صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۳ دی ۱۳۹۴ - ۱۹:۲۳  ، 
کد خبر : ۲۸۵۵۳۳

ائتلاف اصولگرایان و راه سخت وحدت‌شکنان

آغاز شکل‌گیری ائتلاف از ماه‌ها قبل و با سه مجموعۀ مؤتلفه، ایثارگران و پایداری شکل گرفت و در حدود دو ماه پیش با دعوت حداد عادل گروه ۸ تشکیل شد که با نامه‌ای به سه فقیه دنبال شد و اکنون جمع اصولگرایان با دعوت روحانیت ساز کار وحدت را جلو می‌برد.
پایگاه بصیرت / امیرابراهیم رسولی
پایگاه بصیرت: ساز و کار اجماع و وحدت در هر جریانی می‌تواند متفاوت باشد. این ساز و کار بر اساس مؤلفه‌ها و مبانی هر جریان شکل می‌گیرد و افراد و مجموعه‌هایی که به آن علقه دارند سعی می‌کنند خود را در آن چارچوب تعریف و به فعالیت بپردازند. جریان اصولگرایی کشور نیز این روزها بهترین راه را با توجه به جمیع شرایط در ائتلاف دیده است. ائتلافی که تمامی جریان‌ها و گروه‌ها در آن حاضر باشند. گرچه در ایران این نقد همیشه وارد بوده که در کار جمعی و تشکیلاتی ضعیف هستیم اما در سال‌های اخیر حداقل تابلوها و گروه‌هایی شکل گرفته که حداقل در ماه‌های منتهی به انتخابات نمایان می‌شوند. تمرین کار گروهی و تشکیلاتی بر اساس هر مبنایی که باشد می‌توان با پشتوانه خرد جمعی میسر رشد و موفقیت را هموار کند. این جریان از گروه‌ها و تشکل‌های سنتی همچون مؤتلفه که قدمتی طولانی دارند گرفته تا جبهه پایداری که چند سالی است رونق یافته را شامل می‌شود. البته در این میان نمی‌توان از اسامی و نام‌هایی گذشت که تلاش کرده‌اند در کنار شخصیت حقیقی خود تشکیلاتی حقوقی نیز ایجاد کنند از جبهه پیروان گرفته تا جبهه ایستادگی از آن جمله است. حال کنار هم نشستن تمامی این مجموعه‌ها گرچه کاری است دشوار و تنوع سلیقه علت این دشواری است تلاش برای رسیدن به وحدت حداکثری ماه‌هاست جریان دارد و با عنایت به برخی ویژگی‌های موجود در ائتلاف ۹۴ برای انتخابات مجلس می‌توان راه وحدت شکنی در این جریان را سخت و پیچیده دید.
آغاز شکل‌گیری ائتلاف از ماه‌ها قبل و با سه مجموعۀ مؤتلفه، ایثارگران و پایداری شکل گرفت و در حدود دو ماه پیش با دعوت حداد عادل گروه ۸ تشکیل شد که با نامه‌ای به سه فقیه دنبال شد و اکنون جمع اصولگرایان با دعوت روحانیت ساز کار وحدت را جلو می‌برد.
ویژگی‌های وحدت در این دوره از ائتلاف اصولگرایان عبارتند از:
الف) محوریت و دعوت روحانیت (هماهنگی سه فقیه؛ آیات موحدی کرمانی، مصباح یزدی و محمد یزدی)
ب) حضور تمامی تشکل‌ها و جمعیت‌ها (بدون در نظر گرفتن کمیت و کیفیت)
ج) حضور شخصیت‌ها و فعالان سیاسی (با وجود اختلاف نظرهای بعضاً چالش‌زا)
پرانتز باز جریان اصولگرایی در ائتلاف نشان می‌دهد اکنون اگر کسی دارای حداقل ویژگی‌های یک اصولگرا است (با توجه به ویژگی‌های رهبر انقلاب) می‌تواند خود را در مدل وحدت ۹۴ تعریف کند.
و اما نکته مهم؛ در کنار ویژگی‌های مورد اشاره و فرآیند طی شده باید دید چه کسانی دعوت روحاینت و وحدت فراگیر اصولگرایی را برنمی‌تابند؟ باید دید چه کسانی وحدت شکل گرفته را خدشه دار خواهند کرد؟ بر خلاف ائتلاف سه نفره ۹۲ که به بدعهدی بعضی چیزی جز شکست برای جریان اصولگرایی به بار نیاورد این بار ائتلاف شکل گرفته دارای چارچوبی  است که شکست آن سخت خواهد بود چه برای کسانی که به این وحدت نپیوندند و چه برای کسانی که بخواهند نیمه راه آن را ترک کنند.
هر جریان اصولگرا یا فعال سیاسی در ائتلاف،  اگر روحانیت را به معنی احترام و اعتقاد به نگاه دینی و تلفیق دین و سیاست بپذیرد نخواهد توانست دعوت آنان را که این بار با هماهنگی سه فقیه و دعوت دبیرکل جامعه روحانیت مبارز شکل گرفته رد کند یا در نیمه راه ساز جدایی بزند. همچنین حضور حداکثری تشکل‌ها و جریانات با سلیقه‌های متنوع و متفاوت بهانه را از دست بهانه تراش‌ها خواهد گرفت پس این مسیر وحدت جریان اصولگرایی که در قالب ائتلاف شکل گرفته را باید فصل الخطاب افرادی دانست که سال‌هاست در مقاطع مختلف و با بهانه‌های مختلف از اجماع طفره می‌روند و ساز خود کوک می‌کنند، این بار وحدت شکنی برایشان راه سختی خواهد بود و هر کدام بخواهند این راه سخت را دنبال کند باید هزینۀ آن را هم بپردازد. هزینه‌ای که شاید هم گذشته را فنا کند و هم آینده آنان را تباه سازد.
 منبع: نماینده
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات