(روزنامه ابتكار - 1394/06/16 - شماره 3236 - صفحه 10)
شاگرد سابق آیتالله مصباحیزدی بوده اما چند سالی است که از موسسه امام خمینی جدا شده و یکی از اساتید حوزه و جامعهالمصطفی به حساب میآید. میگوید که «وقتی حمایتهایی بر مبنای خواب و رویا از احمدینژاد صورت گرفت» خود را از حلقه شاگردان آیتالله مصباح کنار کشید. حجت الاسلام محسن غرویان از جمله معدود اصولگرایانی بود که در همان دور اول ریاست جمهوری احمدینژاد انتقادات تندی را نسبت به او مطرح میکرد. وی با وجود جدایی از مصباح یزدی و انتقاداتی که به استاد سابق خود و احمدینژاد دارد، همچنان خود را یک اصولگرا میداند هر چند با توجه به شناخت خود، امیدی به ائتلاف میان اصولگرایان ندارد.
این استاد حوزه و دانشگاه معتقد است که «احمدینژاد باید از مقام خود عزل میشد». او دعا میکند که تفکر احمدینژادی دیگر هیچگاه به ملت ایران تحمیل نشود و اتفاقات آن هشت سال را مصیبت مینامد. وی که شکلگیری خط سومی به نام اعتدال را اتفاق مثبتی ارزیابی میکند و از خود به عنوان یک اصولگرای معتدل نام میبرد، حضور سید حسن خمینی در انتخابات مجلس خبرگان را تکلیفی میداند که برعهده یادگار امام است و اعتقاد دارد که ناطق نوری میتواند ریاست مجلس دهم و یا دست کم لیدری جریان اصولگرا را به عهده بگیرد.
حجت الاسلام محسن غرویان در فاصله شش ماه مانده به انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان رهبری در گفتوگو با ایسنا به بررسی فضای انتخاباتی حاکم بر جریانهای سیاسی و افراد موثر در این دو انتخابات پرداخت. مدتی است که زمزمههایی از فعالیتهای انتخاباتی محمود احمدینژاد و اطرافیانش شنیده میشود. از جلسات دفتر ولنجک رئیسجمهور پیشین گرفته تا همایشهای گاه و بیگاهی که احمدینژادیها برگزار میکنند و بازار سفرهای استانی هم داغ است. این فعالیتها، شایعات زمینهچینی برای حضور مجدد احمدینژاد در قدرت را قوت میبخشد.
غرویان در این زمینه میگوید: من که شخصا دعا میکنم که هیچ وقت افکار و مشی احمدینژاد بار دیگر بر ملت ایران تحمیل نشود و این از دعاهای بنده است که این مصیبتها بار دیگر در کشور ایران و ملت ایران توسط آن افکار و مشی ایشان حاکم نشود. البته حدس میزنم اکثریت ملت به خصوص فرهیختگان و آنها که دانش بالاتری دارند، متوجه شدند که واقعا چه مصیبتهایی بر ملت ما در این هشت سال وارد شد. وی میافزاید: توده مردم هم آگاهتر و متوجهتر شدهاند. نخبگان باید تلاش کنند که توده مردم را آگاهتر کنند تا بار دیگر به آن طرز فکر رای داده نشود ولی در عالم سیاست هر اتفاقی ممکن است بیفتد.
احمدینژاد به اعتبار دم زدن از امام زمان(عج) در دایره اصولگرایی گنجانده شد
در دو سال پایانی دولت احمدینژاد برخی از اصولگرایان او را به خاطر خانهنشینی 11 روزه و ارتباط با اسفندیار رحیم مشایی از جریان اصولگرایی خارج دانستند و حتی پس از پایان دوران ریاست جمهوریاش از او برائت جستند. هرچند او هیچگاه خود را وامدار گروه خاصی ندانست و حتی زنده شدن جریان اصولگرایی را از مسیحادم خود در انتخابات 84 میدانست. غرویان با اشاره به اینکه «اصولگرایان طیف واحدی نیستند» در این باره گفت: اصولگرایان همه یک جور نیستند. از موتلفه تا پایداری اصولگرا به حساب میآیند و هر کدام نیز طرز تفکری دارند. الان تقوی برای وحدت، جمعهایی تشکیل میدهد. آقایان مصباح، موحدی، جنتی و یزدی همه اصولگرا هستند ولی طیف واحدی نیستند. یک عدهشان میگویند که احمدینژاد از دایره اصولگرایی بیرون است ولی عدهای هم معتقدند که او اصولگراست. آقای احمدینژاد هم به اعتبار اینکه دم از امام زمان(عج) و مدیریت امام زمانی میزند در دایره اصولگرایی گنجانده شده است.
احمدی نژاد باید عزل میشد
این روحانی اصولگرا تصریح کرد: آن اعتصاب 11 روزه آقای احمدینژاد که بر خلاف منویات رهبری عمل کرد و دستور ولی فقیه را رعایت نکرد او را از دایره اصولگرایی خارج میکند. حتی هاشمیشاهرودی رفت تا او را نصیحت کند و من خودم از شاهرودی شنیدم که گفت «من رفتم و نصیحت کردم که این کار را نکن و بیا سر کار». یا آن مساله بردن نوار ویدئو در مجلس علیه برادر لاریجانی که بعد از آن، تعبیر «این کار شما خلاف شرع، خلاف قانون و خلاف اخلاق است» در مورد این اقدام مطرح شد. من آن زمان گفتم دیگر چه چیز برای احمدینژاد میماند؟ به نظرم از آن تعبیر به بعد ریاست جمهوری احمدینژاد خلاف شرع بود و باید عزل میشد.
پس بصیرت و ذوب در ولایت یعنی چه؟ باید از ریاست جمهوری عزل و خلع میشد ولی مدارا کردند تا دورانش تمام شود. بسیاری از تحلیلگران پس از انتخابات سال 92 و ریاست جمهوری حسن روحانی از شکل گیری خط جدیدی به نام خط اعتدال نام بردند. خطی که میتواند معتدلین هر دو جناح را در برگیرد و از حضور افراطیون جلوگیری کند. غرویان نیز راه جلوگیری از حضور افراطیون را ائتلاف معتدلین هر دو جناح با هم میداند و معتقد است: اگر اعتدالیون و آدمهای عاقل، اندیشمند، متفکر و دانشمند از هر دو جناح اصلاحطلب و اصولگرا کنار هم بنشینند و یک مقدار هم حسادتها را کنار بگذارند و مصالح کشور و ملت را در نظر بگیرند میتوانند با هم تعامل داشته باشند. اعتدالیون از هر دو جناح میتوانند با هم ائتلاف کنند. حد اعتدال هم همین است که ما رای اکثریت مردم را ببینیم آن وقت اصولگرایان و اصلاحطلبان افراطی از صحنه خارج میشوند.
از پاکترین دولت تاریخ بابک زنجانی بیرون آمد
غرویان در ادامه افزود: اکثریت مردم خودشان شاخص اعتدالاند و ما باید بتوانیم مطالبات اکثریت مردم را درک کنیم. در انتخاب روحانی همین مساله معلوم شد. ایشان شعار اعتدال، تدبیر و عقلانیت میداد و میگفت که «من رمال و جنگیر نیستم، علم غیب ندارم و به من وحی هم نمیشود». یعنی داشت میگفت که افراطیون اصولگرا از این حرفها زدند. دولتی که ادعای پاکترین دولت تاریخ و دولت امام زمان را داشت سرآخر نتیجهاش این شد که بابک زنجانی از آن بیرون آمد و آن همه اختلاس شد و حالا هم بقیه معاونها دستشان در حال رو شدن است.
این چه دولت امام زمانی بود؟ آقای روحانی گفت من اهل عوام فریبی نیستم. اکثریت مردم هم این را میخواهند که دولتمردان روراست و صاف باشند و به اسم دین و خدا کلاه سر مردم نگذارند. دولت عوض شده ولی در این مجلس فعلی تعدادی طرفدار احمدینژاد هستند، همان گرایشها را دارند، از آن تفکر هنوز دفاع میکنند و با این دولت همسو نیستند. انتخابات یک رقابت جدی است که باید ببینیم طرفداران تفکر احمدینژاد هنوز میتوانند در مجلس نمایندگانی داشته باشند یا خیر؟ انتخابات مجلس از این جهت حساسیت دارد. عدهای هم در مجلس هستند که طرفدار دولت روحانی هستند و یا بینابین حرکت میکنند که به کدام طرف گرایش نشان دهند. اینها هم در انتخابات معلوم میشود که مردم به کدام گروه رای میدهند و از صندوق رای چه تفکری بیرون میآید.
انتخابات این دوره مجلس خبرگان حساس است
وی درباره حساسیت دو انتخابات پیش رو میگوید: هر انتخاباتی در کشور ما واقع شده قبلش هیجانی ایجاد کرده و خاصیت انتخابات همین است. انتخابات در هر کشوری یک نوع وزنکشی سیاسی است. جناحهای مختلف با افکار مختلفی وجود دارند و هر جناح و گروهی هم میخواهد همفکرهای خودش را به مجلس شورا و خبرگان بفرستد. همه گروهها و احزاب دوست دارند، قدرت را در دست بگیرند و این یک امر طبیعی است. امسال این دو انتخابات ویژگیهایی دارد که حساسیت را بیشتر کرده است. غرویان بیان کرد: مقارن بودن انتخابات مجلس شورای اسلامی با مجلس خبرگان رهبری حساسیت این انتخابات است.
در دورههای قبل مردم خیلی اطلاعی از خبرگان نداشتند و خیلی هم اهمیتی نمیدادند؛ لذا درصد شرکتکنندگان خیلی کمتر بود ولی این دوره به خاطر همزمانی، به خبرگان هم رای داده خواهد شد. از طرفی چهرههای مهم و حساس و جدید هم میخواهند به صحنه بیایند که معروفترینشان آیتالله سید حسن خمینی است که از یک پتانسیل قوی برخوردار است و محبوبیت و جایگاه ایشان در مردم به لحاظ جد، پدر و بیت امام (ره) خودش بر حساسیت افزوده است. از سوی دیگر دوره خبرگان هشت ساله است و در این هشت سال امکان دارد، اتفاقاتی بیفتد و احتمالا تصمیمات مهمی در مجلس خبرگان گرفته شود.
در تفکرات بعضی از علما عقبنشینی وجود ندارد
یکی دو سالی میشود که اصولگرایان بعد از شکست به دلیل تشتت آرا در انتخابات ریاست جمهوری، به فکر وحدت افتادهاند. جلساتی به پیشنهاد مرحوم آیتالله مهدویکنی آغاز شد و حجتالاسلام سید رضا تقوی از روحانیون جامعه روحانیت مبارز و رئیس ستاد ائمه جمعه کشور برگزاری جلسات وحدت را به عهده گرفت. پس از فوت پدرخوانده جناح راست، دبیران کل جامعتین و پدر معنوی پایداریها یعنی آیات محمد یزدی، محمدعلی موحدی کرمانی و محمدتقی مصباح یزدی به نوعی زعامت جریان اصولگرا را به عهده گرفتند.
تقریبا همه اصولگرایان دم از وحدت می زنند اما آیا در عمل این امکان وجود دارد؟غرویان در پاسخ به این سوال اظهار امیدواری میکند که تقوی بتواند موفق شود اما میگوید: تقوی انگیزه خوبی دارد و قصد و غرضش مقدس است ولی مشکل در تقوی نیست بلکه مشکل در اصولگرایانی است که با مبانی فکری متفاوتی که دارند، همدیگر را قبول ندارند. یکی میگوید شما از اصولگرایی عقب نشینی کردید و دیگری میگوید شما داری عقب نشینی میکنی! وقتی در مسائل ریز میشویم گاهی یک نوع انحصارگرایی در این بزرگان دیده میشود که بعضی میگویند اسلام آن است که من میگویم و نفر دوم و سوم هم همینطور. آن وقت است که نمیتوانند به وحدت برسند.
وی ادامه می دهد: اگر هر کسی فقط قرائت خودش را اسلام محض بداند طبیعتا بقیه را منحرف میداند و میگوید که شما دارید کوتاه میآیید، از خط امام برمیگردید، از قطار انقلاب پیاده می شوید و... مشکل این است اما اگر یک مقدار این بزرگان و علما دیدگاهشان را بازتر و وسیعتر کنند و برای حرف بقیه هم اعتبار و ارزش قائل شوند و مقداری از حرفشان کوتاه بیایند آن وقت میتوانند به هم نزدیک شوند اما با شناختی که من دارم این امر را دور از دسترس میدانم.
ناطق میتواند رئیس مجلس شود
وی عنوان کرد: متاسفانه احمدینژاد با کارهایی که کرد بین علما اختلاف به وجود آورد و اختلافات بین علما را کلید زد و آغاز کرد. یکی هم ناطقنوری بود که آزرده شد. الان هم آقای ناطق میگوید که دیگر سن و سالم به گونهای است که باید میدان را به جوانترها بدهم ولی به هر حال ایشان افکار معتدل هاشمیرفسنجانی را میپسندد و با دولت هم همسویی و تفکر اعتدالی دارد. ایشان میگوید که حمایت می کنم ولی خودم به صحنه نمیآیم. این روحانی اصولگرا با اشاره به نقش «کلیدی ناطقنوری در صحنه سیاسی کشور» اعتقاد دارد: به هر حال ناطق شخصیت ارزشمندی است و هنوز به آن سن بالا نرسیده که خودش را بازنشسته کند بلکه باید به صحنه بیاید و حتی به عنوان رئیس مجلس نقش خود را ایفا کند. چون افراط و تفریط دراصولگرایان وجود دارد ناطق با شخصیت اصولگرایی اعتدالی خود میتواند اکثریت اصولگرایان را زیر یک چتر واحد جمع کرده و از افراط و تفریط در اصولگرایی جلوگیری کند.
امثال روحانی میتوانند اسلام را به نحو احسن ارائه کنند
غرویان با بیان اینکه «حسن روحانی انسان عالم، فاضل، دنیا دیده و درس خواندهای است» یادآوری کرد: روحانی هم از راست به چپ و هم از چپ به راست مینویسد و میخواند.(آشنایی به زبان های خارجی) دنیای امروز هم دنیای علم و دانش است. ما هم باید کتب خودمان و هم کتابهای غربیها را بخوانیم و فکر کنیم. روحانی هم همین طور است. من از قبل انقلاب ایشان را میشناسم و به یک معنا استاد بنده هم است. در سپاه دانش قبل از انقلاب محل خدمت روحانی در نیشابور در یکی از روستاها بود و شبهای شنبه در مسجد جامع نیشابور سخنرانی و درس داشت و من هم جزء بچههایی بودم که در جلسه روحانی شرکت میکردم. وی عنوان کرد: روحانی عضو خبرگان و یک مجتهد آشنا به مبانی حقوقی و فلسفه حقوق نیز هست.
در دنیای امروز هم این افراد در بین علما میتوانند اسلام را به نحو احسن ارائه کنند به همین دلیل دیدگاهها و نگاه علمی و فکری روحانی را میپسندم و از او حمایت کردم و میکنم.در انتخابات سال 92 اصلاحطلبان با کنارهگیری عارف به نفع روحانی پشت سر او جمع شده و به نوعی پیروز انتخابات شدند. برخی از تحلیلگران معتقدند که اصلاح طلبان در انتخابات آینده مجلس و خبرگان نیز به جای آنکه جداگانه ساز خود را کوک کنند باید همین رویه را در پیش گیرند تا بتوانند به قوهمقننه بازگردند و کاندیداهای نزدیک به خود را به مجلس خبرگان بفرستند. این تحلیلگر سیاسی درباره وضعیت اصلاحطلبان، اتحاد با روحانی یا فعالیت جداگانهشان میگوید: من خیلی آرمانی حرف نمیزنم و فکر نمیکنم بلکه واقعیتها را میبینم.
اصلاحطلبان الان باید خودشان را به روحانی و هاشمی نزدیک کنند. به هر حال دولت روحانی دولت مورد تایید و انتخاب هاشمی است و ایشان هم حمایت کرده و میکند. اصلاحطلبان نباید شعارهای تند و افراطی بدهند و باید از یک سری حرفهایی که سالهای قبل میزدنند یا از طرح برخی مباحثی که امثال سروش مطرح میکرد و یا صحبتهایی که به نام خاتمی در دولت اصلاحات زده میشد، پرهیز کنند. این شعارها در کشورما جواب نمیدهد چون ایران یک کشور مذهبی است.
راه موفقیت اصلاحطلبان ائتلاف و نزدیکی با دولت روحانی است
وی در عین حال میافزاید: البته به اصلاحطلبی به معنای روشنفکری دینی معتقدم. اصلاحطلبی که اسلام را متناسب با دنیای معاصر و قرائتهای نو تفسیر و ارائه کند، خیلی هم چیز خوبی است. در شرایط سیاسی فعلی نیز بهتر است اصلاحطلبان با دولت روحانی همسو باشند و زیر چتر اعتدال حرکت و اندیشههای هاشمی را ارائه کنند. به نظرم راه موفقیت اصلاحطلبان ائتلاف و نزدیکی با دولت روحانی است. غرویان همچنین درباره احزاب جدید اصلاحطلب مثل «ندای ایرانیان» و «اتحاد ملت ایران اسلامی» و اینکه آیا حضورشان به اصلاحطلبان کمک میکند یا ضربه میزند، میگوید: بستگی به این دارد که چه شعارهایی بدهند، چه محتوایی داشته باشند و چه فکری را دنبال کنند.
اصلاحطلبان باید پیوندشان را با روحانیت حفظ کنند
وی افزود: اصلاحطلبان باید پیوندشان را با روحانیت حفظ کنند و در بین خود از علمای فاضل، عمیق و آشنا با مبانی دین و البته روشنفکر استفاده و حرفهایشان را با آنها چک کنند. درگذشته هم چنین چیزی داشتهایم مثلا شهیدان بهشتی و باهنر علمایی بودند که هم تحصیلات حوزوی داشتند، هم به غرب رفته بودند و هم افکار جدید داشتند یا شهید مطهری با وجود آن که روحانی بود از طرفی برای روشنفکران دانشگاهی درس میداد و حتی به خانه اساتید سکولار میرفت. الان هم بین روحانیون در سطوح مختلف از این اساتید داریم. این عضو جامعهالمصطفی گفت: پایینتر از مرجعیت نیز روحانیون بیشتری داریم که از اساتید دانشگاه و حوزه هستند و احزاب جدید اصلاحطلب باید با آنها ارتباط داشته و چند نفر ازآنها را در مجموعه خودشان داشته باشند و دیدگاههای دینی را از آنها بگیرند. اصلاحطلبان میتوانند واقعا مصداق برقراری وحدت حوزه و دانشگاه شوند.
یکی از دلایل جدایی حوزه و دانشگاه این است که جو حوزه جوی سنتی است. البته الان نسبت به گذشته بهتر شده ولی هنوز بافت سنتی غلبه دارد و متاسفانه قدم جدی برای وحدت برداشته نشده است. بعضی از حوزویها اسلام را به گونهای قرائت میکنند که انگار با علوم جدید و مدرنیسم مخالف است و یا حرفهای دانشگاهیان به نظربرخی حوزویها حرفهای کفرآمیزی به حساب میآید در حالی که واقعیت این نیست و افراد زیادی سراغ داریم که میتوانند بین علم و دین جمع کنند و تفسیری از دین ارائه دهند که میان علم و دین ناسازگاری وجود نداشته باشد.
ذات خبرگان سیاسی است
امسال همزمان با انتخابات مجلس شورای اسلامی انتخابات پنجمین دوره مجلس خبرگان رهبری نیز برگزار میشود. بعضی از تحلیگران معتقدند نباید فضای خبرگان را سیاسی و جناحی کرد و این مجلس با توجه به جایگاه خود باید فراجناحی باشد اما برخی دیگر اعتقاد دارند به هر حال وقتی صحبت از انتخابات میشود فضا به سمت سیاسی و رقابتی شدن پیش خواهد رفت. غرویان در اینباره بیان کرد: این بحث که خبرگان سیاسی نباشد را آیتالله جنتی در نماز جمعه مطرح کرد. معتقدم که یک معنای درست دارد و یک معنای نادرست. درستش این است که ایشان میخواهد بگوید که انتخابات خبرگان سیاسی نیست یعنی نباید به آن جناحی فکر کنیم، یا به نمایندگان جناحی رای ندهیم، سعی کنیم خبرگان را فراجناحی قرار بدهیم و افراد از گروههای مختلف در آن حضور داشته باشند.
از طرف دیگر چون در مجلس خبرگان مساله تعیین رهبر مطرح است و مقام رهبری هم نسبت به همه ولایت دارد پس به همان میزان هم باید در خبرگان از سلیقههای مختلف حاضر باشند که این معنای خوبی است برای آن که خبرگان فراجناحی باشد. وی تصریح کرد: اما اینکه انتخابات خبرگان اصلا سیاسی نباشد مثل این است که بگوییم آب مرطوب نباشد در حالی که رطوبت، ذاتی آب است. ذات خبرگان هم سیاسی به حساب میآید چون به هر حال مساله ولایت فقیه و حاکم سیاسی مطرح است و خبرگان هم برای تعیین ولی فقیه تشکیل میشود پس ماهیتا و ذاتا سیاسی است. فلسفه وجودی مجلس خبرگان و این ویژگیاش را نمیتوان از آن سلب کرد.
سیدحسن خمینی با حضور در انتخابات نقش تاریخی خود را ایفا کند
این روحانی اصولگرا همچنین در پاسخ به سوالی درباره احتمال کاندیداتوری سید حسن خمینی در انتخابات خبرگان و این که ممکن است با حضور یادگار امام (ره) درانتخابات شان بیت امام راحل زیر سوال برود، تاکید میکند: سید حسن خمینی که من درباره ایشان تعبیر آیتالله خمینی را به کار میبرم در یک سن و سال و شرایطی است که مردم از ایشان توقع و مطالبه دارند که در سرنوشت مملکت ورود پیدا کرده و نقش تاریخی خود را ایفا کند.
سید حسن بالاخره بین سن 40 و 50 است و دیگر بزرگان نیز در همین سن و سالها در صحنه بودند و حتی در سن کمتر نقش ایفا کردند. وی یادآوری کرد: بالاخره ورود به مسائل سیاسی و اجتماعی مثل مجلس خبرگان یا شورای اسلامی یک تکلیف شرعی است و الان زمان ادای این تکلیف برای آیتالله خمینی فرا رسیده است. اینکه یک عده میگویند که بهتر است ایشان کنار بماند تا مبادا قداست خانوادهاش مخدوش شود همیشه وجود دارد و اگراینگونه فکر کنیم ایشان کلا باید کنار بماند. کسی که میخواهد وارد انجام تکلیف سیاسی شود باید پیه همه این مسائل را به تن خود بمالد.
حضور سیدحسن خمینی یک مطالبه مردمی است
غرویان افزود: آیتالله حسن خمینی در شرایطی است که هم تکلیف شرعی، دینی و الهی دارد و هم یک مطالبه مردمی است که ایشان وارد انتخابات شود. البته شاید مجلس شورای اسلامی در شان ایشان نباشد ولی مجلس خبرگان منافاتی با تدریس و فعالیت های حوزوی و علمی او ندارد و جای مهمی هم هست. لازمه ورود سید حسن خمینی به انتخابات این است که سرلیست انتخاباتی باشد و یا به افرادی که ایشان و روحانی و هاشمی به عنوان افراد معتدل به مردم معرفی میکنند رای داده شود.
در جامعتین اختلافنظر وجود دارد
این تحلیلگر سیاسی در ادامه درباره زعامت جامعتین و احتمال وحدت اصولگرایان زیر چتر این دو تشکل اصولگرا در انتخابات خبرگان یادآوری کرد: در جامعتین هم اختلاف نظر وجود دارد. در جامعه مدرسین حوزه علمیه قم عدهای طرفدار هاشمی هستند و از تفکر هاشمی و دولت روحانی حمایت میکنند و عدهای مخالفند. در جامعه روحانیت مبارز تهران هم همین طور است. از یک طرف بعضی گفتهاند که هاشمی در لیست جامعه روحانیت نیست ولی از طرفی طباطبایی گفته که جامعه مقدمات حضور جدی هاشمی را در خبرگان فراهم کرده که معلوم میشود در آنجا هم اختلاف نظر وجود دارد. مادامی که این اختلافات باشد نمیتوان خیلی امیدوار بود که لیست جامعتین ملاک همه اصولگراها قرار گیرد چون میگویند ما هم دیدگاهها و کاندیداهایی داریم به همین دلایل افق خیلی روشنی نمیبینم.
با وجود اختلافها مردم از دو طرف زده میشوند
وی همچنین به جناحهای سیاسی در آستانه انتخابات توصیه میکند: من خدمت همه جناحها به خصوص اصولگرایان میگویم که در این مدت این همه با هم اختلاف داشتیم و همدیگر را محکوم و از قطار انقلاب پیاده کردیم به چه نتیجهای رسیدیم؟ بیاییم از همین لحظه تصمیم بگیریم که اتفاق، اتحاد، برادری و رفاقت را تجربه کنیم. این همه بعضی از علما همدیگر را محکوم کردند به چه نتیجهای رسیدند؟ نه عمرو توانست زید را که میگفت منحرف است کنار بزند و نه برعکس. آیا این همه با هم کشتی گرفتند و یکدیگر را تخریب کردند توانستند همدیگر را کنار بزنند؟
http://ebtekarnews.com/?newsid=17758
ش.د9402427