صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۷:۴۶  ، 
کد خبر : ۲۸۵۹۳۵

پوتین: ناتو رویکردی تهاجمی دارد

رئیس‌جمهور روسیه در گفت‌وگو با یکی از روزنامه‌های آلمان و توضیح در مورد دیدگاه‌های خود درباره تحولات جهان، از رویکرد ناتو انتقاد کرد.
پایگاه بصیرت: «ولادیمیر پوتین» به تشریح دیدگاه‌های خود درباره تحولات جهانی پرداخت. وی ضمن انتقاد از سازمان پیمان آتلانتیک شمالی (ناتو)، این سازمان را دارای رویکردی تهاجمی دانست.

وی درباره گذشت 25 سال از جنگ سرد گفت که 25 سال از فروپاشی دیوار برلین می‌گذرد اما همچنان دیواری نامرئی میان کشورهای اروپای شرقی وجود دارد و این دیوار همان سوء تفاهم و تهمت‌زنی به یکدیگر است که از آن زمان تاکنون همه بحران‌ها ناشی از اینهاست.

وی در ادامه گفت: «در آلمان بسیاری از من به دلیل آنچه سال ۲۰۰۷ در کنفرانس امنیتی مونیخ گفتم انتقاد می‌کنند.اما من چه گفته بودم غیر از اشاره به حرف‌های «مانفرد ورنر» دبیر کل وقت سازمان ناتو مبنی بر اینکه پس از فروپاشی دیوار برلین، ناتو به اروپای شرقی نخواهد رفت. این چیزی بود که بسیاری از سیاستمداران آلمانی در این زمینه هشدار داده بودند.

وی همچنین با اشاره به سامانه دفاع موشکی آمریکا گفت: «اوباما در سال ۲۰۰۹ گفت که سامانه دفاع موشکی را برای مقابله با موشک‌های هسته‌ای ایران مستقر کرده است اما اکنون جهان با ایران به توافقی دست یافته که احتمال اقدام نظامی هسته‌ای این کشور جلوگیری می‌کند و آژانس بین‌الملل انرژی اتمی کنترل شده تحریم‌ها را علیه این کشور لغو می‌کنند با این حال برنامه سپر موشکی آمریکا همچنان پابرجاست.»

رئیس‌جمهور روسیه همچنین گفت:«ناتو و آمریکا می‌خواهند به طور کامل بر (کشورهای) اتحاد جماهیر شوروی پیروز شوند.آنها می‌خواهند که به تنهایی بر قصر اروپا حکمفرمایی کنند.اما آنها فقط بر این مسند تکیه زده‌اند و ما درباره همه بحران‌هایی صحبت می‌کنیم که شامل حال ما نمی‌شود.چنین دیدگاهی همچنین نگاه پیروزمندانه به برنامه سپر موشکی آمریکا را هم در بر می‌گیرد.»

وی درباره عضویت شماری از کشورهای اروپایی در ناتو هم گفت که هر کشوری حق دارد که همانطور که می‌خواهد و به نظرش درست است، از امنیت خود دفاع کند. اما کشورهایی که هم‌اکنون عضو ناتو هستند به دنبال منابع خود هستند.

در ادامه این گفت‌وگو خبرنگار بیلد از پوتین پرسید که غرب مرتکب چه اشتباهاتی شده است و آیا روسیه در مقابل اشتباهی داشته است؟

رئیس‌جمهور روسیه در پاسخ گفت که البته کشورش هم اشتباهاتی داشته‌است و خیلی دیر اقدام کرده و اگر از همان اول به وضوح به منافع ملی خود می پرداخت، اکنون جهان دارای توازن بود.

پوتین درباره روابط با آلمان هم گفت: «حس تفاهم متقابل مبنای روابط میان مردم ماست که همچنان باقی مانده است اما با رویکرد ضد روسی در رسانه‌های آلمانی این کشور موفق نمی‌شود که به چنین حسی آسیب برساند.» وی بر اثر کشورهای غربی بر رسانه‌های آلمانی در این زمینه تاکید کرد.

خبرنگار این روزنامه آلمانی از پوتین پرسید که وقتی شما ژانویه ۲۰۰۷ با مرکل دیدار کردید، آیا می‌دانستید که وی از سگ می‌ترسد؟ رئیس جمهور روسیه در پاسخ گفت: «البته که نه. من هیچ چیز از این موضوع نمی‌دانستم و سگم را به این دلیل به مرکل نشان دادم که فکر می‌کردم او ممکن است از این حیوان خوشش بیاید بعدا هم از وی معذرت خواهی کردم.»

وی همچنین درباره اثرات تحریم‌های غرب بر کشورش هم گفت:«با اقدامات بازارهای جهانی، بر اقتصاد غرب داشته و مهمترین اثر آن در کاهش بهای انرژی بوده است.»

پوتین افزود: «ما گام به گام اقتصاد خود را به ثبات می‌رسانیم. تولید ناخالص داخلی سال گذشته ۳.۸ درصد کاهش داشت و تولیدات صنعتی هم کاهشی ۳.۳ درصد داشت. تورم  هم به ۱۲.۷ درصد رسیده است. با این حال توازن بازرگانی همچنان مثبت است با این همه ما در سال جاری برای نخستین‌بار کالاهای بیشتری با ارزش افزوده صادر کردیم و ما به این ترتیب بیش از ۳۰۰ میلیارد دلار ذخیره طلا داریم.به این ترتیب چندین برنامه اجرا می‌شود که به وسیله آن اقتصاد کشور را بهبود بخشیم.»
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات