تاریخ انتشار : ۰۹ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۷  ، 
کد خبر : ۲۸۴۳۲۶

دیپلماسی فطرت در نامه امام خامنه ای به جوانان غرب

معظم له با برشمردن وقایعی که در گذشته رخ داده و برخی اتفاقاتی که اکنون در حال وقوع است، مخاطب را با حقایقی غیر قابل انکار مواجه نموده و از او خواسته اند با تمسک به انسانیت خویش با این حقایق روبرو شده، درباره آنها بیاندیشد و تصمیم بگیرد.
پایگاه بصیرت / سید روح اله رفعتی پور

تدبر در دومین مرقومه امام خامنه ای خطاب به جوانان غربی، نکات قابل توجهی را به ما می نمایاند. ایشان در نامه خود، ضمن همراه کردن احساس و عقلانیت مخاطب، مطالب مهمی را گوشزد نموده و با یادآوری واقعیات موجود در جهان، او را به تفکر و تأمل دعوت کرده اند.

رهبر فرزانه انقلاب، حادثه ای را زمینه بحث قرار داده اند که همه جهانیان بویژه مردم غرب، کاملاً آن را لمس کرده و ذهنشان درگیر آن شده است؛ حوادث تلخ فرانسه که هر انسان آزاده ای را به فکر فرو می برد که چرا چنین اتفاقی افتاد؟ چه کسانی عامل این حادثه بودند؟ چه تفکری زمینه چنین اتفاقاتی را می سازد؟ چه کسانی بوجود آورنده و پشتیبان چنین تفکرات و گروه هایی هستند؟ و سؤالات متعددی که این روزها در افکار عمومی ملت ها مطرح است.

نامه رهبر حکیم انقلاب اسلامی، منطق قوی اسلامی را به مخاطب عرضه می کند و با استفاده از منطق صحیح و استدلال قوی برای دعوت ملتها استفاده کرده، افکار و اندیشه ها را بیدار می نماید و به خوبی عمل به آیات 45 و 46 سوره مبارکه احزاب را به نمایش می گذارد؛ آنجا که فرمود: یا أَيُّهَا النَّبِيُّ إِنَّا أَرْسَلْنَاكَ شَاهِداً وَ مُبَشِّراً وَ نَذِيراً * وَ دَاعِياً إِلَى اللَّهِ بِإِذْنِهِ وَ سِرَاجاً مُّنِيراً (ای پیامبر ما تورا فرستادیم تا شاهد و مژده دهنده و بیم دهنده باشی. و مردم را به فرمان خدا به سوی او بخوانی و چراغی تابناک برای امت باشی).

همچنین بر اساس آیه 125 سوره مبارکه نحل که فرمود: اُدْعُ إِلِى سَبِيلِ رَبِّكَ بِالْحِكْمَةِ وَالْمَوْعِظَةِ الْحَسَنَةِ وَ جَادِلْهُم بِالَّتِي هِيَ أَحْسَنُ... (مردم را به حکمت و اندرز نیکو به راه پروردگارت بخوان و با بهترین شیوه با آنان مجادله کن...)، رهبر عظیم الشأن انقلاب، با عمل دقیق به این آیه، همچون پدری دلسوز، جوانان غربی را مخاطب قرار داده و با کلام بسیار زیبا و صمیمی و همراه با عزت­بخشی به مخاطب، مطالب خود را به بهترین شکل ممکن به او ارائه می نمایند.

ایشان با طرح سؤالاتی پی در پی، ذهن مخاطب را با واقعیاتی که در حال مشاهده آن است درگیر نموده و فرصت اندیشیدن درباره آن را برای وی فراهم می نمایند. معظم له با برشمردن وقایعی که در گذشته رخ داده و برخی اتفاقاتی که اکنون در حال وقوع است، مخاطب را با حقایقی غیر قابل انکار مواجه نموده و از او خواسته اند با تمسک به انسانیت خویش با این حقایق روبرو شده، درباره آنها بیاندیشد و تصمیم بگیرد.

ایشان با لطافت و ظرافتی خاص، چهره واقعی و اندیشه حقیقی دین را برای مخاطب خود - که دارای فهم و گرایش به حق است- روشن نموده و جلوه های غیر اصیل و ساختگی از دین که در قالب اندیشه های افراطی تکفیری به جهان عرضه شده را مردود می شمارند. امام عزیزمان به زیبایی تفکر استعماری موجود در جهان که به دنبال تسلط فرهنگی، صنعتی و اقتصادی بر جوامع است را تبیین نموده و آن را ریشه ایجاد فضای ناسالم زندگی فعلی در جهان معرفی می کنند. ایشان در پایان از جوان غربی دعوت می کنند که با تکیه بر فکر خود و با تعامل صحیح و شرافتمندانه با جهان اسلام، ریشه مشکلات را بیابد، گره ها را بگشاید و کینه ها را بزداید؛ زیباترین روشی که می توان برای دعوت به حق به کار گرفت، چرا که خداوند در آیه 108 سوره مبارکه یوسف فرمود: قُلْ هَذِهِ سَبِيلِي أَدْعُو إِلَى اللّهِ عَلَى بَصِيرَةٍ أَنَاْ وَ مَنِ اتَّبَعَنِي... بگو این راه من است، من و پیروانم همگان را در عین بصیرت به سوی خدا می خوانیم...

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات