظالمانه اقتصادی و مالی صورت گرفته است و اجرایی شدن آن در برجام به بعد از اقدام های ایران موکول گردیده، لازم است تضمین‌های قوی و کافی برای جلوگیری از تخلف طرف‌های مقابل، تدارک شود که از جمله آن اعلام کتبی رئیس‌جمهور آمریکا و اتحادیه اروپایی مبنی بر لغو تحریم‌هاست در اعلام اتحادیه اروپایی و رئیس‌جمهور آمریکا باید تصریح شود که این تحریم‌ها به کلی برداشته شده است. هرگونه اظهاری مبنی بر اینکه ساختار تحریم‌ها باقی خواهد ماند، به منزله نقض برجام است.» و شرط دوم عبارت بود از «در سراسر دوره 8 ساله، وضع هرگونه تحریم در هر سطح و به هر بهانه‌ای (از جمله بهانه‌های تکراری و خودساخته تروریسم و حقوق بشر) توسط هر یک از کشورهای طرف مذاکرات، نقض برجام محسوب خواهد شد و دولت موظف است طبق بند 3 مصوبه مجلس، اقدام‌های لازم را انجام دهد و فعالیت‌های برجام را متوقف کند.»

نویسنده می‌افزاید: این شروط بدین معناست که عدم لغو تحریم‌ها یا اعمال تحریم جدید به هر بهانه‌ای به معنای عهدشکنی طرف مقابل و توقف همکاری در چارچوب برجام است. پس از شروط رهبری، همه تاکیدشان بر آن بود که باید تمام توجه خودشان را برعدم تخلف طرف مقابل جلب کنند اما حالا و تنها یک ماه پس از تایید مشروط برجام با «سند صیانت»، دوباره موضوع قطعنامه ضدایرانی و ایضا تحریم‌های پساقطعنامه‌ای مطرح شده است. کمیته حقوق بشر مجمع عمومی سازمان ملل روز پنجشنبه 28 آبان‌ماه، اولین قطعنامه ضدایرانی خود در دوران پسابرجام را تصویب کرد.

احمد شهید در گزارش خود گفته که با روی کارآمدن دولت حسن روحانی، وضعیت حقوق بشر در ایران «بدتر» شده است.

این روزنامه با اشاره به اینکه آقای روحانی معتقد است توافق هسته‌ای فصل جدیدی در روابط ایران و غرب است، نوشت: حالا یک‌بار دیگر یک قطعنامه دیگر علیه ایران در دستور کار قرار گرفته است و اتفاقا کسانی که جلوی ایران نشسته بودند و تعهد کرده بودند دیگر خبری از قطعنامه و تحریم نباشد نیز پای این قطعنامه را امضا کرده‌اند. حالا سوال اساسی این است که رفتار دولت چگونه خواهد بود؟ آیا این بار نیز از حرف‌های عوام‌فریبانه همچون «از روز پایان مذاکرات برخورد دنیا با ایران در موضوع هسته‌ای براساس متن برجام و قطعنامه تغییر کرده است» یا «تنها روح توافق آزاردیده» و... استفاده خواهد کرد یا واقعا اقدامی متقابل و متناسب را در این‌باره اتخاذ می‌کند؟

عصبانیت ترکیه به خاطر باخت در قمار بر سر داعش است

سرنگونی جنگنده‌ روسی به خاطر شکست ترکیه در جنگ سوریه و حمایت از داعش است. ترکیه راه ترانزیت برای ورود تروریست‌ها به خاک سوریه بود. داعش همچنین طرف معامله ترکیه در قاچاق سوخت است.

این تحلیل‌ها بخشی از تحلیل‌های گسترده در محافل سیاسی و رسانه‌ای غرب پس از سرنگونی سوخوی روسیه از سوی ترکیه است. وسلی کلارک، فرمانده پیشین نیروهای نظامی ناتو در اروپا، گفت تردیدی نیست که گروه تروریستی داعش به ترکیه نفت می‌فروشد. وی در گفت‌وگو با شبکه خبری سی‌ان‌ان تصریح کرد: مسلما ترکیه با گروه تروریستی داعش در قاچاق نفت همدست است. فراموش نکنیم که داعش یک گروه تروریستی است که اعضای آن را افراط‌گرایان تشکیل می‌دهند و به همین علت است که این گروه به شیعیان حمله می‌کنند و منافع ترکیه و عربستان سعودی را تضمین می‌کنند.

از سوی دیگر روزنامه انگلیسی ایندیپندنت خاطرنشان کرد: علت اصلی سرنگونی جنگنده‌ روسی از سوی ترکیه این است که آنکارا سال‌ها وقت خود را صرف حمایت از گروه‌های تروریست کرده اما هیچ نتیجه‌ای از آن نگرفته است. ترکیه در حال ناامید شدن است. در دوره ریاست‌جمهوری رجب طیب اردوغان و حزب وی، حزب عدالت و توسعه، سیاست‌های ترکیه در خصوص جنگ سوریه در چهار سال گذشته سیاست‌هایی غلط و پرهزینه بوده است. وقتی این جنگ در سال 2011 شروع شد، آنکارا به اشتباه توان رژیم بشار اسد را دست‌کم گرفت و از گروه‌های تندرویی حمایت کرد که برای سرنگونی او می‌کوشیدند. ترکیه در این روند همچنین کردها را به حاشیه راند و قدرت‌های منطقه‌ای مانند ایران را از خود دور کرد. با گذشت چهار سال به نظر می‌رسد که اسد همچنان قدرت را در دست دارد و رژیم وی بخش محوری در هرگونه طرح گذار خواهد بود که قدرت‌های خارجی هفته گذشته درباره آن به مذاکره نشسته بودند. ایران بازیگری کلیدی است که غرب دیگر نمی‌‌تواند آن را نادیده بگیرد. ائتلاف طرفدار اسد نه فقط اکنون از پشتیبانی قاطع روسیه برخوردار است، بلکه جامعه بین‌المللی نیز دیگر تمرکز خود را بر سرنگونی این رژیم معطوف نکرده و در عوض به فکر شکست دادن گروه‌هایی مانند داعش است.

ایندیپندنت افزود: این جا به جایی اولویت‌ها یک شکست بزرگ برای اردوغان است. سال‌ها پشتیبانی و سرمایه‌گذاری در گروه‌های بنیادگرا مانند جبهه النصره (از گروه‌های وابسته به القاعده در سوریه) و احرار الشام در حال به هدر رفتن است. آنکارا نقش مهمی در فراهم کردن زمینه رشد داعش و ستیزه‌جویان دیگر در سوریه و منطقه داشته است. ترکیه اجازه داده است گروه‌های مذکور از خاک این کشور به سوریه بروند و از ترکیه به عنوان نقطه ترانزیت برای قاچاق کردن اسلحه و پول به داخل سوریه استفاده کنند. ترکیه هیچ علاقه‌ای به حل و فصل مسالمت‌آمیز جنگ سوریه ندارد.

از سوی دیگر روزنامه گاردین معتقد است: سخن پوتین درباره ارتباط و همدستی سران داعش با ترکیه درست است. از ابتدای جنگ سوریه، ترکیه بیش از هر کشور دیگری در منطقه که مقابل بشار اسد رئیس‌جمهور سوریه صف‌آرایی کرده‌اند، در سوریه مداخله مستقیم داشته است. مرزهای ترکیه شاهراه اصلی همه جنگجوهایی بوده است که در این مدت وارد خاک سوریه شده‌اند. حتی از پایگاه‌های نظامی ترکیه برای آموزش و توزیع سلاح میان جنگجوهای شورشی سوریه استفاده شده است. شهرها و روستاهای مرزی ترکیه هم میزبان حدود یک میلیون آواره سوری هستند. فرودگاه‌های بین‌المللی ترکیه پرازدحام شده‌اند. اگر نگوییم اکثرا، بیشتر 15 تا 20 هزار جنگجوی خارجی در مسیر سوریه ابتدا وارد فرودگاه‌های استانبول یا آنکارا شده‌اند و یا با شناورهای دریایی در شهرهای ساحلی ترکیه در دریای مدیترانه پیاده شده‌اند.

آمریکا مشغول دور زدن برجام است

آمریکا و غرب مشغول دور زدن برجام از طریق ایجاد رویه حقوقی هستند.

روزنامه جوان نوشت: تنها 12 روز پس از تدوین و رسانه‌ای شدن برجام دو قطعنامه علیه ایران در نهادهای بین‌المللی به تصویب رسید و فصل جدیدی از رویارویی ایران با نظام سلطه را رقم زد. پنجشنبه گذشته کمیته سوم مجمع عمومی سازمان ملل موسوم به کمیته حقوق بشر در مصوبه‌هایی جداگانه به نام «نقش حقوق بشر در ایران» و «دخالت ایران در سوریه» توانست مقدمات حقوقی تحریم‌های جدید علیه کشورمان را آغاز نماید. قطعنامه دوم پیشنهاد عربستان بود.

صدور دو قطعنامه علیه کشورمان در حالی است که طی 27 ماه گذشته تلاشی دامنه‌دار برای کاهش تنش میان جمهوری اسلامی ایران با غرب - و از جمله نهادهای بین‌المللی وابسته به غرب - صورت گرفته و از سوی دیگر یکی از اهداف برجام یا همان توافق هسته‌ای برداشتن سایه تحریم و تهدید از سر جامعه ایرانی بوده است.

جوان می‌افزاید: طی ماه‌های گذشته بارها تکرار شده که چنانچه توافقی جامع بین ایران و 5+1 صورت بگیرد ایالات متحده آمریکا تلاش خواهد کرد تحریم‌های تعلیق شده علیه ایران - مندرج در برجام - را با بهانه‌های مختلف «حقوق بشری» و «تروریسم» وضع و جایگزین جدید برای آن پیدا کند. حال تنها با گذشت 120 روز از نهایی شدن سند توافق هسته‌ای آمریکا تلاش دارد با ابزارهای مختلفی آنچه در متن برجام متعهد شده را دور بزنند و محدودیت‌های بین‌المللی بیشتری علیه کشورمان را مدیریت نماید که نمونه عینی آن دو قطعنامه مورد اشاره است.

این روزنامه تاکید کرد، غرب برخلاف برخی ظاهرسازی‌ درصدد تداوم و تشدید تحریم‌ها با بهانه‌های حقوق بشر و تروریسم است.

اسرائیل: تهدید اصلی ایران است نه داعش

یک مقام رژیم صهیونیستی گفت خطر اصلی برای اسرائیل ایران و متحدانش هستند نه داعش.

روزنامه یونانی زبان «کاتی مرینی» نوشت مقام‌های رژیم صهیونیستی، شیعیان ایران و حزب‌الله را خطری برای خودشان می‌دانند و نه داعش.

افرم کم رئیس سازمان مطالعات امنیت رژیم صهیونیستی به این روزنامه گفت: شیعیان ایران و حزب‌الله خطر شماره یک برای رژیم اسرائیل هستند و نه داعش.

وی درباره طرح مبارزه با داعش که از طرف اروپا ارایه شده، همچنین گفته است: شکست داعش به نفع همه خواهد بود اما ایران از شکست داعش بیش از هر کس دیگری سود خواهد برد؛ بنابراین رژیم اسرائیل باید براساس منافع خود در این رابطه تصمیم‌گیری و اقدام کند.

در گزارش روزنامه کاتی مرینی آمده است: وقتی افراط‌گرایان از کشورهای اروپایی به سوریه سفر می‌کنند، دیگر اروپا قادر به تعقیب و ردیابی آنان نیست.

مقام‌های رژیم صهیونیستی بر این باورند با اقدام‌های تروریستی در فرانسه، شرایط راهبردی در منطقه خاورمیانه تغییر کرده است و این امر حداقل نشان می‌دهد «بشار اسد» رئیس‌جمهوری سوریه برای مدت بیشتری در راس قدرت در این کشور باقی خواهد ماند.

*********************************

روزنامه قدس **

سیدعلی خمینی: هیچ گروهی از تحریم انتخابات سود نمی برد

انتخاب: سید علی خمینی نوه امام(ره) با بیان اینکه یکی از مشکلات جامعه ما فراقانونی بودن است، گفت: هیچ گروهی در طول انقلاب از تحریم انتخابات سود نبرده است.

سعید مرتضوی از کشور خارج شد

الف: سعید مرتضوی، دادستان پیشین تهران و مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی شامگاه پنجشنبه از راه فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از کشور خارج شد. وی با پرواز شماره ۳۴۱۳ تهران را به مقصد نجف اشرف ترک کرد. پرونده این مدیر دولت دهم، هم‌اکنون در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است.

شیشه خودروی احمدی‌نژاد شکست

ایلنا: شیشه خودروی احمدی نژاد در مراسم تشییع و استقبال رسمی از پیکر دیپلمات جانباخته کشورمان بر اثر فشار شدید مردم، شکست.

توضیح درباره فیلم منتسب به اجلاس سران صادرکننده گاز

ایسنا: اسماعیلی، معاون ارتباطات و اطلاع‌رسانی دفتر رئیس‌جمهور درباره انتشار تصاویر ویدیویی منتسب به اجلاس سران کشورهای صادرکننده گاز در برخی شبکه‌های اجتماعی نوشت: در شهریور 93 چهاردهمین اجلاس سران کشورهای عضو و ناظر سازمان همکاری‌های شانگهای در پایتخت تاجیکستان برگزار شد و دکتر روحانی نیز حضور داشت. در چند روز گذشته تصاویری پخش شده که مربوط به آن مراسم است و ربطی به اجلاس اخیر تهران ندارد.

«محمود عباس» منتظر دعوت تهران است

فارس: وزیرخارجه تشکیلات خودگردان فلسطین، اعلام کرد که منتظر دعوت رسمی تهران برای سفر محمود عباس به ایران هستیم.

وقتی آقازاده ترکیه‌ای قاتل می‌شود

تابناک: شبکه راشاتودی فاش کرد که «آلپ‌ارسلان چلیک» فرمانده تروریست‌هایی که یکی از خلبانان سوخو24 روس‌ها را در خاک سوریه کشتند، تابعیت ترکیه را دارد و پسر یکی از شهرداران سابق استان «الازیگ» ترکیه است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

* در مراسم تشییع پیکر مرحوم غضنفر رکن آبادی در مصلای تهران که محمود احمدی نژاد نیز در آن حضور یافته بود، مردم سوال‌های اعتراض‌آمیز خود در مورد چگونگی هزینه پول‌های نفت، دلایل اختلاس و فساد و مسائلی از این دست را مطرح می‌کردند که رئیس‌جمهور سابق در پاسخ به این سوال‌ها تنها به بیان جمله «موفق باشید» اکتفا کرد. به گزارش خبرگزاری ایلنا، برخی از مردم در مورد رحیم مشایی و رحیمی از احمدی نژاد سوال کردند که وی گفت: آنها انسان‌های خوبی هستند که بسیار مظلوم واقع شده‌اند!

* از ارومیه، خبرنگار روزنامه جمهوری اسلامی خبر می‌دهد: همزمان با هفته بسیج، برخی از کاندیداهای احتمالی مجلس با سوءاستفاده از ظرفیت عظیم بسیج اقدام به برگزاری برنامه‌هایی تحت عنوان گردهمایی بسیجیان می‌کنند که این مسئله واکنش روابط عمومی ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه را در پی داشت. سرگرد پاسدار حسن نوعی مسئول روابط عمومی ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه با تکذیب برگزاری هرگونه برنامه از سوی ناحیه مقاومت بسیج سپاه ارومیه در مسجد آقا علی اشرف گفت: این برنامه تحت مدیریت سپاه نبود و سپاه ارومیه هیچ سخنرانی را برای این مراسم دعوت نکرده است. وی با انتقاد از رویکرد برخی از کاندیداهای احتمالی مجلس در برگزاری تجمعات و مراسمات با استفاده از عنوان بسیج، از پی‌گیری قانونی این تخلفات خبر داد. نوعی خاطر نشان کرد: «قطعاً بسیج اجازه سوءاستفاده از ظرفیت عظیم حزب‌الله و هفته بسیج را به عناصر سیاسی نخواهد داد.» اسماعیل کوثری یکی از نمایندگان مجلس شورای اسلامی شامگاه سه‌شنبه در مراسمی که توسط استاندار سابق آذربایجان غربی و یکی از کاندیداهای احتمالی انتخابات مجلس تحت عنوان گرامیداشت هفته بسیج برنامه‌ریزی و در مسجد آقا اشرف ارومیه برگزار شد، با حمله شدید به دولت اظهار داشت: بسیاری از مشکلات کنونی اقتصاد کشور از بی‌تدبیری مسئولان و دولت کنونی شکل می‌گیرد.

*********************************

روزنامه ایران**

ارزیابی ولایتی از دیپلماسی آینده ایران

علی اکبر ولایتی درباره وضعیت کنونی روابط ایران و امریکا گفت: «عبارت جنگ سرد کمی تند است. در حال جنگ سرد نیستیم ولی بالاخره امریکایی‌ها موضعگیری‌های منفی و غیرمنطقی دارند که ایران هم پاسخ‌شان را می‌‌دهد. ایران به هیچ‌وجه نیازی به اینکه مجیز امریکایی‌ها را بگوید، ندارد درحالی که امریکایی‌ها دنبال این هستند که رضایت صهیونیست‌ها را جلب کنند و به روش خودشان ادامه دهند.» این دیپلمات کهنه‌کار در گفت‌وگو با هفته‌نامه «مثلث» ادامه داد: «ما با امریکایی‌ها در قضیه افغانستان، عراق و الان در قضیه سوریه در کنار بقیه کشورها در حال مذاکره هستیم. در قضیه برجام هم با آنها مذاکره کردیم اما بنده هیچ چشم‌اندازی در مذاکره دوجانبه نمی‌بینم.» وی افزود: «یکی از اهداف این است که از پیشروی ناتو در شمال ایران و جنوب روسیه جلوگیری کنیم. بنای ناتو بر این است که تا مرز چین توسعه و نفوذ کند. ما و روسیه منفعت مشترک‌مان این است که جلوی پیشروی سلطه‌جویانه ناتو را بگیریم که یک نوع استعمار دسته‌جمعی است از سوی غربی‌ها در قفقاز جنوبی و در آسیای مرکزی.»

سعید مرتضوی از کشور خارج شد

دادستان پیشین تهران و مدیرعامل سابق سازمان تأمین اجتماعی شامگاه پنجشنبه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی(ره) از کشور خارج شد. به گزارش «ایسنا» به نقل از «روز نو»، سعید مرتضوی با پرواز شماره 3413 تهران را به مقصد نجف اشرف ترک کرده و گفته است که برای مراسم اربعین به کربلا می‌رود. پرونده این مدیر دولت دهم، هم‌اکنون در دستگاه قضایی در حال رسیدگی است. وی در پرونده‌ موسوم به جنایت کهریزک و پرونده تأمین اجتماعی متهم است. بابک زنجانی در جریان محاکمات اخیر خود از مرتضوی نیز نام برده است.

سکوت؛ پاسخ احمدی‌نژاد به انتقادهای مردمی

در حاشیه تشییع پیکر مرحوم رکن‌آبادی(سفیر پیشین ایران در لبنان که در حادثه منا جان باخته است) مردم که دور احمدی‌نژاد جمع شده بودند، سؤال‌های اعتراض‌آمیز خود در مورد چگونگی هزینه پول‌های نفت، دلایل اختلاس و فساد و مسائلی از این دست را مطرح می‌کردند که رئیس جمهوری سابق در پاسخ به این سؤال‌ها تنها به بیان جمله «موفق باشید» اکتفا کرد. به گزارش«ایلنا»، برخی از مردم در مورد رحیم مشایی و رحیمی از احمدی‌نژاد سؤال می‌کردند که وی گفت: «آنها انسان‌های خوبی هستند که بسیار مظلوم واقع شدند.» شیشه خودروی حامل محمود احمدی‌نژاد در اثر فشار مردم شکست.

سید احمدخاتمی: بسیجی جلسه ای را به هم نمی ریزد

سید احمد خاتمی گفت: بسیجیان نخواهند گذاشت پای امریکا در کشور باز شود و قلم پای امریکا را خواهند شکست. به گزارش ایسنا، امام جمعه موقت تهران پنجشنبه گذشته در گردهمایی بزرگ بسیجیان کرمان افزود: کسی که بسیجی شد، در هر صحنه‌ای که انقلاب وجود او را لازم بداند، حضور پیدا خواهد کرد؛ حضور در انتخابات و حضور در جنگ یک مصداق امر جامع است و بسیجی در همه این صحنه‌ها حاضر بوده و نقش صحیح را دنبال خواهد کرد. وی با بیان اینکه امریکا از راه مک دونالد و ساندویچ وارد کشورها شده و از همان زمان روزنه نفوذ را باز کرده است، تصریح کرد: برجام با تأیید رهبر معظم انقلاب و شروط معظم له مورد تأیید است و پرونده برجام با این شروط بسته شده و ملت ما برجام را فقط با شروط رهبر معظم انقلاب تأیید کرده، می‌کند و خواهد کرد. سید احمد خاتمی با بیان اینکه بسیجی جلسه‌ای را به هم نمی‌زند و حافظ امنیت جلسات بوده و تنش‌زداست، تصریح کرد: بسیجی به میدان می‌آید که کسانی با اعتقادات مردم و آرمان‌های ولایت بازی نکنند.

*********************************

روزنامه وطن امروز **

دفتر نمایندگی اسرائیل در ابوظبی

روزنامه صهیونیستی هاآرتص گزارش داد، دیپلمات‌های اسرائیلی، جمعه گفتند اسرائیل می‌خواهد یک دفتر در سطح دیپلماتیک در ابوظبی برای آژانس بین‌المللی انرژی تجدیدپذیر بگشاید که نخستین دفتر نمایندگی در امارات عربی متحده خواهد بود. براین اساس، این دفتر یک دفتر نمایندگی سیاسی تمام ‌عیار نخواهد بود اما مشتمل بر یک دیپلمات خواهد بود که برای آژانس انرژی تجدیدپذیر تعیین شده است. در هر حال، این نخستین دفتر رسمی خارجی و دائمی اسرائیل است که در یکی از کشورهای حوزه خلیج‌فارس گشایش خواهد یافت.

مبارک سکته قلبی کرد

حسنی ‌مبارک، رئیس‌جمهوری اسبق مصر، پنجشنبه بر اثر سکته قبلی در بخش مراقبت‌های ویژه بیمارستان نظامی «المعادی» بستری شد. به عقیده تیم پزشکی سکته مبارک به خاطر کهولت سن بوده و وضع وی همچنان نامساعد است. مبارک در پی 17 روز اعتراضات سراسری در مصر در تاریخ یازدهم فوریه سال 2011 از ریاست‌جمهوری مصر استعفا کرد.

شروط سعودی برای توقف جنگ یمن

وبلاگ‌نویس عربستانی معروف به «مجتهد» در صفحه توئیتر خود نوشت در راستای انجام تمهیدات برای برگزاری مذاکرات مسقط (که با هدف متوقف کردن تجاوزات عربستان علیه یمن صورت می‌گیرد) محمد بن سلمان، جانشین ولیعهد عربستان به عمان ابلاغ کرده است که آماده متوقف کردن جنگ علیه یمن به 2 شرط است؛ دور شدن از مرزهای عربستان و عدم مخالفت با عبد ربه منصور هادی، رئیس‌جمهوری مستعفی یمن و دولت آن در عدن. مجتهد افزود: چشم‌پوشی از شروط سابق که شامل به رسمیت شناختن مشروعیت و خروج از شهرها و تحویل سلاح (از سوی انصارالله) است به دنبال تبدیل این جنگ به ابزاری برای تقویت قدرت القاعده و داعش صورت گرفت.

داعش مسؤول انفجار در مسجد شیعیان بنگلادش

عصر پنجشنبه چند فرد مسلح به یک مسجد شیعیان در شمال بنگلادش حمله کرده و با تیراندازی به سمت نمازگزاران،‌ یک تن را کشته و 3 تن دیگر را زخمی کردند. یکی از مهاجمان با شلیک پلیس از پای درآمد. گروه تروریستی داعش با انتشار بیانیه‌ای در سایت‌های خود مسؤولیت حمله عصر پنجشنبه به این مسجد را بر عهده گرفت.

افزایش حملات علیه مسلمانان در آمریکا

تخریب مساجد و تهدید مسلمانان به طور بی‌سابقه‌ای پس از حملات پاریس در آمریکا افزایش پیدا کرده است. به گفته برخی فعالان حقوق بشری، راستگرایان افراطی همزمان با تبلیغات انتخابات ریاست‌جمهوری فعلی، به این حملات علیه مسلمانان دامن می‌زنند. ابراهیم هوبر، سخنگوی شورای روابط اسلام - آمریکا بزرگ‌ترین جمعیت اسلامی آزادی‌های مدنی تاکید کرد که «این امر در مدت زمان بسیار کوتاه و به طور بی‌سابقه‌ای رخ داده است». از 13 نوامبر، در تگزاس حدود 6 حمله علیه مسلمانان ثبت شده است.

توافق اطلاعاتی روسیه و فرانسه

فرانسوا اولاند، رئیس‌جمهور فرانسه در پایان سفر خود به مسکو از توافق با همتای روس خود برای تبادل اطلاعاتی در مساله داعش و دیگر گروه‌های تروریستی برای گسترش حملات هوایی در سوریه خبر داد. او در کنفرانس مشترک کاخ کرملین گفت: «ما درباره اینکه به چه کسی حمله کنیم و به چه کسی حمله نکنیم، به تبادل اطلاعات خواهیم پرداخت». پوتین، رئیس‌جمهور روسیه نیز در این‌باره گفت: «امروز ما توافق کردیم اقدام مشترک علیه تروریسم را تشدید کنیم و به تبادل اطلاعات در زمینه جنگ با تروریسم بپردازیم. همچنین به اقدامات سودمند بین متخصصان نظامی خود بپردازیم». ولادیمیر پوتین همچنین بار دیگر سرنگونی هواپیمای جنگی روسیه را در سوریه اقدامی خیانتکارانه و خنجر از پشت توصیف کرد و با متهم کردن آمریکا افزود: «آمریکا در لحظه سقوط، می‌دانسته هواپیما کجا در حال پرواز است و غیرممکن بوده نیروی هوایی ترکیه هواپیمای روسی را شناسایی نکرده باشد».

*********************************

روزنامه خراسان **

جهان نیوز خبرداد :

عضو شورای مرکزی خانه کشاورز ایران گفت: یک‌هزار و 700 تن سیب‌زمینی به دلیل مصرف بالای کودشیمیایی سرطان‌زا و غیر قابل مصرف بود. جواد خضرابراهیمی اظهار کرد:  سیب‌زمینی ها باید امحا می‌شد زیرا مصرف بیش از حد کود شیمیایی در زمان تولید آن، سیب‌زمینی ها را دچار بیماری کرده و غیر قابل مصرف کرده بود. سیب‌زمینی های معدوم شده تولید بهاره بود و کشت بهاره سیب‌زمینی خاصیت انبار کردن را ندارد.

روز نو مدعی شد:

سعید مرتضوی دادستان پیشین تهران و مدیرعامل سابق سازمان تامین اجتماعی شامگاه پنجشنبه از طریق فرودگاه بین‌المللی امام خمینی (ره) از کشور خارج شد. سعید مرتضوی با پرواز شماره 3413 تهران را به مقصد نجف اشرف ترک کرده و گفته است که برای مراسم اربعین به کربلا می‌رود.

تابناک نوشت :

مصطفی کواکبیان در نشست اصلاح ‌طلبان شهرستان زرند با بیان اینکه باید اکثریت را در مجلس به دست بگیریم، 12 سال اصولگراها جا خوش کردند، بروند استراحت کنند، بابا یک نفسی تازه کنند، گفت: من جایی گفته بودم که ما اصلاح‌طلبان کل 290 کرسی مجلس را می‌خواهیم که لاریجانی پیغام دادند که بابا لااقل یک کرسی برای ما هم نگه دارید، من گفتم اشکالی ندارد، حالا 90 کرسی به شما می‌دهیم، اما از 200 کرسی دیگر کوتاه نمی‌آییم.

رجا نیوز مدعی شد:

در حالی که بیش از سه ماه به انتخابات اسفندماه مجلس باقی مانده است، به نظر می‌رسد که اختلاف میان اصلاح‌طلبان و طیف نزدیک به دولت به مرحله تقابل و رویارویی غیر قابل بازگشتی برای طرفین رسیده است. به نظر می رسد که یکی از نقاط افتراق نظر دولتی ها و جریان های هم طیف با آن و اصلاحات، شخص لاریجانی و چگونگی تعامل آتی با وی در انتخابات باشد.

سایت تیک مدعی شد :

به تازگی عکسی در فضای مجازی پخش شده است که یک زن ایرانی گوش مجسمه اوباما را در موزه مادام توسوی هلند در آمستردام جلوی تمام اروپاییان گرفته است. مردم اروپا برای دیدن موزه مادام توسو از لحظاتی پیش از بازشدن درهای موزه، جلوی ورودی آن صف می‌کشند و با نگاه های کنجکاو و علاقه مند منتظرند تا به دیدن مجسمه چهره های سرشناس هالیوود یا دنیای موسیقی و مد و سیاست بروند و در کنار آنها عکس های یادگاری بگیرند.

*********************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات