تاریخ انتشار : ۲۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۴  ، 
کد خبر : ۲۸۵۸۴۳
کنگره حزب بزرگ اصلاح‌طلبان برگزار شد

اتحاد اصلاح‌طلبانه

(روزنامه شرق - 1394/05/31 - شماره 2377 - صفحه 6)

نخستین کنگره حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، روز پنجشنبه در محل سالن اجلاس سران برگزار شد. کنگره‌ای که نویدبخش پایان دوران فترت اصلاح‌طلبان بود و مجالی بود برای قرارگرفتن دوباره همه بزرگان راه اصلاحات در یک قاب. قابی که در ساعات پایانی کنگره با پیوستن یک میهمان ویژه به جمع اصلاح‌طلبان، به تصاویر سال‌های نه‌چندان دور شبیه‌تر شد. اما مهم‌تر از حضور چهره‌های نام آشنا و میهمانان ویژه مراسم، نتیجه آن بود. ساعت هشت صبح پنجشنبه شاید اولین سؤال هرکسی که وارد سالن اجلاس می‌شد، این بود که چه کسی دبیرکل خواهد شد.

با‌توجه‌به شرایط ایجادشده برای چهره‌های شاخص، انتخاب‌های زیادی در مقابل اعضای حزب وجود نداشت. در گمانه‌زنی‌های اولیه از چهره‌هایی نظیر کاشفی و شکوری‌راد به‌عنوان اصلی‌ترین گزینه‌ها نام برده می‌شد و حضور افراد تأثیرگذار احزاب بزرگ اصلاح‌طلب در میان اعضای حاضر در کنگره، باعث آغاز گمانه‌زنی درباره ترکیب شورای مرکزی از دقایق اولیه صبح شده بود. سرانجام کنگره‌ای که همه اصلاح‌طلبان از فروردین‌ماه تا کنون منتظر آغازش بودند، آغاز شد؛ به رسم همیشه با سرود ملی، تلاوت قرآن و پس از آن هم پیام ویدیوئی رئیس دولت اصلاحات آغاز شد.

بیانیه هیأت مؤسس

پس از سخنان رئیس دولت اصلاحات و قرارگرفتن اعضای هیأت رئیسه کنگره، نوبت به قرائت متن بیانیه افتتاحیه رسید. بیانیه‌ای که برای قرائت آن دکتر علی شکوری‌راد به پشت تریبون دعوت شد و در آغاز درباره دوران دولت قبل گفت: «این دوران در تاریخ ملت ایران به شیرینی ثبت نخواهد شد». در این متن، بی‌تدبیری، عوام‌فریبی، قانون‌گریزی، ویژه‌خواری، فساد و از دست‌رفتن سرمایه‌های مادی و معنوی کشور، حاصل تسلط کسانی دانسته شده بود که ادعا می‌کردند می‌خواهند شعارهای انقلاب را زنده کنند، اما بیشترین جفا را به انقلاب روا داشتند و باعث تحمیل فشارهای بی‌سابقه به مردم شدند.

شکوری‌راد در ادامه، خرداد ٩٢ را چون درخشیدن ستاره‌ای توصیف کرد و گفت: «ظرفیت‌های بزرگی که در میان طبقات اجتماعی این کشور نهفته بود، بار دیگر معجزه آفرید و تدبیر و دوراندیشی مقام معظم رهبری و ازخودگذشتگی اصلاح‌طلبان باعث روی‌کار‌آمدن دولت جدید با شعارهای اصلاح‌طلبانه و اعتدال‌گرایانه شد». او روی‌کارآمدن دولت اعتدال را احیا‌کننده امید به صندوق‌های رأی و بازگشت به این صندوق‌ها به‌عنوان مسیر تحقق دموکراسی دانست و گفت: «مرزبندی‌های هرچند گاه لازم است، اگر کاذب باشد، رقابت‌ها را منجر به حذف رقیب و سوءاستفاده از قدرت و هیجانات سیاسی و اجتماعی می‌کند».

شکوری‌راد در ادامه گفت این نوع مرزبندی‌ها به دو دلیل در شرایط فعلی کارایی ندارد: اولا منافع ملی و فراتربودن این مفهوم از چپ و راست و اصلاح‌طلب و اصولگرا و در ثانی به‌دلیل لزوم استفاده از همه ظرفیت‌ها برای جبران عقب‌ماندگی‌ها. او در بخش دیگری از سخنانش تصریح کرد: «امروز وقت آن است که پیام مهم مقام معظم رهبری در انتخابات ٩٢ عملی شود. ایشان گفتند کسانی که به نظام جمهوری اسلامی علاقه و دلبستگی ندارند، به‌خاطر کشور خود رأی دهند و امروز وقت آن است که فضایی ایجاد شود تا کسانی که به فرموده‌های مقام معظم رهبری اعتماد کردند و وارد این مسیر شدند، نتیجه اعتماد خود را ببینند».

در بخش دیگری از نطق آغازین شکوری‌راد، اصلاح‌طلبی به‌عنوان تفکری که به‌دنبال رفع تبعیض و نگاه تنگ‌نظرانه به دختران و زنان، رفاه و زندگی بهتر برای مردم و رعایت حقوق اقوام و اقلیت‌ها به‌گونه‌ای که آنها احساس کنند با اکثریت تفاوتی ندارند، معرفی کرد. او گفت: «به‌رسمیت‌شناختن حقوق شهروندی مصرح در قانون اساسی، اصلاح‌طلبان را از سایر گروه‌های سیاسی متمایز کرده و من همین‌جا از همه درخواست می‌کنم این موضوع را وجهه همت خود قرار دهند».

شکوری‌راد در بخش دیگری از سخنانش گفت: «اصلاح‌طلبی نه چارچوب‌ها را آن‌قدر تنگ می‌بیند که یاران امام و دلسوزان انقلاب و ایثارگران جبهه و جنگ و صاحبان قلم و اندیشه در آن نگنجند و نه چنان بی‌حدومرز که براندازان و کسانی که رسما طالب سرنگونی نظام هستند در آن بگنجند». او با بیان اینکه حزب اتحاد ملت ایران اسلامی، اسم مستعار هیچ حزبی نیست، بر بهره‌گیری از تجربیات گران‌سنگ و میراث احزاب بزرگ این مرز و بوم تأکید کرد.

شکوری‌راد قانون‌مداری و آرامش و ثبات را نیاز جامعه امروز خواند و با بیان اینکه ما مخالف آرامش گورستانی و تحمیلی هستیم، آرامش مبتنی بر اخلاق و قانون را لازمه رقابت سیاسی دانست. او این آرامش را، به معنی دوری از تهمت‌زنی‌ها و تخریب‌ها دانست و نیاز بعدی کشور را امکان‌دادن به همه مردم برای انتخاب دانست و گفت: «طبق فرموده امام عظیم‌الشأن میزان رأی مردم است و مردم ولی‌نعمت مسئولان هستند» و گفت هر اقدامی که سبب حذف بخشی از این ملت یا بی‌اثرشدن آرای آنها یا دلسردی آنها از انتخابات شود، بازی‌کردن در زمین کسانی است که اقتدار و عظمت این مرز و بوم را دوست ندارند».

ترکیب قابل‌ تأمل شورای مرکزی

پس از این سخنرانی و مراسم پایانی افتتاحیه، نوبت به جلسه بعدی رسید. جلسه‌ای که قرار بود در آن پس از سخنرانی و اعلام نامزدهای عضویت در اولین شورای مرکزی حزبی که بار مسئولیت مهم‌ترین احزاب اصلاح‌طلب را در دوران جدید به دوش می‌کشد، برگزار شود. از میان قریب به صد نامزد عضویت در این شورای ٣٠ نفره، در انتخابات اولیه، ۲۲ نفر انتخاب شدند. در این میان بالاترین آرا به آذر منصوری اختصاص داشت و منصوری از ٤١٣ رأی مأخوذه، ٣٣٩ رأی را به خود اختصاص داد. پس از او علی تاجرنیا، هادی خانیکی، محمد کیانوش‌راد، حمیدرضا جلایی‌پور، حسین کاشفی، ولی‌الله شجاع‌پوریان، علی شکوری‌راد، فاطمه راکعی، غلامرضا انصاری، جلال جلالی‌زاده، مرتضی مبلغ، عمادالدین خاتمی، اشرف بروجردی، حجت‌الاسلام مصطفی درایتی، سیدمحمود حسینی، شمس‌الدین وهابی، علی صوفی، رضا باوفا، حسین عبادی، حسین نقاشی و علی‌محمد حاضری با کسب اکثریت آرا به شورای مرکزی راه یافتند.

پس از این مرحله و با اعلام ١٦ نامزد بعدی، انتخابات برای تعیین هشت عضو باقی‌مانده شورای مرکزی برگزار شد که زهره آقاجری، سیدحسن موسوی‌نژاد، نسیم چالاکی، محمدعلی فاضلی‌کیا، امیر آریازند، مهدی فراهانی، علی‌محمد مظفری و حجت شریفی هم در این مرحله به ترکیب شورای مرکزی اضافه شدند. حضور پنج نفر از جمع زنان و همچنین حضور طیفی از جوانان در اولین شورای مرکزی، از ویژگی‌های قابل‌تأمل این ترکیب بود.

توصیه منصوری و انتخاب دبیرکل

پس از انتخاب اعضای شورای مرکزی نوبت به معرفی نامزدهای احراز پست دبیرکلی از سوی این شورا رسید. شورای مرکزی نام آذر منصوری و علی شکوری‌راد را به‌عنوان گزینه‌های احراز پست دبیرکلی به مجمع عمومی معرفی کرد، اما پیش از آغاز رأی‌گیری، آذر منصوری با اعلام اینکه خود به دکتر شکوری‌راد رأی خواهد داد، آرای خود را به سمت سبد شکوری‌راد روانه کرد و به این ترتیب شکوری‌راد با اکثریت قاطع آرا به‌عنوان اولین دبیرکل حزب اتحاد معرفی شد.

شکوری‌راد در سخنرانی خود پس از انتخاب به‌عنوان دبیرکل، ضمن تشکر از همه اعضا و اعلام اینکه انجام چنین مسئولیتی نیازمند یاری همه در تهران و شهرستان‌هاست، خانم منصوری را گزینه‌ای شایسته‌تر از خود دانست و از او تشکر کرد و او را از زنانی دانست که در فضای سیاسی کشور خود را اثبات کرده است. شکوری‌راد نظام ما را برآمده از انقلابی بزرگ و مبتنی‌بر دو اصل جمهوریت و اسلامیت دانست و اعلام کرد که مجموعه ما معتقد است بدون هریک از این دو پایه، دیگری محقق نمی‌شود و رسالت حزبی ما پاسداری از آنهاست. او تأسیس این حزب را به معنای استفاده از حق سازماندهی دانست و با اشاره به مضیقه‌های کار حزبی و تشکیلاتی در کشور از رویکرد تعامل برای سیاست‌ورزی به‌عنوان رویکرد اصلی حزب اتحاد ملت ایران سخن گفت.

آنها که آمده بودند

از مهم‌ترین نکات کنگره حزب اتحاد ملت، تنوع و تکثر و البته وزن میهمانانی بود که در این مراسم حاضر بودند؛ میهمانانی که در میان آنها چهره‌هایی همچون هادی خانیکی، حبیب‌الله پیمان، ابراهیم یزدی، عمادالدین باقی، محمد قوچانی، زهرا اشراقی، محمدرضا خاتمی، علی‌رضا علوی‌تبار، سعید شریعتی، عماد بهاور، فیض‌الله عرب‌سرخی، مصطفی معین، محمدرضا عارف، ابراهیم اصغرزاده، جواد مظفر، موسوی‌لاری، عبدالله نوری، جواد اطاعت، محمدعلی ابطحی، غلامحسین کرباسچی، لطف‌الله میثمی، شهیندخت مولاوردی، یدالله اسلامی، عبدالله ناصری، حسین کمالی و... حضور داشتند. اما یکی از نکات قابل‌تأمل درباره میهمانان مراسم، حضور محسن میردامادی در ساعات پایانی کنگره به‌همراه همسر خود در میان یاران سابق بود تا نام او نیز به‌عنوان یکی از میهمانان اولین کنگره حزب ثبت شود.

سازوکار ارتباط اتحاد با احزاب اصلاح‌طلب

غلامرضا انصاری از اعضای هیأت‌مؤسس و شورای مرکزی حزب اتحاد ملت ایران اسلامی در گفت‌وگو با «شرق» نحوه عضویت این حزب در شورای هماهنگی احزاب اصلاح‌طلب را همان روال معمول این شورا برای بررسی و تأیید عضویت احزاب عنوان کرد و گفت حزب اتحاد نیز این روند را خواهد پیمود؛ اما تعامل حزب اتحاد با شورای مشورتی اصلاح‌طلبان و شورای راهبردی انتخابات که زیر نظر شورای مشورتی به سازماندهی امور اصلاح طلبان در انتخابات مشغول است، حکایتی دیگر خواهد داشت. چراکه تعداد زیادی از اعضای شورای مرکزی حزب اتحاد از ابتدا در جمع شورای مشورتی حاضر بوده‌‌اند و برخی از آنها نیز در شورای راهبردی انتخابات مسئولیت‌هایی به عهده دارند. ازاین‌رو آغاز به کار حزب جدید، تأثیری در ترکیب اعضای شورای مشورتی و شورای راهبردی نخواهد داشت، اما جایگاه این حزب در شوراهای مشورتی و راهبردی، با توجه به ترکیب اعضای شورای مرکزی، جایگاهی ویژه خواهد بود.

http://www.sharghdaily.ir/News/71302

ش.د9402174

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات