تاریخ انتشار : ۰۶ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۱۶۷
گزارش همدلي از آخرين دست‌آوردها و تحولات مربوط به اردوگاه اصولگرايان

انفكاك در مجمع الجزاير اصولگرايي

پایگاه بصیرت / آيت وكيليان ملكي / روزنامه‌نگار

(روزنامه همدلي - 1394/06/21 - شماره 133 - صفحه 2)

ناطق حضور در شوراي هماهنگي اصولگرايان را نپذيرفت

«ده درويش در گليمي بخسبند و دو پادشاه در اقليمي نگنجند» حكايت ديروز سعدي، داستان امروز اصولگرايان است. مهم نيست روي كدام حوزه انتخابيه انگشت مي‌گذاريد. در هر حوزه چند چهره شاخص اصولگرا اسب نمايندگي را زين كرده و – برخلاف رقيبان اصولگرا – با اطمينان از تاييد در شوراي نگهبان، وعده‌هاي انتخاباتي مي‌دهند. هر كدام متحدي در تهران و قم دارند؛ جمعي با مرتضي آقا تهراني و مصباح يزدي رفاقت دارند و خود را پايداري مي‌نامند و جمعي ديگر با زاكاني و فدايي قرابت بيشتري دارند و پرچم اصولگرايي علم كرده‌اند. برخي سابقه 30 ساله حزبي و سياسي دارند و موتلف موتلفه هستند و جمعي تازه به دوراه رسيده بي‌تمايل به كار تشكيلاتي هستند و خود را نزديك به جبهه يكتا معرفي مي‌كنند. گروهي امروز نماينده هستند و به دنبال تمديد نمايندگي در فراكسيون رهروان به دنبال حزبي جديد هستند و گروهي هم مي‌خواهند از لباس نظامي به لباس نمايندگي برسند و راه قاليباف و محسن رضايي را ادامه دهند.

ائتلاف در اختلاف

پيش از اين شوراي فقاهتي در ائتلاف سه‌ضلعي نقش‌آفريني مي‌كرد كه با اضافه شدن مصباحي مقدم و تقوي، جمع پنج روحاني شوراي هماهنگي تكميل مي‌شود، اما هنوز اختلاف زيادي براي انتخاب ده فعال حزبي باقي مانده است. در حالي كه محمدرضا باهنر از تشكيل شوراي هماهنگي اصولگرايان در يك ماه آينده خبر داده بود، هنوز تركيب اين شورا معرفي نشده است، اما برخي منابع موثق خبر دادند كه تركيب احتمالي اين شورا 5+10 خواهد بود كه از حضور 5 روحاني در شوراي فقاهتي و 10 فعال حزبي تشكيل خواهد شد.

پيش از اين شوراي فقاهتي با حضور مصباح يزدي، آيت‌الله يزدي و موحدي كرماني در ائتلاف ايثارگران، موتلفه و جبهه پايداري نقش‌آفريني مي‌كرد كه به نظر مي‌رسد با اضافه شدن مصباحي‌مقدم و تقوي، جمع 5 روحاني شوراي هماهنگي تكميل خواهد شد، اما هنوز اختلاف‌نظر زيادي براي انتخاب 10 سياستمدار و فعال حزبي باقي مانده است.

حسين كنعاني مقدم دبير كل حزب سبز، از احزاب اصولگرا به ايلنا گفته است: هنوز براي پيوستن به شوراي هماهنگي اصولگرايان به ارزيابي نرسيده‌ايم و با توجه به اينكه عضو جبهه ايستادگي هستيم برنامه‌هاي خود را در قالب اين جبهه ادامه خواهيم داد.

عدم جامعيت ائتلاف سه‌گانه

يك فعال اصولگرا با اشاره به اينكه در انتخابات آتي احتمالا جريان‌هايي مثل جبهه پيروان و حزب يكتا و جبهه پايداري و ديگر گروه‌هاي نزديك به جريان احمدي‌نژاد در انتخابات زير چتر جامعتين ائتلاف كنند، تاكيد كرد: در فقدان افرادي مثل عسگراولادي و مهدوي‌كني جامعتين سعي كرده نقش محوري ايفا كند، اما بعيد است اين ائتلاف‌ها جامع باشند و بتوانند يك ليست انتخاباتي منتشر كنند.

محسن كوهكن نيز درباره شوراي هماهنگي اصولگرايان به ايلنا گفته است: چه روي عدد (10+5) و چه روي افراد بحث زياد است و نه عدد قطعي درباره تركيب معين شده و نه حضور فردي قطعي شده است. كوهكن با اشاره به اينكه خروجي تلاش در راستاي همگرايي بوده است گفت: ما اصولگرايي را خلاصه در شخصيت‌هاي حقوقي و بعضي شخصيت‌هاي حقيقي نمي‌دانيم و معتقديم هر كس هر جاي كشور كه باشد و با مجموعه اصولگرايان اشتراكات فكري و اعتقادي داشته باشد، يك اصولگرا به شمار مي‌رود.

وي با اشاره به اينكه اصولگراياني كه عضو جبهه پيروان خط امام و رهبري نيستند هم در ائتلاف فراگير اصولگرايان هستند تاكيد كرد: كسي نمي‌تواند ادعا كند ائتلاف صددرصدي شكل خواهد گرفت اما همه احزاب عضو ائتلاف پيروان خط امام و رهبري در كنار چند تشكل كه تقاضاي ورود به اين جبهه را دارند در اين ائتلاف هستند و از مصاحبه‌هاي دوستان عضو جمعيت ايثارگران و جبهه پايداري هم اين‌طور برداشت مي‌شود كه آن‌ها نيز در اين ائتلاف حضور خواهند داشت.

كوهكن درباره ناطق نوري نيز گفت: ايشان يك شخصيت با فهم و زيرك و دلسوز نظام است، با اين حال اطلاعات ما مي‌گويد ايشان حضور در شوراي هماهنگي اصولگرايان را نپذيرفتند، اما هرگاه ايشان بخواهند از حضور ايشان استقبال خواهيم كرد. امير محبيان يكي از نظريه‌پردازان اين جريان در مورد اين سه‌ضلعي گفته بود: اساسا معلوم نيست چه دليل منطقي پشت كنار هم نشاندن اين سه ضلع قرار دارد.

آغاز نظريه‌پردازي جريان تندرو براي اصولگرايان

پيش از اين حميد رسايي گفته بود به خاطر تكليف‌گرايي، بسياري از اصولگرايان به سمت وحدت نمي‌روند: «در جريان اصولگرايي اين ژست تكليف‌گرايي را مي‌گيرند، اگر موضعي غير از اين بگيرند با اصولگراييشان منافات دارد، چون اصولگرايي در يك كلمه يعني تكليف‌گرايي الان برخي چهره‌ها... حتي با وجود داشتن سابقه چندين دوره نمايندگي مجلس، بودنشان در يك ليست وزني به آن نمي‌دهد. بعضي نيز از نظر بدنه با داشتن اسم، وزن هم به ليست مي‌دهد؛ بنابراين اگر قرار است ليستي بسته شود كه توجه به اين ظرافت‌ها نشود حتماً دچار مشكل مي‌شويم.»

به جز رسايي، چهره‌هاي ديگر جريان تندروي اصولگرا نيز هستند كه مدتي است نظريه‌پردازي اصولگرايان را برعهده گرفته‌اند و اساسا سه ضلعي پايداري، موتلفه و ايثارگران، بدون حضور چهره‌هاي معتدل اين جريان، عملا جهت‌دهي اصولگرايان را به سمت جريان راديكال اين جناح سوق خواهد داد.

تدبير جديد عقلاي قوم

از ابتداي امسال خبري منتشر شد كه اصولگرايان اتحاد مثلث خود را براي انتخابات مجلس راه انداخته‌اند. اتحادي با حضور ايثارگران و پايداري و موتلفه. از همان ابتدا مشخص بود كه اين ائتلاف، خانه‌اي روي آب است. جبهه پايداري ميانه خوبي با لاريجاني ندارد و موتلفه شيفته لاريجاني است. پايداري اميدوار بود با تقويت افرادي مثل نبي حبيبي و شجوني در رسانه‌هاي اصولگرا، افرادي مثل بادامچيان و غفوري‌فرد را به حاشيه بكشد، اما به نظر مي‌رسد تيرشان به سنگ خورده است.

اما اين داستان تهران است و در شهرها و استان‌ها دعواها جدي‌تر شده است. چه در شوشتر كه جلسه سخنراني يك نامزد اصولگرا را نامزدي ديگر به هم زد و چه در كهگيلويه و بويراحمد كه اصولگرايان به توافق نهايي نرسيدند و در گرگان و مشهد هم از همين امروز مشخص است كه حداقل دو ليست اصولگرايي منتظر خواهد شد. يكي از برادران دانشجو، راهي دامغان خواهد شد تا با نماينده اصولگراي اين شهر رقابت كند و همين وضعيت در همدان و كازرون و كاشان و ديگر شهرهايي كه موطن مديران سابق احمدي‌نژاد بودند، كمابيش وجود دارد.

با اين حال به نظر مي‌رسد عقلاي اصولگرا در روزهاي گذشته در سياست خود تغيير داده‌اند. همزمان با لبخند موتلفه به شوراي هماهنگي اصولگرايان، زمزمه‌هاي طرح جديد اصولگرايان به گوش مي‌رسد. طرحي كه ديگر جبهه پايداري در آن نقشي اساسي ندارد و آيت‌الله مصباح به عنوان عضو عادي جامعه مدرسين حوزه علميه قم نقش تاثيرگذار خود را از دست مي‌دهد.

از «رايحه خوش‌خدمت» تا «پايداري»

در آن مقطع (دور اول رياست جمهوري احمدي‌نژاد) نام اين گروه سياسي (پايداري)، «رايحه خوش‌خدمت» شد و سعي كردند در شوراي سوم و مجلس هشتم با اصولگرايان رقابت كنند و سهم بيشتري به خود اختصاص دادند.

در آستانه انتخابات مجلس نهم و زماني كه از غيبت اصلاح‌طلبان اطمينان داشتند جبهه پايداري پايه‌گذاري شد و ليست جدا داد و اوج اختلاف اصولگرايان را به رخ كشيد. در انتخابات رياست جمهوري سال 92 نيز با اينكه در 28 استان كشور راي جليلي پايين‌تر از يكي از رقباي اصولگرايش بود، اما تا روز آخر حاضر به ترك صحنه انتخابات نشد و نقش بسزايي در شكست اصولگرايان ايفا كرد. با اين حال در آستانه انتخابات مجلس دهم به نظر مي‌رسد اين جريان بيش از ديگر جريان‌هاي اصولگرايي به دنبال ائتلاف باشد و دليل اين اصرار را بايد در ريزش شديد آراي اين جريان در يكي دو سال گذشته جستجو كرد.

ش.د9402356

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات