تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۴۸۴
ترسيم نقشه راه انتخابات اسفندماه جريان اصلاحات توسط موسوي‌لاري

در انتخابات اسفندماه تشتت را كنار بگذاريم

(روزنامه همدلي ـ 1394/08/09 ـ شماره 172 ـ صفحه 2)

رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان نقشه راه و راهبردهاي جريان اصلاحات براي انتخابات مجلس خبرگان رهبري و دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي را با توجه به موقعيت اصلاح‌طلبان در نظام سياسي كشور و توفيقات به دست آمده آنان تبيين كرد. به گزارش ايسنا، حجت‌الاسلام‌والمسلمين سيدعبدالواحد موسوي‌لاري «در دومين گردهمايي استاني زنان اصلاح‌طلب با تشريح جايگاه سياسي و اجتماعي جريان اصلاحات در دولت‌هاي هفتم و هشتم و تبيين مشكلات و موانع دروني و بيروني اين جريان، گفت: خردورز و عاقل واقعي كسي است كه بين بد و بدتر، بد را انتخاب كند و امروز انتخاب جريان اصلاحات بين بد و بدتر است نه انتخاب بين بد و خوب.
اين عضو شاخص مجمع روحانيون مبارز با بيان اين كه جريان اصلاحات با موانع و مشكلات داخلي و بيروني بسياري مواجه است به تشريح جايگاه اين جريان در دولت اصلاحات پرداخت و افزود: در مقطع زماني كه اصلاح‌طلبان قواي مقننه و مجريه را در اختيار داشتند شرايط نسبتا مناسبتري از حيث افزايش نقش مردم و تشكل‌هاي مردم‌نهاد در بدنه حاكميت وجود داشت. از جمله اقدامات بزرگ اين دوره برگزاري انتخابات شوراهاي اسلامي شهر و روستا و تشكيل و گسترش تشكل‌هاي مردم‌نهاد و مشاركت و واگذاري امور اداري به زنان در رده‌هاي بخشدار، فرماندار، مديركل و معاون اجرايي بود. معادلات در آن مقطع تاريخ، فعاليت‌هاي مدني شرايط نسبتا بهتري نسبت به قبل و بعد از دوران اصلاحات را تجربه كرد. در آن دوران هيچ فردي احساس نمي‌كرد نهاد حاكميت نمي‌خواهد تشكل‌هاي مردم‌نهاد يا بانوان در امور سياسي دخالت موثر نداشته باشند.

وزير كشور دولت اصلاحات با بيان اينكه شرايط سياسي كشور براي تحرك و توسعه‌يافتگي در دولت‌هاي پس انقلاب متفاوت است، به تشريح خسارات جبران‌ناپذير دولت‌هاي نهم و دهم پرداخت و افزود: در مقطع ايران 1384 مشاهده مي‌كنيم كه زيرساخت‌هاي به وجود آمده در حوزه‌هاي بين‌المللي، سياسي، اجتماعي و اقتصادي با ميدان گرفتن افراد مخالف خردورزي و متكي بر سلايق و اميال فردي نابود شد به نحوي كه به اعتقاد برخي كارشناسان حداقل 20 سال كار نياز است تا ايران به شرايط قبل از دولت‌هاي نهم و دهم برگردد.

وي افزود: از 700 ميليارد دلار درآمد نفتي اين دولت چقدر صرف سرمايه‌گذاري و توسعه امور زيربنايي كشور شد؟ از آن مهمتر در حوزه اخلاق و معنويت چه ميزان بداخلاقي و خسران بر ايران اسلامي تحميل شد؟

به اعتقاد رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان جريان اصلاحات در انتخابات نهمين دوره رياست جمهوري به فردي ناشناخته باخت، چرا كه نامزدهايشان عليه يكديگر نامه‌نگاري و موضع‌گيري كردند و نتوانستند وحدتشان را حفظ كنند.

موسوي‌لاري با تاكيد بر اينكه جزم‌انديشي در جريان اصلاحات همواره مشكل‌ساز بوده است، گفت: اگر بلندپروازانه در پي دست يافتن به خواسته‌هايمان به صورت 100 درصدي هستيم، بايد بدانيم كه از خواسته‌هاي 30 و 40 درصد هم جا خواهيم ماند. جريان اصلاحات كه طي سال‌هاي 84 تا 86 با مشكلات عديده‌اي روبرو بود توانست با خردورزي و خوديابي تا حدودي خودش را بازسازي كند. امروز كاهش موانع دروني در عين وجود موانع و فشارهاي بيروني را از جريان اصلاح‌طلب انتظار داريم به همين دليل اصليترين رويكردمان را فائق آمدن بر مشكلات و موانع دروني تعيين كرده‌ايم.

عضو شاخص مجمع روحانيون مبارز تاكيد كرد: با نگاه به عملكرد جريان اصلاحات در دهمين دوره انتخابات رياست جمهوري به خود مي‌باليم كه با وجود اين كه زمين و زمان عليه اصلاح‌طلبان بود اما توانستيم انتخابات 1392 را به نفع خود تغيير دهيم. جريان اصلاحات با نوعي خردورزي و رفتار عاقلانه توانست نتيجه انتخابات 92 را به نفع خود تغيير دهد. نبايد فراموش كرد كه اگر اقدامي قبل از انتخابات رياست جمهوري دهم انجام نمي‌داديم امروز شرايط سياسي به نفع‌مان نبود. وزير كشور دولت اصلاحات متذكر شد: بزرگان اصلاحات به جاي اينكه بگويند نمي‌شود كار كرد، گفتند مي‌شود كاركرد. وقتي تصميم از اعماق خواست و تمايلات عمومي خودنمايي مي‌كند، زمينه براي احيا به وجود مي‌آيد و جريان اصلاحات با لبيك به خواست عمومي مردم بين شرايط بد و بدتر، بد را انتخاب كرد و با عقلانيت توانست فضا را به نفع خود تغيير دهد. در آخرين هفته منتهي به انتخابات 92 شعار ائتلاف و اتحاد به شعار عمومي مبدل شد و نتيجه براي بسياري از كارگزاران داخلي و تحليلگران خارجي شوكه‌كننده شد. وي با بيان اينكه رفتارهاي نعمتي ـ حيدري در دهمين دوره انتخابات مجلس شوراي اسلامي جايگاهي در جريان اصلاحات ندارد،‌ گفت: جريان اصلاحات با استفاده از تجربه سال‌هاي قبل از 84 و 92 قطعا در جهت عقلانيت و اتحاد تقويت‌شده‌تري حركت خواهد كرد. قطعا در انتخابات اسفندماه بايد تشتت را كنار بگذاريم.

رييس شوراي عالي سياستگذاري اصلاح‌طلبان با تشريح چگونگي پياده‌سازي «انسجام» در جريان اصلاحات، گفت: چهار راهبرد مختلف را به طور همزمان به اجرا درمي‌آوريم. اول استفاده از جايگاه سياسي و اجتماعي احزاب اصلاح‌طلب، دوم به كار گرفتن ظرفيت نمايندگان ادوار اصلاح‌طلب، سوم برخورداري از ظرفيت چهره‌هاي خدوم اجرايي و مديريتي اصلاح‌طلب و چهارم به خدمت گرفتن چهره‌هاي كاريزماي فرهنگي، سياسي و اجتماعي در همه اصناف اجتماعي. تركيبي از اين چهار گروه زير يك چتر مرجعيت سياسي دروني جريان اصلاحات را بر عهده خواهند داشت. موسوي‌لاري با اشاره به تعداد اعضاي شوراي عالي راهبردي اصلاح‌طلبان، گفت: شوراي عالي مركب از 30-40 نفر از احزاب اصلاح‌طلب است كه وظيفه دارد شرايط جريان اصلاحات را واكاوي و راهبردهاي اين جريان را تعيين و بر اجراي آن نظارت موثر داشته باشد. البته رسيدن به وفاق كامل در انتخابات مجلس به دليل تنوع كانديداها، شرايط قوميتي و حزبي و... سختتر از انتخابات رياست جمهوري است اما بايد آهنگ 92 در انسجام حداكثري جريان اصلاحات حفظ شود. عضو شاخص مجمع روحانيون مبارز افزود: در كنار اين شوراي عالي در 24 استان شوراهاي استاني و شوراهاي حوزه انتخابي شكل داده شده و در برخي حوزه‌هاي انتخابيه كانديداها مشخص شده‌اند. البته شوراي عالي اصلاح‌طلبان هنوز به موضوع تفكيك جنسييتي در حوزه‌هاي انتخابيه ورود پيدا نكرده ولي راهبرد اساسي اين شورا پيروزي قطعي و حضور چشمگير بانوان و جوانان اصلاح‌طلب در انتخابات اسفندماه است. اول تحقق آرمان‌ها و بعد جنسيت را ملاك انتخاب كانديداها تعيين خواهيم كرد.

وزير كشور دولت اصلاحات با تبيين نقش شوراهاي استاني و شوراي عالي، گفت: مسير گزينش كانديداهاي اصلاح‌طلب به اين شكل است كه نيروهاي فعال حوزه انتخابيه تحت عنوان مجمع اصلاح‌طلبان حوزه انتخابيه در كنار چهره‌هاي كاريزما مسئول كار مي‌شوند. در مرحله بعد شوراي استاني داور و انتخاب‌كننده كانديداها مي‌شوند و در مرحله بعد شوراي عالي به عنوان داور رفع اختلافات مي‌شوند. بناي اساسي ما در شوراي عالي، حوزه انتخابيه محوري است به اين معنا كه ستاد شهرستاني خود افراد مستعد و راي‌آور را شناسايي و براي آنان برنامه‌ريزي‌ مي‌كند اما اگر پس از عبور از فيلتر هيات‌هاي اجرايي و نظارت دچار اختلاف براي كنار رفتن به نفع يكديگر شدند و شوراهاي استاني نتوانند كاري از پيش ببرند، شوراي عالي ريش‌سفيدي كرده و با گفت‌وگو با كانديداها راه كانديداي موثر و راي‌آور را به عنوان كانديداي جريان اصلاحات هموار مي‌كند. وي در عين حال وجود نقص در نحوه كار شوراهاي استاني و حوزه انتخابيه را طبيعي خواند و افزود: اين نقايص با تذكر دوستان بايد رفع شود. با سلسله موانع تل انبار شده از گذشته روبرو هستيم اما تلاش داريم يك سري از اين موانع را كنار بزنيم. در جريان اصلاحات همه بايد بپذيرند كه بانوان و جوانان نقش موثرتر و پررنگتري داشته باشند. سازوكار تحقق اين هدف نيز همين جلساتي است كه شما امروز برگزار كرده‌ايد. اگر اين جهت‌گيري در جريان اصلاحات دنبال شود به بخشي از راهبردهاي‌مان مي‌رسيم.

ش.د9404194

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات