صفحه نخست >>  عمومی >> ویژه ها
تاریخ انتشار : ۲۳ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۳۴  ، 
کد خبر : ۲۸۵۹۸۲

آمریکا پذیرفت که نیروهای نظامی اش در آبهای ایران بازداشت شده اند

یک مسئول آمریکایی با پذیرش ورود نیروهای آمریکایی به سرزمین ایران گفت: مشکلات فنی شاید موجب شد یکی از قایقها متوقف شود که به همین علت احتمالا به صورت غیر عمد آنها وارد آبهای ایران شده اند.
 روابط عمومی نیروی دریایی سپاه از توقیف دو فروند شناوری رزمی امریکایی و دستگیری سرنشینان آن توسط واحدهای شناوری رزمی این نیرو در خلیج فارس خبر داد .
به گزارش بصیرت روابط عمومی نیروی دریایی سپاه پاسداران انقلاب اسلامی اعلام کرد : در ساعت 16:30 سه شنبه مورخ 22/10/94 دو فروند شناور رزمی امریکایی حامل ده تفنگدار مسلح که وارد آب های سرزمینی جمهوری اسلامی ایران در حوالی جزیره فارسی شده بودند، توسط واحدهای شناوری رزمی منطقه دوم نیروی دریایی سپاه توقیف و به جزیره فارسی منتقل شدند .
 بنابراعلام روابط عمومی نیروی دریایی سپاه در هنگام توقیف این شناورها ، ناوگروه هواپیما بر "ترومن" امریکا در جنوب شرقی جزیره فارسی و در آب های بین المللی نزدیک محل توقیف شناور حضور داشته است .
 همچنین نیروی دریایی سپاه اعلام کرده است در زمان توقیف شناورهای رزمی امریکایی ، ناوگروه هواپیمابر "شارل دوگل "فرانسه نیز در شمال شرقی جزیره فارسی در آب های بین المللی در حال گشت زنی بوده است .
 روابط عمومی نیروی دریایی سپاه یادآور شده است : سرنشینان شناورهای امریکایی شامل 9 مرد و یک زن با برخورد اسلامی رزمندگان منطقه دوم دریایی سپاه در سلامت کامل در محل مناسبی مستقر شده اند .

درخواست های آمریکا برای آزاد سازی

خبرگزاری رویترز در گزارشی از واشنگتن به قلم فیل استوارت و پریسا حافظی نوشت :برخی مسئولان آمریکایی گفتند 10 ملوان در دو قایق نیروی دریایی آمریکا روز سه شنبه در خلیج (فارس) توسط ایران بازداشت شدند و تهران به آمریکا اطلاع داده است سرنشینان این دو قایق را فورا بازخواهد گرداند.
جاش ارنست سخنگوی رسمی کاخ سفید به شبکه «سی ان ان» گفت :« از طرف ایرانیها اطمینان پیدا کردیم که حال این ملوانان خوب است و به آنها اجازه داده خواهد شد بلافاصله به سفر خود ادامه دهند.»
برخی مسئولان آمریکایی به رویترز گفتند آمریکا معتقد است احتمالا به این 10 ملوان آمریکایی که در ایران بازداشت شده اند اجازه ترک آنجا را در هنگام شب نخواهند داد چرا که دیر وقت است.
یک مسئول نظامی آمریکایی شامگاه سه شنبه گفت این ملوانان در مسیر خود از کویت به بحرین بازداشت شدند و برنامه ای برای ایران برای بازگرداندن آنها به یکی از کشتی های نیروی دریایی آمریکا در آبهای بین المللی در صبح چهارشنبه پیش بینی شده است.
این مسئول افزود انجام روند تحویل این افراد در هنگام روز امن تر است.
وی که خواست نامش فاش نشود افزود این برنامه از ایران می خواهد این افراد را به آبهای بین المللی منتقل کند و در آنجا به یکی از کشتی های ناوگروه هری ترومن منتقل نماید.
وی درباره سرنوشت دو قایقی که به همراه این ملوانان توقیف شده است توضیحی نداد.
درحالی که به نظر می رسد دو طرف نمی خواهند این حادثه تنش ایجاد کند اما این حادثه در زمانی بسیار حساس در روابط آمریکا با ایران رخ می دهد.
اجرای رسمی این توافق پس از آنکه ایران با انجام اقداماتی برای محدود کردن فعالیت هسته ای اش موافقت کرد در چند روز آینده آغاز می شود.
خبر این حادثه در حالی منتشر شد که باراک اوباما رئیس جمهور آمریکا برای آخرین سخنرانی سالانه خود آماده می شد.
اوباما که رئیس جمهور دموکرات آمریکا است توافق هسته ای با ایران را محوری برای سیاست خارجی خود قرار داد و موجب شد جمهوری خواهانی که برای جانشینی وی رقابت می کنند به علت این توافق به او حمله کنند.
یک مسئول بلندپایه نظامی آمریکا پیش از این گفته بود آمریکا تماس با دو قایق کوچک را که در مسیر خود از کویت به بحرین در حرکت بودند از دست داد.
یک مسئول آمریکایی دیگر گفت مشکلات فنی شاید موجب شد یکی از قایقها متوقف شود که به همین علت احتمالا به صورت غیر عمد آنها وارد آبهای ایران شده اند.
یک مسئول آمریکایی دیگر گفت محمدجواد ظریف وزیر امور خارجه ایران به جان کری وزیر امور خارجه آمریکا تاکید کرد به این ملوانان آمریکایی فورا اجازه داده خواهد شد به سفر خود ادامه دهند.
خبرگزاری رویترز نوشت:ایران پیش از این در حوادثی مشابه ملوانان و تفنگداران دریایی انگلیسی را بازداشت کرده بود.
ایران ژوئن 2004 شش ملوان انگلیسی و ملوانانی را که در چارچوب نیروهای تحت فرماندهی آمریکا در عراق فعالیت می کردند و وارد آبهای منطقه ای ایران شده بودند بازداشت کرد که تنشهای دیپلماتیکی بین دو کشور به وجود آورد.
در پی مذاکرات بین دو طرف این هشت انگلیسی پس از سه روز آزاد شدند.
در مارس 2007 نیز نیروهای ایرانی 15 نظامی انگلیسی شامل هشت ملوان نیروی دریایی و هفت تفنگدار دریایی را در شط العرب که ایران و عراق را از هم جدا می کند بازداشت کردند که بحرانی دیپلماتیک را در زمانی که تنشها در خصوص بلندپروازیهای هسته ای تهران تشدید شده بود بوجود آورد.
این 15 نظامی برای 13 روز در بازداشت بودند.
در نوامبر 2009 نیز یک کشتی نیروی دریایی ایران پنج انگلیسی را که در یک مسابقه قایقرانی از بحرین به دبی شرکت کرده بودند بازداشت کرد که پس از یک هفته آزاد شدند.
    
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات