صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۰۷:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۴۲۹۵

افت 65 هزار میلیاردی بازار سرمایه یعنی خروج از رکود؟!

بازار سرمایه در یک سال اخیر 65 هزار میلیارد تومان کوچک‌تر شد که به معنای تشدید رکود اقتصادی است.

رئیس‌جمهور شهریور یک سال پیش در مشهد به عنوان خبر خوش اعلام کرد که «از رکود خارج شده‌ایم» اما آمار از کوچک‌تر شدن بازار سرمایه به عنوان نشانه تعمیق رکود حکایت می‌کند. به گزارش مشرق براساس آمار بانک مرکزی، ارزش بازار سهام در پایان شهریورماه سال گذشته 329 هزار میلیارد تومان بود که با حدود 20 درصد کاهش به رقم 264 هزار میلیارد تومان در پایان شهریورماه امسال رسید. مطابق آمار بانک مرکزی، ارزش بازار سهام نسبت به رکود آن در آذرماه سال 1392، بیش از 161 هزار میلیارد تومان معادل 37 درصد سقوط کرده است.

ارزش بازار سهام در ابتدای دولت یازدهم یعنی در تیرماه سال 1392 حدود 265 هزار میلیارد تومان بود بنابراین با رسیدن این شاخص به 264هزار میلیارد تومان در شهریورماه امسال، می‌توان گفت بورس در 2 سال اخیر به نقطه اول بازگشته و بازدهی صفر داشته است.

شاخص‌های مهم دیگر بازار سرمایه نیز در نیمه اول امسال، منفی بوده‌اند به طوری که شاخص کل نسبت به مدت مشابه سال قبل 14 درصد و ارزش معاملات سهام 45 درصد کاهش یافته است.

لازم به ذکر است در ماه‌های اول دولت یازدهم شاخص بورس رشد چشمگیری داشت و حسن روحانی نیز بر حمایت دولت از بازار سرمایه تاکید می‌کرد.

به عنوان مثال، یکشنبه 5 آبان 1392 رئیس وقت سازمان بورس و اوراق بهادار گزارشی از وضعیت عملکرد بازار سرمایه به هیئت دولت ارایه کرد که در آن به رشد 113 درصدی ارزش بازار بورس، افزایش 480 درصدی ارزش معاملات و 3 برابر شدن دفعات معاملات بورس اشاره شده بود.

در آن دوران که بازار سرمایه روزگار خوشی را می‌گذراند براساس گزارشی که هیئت دولت منتشر کرد، یکی از علل اصلی رشد بورس سیاست‌های حمایتی دولت از بازار سرمایه عنوان شد. بنابراین در 2 سال اخیر که بورس روند نزولی طی کرده، این سوال مطرح است که آیا سیاست‌های حمایتی دولت متوقف شده است؟ به نظر می‌رسد همانطور که در دوران رشد و رونق بورس در اوایل دولت یازدهم، روحانی مشتاق حمایت از بورس بود، در شرایط طولانی مدت سقوط نیز بازار سرمایه نیازمند حمایت شخص اول دولت است.

در همین حال یک کارشناس مسایل اقتصادی ضمن هشدار نسبت به بازگشت روند افزایشی نرخ تورمی گفت: دولت باید نسبت به هدایت جریان نقدینگی به سمت بخش‌های تولیدی چاره‌اندیشی کند.

به گزارش ایسنا، سیدمحسن طباطبایی مزدآبادی در حاشیه‌ نشستی در خصوص چالش افزایش نقدینگی با توجه به تغییر سیاست‌های پولی دولت گفت: طبق نظریات اقتصادی، مابین افزایش نقدینگی و رشد تورم رابطه مستقیم وجود دارد و از این رو پیش‌بینی می‌شود در ماه‌های آتی دولت نتواند همچنان روند کاهشی تورم را حفظ کند.


نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات