بین الملل >>  بین الملل >> اخبار ویژه
تاریخ انتشار : ۱۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۳۶۹

معنای دمیدن نمایندگان بحرین در خاکستر مرده جدایی طلبی قومی

اقدام اخیر چند نماینده مجلس بحرین، دمیدن در خاکستر مرده جدایی طلبی قومی در ایران است، اما در کنار سابقه همکاری آل خلیفه با منافقین و حمایت آل سعود از جدایی طلبی قومی در مناطق عرب نشین ایران، به معنی حمایت آشکار از درگیری خشونت آمیز در مناطق قومی ایران محسوب می شود و ضرورت دارد وزارت خارجه ایران با قاطعیت به این موضوع واکنش نشان دهد
پایگاه بصیرت / گروه بین الملل/حمزه عالمی
به گزارش خبرگزاری فارس، روز سه شنبه، شماری از نمایندگان بحرین در دخالتی بی‌سابقه، از دولت این کشور خواستند، آنچه آن را «کشور احواز» می‌نامند به رسمیت بشناسد و کشورهای دیگر عربی را به این کار تشویق کند. بر اساس این گزارش، پنج تن از نمایندگان پارلمان بحرین که چهار تن آن ها از جماعت «اخوان مسلمین» و جریان «سلفی» بحرین هستند، همچنین از دولت بحرین خواستند در نهادهای بین‌المللی نیز جدایی‌طلبان ایران را مورد حمایت‌های مالی و معنوی قرار دهند.
دمیدن بحرین، تحت دیکتاتوری آل خلیفه، در خاکستر مرده جدایی طلبی در مناطق عرب زبان ایران، موضوعی است که نباید وزارت خارجه ایران از کنار آن به سادگی ردّ شود. 
مسلّم است که جمعیت عرب زبان استان خوزستان، در طول تاریخ و از جمله در جنگ تحمیلی وفاداری خود به تمامیت ارضی کشور را نشان داده اند، به گونه ای که از 17 هزار شهید این استان، در دوران دفاع مقدس، قریب به 12 هزار تن از برادران و خواهران عرب‌زبان این خطه بودند. تا امروز نیز اکثریت قاطع عرب زبانان غیور خوزستان، از عناصر وابسته خلق عرب، که داعیه جدایی خوزستان را دارند، دوری گزیده اند و از نقش مزدورانه خلق عرب در کمک به رژیم بعث عراق آگاهند و بر این اساس دخالت چند نماینده دولتی بحرین در امور داخلی ایران، در نزد مردم عرب زبان خوزستان، ارزشی ندارد، اما عدم پاسخ گویی قاطع وزارت خارجه به این موضوع سبب توهّم بیشتر بحرین و پدرخوانده آن عربستان می شود تا در ادامه ادعاهای خود را با صدای بلندتری مطرح کنند.
حمایت از عناصر جدایی طلب عرب، برنامه ای است که با هدایت راهبردی آمریکا برای بی ثبات سازی در منطقه از طریق جنگ نیابتی و انحراف جبهه بندی صهیونیسم-جهان اسلام به جبهه بندی مسلمان-مسلمان و با محوریت آل سعود و به خدمت گرفتن بحرین و امارات و حتی عناصری از حکومت کویت، هر از چندی توسط سران این کشورها مطرح می شود. در فروردین ماه امسال خبرگزاری سعودی العربیه، در یادداشتی بر  جدایی اهواز از ایران تأکید کرد و در همین ایام، "محمد هايف "، نماینده مجلس کویت، خواستار كمك عرب‌ها براي جدايي و استقلال اهواز و جزاير سه گانه ابو موسي، تنب كوچك و تنب بزرگ شد. 
طرح و تبلیغ جدایی طلبی در بین هموطنان عرب، توسط عربستان، بحرین، امارات و برخی از عناصر در کشورهای حوزه خلیج فارس، به معنای تلاش سران این کشورها جهت ایجاد ناآرامی و اغتشاش در داخل ایران است و وزارت امور خارجه ایران باید مسئله را در این سطح تحلیل کند، چرا که تجربه نشان داده است، حمایت آل سعود از خلق عرب و نیز معدود عناصر وهابی در استان خوزستان و نیز در سیستان و بلوچستان، در جهت ایجاد منازعات طایفه ای، قومی و مذهبی در این منطقه و همسو با راهبرد منطقه ای بیگانگان است. 
به نقل از آکام نیوز، دو سال قبل، در آستانه انتخابات ریاست جمهوری سال 1392، گروهک خلق عرب کنفرانسی را تحت عنوان «حمایت از ملت عرب اهواز(احواز)» در مصر برگزار کرد. نکته قابل توجه این که بسیاری از مدعوین این کنفرانس از وهابیون تندرو و حامی اغتشاش در ایران بودند؛ افرادی از قبیل "محمد العریفی" استاد دانشگاه عربستان سعودی و مبلغ وهابیت، "محمد مجید الأحوازی" ضد انقلاب فعال در شبکه‌های اجتماعی جدایی‌طلب و از اعضای گروه وهابی "حرکة عدالة الأحوازیة"، "عماد عبدالغفور" معاون ارتباطات و مشاور رئیس‌جمهور، "صفوت عبدالغنی" عضو مجلس شورای مصر و رهبر جماعت اسلامی مصر، "ممدوح اسماعیل" نماینده پارلمان مصر، "عبدالله النفیس" عضو شورای دعوت سلفی و "صباح موسوی" عضو تشکل فراماسونری دبیرخانه باشگاه اندیشمندان مسلمان که هماهنگ‌کننده این کنفرانس ضد ایرانی بود. او همچنین عضو گروه تجزیه‌طلبان وهابی «خلق عرب» می‌باشد که مقر اصلی‌شان در انگلستان و در شهر لندن است. 
به گزارش آکام نیوز، در این کنفرانس که رویکردی کاملاً ضد ایرانی داشت و در آن تعصبات قومی و قبیله‌ای اوج خود رسیده بود و هیئت‌هایی پارلمانی از کشورهای بحرین و سایر دول عربی در آن شرکت کرده بودند؛ توصیه هایی خطاب به پارلمان‌های کشورهای عربی و سران آن ها و اتحادیه عرب به منظور به اصطلاح کمک به مسأله اهواز ارائه شد.
همچنین در بیانیه پایانی این کنفرانس که توسط صباح موسوی قرائت شد و فقط یک بخش از آن رسانه‌ای گردید: تصویب شد که این کنفرانس سالی یک بار برگزار شود و هم‌چنین ابراز امیدواری کردند که کنفرانس بعدی در دمشق آزاد شده برگزار شود.
فروردین ماه امسال، دریابان علی شمخانی، دبیر شورای عالی امنیت ملی، در سفر به استان خوزستان، با اشاره به سابقه شکل گیری جریانات تجزیه طلب در خوزستان، وابستگی خلق عرب به صدام و مشارکت آنان در قتل عام مردم ایران را تشریح کرد و تصریح کرد که امروزه آل سعود نقش حمایتی صدام از خلق عرب را برعهده گرفته است و معتقد است "ریاض مرکز دفاع از عرب هاست".
آل خلیفه در بحرین نیز که پنج نماینده مجلس فرمایشی آن امروزه از جدایی اهواز سخن می گویند، از حامیان منافقین محسوب می شود و چندی قبل حمایت و همکاری آل خلیفه با منافقین افشا شد. در این باره «عباس بوصفوان» نویسنده و کارشناس بحرینی مقیم لندن در مقاله‌ای تحت عنوان «بحرین خطاب به منافقین خلق: با هم، پیش به سوی سرنگونی نظام تهران» که در روزنامه «الاخبار» لبنان منتشر کرد، ابعاد همکاری و توطئه‌ چینی مقامات کشورش با گروهک تروریستی «منافقین» علیه ایران را تشریح کرد.
وی با بیان اینکه «سیاست خارجی بحرین مرتکب اشتباهات وحشتناکی علیه همسایه‌اش ایران شده است»، نوشت: آخرین اشتباه سیاست خارجی بحرین علیه تهران، دعوت به سرنگونی نظام ایران و به رسمیت شناختن منافقین خلق به عنوان جایگزین نظام جمهوری است. این موضوع را «جمال بوحسن» فرستاده دیوان پادشاهی و نماینده پارلمان بحرین در جلسه مخالفان ایرانی در پاریس بیان کرده است.
بنابراین معنای حمایت هایی که هر از چندی سران برخی دولت های عربی حاشیه خلیج فارس از جدایی طلبی اعراب در خوزستان دارند، روحیه دادن به گروهک ها و عناصر تروریستی است که زمانی در این مناطق فعال بودند و اکنون نیز از انگیزه ایجاد منازعات قومی خشونت آمیز در این مناطق برخوردارند. 
دولت های عربی مذکور قصد دارند با حمایت از این عناصر و گروهک های تروریستی، از آنان به عنوان ابزاری برای فشار بر جمهوری اسلامی ایران، و کمک به استمرار منازعات منطقه ای استفاده کنند تا فشار بر گروهک های تکفیری کاهش یافته و افکار عمومی منطقه از تجاوز ائتلاف سعودی به یمن منحرف شود.
اقدام اخیر چند نماینده مجلس بحرین در کنار سابقه همکاری آل خلیفه با منافقین و حمایت آل سعود از جدایی طلبی قومی در مناطق عرب نشین ایران، آشکارا حمایت از درگیری خشونت آمیز در داخل و مناطق قومی ایران است و ضرورت دارد وزارت خارجه ایران با قاطعیت به این موضوع واکنش نشان دهد./ 

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات