تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۲۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۸۴۰
سفر وزیر امور خارجه انگلیس به تهران

قفل سفارت بریتانیا می‌شکند

(روزنامه شرق - 1394/05/31 - شماره 2377 - صفحه 19)

قرار است بعد از چهار سال قفل سفارت بریتانیا در تهران شکسته شود، روزنامه گاردین و خبرگزاری رویترز، روز پنجشنبه از سفر فیلیپ هاموند، وزیر امور خارجه انگلیس، به ایران برای بازگشایی سفارت این کشور در تهران خبر دادند. در آذر ١٣٩٠، و بعد از حمله عده‌ای که خود را دانشجویان بسیجی نامیدند، سطح روابط دیپلماتیک دو کشور کاهش پیدا کرد و بریتانیا ضمن تعطیل‌کردن سفارتخانه خود، دستور داد کارکنان سفارت ایران در بریتانیا نیز خاک این کشور را ترک کنند.

این افراد وارد ساختمان سفارت شدند، پرچم بریتانیا را پایین کشیدند و بعضی مدارک را از درون ساختمان سفارتخانه به بیرون پرتاب کردند. باوجود حضور مأموران انتظامي، تجمع‌کنندگان به ساختمان سفارت بریتانیا سنگ و کوکتل مولوتوف پرتاب کردند و پس از هجوم به دفاتر سفارت، برخی مدارک را بيرون ريختند. اين افراد هدف از اين حركت را حمایت از مصوبه مجلس جمهوری اسلامی ایران در کاهش سطح روابط دیپلماتیک، عنوان کردند. پس از تعطیلی سفارت‌های دو کشور در پایتخت‌های یکدیگر، سفارت سوئد در تهران حافظ منافع دولت بریتانیا و در مقابل سفارت عمان در لندن، حافظ منافع دولت ایران است.

پیش از این حمله نیز سیاست‌های نادرست دولت‌های نهم و دهم به ریاست محمود احمدی‌نژاد باعث وضع تحریم‌های گسترده بین‌المللی علیه ایران شده و روابط ایران و انگلیس را پرتنش کرده بود. روزنامه انگلیسی گاردین در گزارش روز پنجشنبه خود دلیل این بازگشایی را گرم‌شدن روابط ایران و غرب به دنبال توافق میان ایران و ١+٥ درباره برنامه هسته‌ای ایران دانست و نوشت: سفر فیلیپ هاموند به ایران که نخستین سفر یک وزیر خارجه انگليس در ١٤ سال اخیر محسوب می‌شود، به دنبال سفر وزیران خارجه فرانسه و ایتالیا و همچنین مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا به تهران انجام خواهد شد. روزنامه گاردین در گزارش خود همچنین از سفر یک هیأت تجاری و «سیمون گس»، مدیر امور سیاسی دفتر وزارت خارجه انگلیس به تهران خبر داد.

تأیید وزارت خارجه ایران

به فاصله چند ساعت یک منبع مطلع در وزارت امور خارجه سفر فیلیپ هاموند، وزیر خارجه انگلیس به تهران و بازگشایی سفارت این کشور در ایران را تأیید کرد. به گزارش ایرنا، این منبع آگاه با اشاره به گزارش‌های خبری منتشرشده درباره سفر وزیر خارجه انگلیس به تهران، سفر هاموند به ایران در روز یکشنبه و بازگشایی سفارت این کشور در این سفر را تأیید کرد.

تأیید انگلیس

دو ساعت بعد رسانه‌های انگلیسی به نقل از یک منبع مطلع در وزارت خارجه انگلستان تأيید کردند که سفارت این کشور در تهران روز یکشنبه بعد از گذشت چهار سال با حضور فیلیپ هاموند وزیر خارجه بازگشایی می‌شود. به‌گفته منابع انگلیسی، وزارت خارجه ایران و انگلیس قرار است به‌زودی درمورد بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور یک بیانیه رسمی صادر کنند.

به‌نوشته گاردین، اقامتگاه سفیر انگلستان و چند ساختمان دیگر سفارت بازسازی شده و قرار است در ابتدای فعالیت سفارت، گروه کوچکی از دیپلمات‌ها به ریاست «آجی شارما»، که تاکنون کاردار غیرمقیم انگلستان بود، در تهران مستقر شوند. انگلیس سفیر تازه‌ای نیز برای اعزام به تهران انتخاب کرده، اما نام او هنوز اعلام نشده است. پیش از این انتظار می‌رفت که سفارت طرفین اندکی پس از تعیین کاردار غیرمقیم در دو سال پیش از سر گرفته شود، اما برخی موضوع‌های فنی مانع این کار شده بود.

این روزنامه اضافه کرد: پس از ماه‌ها تأخیر، لندن پس از آنکه متوجه شد در حال عقب‌افتادن از رقبای اروپایی‌اش برای حضور در بازارهای ایران است، تصمیم به بازگشایی سفارتش در تهران گرفت.

محمدحسن حبیب‌الله‌زاده کاردار غیرمقیم جمهوری اسلامی ایران در انگلیس، پیش‌تر در گفت‌وگو با روزنامه ایندیپندنت در ارتباط با بازگشایی سفارتخانه‌های دو کشور گفته بود: مذاکرات در این خصوص در حال انجام است و پس از نهایی‌شدن، شاهد فعالیت کامل نمایندگی‌های دو کشور خواهیم بود. حبیب‌‌الله‌زاده در گفت‌وگو با دبیران و خبرنگاران دیپلماتیک و امور سیاسی روزنامه «ایندیپندنت» درخصوص روابط دوجانبه با انگلستان افزود: در طول یک‌ونیم سال گذشته، با وجود برخی مشکلات، رایزنی‌های دو کشور درخصوص امور دوجانبه، منطقه‌ای و پارلمانی انجام و هیأت‌هایی بین دو کشور تبادل شده است.

به‌گفته او، هم‌اکنون بخش کنسولی سفارت جمهوری اسلامی ایران در لندن فعال بوده است و خدمات کنسولی به ایرانیان مقیم ارائه می‌کند. فیلیپ هاموند وزیر خارجه انگلیس نیز در ماه جولای گذشته در جریان نشست مجلس عوام در ارتباط با مذاکرات هسته‌ای در ژنو ابراز امیدواری کرده بود که سفارت لندن در تهران در سال جاری بازگشایی شود. به نوشته روزنامه انگلیسی ایندیپندنت، هاموند قرار است با حسن روحانی، رئیس‌جمهور ایران و دیگر مقامات بلندپایه مثل وزیر اقتصاد و صنعت و معدن و همچنین با وزیر نفت ایران دیدار کند. با پایان تحریم‌های غرب علیه ایران در نتیجه توافق هسته‌ای، سرمایه‌گذاران خارجی در حال ورود به بازار ایران و امضای قراردادی تجاری با ایران که دارای منابع عظیم نفت و گاز است، هستند. ویلیام هیگ، وزیر خارجه پیشین انگلیس پس از پیروزی حسن روحانی در انتخابات ریاست‌جمهوری برای نخستین‌بار بازگشایی سفارت انگلیس در تهران را اعلام کرده بود که البته به دلایل مختلفی به تعویق افتاد.

جک استراو: حالا در مسیر درستی هستیم

روزنامه فایننشال‌تایمز در این‌باره نوشت: انگلیس و ایران یک گام مهم برای ازسرگیری روابط کامل دیپلماتیک را در روز یکشنبه با بازگشایی سفارت انگلیس در تهران بر خواهند داشت. این اولین سفر یک وزیرخارجه انگلیس به ایران بعد از سفر «جک استراو» وزیر خارجه وقت در سال ٢٠٠٣ میلادی و دومین سفر از زمان انقلاب اسلامی ایران در سال ١٩٧٩ میلادی به شمار می‌آید. این حرکت، یک نقطه عطف مهم در بازگشت تهران به عرصه دیپلماتیک جهانی بعد از توافق هسته‌ای ماه گذشته در وین به شمار می‌آید. جک استراو به فایننشال‌تایمز گفت: این حقیقتا لحظه مهمی است. روابط با ایران از قرون ١٩ میلادی تیره‌وتار بوده است اما حالا ما در حال حرکت در مسیر درستی هستیم.

این روزنامه به‌نقل از لرد لامونت رئیس اتاق بازرگانی مشترک انگلیس و ایران و وزیر دارایی پیشین نوشت: او در سال گذشته میلادی هشدار داده بود که شرکت‌های انگلیسی در حال ازدست‌دادن فرصت‌ها در بازار ایران هستند.

http://www.sharghdaily.ir/News/71350

ش.د9402172

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات