صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۶۷۱

آسیای مرکزی هدف داعش

کار‌شناسان معتقدند وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی در جمهوری‌های آسیای مرکزی یکی از مهم‌ترین عوامل جذب جوانان به گروه‌های افراطی و تروریستی است.
پایگاه بصیرت: اخیرا در بیشکک «قادر ملک‌اف» کار‌شناس امور دینی و متخصص در مسائل مذهبی مورد حمله 2 فرد نا‌شناس قرار گرفت که با ضربات چاقو به سر و صورت و دست وی قصد کشتن او را داشتند.

این کار‌شناس به خاطر خونریزی‌های شدید در بخش مراقبت‌های ویژه مورد عمل جراحی قرار گرفت و خوشبختانه جان سالم بدر برد.

اگر چه کمی بعد توسط پلیس اینترپل عاملان این حمله دستگیر شدند ولی مشخص شد که هر 2 نفر از عاملان گروه تروریستی داعش بودند.

این موضوع توسط رئیس امنیت ملی قرقیزستان و ملک‌اف تایید شده است.

کار‌شناسان بر این باورند قرقیزستان مکانی مناسب برای فعالیت داعش و گروههای افراط گرا می‌باشد. این گروه‌ها به جوانان آسیای مرکزی آموزش می‌دهند تا در بازگشت به وطن خود ایده آنان را تبلیغ نمایند.

کار‌شناسان معتقدند وخامت اوضاع اقتصادی و اجتماعی در جمهوریهای آسیای مرکزی یکی از مهم‌ترین عوامل جذب جوانان در  گروههای افراط گرا و تروریست است زیرا جذب این اتباع بیشتر در مناطق فقیر نشین قرقیزستان و در جنوب این کشور صورت می‌گیرد و دولت نیز قادر به کنترل نهادهای مذهبی نیست.

در حال حاضر 538 مسجد غیر قانونی در قرقیزستان وجود دارد که همه آن‌ها فعالند و جمعیت فقیر نشین مناطق جنوب طعمه مناسب برای فعالیت داعشی‌ها هستند تا از طریق آن‌ها ایده خود را گسترش دهند.

وضعیت دشوار نه تنها در قرقیزستان بلکه در کل منطقه مشهود است و می‌توان یکی دیگر از خطرناک‌ترین مناطق در آسیای مرکزی و مجاور با افغانستان،استان خود مختار «بدخشان» تاجیکستان را نام برد.

به غیر از این منطقه «وادی فرغانه» یکی از پر جمعیت‌ترین مناطق آسیای مرکزی که 3 کشور قرقیزستان، ازبکستان و تاجیکستان را در خود جا داده است در این منطقه نیز داعش به صورت فعال کار می‌کند.

بعد از حمله به ملک‌اف کارشناس مذهبی قرقیزستان موضوع فعالیت داعش در این کشور بیشتر مورد توجه قرار گرفته است.

در راستای دستگیری عاملین این حمله مقادیر زیادی اسلحه و مهمات و جزوات تبلیغی نیز بدست آمد و ضاربین که از طریق قزاقستان به ترکیه پرواز کرده بودند با همکاری پلیس قرقیزستان و ترکیه دستگیر شدند.

قادر ملک‌اف واکنش تروریست‌ها برای کشتن وی را به خاطر فعالیت وی در راستای مبارزه با تروریسم می‌داند که بار‌ها و بار‌ها آنان را ملحد خوانده و اعلان کرده که هر کس زیر پرچم سیاه و سفید داعش فعالیت می‌کند مجازاتش مرگ است.

وی در مصاحبه با شبکه اسپوتنیک اظهار داشت: هدف آن‌ها نه تنها کشتن وی بوده بلکه مهم‌ترین هدف آن‌ها نشان دادن قدرتشان و ایجاد تهدید برای دیگر فعالان ضد افراط گرایی بوده است .

وی در ادامه مصاحبه خود اظهار داشت: اگر دولت، ملت و علمای اسلام در مبارزه با افراط گرایی و تروریسم متحد نشوند بدون شک پیروزی داعش و دیگر گروههای افراطی تضمین شده می‌باشد.

قادر ملک‌اف پس از این اتفاق به دوستان خود و مخالفین داعش عنوان کرد: هر گونه عقب نشینی در مقابل داعش به منزله تائید اقدامات آنها و محکم کردن جای پای این گروه افراطی در منطقه و قرقیزستان می‌باشد.
منبع: فردا نیوز
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات