به گزارش پایگاه اطلاع رسانی بصیرت به نقل از میزان، رحمت الله مهآبادی با بیان اینکه ایرلاینهای بدهکار به شرکت فرودگاههای کشور به سه گروه تقسیم میشوند اظهار کرد: گروه نخست، ایرلاینهایی هستند که توانایی پرداخت بدهیهای خود را دارند و معمولا در خارج از صنعت هوانوردی نیز سرمایهگذاری میکنند که این ایرلاینها باید بدهیهایشان را سریعا پرداخت کنند؛ البته تعداد این ایرلاینها کم است و امیدواریم تمامی شرکتهای هواپیمایی به حدی از توانایی مالی برسند که در این گروه قرار گیرند.
مهآبادی با بیان اینکه گروه دوم شرکتهای هواپیمایی بدهکار از درآمدهای خود برای صنعت و توسعه ناوگان استفاده میکنند افزود: مشکلات این ایرلاینها به نوعی بیش از شرکتهای هواپیمایی گروه نخست است اما این ایرلاینها به جای پرداخت بدهی به شرکت فرودگاههای کشور، برای افزایش سرمایه ایرلاین خود اقدام میکنند و متاسفانه عدم پرداخت مطالبات آنها منجر به کاهش منابع مالی شرکت فرودگاهها در اثر پیامدهایی مانند تورم میشود و به نوعی از منابع دولتی برای افزایش سرمایه خود استفاده میکنند که امیدواریم این گروه عزم خود را برای پرداخت بدهی جزم کنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور ادامه داد: گروه سوم از ایرلاینهای بدهکار، شرکتهایی هستند که به دلیل کاهش توانایی مالی و درآمد امکان پرداخت هزینههای خود را ندارند که قانونگذار، مراجع ناظر بر فعالیتهای آنها و دستگاههای ذیربط باید درباره آنها تعیین تکلیف کنند چراکه در غیر این صورت به تدریج مشکلات این ایرلاینها به دلیل ناتوانی در پرداخت بدهی به شرکت فرودگاهها منتقل میشود و در نهایت فعالیت آنها باید تعطیل شود؛ با تعطیلی و ورشکستگی این ایرلاینها مطالبات شرکت فرودگاههای کشور از این ایرلاینها هم وصول نشده و امکان بازگشت منابع ما وجود نخواهد داشت.
وی خواستار حمایت و ورود مراجع ناظر برای تعیین تکلیف و تسریع در پرداخت بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور شد و تاکید کرد: میزان بدهی گروه سوم از ایرلاینها بیش از سرمایه آنها است و مشکلاتی را برای شرکت فرودگاهها ایجاد کردهاست به طوریکه هر روز در فرودگاههای مختلف باید از آنها درخواست کنیم تا بدهیهای خود را پرداخت کنند اما ارقام بسیار جزئی از سهم بدهی خود را پرداخت میکنند و بدهیهای این گروه روز به روز در حال افزایش است.
مهآبادی با بیان اینکه از حدود ۶۰۰ میلیارد تومان بدهی ایرلاینها به شرکت فرودگاههای کشور، ۱۲۰ میلیارد تومان بابت مبلغ خدمات فرودگاهی است که در زمان خرید بلیت، به ازای هر مسافر در پروازهای داخلی ۷ هزار تومان و به ازای هر مسافر در پروازهای خارجی ۳۵ هزار تومان توسط ایرلاین دریافت میشود افزود: متاسفانه یکی از بی اخلاقیهایی که در خطوط هوایی صورت گرفته عدم پرداخت این بخش از مطالبات است. شرکتهای هواپیمایی این مبالغ را که سهم شرکت فرودگاهها است در زمان فروش بلیت از مسافر دریافت میکنند و به نوعی امانتدار این مبلغ هستند که باید بلافاصله آن را به شرکت فرودگاهها پرداخت کنند اما متاسفانه رسم امانتداری را رعایت نمیکنند.
مدیرعامل شرکت فرودگاههای کشور با اشاره به اینکه سهم بدهیهای گروههای دوم و سوم نسبت به بدهی های گروه نخست بیشتر است افزود: در گذشته بیش از ۱۰ ایرلاین به دلیل ناتوانی مالی تعطیل شدند و اگر فکری برای ایرلاینهای گروه سوم نیز نشود این شرکت ها نیز به سرنوشت ایرلاینهای ورشکسته دچار میشود.