تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۸:۵۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۸۳۶
صادق زیباکلام در گفت‌وگو با فرهیختگان عملکرد دولت در سیاست خارجی را ارزیابی کرد

قبولی با بالاترین نمره

اشاره: دولت با گرفتن شاخه زیتونی به دست، سیاست خارجه خود را کلید زد و دستگاه سیاست خارجه ایران را به محمدجواد ظریف سپرد، مردی که این روزها از او تحت عنوان وزیری واقع‌گرا یاد می‌شود. دولت روحانی طی دو سال گذشته جزرومدهای زیادی را پشت سر گذاشت. از گفت‌وگوهای هسته‌ای گرفته تا میزبانی از هیات‌های مختلف اروپایی. حالا به مناسبت هفته دولت، تحلیل‌های مختلفی از عملکرد دولت دو ساله ایران چه در عرصه داخلی و چه در حوزه خارجی به عمل آمده است. به همین بهانه و با هدف ارزیابی عملکرد دولت یازدهم در عرصه سیاست خارجه با صادق زیباکلام، استاد دانشگاه تهران به گفت‌وگو نشسته‌ایم. به عقیده وی برخلاف حوزه داخلی، نمره عملکرد دولت در حوزه سیاست خارجی عالی است.
پایگاه بصیرت / ساناز نفیسی / S.NAFISI@FDN.IR

(روزنامه فرهيختگان - 1394/10/01 - شماره 1739 - صفحه 2)

* در آستانه فرا رسیدن هفته دولت ارزیابی شما از عملکرد دولت یازدهم در حوزه سیاست خارجی چیست؟

** اگر بخواهیم به صورتی اجمالی عملکرد دوساله دولت یازدهم در حوزه‌های داخلی و به‌خصوص عرصه سیاست خارجی را مورد بررسی قرار دهیم، باید بگویم ایشان در دو حوزه داخلی و خارجی با توجه به نوع عملکردشان نمرات متفاوتی را دریافت کرده‌اند. به اعتقاد من بالاترین نمره مربوط به عملکرد ایشان در حوزه سیاست خارجی بود. عملکرد و فعالیت دکتر روحانی در حوزه سیاست خارجی از همان ابتدا آماج انتقادات قرار گرفته بود که چرا دستگاه سیاست خارجه ایشان، صرفا بر مساله برنامه هسته‌ای ایران متمرکز شده‌اند و به قول معروف تمام تخم‌مرغ‌هایشان را در سبد سیاست هسته‌ای قرار دادند، اما حالا پس از گذشت فراز و نشیب‌ها حتی منتقدان ایشان نیز به این باور رسیده‌اند که دولت روحانی، به درستی مسائل هسته‌ای را در اولویت برنامه‌های خویش قرار داده بود، زیرا موفقیت در این عرصه ارزش بسیاری را برای جمهوری اسلامی ایران به دنبال داشت.

* منظورتان از این ارزش‌ها چیست؟ دستاورد دستگاه سیاست خارجی ایران در حوزه هسته‌ای چه بود؟

** به باور من بزرگ‌ترین اتفاقی که پس از دوسال در مذاکرات هسته‌ای رخ داد، این است که نگاه جهان به‌خصوص کشورهای غربی کم‌کم نسبت به ایران عوض شد. این به نظر من اصلی‌ترین و مهم‌ترین دستاورد سیاست هسته‌ای ایران بود، چراکه ایران با تکیه بر توافق وین توانست اذهان جهانی را نسبت به جمهوری اسلامی ایران و سیاست‌هایش تغییر دهد. آقای روحانی سیاست‌های گذشته را کنار گذاشته و رویکردی مبتنی‌بر تعامل و گفت‌وگو با جهان پیش گرفته است. ایشان شاخه زیتون در دست گرفت و یک شاخه نیز به وزیر امور خارجه کشورمان، محمدجواد ظریف داد و با در دست گرفتن شاخه زیتون با دنیا گفت‌وگو و مذاکره را آغاز کرد. آقای روحانی و دستگاه سیاست خارجی ایشان تلاش کردند تا آن ترس و تبلیغات منفی را که علیه نظام جمهوری اسلامی ایران به وجود آمده بود، منتفی کنند.

* آیا موفقیت هسته‌ای دولت را می‌توان زمینه‌ساز برقراری رابطه میان ایران و جامعه بین‌الملل قلمداد کرد؟

** بله، ایشان در همان گام اول با آغاز مذاکرات هسته‌ای تصویر ایران پیش روی جهانیان را تغییر داد. سفر هیات‌های اروپایی به‌خصوص وزیر امور خارجه انگلیس و همچنین سفر آتی رئیس‌جمهوری اتریش و وزیر خارجه این کشور، موفقیت تیم دیپلماسی دولت روحانی در حوزه سیاست خارجی است. از سویی دیگر می‌توان به بازگشایی سفارت بریتانیا اشاره کرد، سفارتی که چهار سال پیش مورد حمله برخی تندروها قرار گرفت و نه‌تنها منفعتی نداشت، بلکه مشکلات زیادی را نیز ایجاد کرد.

* ارزیابی شما از عملکرد دولت یازدهم در ارتباط با دولت‌های منطقه چیست؟

** در مورد رویکرد کشورهای منطقه نسبت به ایران و سیاست‌هایش باید گفت در این زمینه هنوز میان کشورهای عربی نوعی دیرباوری وجود دارد. سیاست آقای ظریف در ارتباط با کشورهای منطقه یقینا موفقیت‌آمیز خواهد بود. به عقیده من همان‌گونه که ایران توانست در حوزه سیاست هسته‌ای تغییری عمده ایجاد کند، در حوزه سیاست خارجی نیز باید تلاش‌های زیادی به عمل آوریم. درنهایت باید بگویم که برای آب شدن کامل یخ‌های روابط میان ایران و کشورهای منطقه نیاز به زمان خواهیم داشت. اعراب بعدها خواهند فهمید که ایران قصد ندارد در بحرین یا سوریه دولتی شیعه روی کار بیاید، بلکه مهم‌ترین هدف ایران حفظ توازن قوا به نفع نیروهای میانه‌رو و معتدل است.

http://www.farheekhtegan.ir/newspaper/page/1739/2/45960/0

ش.د9402169

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات