صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۷ آذر ۱۳۹۴ - ۰۶:۴۰  ، 
کد خبر : ۲۸۴۴۷۵
گزارش خبری تحلیلی کیهان

آمریکا برجام را تهاجمی اجرا می‌کند ما چطور؟

وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور گفت: ایران بداند که آمریکا قاطعانه تصمیم می‌گیرد و اگر توافق هسته‌ای شکست بخورد یا ایران آن را نقض کند، گزینه نظامی روی میز می‌آید.
«هیلاری کلینتون» وزیر خارجه سابق آمریکا و نامزد انتخابات ریاست جمهوری این کشور در نشست «سابان» در موسسه بروکینگز گفت: توافق هسته‌ای توافق کاملی نیست ولی اگر آن را تهاجمی اجرا کنیم، از دستیابی ایران به بمب جلوگیری می‌کند! 
کلینتون افزود: ایران میزان جدیت ما را می‌آزماید و این کار را با اقدامات تحریک‌آمیز خود شروع کرده است.
وی مدعی شد: هر جای خاورمیانه که نزاع و درگیری است، رد پای ایران را می‌بینیم. 
وزیر خارجه سابق آمریکا در ادامه گفت: سپاه پاسداران (انقلاب اسلامی) با تسلیح حزب‌الله سعی می‌کند از بلندی های جولان، اسرائیل را تهدید کند.
کلینتون افزود: ایران بداند که آمریکا قاطعانه تصمیم می‌گیرد و اگر توافق هسته‌ای شکست بخورد یا ایران آن را نقض کند، گزینه اتمی روی میز می‌آید.
یکی از حضار روی سن که از مقامات بلندپایه دستگاه قضایی آمریکا بود به هیلاری 68 ساله گوشزد کرد که اشتباه کرده؛ هیلاری کلینتون گفته خود را تصحیح کرد و گفت منظورم گزینه نظامی بود.
به گزارش فارس، وزیر خارجه سابق آمریکا در اظهارنظری گستاخانه گفت: باید به ایران بگوییم که حتی نقض جزئیات برجام هم برای آنها عواقبی ناگوار در بر خواهد داشت.
اظهارات گستاخانه کلینتون در حالی است که مقامات وزارت امور خارجه کشورمان همواره با نگاهی خوشبینانه به رفتار طرف مقابل می نگرند.
گفتنی است، گزارش اخیر آژانس بین المللی انرژی اتمی با استقبال گسترده رسانه‌ها و مقامات آمریکایی و اروپایی و همچنین مقامات رژیم صهیونیستی روبرو شد که این گزارش را تائیدی بر ادعاهای پیشین خود علیه برنامه هسته‌ای کشورمان دانسته و ایران را به «دروغ‌گویی»! و «فریب‌کاری‌چند‌ساله»! متهم کردند.
با اینحال مقامات وزارت امور خارجه تاکید کردند که گزارش مذکور بیشتر به سفید گرایش دارد! 
حال سوال اینجاست که با توجه به فهرست بلند بالایی که از غیرقابل اعتماد بودن، حیله‌گری و قانون‌شکنی آمریکا در جریان چالش 12 ساله هسته‌ای وجود دارد، آیا برخورد منفعلانه در مقابله با گستاخی حریف می تواند ما را به نتایج مطلوب در راستای منافع ملی برساند؟! 
بخش هایی از گزارش آژانس، ناقص غیر قابل قبول و مردود است
«علی شمخانی» دبیر شورای عالی امنیت ملی در دیدار با «علی حسن خلیل» وزیر دارایی لبنان گفت: بخش هایی از گزارش آمانوناقص، غیر قابل قبول و مردود است.
شمخانی افزود: با انتشار این گزارش، هیچ دلیل حقوقی، فنی و قانونی برای بسته نشدن مسایل گذشته مربوط به برنامه صلح آمیز هسته‌ای جمهوری اسلامی ایران وجود ندارد.
 برگزاری دومین نشست کمیسیون مشترک برجام
دومین نشست کمیسیون مشترک برجام روز گذشته(دوشنبه) در وین پایتخت اتریش برگزار شد.
در این نشست، پیش نویس قطعنامه 1+5 به شورای حکام در خصوص بستن PMD مورد بحث قرار گرفت.
«عباس عراقچی» معاون وزیر امور خارجه در این خصوص گفت: بخش مهمی از مذاکره با «هلگا اشمید» به بررسی پیش نویس قطعنامه پیشنهادی 1+5 به شورای حکام گذشت و تصمیم هایی گرفته شد که همه چیز به سمت اجرایی شدن برجام پیش برود.
عراقچی افزود: به هر حال قطعنامه را باید1+5 به شورای حکام ارائه کنند ولی با ایران در این زمینه مشورت می‌کنند. در این جلسه مشورت‌های خوبی در خصوص نحوه برداشته شدن تحریم‌ها، دستور العمل‌ها و آیین نامه‌هایی که آنها باید تهیه کنند داشتیم.
وی در ادامه گفت: درباره سایر مراحل اجرایی شدن برجام و قدم‌هایی که باید تا قبل از روز اجرایی شدن برداشته شود لازم بود هماهنگی‌ها و بحث‌هایی صورت می‌گرفت.
عراقچی فضای جلسه را خوب توصیف کرد و افزود: به نظرم هم فضای جلسه فضای خوبی بود و هم اینکه اراده و تمایل همه طرف‌ها مبنی بر پیشرفت فعالیت‌ها و اجرای برجام بود.
رئیس ستاد پیگیری اجرای برجام اظهار داشت: البته مسائل دیگری باقی مانده که امیدواریم در جلسه بعدی به یک جمع بندی برسیم و بتوانیم برجام را اجرایی کنیم.
عراقچی خاطرنشان کرد: گزارش آمانو درباره مطالعات نظامی در برنامه هسته‌ای را قبول نداریم.
 پیشنهاد پول در برابر اطلاعات ایران
«رایان زینک» نماینده جمهوری‌خواه آمریکایی طرحی را پیشنهاد داده که در صورت تصویب، ارائه کمک‌های مالی این کشور به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی به ارائه اسناد محرمانه توافقات این نهاد و جمهوری اسلامی ایران منوط خواهد شد.
این طرح برای تصویب می‌بایست پس از اخذ رأی مثبت اعضای کمیته روابط خارجی مجلس، نظر مثبت اعضای صحن اصلی مجلس و سنا را نیز جلب کند و آنگاه نوبت اوباما خواهد بود که آن را امضا یا وتو کند.
در همین حال، «واشینگتن اگزمینر» در گزارشی نوشت: قانونگذاران آمریکا به دنبال سنگ اندازی در روند لغو تحریم های ایران هستند.
 مسکو: تبادل اورانیوم ایران تا پایان سال ۲۰۱۵ تکمیل می‌شود
خبرگزاری رویترز در گزارشی نوشت: «ولادیمیر ورونکوف» نماینده روسیه در آژانس بین‌المللی انرژی هسته‌ای می‌گوید انتظار می‌رود تبادل اورانیوم ایران تا پایان سال 2015 تکمیل ‌شود.
این مقام روسی همچنین تاکید کرد که انتظار می‌رود که روز اجرای توافق هسته‌ای ایران و 1+5 که مرحله سوم برجام است، در ماه ژانویه باشد. 

منبع : روزنامه کیهان
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات