صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۹ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۵  ، 
کد خبر : ۲۸۵۳۰۶

نقض برجام تبریک دارد ?

مدیرکل سیاسی و بین‌الملل وزارت خارجه در اقدامی شگفت‌انگیز خروج 98 درصد ذخایر اورانیوم غنی شده از کشور را تبریک گفت!

بنابر اعلام وزیر خارجه آمریکا که سپس از سوی علی‌اکبر صالحی تأیید شد 11 تن اورانیوم غنی شده به روسیه ارسال و در ازای آن 200 تن کیک زرد دریافت شده است. قزاقستان، نروژ و جمهوری آذربایجان در این مبادله ایفای نقش کرده‌اند. جان کری در بیانیه خود، خروج این میزان مواد غنی شده را «گامی مهم که زمان گریز را از 90 روز به یک سال افزایش می‌دهد» توصیف کرد. این میزان غنی‌سازی حاصل زحمات ده ساله متخصصان اتمی کشورمان بوده است. پیش از این به هنگام نیاز ایران به تأمین سوخت 20 درصد راکتور تهران که نیاز دارویی 850 هزار بیمار صعب‌العلاج را تأمین می‌کرد، غربی‌ها نیاز ایران را گروگان گرفته و اعلام  کردند حتی به قیمت چند برابر نیز حاضر نیستند سوخت 20 درصد را تأمین کنند. به عبارت دیگر انباشت مواد غنی‌سازی شده مصارف گوناگون در مقیاس صنعتی (نیروگاهی - دارویی و ...) موضوعیت دارد و خروج 98 درصد این مواد از کشور نوعی خلع‌ید و خلع قدرت محسوب می‌شود.

با وجود این واقعیت، حمید بعیدی‌نژاد مدیر کل وزارت خارجه در اینستاگرام نوشت: «طی روز گذشته یکی از سخت‌ترین مفاد برجام در یکی از پیچیده‌ترین عملیات نقل و انتقال ذخایر اورانیوم از ایران به اجرا درآمد...  در این عملیات ایران حدود نه تن ] 11تن[   ذخایر اضافی اورانیوم غنی شده و همچنین ضایعات مربوط به  صفحات سوخت تولید شده خود را به کشور  روسیه فروخت و براساس قیمت استاندارد بین‌المللی معادل آن از روسیه کیک زرد خریداری و وارد نمود.»

وی می‌افزاید: به این ترتیب برای اولین‌بار با یک قدم بلند کشورمان به جمع صادرکنندگان مواد غنی شده هسته‌ای پیوست. با پیوستن کشورمان به صادرکنندگان سوخت هسته‌ای تمام صنعت هسته‌ای  کشورمان به تعریف جدیدی در تبیین هدف‌گذاری خود با تعاریف متعارف صنعتی و تجاری جهان دست یافت و به نوعی از یک عملیات دور که بر محور غنی‌سازی و انبار آن در داخل بود رهایی یافت. برای اولین بار پس از آغاز به کار سوخت هسته‌ای در ایران، فرآیند غنی‌سازی در ایران وجهه‌ای کاملا تجاری و صنعتی پیدا کرد.

بعیدی‌نژاد همچنین واردات 200 تن کیک زرد را اولین واردات کیک زرد به کشور توصیف کرد و نوشت: «برای آن که تصویری از حجم قابل ملاحظه دویست تن واردات کیک زرد به کشور داشته باشید فقط باید در نظر بگیرید که کل میزان کیک زرد مصرف شده در فرآیند غنی‌سازی ایران از ابتدای آغاز غنی‌سازی تا امروز بالغ بر صد و بیست تن کیک زرد بوده است. با این واردات ذخایر کیک زرد، پیشبرد تمامی برنامه غنی‌سازی کشورمان تا سالهای طولانی تضمین گردیده است. این عملیات در شرایطی اجرا شده است که واردات کیک زرد توسط ایران براساس قطعنامه‌های موجود شورای امنیت ممنوع می‌باشد. دست مریزاد به آقایان دکتر ظریف و دکتر صالحی که هدایت این عملیات پیچیده را برعهده داشتند. تبریک، تبریک به ملت ایران».

ادعاهای عجیب و غریب مدیرکل وزارت خارجه در حالی است  که غنی‌سازی در کشور اصالتا برای تامین نیازهای کشور در مقیاس صنعتی صورت گرفته و نه برای صادرات آن! از سوی دیگر غنی‌سازی 11 تن اورانیوم 10 سال طول کشیده و طبیعتا انجام دوباره این کار در روند فعلی حداقل 10 سال طول می‌کشد و این البته غیر از دوره ممنوعیت 10 ساله‌ای است که در برجام قید شده است. در این دوره ایران نباید بیش از 300 کیلوگرم اورانیوم غنی شده داشته باشد و بنابراین یا اصلا نباید غنی‌سازی کند و یا اینکه در صورت غنی‌سازی، بلافاصله مازاد 300 کیلوگرم باید از کشور خارج شود و بنابراین ذخیره این مواد عملا امکان‌پذیر نیست؛ در حقیقت گویا قرار است که ایران چرخه‌ای از تبدیل کیک زرد به مواد غنی‌شده و سپس تبدیل مواد غنی‌شده به اورانیوم طبیعی و کیک زرد را به اجرا بگذارد و اصل این عمل چنان که از سوی غرب به عنوان افزایش «زمان گریز» مطرح شده، خلع قدرت ایران است و نه پذیرفتن ایران به عنوان صادرکننده اورانیوم غنی‌شده!

در هر صورت چوب حراج زدن به دسترنج 10 ساله متخصصان ایرانی آن هم در شرایطی که آمریکا با تصویب قانون تحریمی ویزا علیه ایران و دستبرد به اموال بلوکه شده کشورمان مشغول نقض برجام و دادن علامت‌های منفی درباره وفای به عهد است، کمترین جایی برای تبریک گفتن ندارد مگر این که تصور کنیم هدف از چنین فضاسازی‌هایی، فرار از مسئولیت پاسخگویی و عدم قبول و جبران اشتباه است.

منبع: کیهان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات