صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ آذر ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۰  ، 
کد خبر : ۲۸۴۸۹۳

تجمل‌گرایی و تحمیل تورم 49/4 درصدی یعنی اقتصاد مردم‌گرا؟!

عضو مرکزیت کارگزاران می‌گوید ما طرفدار اقتصاد مردم‌گرا هستیم نه لیبرالی.

محسن هاشمی در مصاحبه با روزنامه هفت صبح و درباره الگوی اقتصادی لیبرالی کارگزاران گفت: در اقتصاد من با به کاربردن واژه‌های خاص غرب در ایران مخالفم، ما در شرایطی نیستیم که صحبت از اقتصاد لیبرال و لیبرالیسم بکنیم. لیبرالیسم و اقتصاد و فرهنگ آن در یک بستر 200 ساله و بلکه 500 ساله در غرب متولد شده، بالغ شده و با بسیاری از مؤلفه‌های فرهنگی، بومی و اجتماعی ما همخوانی ندارد. مدل ما مردمسالاری دینی است که معادل واژه جمهوری اسلامی است و طبیعی است که مدل اقتصادی آن هم باید اقتصاد مردم‌گرا باشد نه اقتصاد انحصاری و دولت‌گرا، اما این با اقتصاد لیبرال تفاوت‌های زیادی دارد.

وی می‌افزاید: پس بهتر است به جای بازی با واژه‌ها مفاهیم را تبیین کنیم. من همانطور که گفتم به صورت اصولی با تصدی‌گری دولت در اقتصاد و رقابت آن با مردم مخالفم؛ دولت خادم و کارگزار مردم است نه رقیب مردم، بنابراین با ماهیت نامه چهار وزیر که نگران زیان‌دهی بنگاه‌هایشان بوده‌اند مخالفم و البته ظاهراً خود این وزرا هم از نوشتن نامه پشیمان شده‌اند.

این اظهارات در حالی است که سیاست‌های اقتصادی کارگزاران با محوریت تعزیر اقتصادی و آزادسازی قیمت‌ها به تورم افسارگسیخته‌ای که تا نزدیک 50 درصد نیز تصاعد کرد، منجر شد و همزمان شکاف طبقاتی و مسابقه تجمل و اشرافیگری میان برخی مسئولان دولت وقت شدت گرفت. از سوی دیگر به اسم خصوصی‌سازی، برخی اختصاصی‌سازی‌ها صورت گرفت و در کنار آن حجم دولت فربه‌تر شد. برآیند این سیاستگذاری‌ها و مدیریت‌ها، رأی منفی مردم به هاشمی در سال 1384 بود.

منبع: کیهان
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات