صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۹  ، 
کد خبر : ۲۸۵۴۸۰

اکثریت مجلس دهم

عضو مرکزیت کارگزاران درباره نتیجه انتخابات اسفندماه تأکید کرد: اکثریت مجلس دهم اصولگرا خواهند بود.

محمد عطریانفر در مصاحبه با روزنامه آرمان و در پاسخ این احتمال که اعتدالگرایان نزدیک به اصلاح‌طلبان محوریت مجلس بعدی را به دست بگیرند تأکید کرد: بنده احتمال چنین ترکیبی را واقعی نمی‌دانم در همه مجالس گذشته، اکثریت مجلس یا در اختیار اصولگرایان قرار داشته یا اینکه اصلاح‌طلبان مجلس را در اختیار داشته‌اند. از سال 68 تاکنون جز سال 78 هیچ گاه یک مجلس اصلاح‌طلب در ایران تشکیل نشده است. تنها مجلسی که اصلاح‌طلبان سهم بیشتری در آن داشتند مجلس ششم بوده که حالت استثنائی در بین مجالس دیگر بوده است. مجلس ششم تحت تأثیر حماسه بی‌نظیر دوم خرداد 76 و اتمسفر سیاسی آن زمان شکل گرفت.

وی می‌افزاید: ممکن است برخی گمان کنند انتخابات مجلس دهم نیز ممکن است تحت تأثیر انتخابات ریاست‌جمهوری و پیروزی آقای حسن روحانی قرار گیرد و اصلاح‌طلبان موفق شوند اکثریت مجلس را به دست گیرند. به نظر من این اتفاق واقع‌بینانه نیست و غیرقابل تکرار است.

به نظر من مجلس آینده در اختیار اصولگرایان قرار خواهد  داشت. اصلاح‌طلبان نیز یک اقلیت قدرتمند را تشکیل خواهند داد.

عطریانفر در بخش دیگری از این مصاحبه درباره دعوت چند ماه پیش اصلاح‌طلبان از لاریجانی و ناطق نوری گفت: زمانی که اصلاح‌طلبان از آقای لاریجانی و ناطق نوری دعوت کردند در انتخابات حضور پیدا کنند به منزله این نبود که در لیست آنان حضور داشته باشند. پیام به جریان رقیب این بود که با دعوت از آقایان لاریجانی و ناطق نوری، سطح رقابت‌ها از سطح نازل گذشته، ارتقا می‌یابد و اجازه پیدا می‌کنند  شخصیت‌های نامور، دلسوز و چهره‌هایی که ملی فکر می‌کنند در صدر لیست‌های انتخاباتی بدرخشند و اصلاح‌طلبان با چنین شخصیت‌هایی رقابت کنند.

عضو افراطیون شورای شهر منحله تهران ادامه می‌دهد: در برخی شخصیت‌های اصولگرا این روحیه وجود دارد. در مجلس کنونی برخی از اصولگرایان با اینکه دارای خاستگاه اصولگرایی هستند اما روح همزیستی سیاسی و مدارا در آنها موج می‌زند. البته برخی پدیده‌های منکر نیز در مجلس حضور دارند که جز توهین کار دیگری انجام نمی‌دهند. از نظر عقلای دو گروه، مجلس به تریبونی برای خشونت‌طلبی و افتراق‌افکنی و به هم زدن نظم اجتماعی تبدیل شده است. به همین دلیل اگر شخصیت‌های ممتاز اصولگرایی در انتخابات حضور داشته باشند، فرصت جولان از این افراد گرفته می‌شود و سطح رقابت‌های انتخاباتی متناسب با سطح اعتقادی و منافع ملی ارتقا خواهد یافت. ما از رقابت عارف و لاریجانی یا نجفی و ناطق نوری و امثال این شخصیت‌ها دفاع می‌کنیم هر کدام از این افراد که به پیروزی برسند برای ما قابل احترام هستند.

وی همچنین درباره اعلام نامزدی مستقل لاریجانی اظهار داشت: اعلام حضور مستقل آقای لاریجانی هنگام ثبت‌نام در انتخابات، ناشی از ترفند غیراخلاقی نیست که تداعی کننده «خنجر از پشت زدن» به جریان اصولگرایی باشد. در شرایط کنونی آقای علی لاریجانی به جز این، تصمیم دیگری نمی‌توانسته اتخاذ کند. جریان‌های سیاسی باید به اندازه وزن و ثقل سیاسی شخصیت‌های خود به آنها بها دهند. شخصیت آقای لاریجانی در متن جریان اصولگرایی شکل گرفته و ایشان علاقه‌مند است اردوگاه اصولگرایان، اردوگاه منسجمی باشد. با این وجود ایشان مشاهده کرد، عده‌ای تندرو به دنبال بازیگری هستند و وحدت و انسجام اصولگرایان در اولویت بعدی آنها قرار گرفته است. در چنین شرایطی آقای لاریجانی که دارای وجهه ملی است و از نفوذ گسترده‌ای در جریان اصولگرایی برخوردار است گلیم خود را از آب گل‌آلود تندروی، بیرون کشید. با توجه به تجارب و نقش‌آفرینی موثر آقای علی لاریجانی، چنان نیست که او باید خود را به اصولگرایان نزدیک کند، بلکه این اصولگرایان هستند که باید به آقای لاریجانی نزدیک شوند و اقتدا کنند.

عطریانفر افزود: اگر از شخصیت موجه و منطقی آقای ناطق نوری در جریان اصولگرایی عبور کنیم که عملاً ایشان خود را از نظر انجام مناسک سیاسی بازنشسته کرده‌اند، شخصیت ممتاز دیگری که بتواند محور وحدت اصولگرایان باشد قطعاً علی لاریجانی است.

منبع: کیهان

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات