صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۵ آذر ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۴۷۲۰

نمی‌گذاریم نیجریه مثل ایران بشود

این تجمع بیش از پنج‌میلیون‌نفر را به خود دید. درواقع بعد از کربلا، تجمع نیجریه پرجمعیت‌ترین تجمع برای اربعین بود. آمریکا و اسرائیل آشکار گفته‌اند که: «نمی‌گذاریم مثل ایران بشوید.»
پایگاه بصیرت: روزنامه شهرآرا نوشت: شیخ زکزاکی گرچه رهبر شیعیان نیجریه است، شخصیتی فرامذهبی دارد. هم اهل‌سنت و هم مسیحیان نیجریه وی را به‌عنوان شخصیتی مذهبی پذیرفته‌اند و از نظرات وی استفاده می‌کنند.

احترام ویژه‌ای هم برای او قائل هستند. شیخ زکزاکی از جمله متاثرین انقلاب اسلامی است که دوران طلبگی‌اش با دوران پیروزی انقلاب هم‌زمان شد و دنبال‌کردن روند این پیروزی به‌رهبری امام‌خمینی(ره) و تحولات متعاقب آن، وی را بسیار مشتاق شخصیت امام(ره) و انقلاب کرد. 

حمله به خانه وی و حسینیه بقیه‌ا... در شهر زاریای نیجریه و دستگیری‌اش توسط ارتش، موضوع میزگرد شهرآرا با دو تن از اعضای انجمن اسلامی نیجریه است. «محمد نافع‌ موسی» و «الیاس‌ عبدا... ابراهیم» چهارسال است که در حوزه علمیه جامعه‌المصطفی حضور دارند. در ادامه، گفتگوی ما با آن‌ها را می‌خوانید. 

اخبار زیادی مبنی‌بر اتفاقات اخیر مخابره می‌شود. خبر دقیقی که به دست شما رسیده و مطلع هستید چه بوده‌است؟ 
خبر واقعی این است که به منزل شیخ زکزاکی حمله شده که البته شیخ در این حمله تنها نبوده و تعداد زیادی از پیروان ایشان همراهشان بوده‌اند. همه‌شان فداکاری کرده‌اند تا از دسترسی ارتش به شیخ زکزاکی جلوگیری کنند. حدود ۵٠٠نفر شهید شدند. حلقه فداییان شیخ آن‌قدر سنگین بوده که ارتش برای خراب‌کردن منزل ایشان از بمباران استفاده کرده‌است. 

تقریبا نصف خانه شیخ را آتش زدند. پس از آن، مسیر خانه شیخ و اطراف آن تحت محاصره کامل ارتش قرار می‌گیرد و به هیچ‌کس اجازه کمک‌کردن داده نمی‌شود. در این حملات، دست شیخ به‌شدید زخمی شده و همسر ایشان هم مورد اصابت گلوله قرار گرفته‌است. یکی از پسران ایشان نیز درحال دفاع از جان پدرش به شهادت رسید. 

ارتش، شیخ زکزاکی را همین‌طور به‌صورت زخمی یک روز محاصره می‌کند و قصدش این بوده که شیخ بر اثر خون‌ریزی بمیرد. البته بعد از منتشرشدن اخبار در کل جهان و ایجاد مطالبه عمومی، مسلمانان از حکومت نیجریه مبنی‌بر نجات شیخ زکزاکی، ارتش وی را از آن محل خارج کرده و به کمپ نظامی و بهداری منتقل کرده‌است. این آخرین خبرهاست و دیگر خبری به دست ما نرسیده‌است. ارتش اعلام می‌کند که شیخ زکزاکی و همسرشان سالم هستند. 

بعد از آن اتفاق، شیعیان حاضر در محل چه عکس‌العملی داشتند؟ 
هرکسی در آنجا بود شهید شده‌است. تعداد کمی موفق به فرار شدند؛ به‌خاطر اینکه هرکسی آنجا بوده حاضر بوده جانش را برای شیخ فدا کند و می‌گفتند تا زمانی که یکی از ما زنده باشیم، اجازه تعرض به جان شیخ را نمی‌دهیم. 

اول ربیع‌الاول برنامه‌ای داریم که پرچم حسینیه بقیه‌ا... که در محرم و صفر پرچم امام‌حسین(ع) است را با پرچم امام‌رضا(ع) تعویض می‌کنیم. مردم درحال تجمع برای این برنامه بودند که قرار بود بعدازظهر انجام شود. این حمله حدود ساعت١٠ به‌وقوع پیوست. خانه شیخ با حسینیه فاصله دارد. شیخ را قبل از اینکه به حسینیه بیاید، در خانه‌اش زخمی کردند. 

یعنی کشتار در دو نقطه در اطراف حسینیه و اطراف خانه شیخ انجام شده‌است؟ 

حمله اول به حسینیه انجام شد. کشتار صورت گرفت و عده ای که توانستند از آن نقطه خارج شوند خودشان را به منزل شیخ رساندند؛ چون می‌دانستند که نیروهای ارتش فورا بعد از حسینیه، به آنجا خواهندرفت. البته باید بگویم که نیروهای ارتش در هر دو نقطه مستقر بودند و بعد از کشتار حسینیه، نیروهای ارتش در این نقطه به نیروهای اطراف خانه شیخ اضافه‌شدند. 

برای خانواده شیخ زکزاکی چه اتفاقی افتاده‌است؟ 
یک دختر ایشان در دبی است و دو دخترخوانده ایشان در ایران هستند. یک پسرشان به نام علی‌حیدر در این کشتار و سه پسر دیگرشان در حمله روز قدس سال گذشته به شهادت رسیده‌اند. 

اصلن کسی فکرش را نمی‌کرد که چنین اتفاقی بیفتد، چراکه ارتش و فرماندهی آن تحت فرمان رئیس‌جمهور به‌ حساب می‌آید. ما تا الآن از رئیس‌جمهور چیزی ندیده‌ایم. فکر می‌کنیم که شاید این حادثه اصلا ربطی به او نداشته‌باشد؛ چرا که قبل از انتخابات، وی به دیدن شیخ آمده‌بود و از ایشان مشورت می‌گرفت. تا این لحظه اعلام موضعی از وی نشنیده‌ام. 

بهانه حمله چه بوده‌است؟ 
ظاهرا بهانه‌شان این بوده که شیعیان به جان رئیس ارتش سوءقصد کرده‌اند که خب، معلوم است که حرف بی‌اساسی است، چطور می‌توانیم به جان او سوءقصد کنیم درحالی‌که حتی یک چاقو به‌عنوان سلاح نداریم؟! ادعای عاقلانه‌ای نیست. 

روزهای یکشنبه تجمع زیادی در شهرهای مسیحی‌نشین داریم. مشابه همین را روزهای جمعه در شهرهای مسلمان‌نشین را داریم. در این روزها خیابان‌ها بسته می‌شود و عبورومرور کنترل می‌شود. 

آنان ادعا می‌کنند که به جان رئیس ارتش سوءقصد شده‌است؛ پس چرا حتی یک نفر از اطرافیان او زخمی نشده‌اند؟ خب، مشخص است که این یک دروغ است. 

ظاهرا حکومت و ارتش نیجریه خیلی تحت سیطره اسرائیل است. احتمال این می‌رود که این حمله تحت‌تاثیر اسرائیل بوده‌باشد؟ 
بله، قطعا! تابه‌حال عربستان، آمریکا و اسرائیل در این سال‌ها بارها قصد به شهادت رساندن شیخ زکزاکی را داشته‌اند ولی موفق نشده‌اند. 

الآن که این اتفاق افتاده‌است، آیا سازوکاری قانونی برای رسیدگی به این کشتار وجود دارد؟ 
خبرهایی که داریم این است که صلیب‌سرخ خواسته‌است به آن منطقه برود و شهدا و زخمی‌ها را از آنجا خارج کند. گروه‌های حقوق‌بشر هم در جاهای مختلف جهان اعلام موضع کرده‌اند و خواسته‌اند این کشتار و این محاصره سریع‌تر متوقف شود. 

البته این را هم باید در نظر گرفت که از جنبش اسلامی خیلی‌ها شهید و زخمی شدند و درواقع اگر کسی می‌خواسته پیگیری کند، الآن وضعیت خوبی ندارد. 

الآن بزرگان جنبش و دیگر بزرگان در کشورها خواهان این هستند که وضعیت شیخ زکزاکی سریع‌تر مشخص شود. البته حکومت برای جلوگیری از تظاهرات، مدام می‌گوید که شیخ سالم است و برای رسیدن به پاسخ، احتیاج به تظاهرات سخت نیست. شبکه‌های مختلف ماهواره‌ای خیلی درباره این موضوع صحبت می‌کنند. 

شهرهای شمالی نیجریه اکثرا مسلمان‌نشین است. اهل‌سنت هم به این کشتار واکنشی نشان داده‌اند؟ 
در آنجا دو گروه وهابیت و اهل‌سنت واقعی را باهم داریم. اهل‌سنت واقعی خیلی با ما همدردی می‌کنند و همراه ما هستند. معتقدند این ظلم بزرگی است که حکومت بر شیعیان روا داشته‌است. اگرچه تابه‌حال موضع رسمی‌ای از تشکل‌های رسمی اهل‌تسنن در نیجریه ندیده‌ایم، به‌طور جسته‌وگریخته ناراحتی خودشان را به ما ابراز می‌کنند. 

حکومت نیجریه تابه‌حال نسبت به سایر تجمعات مذهبی، مثلا برای مسیحیان، اهل‌تسنن و... چنین رفتار خشونت‌آمیزی دشته‌است؟ 
ما در نیجریه تا کنون شاهد چنین اتفاقی نبوده‌ایم. تجمعات زیادی برگزار می‌شود ولی کسی به آن‌ها حمله نمی‌کند؛ حتی حرفی نمی‌زنند که ناراحت شوند. در یکی از شهرها راه‌ها به‌خاطر تجمع به‌مدت دو روز بسته‌بود، اما حکومت هیچ اعتراضی نکرد؛ اما ما فقط برای عوض‌کردن پرچم حسینیه چنین تجمعی داریم. 

قبلا هم به شیعیان حمله شده‌بود؟ 
بله، خیلی. روز قدس و عاشورا از روزهایی است که به شیعیان حمله‌کردند. آن‌ها اعتراف کرده‌اند که می‌ترسند که نیجریه بشود ایران دوم. ما می‌گوییم امام‌خمینی(ره) برای ما الگوست و آن‌ها از این حرف می‌ترسند. عده زیادی که از شهرهای دور و بعضا ٢٠٠کیلومتر فاصله را برای مراسم روز اربعین به حسینیه آمده‌بودند خیلی حکومت را ترساند. این تجمع بیش از پنج‌میلیون‌نفر را به خود دید. درواقع بعد از کربلا، تجمع نیجریه پرجمعیت‌ترین تجمع برای اربعین بود. آمریکا و اسرائیل آشکار گفته‌اند که: «نمی‌گذاریم مثل ایران بشوید.» 

آیت‌ا... شیخ زکزاکی به‌تنهایی شخصیت برجسته‌ای در میان تمام مرد نیجریه است. حتی کسی بوده‌ که میخواسته مسلمان بشود، کلی راه آمده تا به ایشان برسد، اما فهمیده شیخ نیست و در مسافرت است. با این‌حال صبر کرده و خواسته اسلام را فقط از دست خود زکزاکی بگیرد. با این قضایا، فهمیده‌اند که زکزاکی کیست. 

رابطه ما با مسیحیان بسیار خوب است چراکه اعتقاد دارند آزادی حق همه است. شیعیان نیجریه فقط می‌خواهند قانون اسلام جاری شود. این رابطه سخت‌گیرانه با تشیع به همان دلیلی است که گفتم و باید بگویم شیعیان در تجمعاتشان تابه‌حال حتی یک سنگ هم پرتاب نکرده‌اند. 
 
نیجریه از لحاظ ساختار قدرت چگونه است؟ 
واقعیت این است که انتخابات واقعی وجود ندارد و سمت‌های اصلی توسط آمریکا و اسرائیل کنترل و انتخاب می‌شود. برای همین، زکزاکی گفته‌بود اگر انتخابات واقعی و برای مردم برگزار شود ما شرکت می‌کنیم.
منبع: مشرق
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات