صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۷ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۰۷  ، 
کد خبر : ۲۸۶۱۱۸

اعلام رسمی روز اجرای برجام: تمام تحریم‌های هسته‌ای ایران لغو شد/ گزارش آژانس: ایران گام‌های لازم برای اجرای برجام را برداشته است

اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه مربوطه درباره جزئیات تحریم‌های برداشته شده را منتشر و مقدمات پیشرفت شرایط اقتصادی ایران را فراهم می‌کنند.
همزمان با نزدیک شدن توافق هسته ای ایران و 5+1 به ایستگاه پایانی خود، وزیر امور خارجه کشورمان با همراهی علی اکبر صالحی به وین رفت تا بیانیه اجرای برجام را پس از گزارش آژانس قرائت کند.

مهمترین اخبار روز اجرای برجام در وین در ادامه به ترتیب زمانی آمده است:


00:40 دکتر ظریف و خانم موگرینی بیانیه روز اجرای برجام را قرائت می‌کنند.

از متن بیانیه:
تحریم‌های سازمان ملل متحد مربوط به برنامه هسته ای ایران برداشته شد.
قطعنامه 2231 ازین پس در کنار پیمان منع گسترش سلاح‌های هسته ای تنها چارچوب قانونی برای برخورد با برنامه هسته ای ایران خواهد بود.
کلیه قطعنامه‌های قبلی شورای امنیت خاتمه می‌یابد.
اتحادیه اروپایی تاکید کرده است چارچوب های لازم برای برداشتن تحریم‌های مرتبط با برنامه هسته ای ایران اجرایی شد.
اتحادیه اروپایی و ایالات متحده آیین نامه مربوطه درباره جزئیات تحریم‌های برداشته شده را منتشر و مقدمات پیشرفت شرایط اقتصادی ایران را فراهم می‌کنند.
مایلیم با استفاده از این فرصت از دولت اتریش برای میزبانی و از همه کشورهایی که به اجرای برجام کمک کردند تشکر نماییم.
از تمامی شخصیت‌هایی که از سال 1382 هدایت مذاکرات را از طرف ایران و 1+5 برعهده داشتند تشکر می‌نماییم.
این دستاورد به روشنی ثابت می‌کند که با اراده سیاسی، پشتکار و دیپلماسی چندجانبه قادریم سخت‌ترین معضلات را حل و فصل کنیم.
این یک پیام قاطع و امیدوار کننده است که جامعه بین المللی میبایست در تلاش برای ساختن جهانی امن‌تر مد نظر داشته باشد.

00:30 موگرینی: بعد از دیدار با آمانو بیانیه را قرائت می‌کنیم 

فدریکا موگرینی مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت که تا دقایقی دیگر با مدیر کل آژانس بین المللی انرژی اتمی دیدار و سپس بیانیه مشترک قرائت خواهد شد.


00:25 آژانس اقدامات ایران برای اجرای برجام را تأیید کرد.
آژانس انرژی اتمی در گزارش خود تأیید کرد ایران گام‌های لازم برای اجرای برجام را برداشته است. با انتشار گزارش آژانس، بیانیه اعلام روز اجرای برجام تا دقایقی دیگر از سوی دکتر ظریف و خانم موگرینی قرائت خواهد شد. 

23:30 سخنگوی وزارت خارجه: رایزنی های دیپلماتیک همچنان ادامه دارد/ هر لحظه این احتمال هست که با صدور گزارش آژانس، بیانیه مشترک اجرای برجام توسط دکتر ظریف و خانم موگرینی قرائت شود.

آقای جابری انصاری همچنین در کانال تلگرامی خود نوشت: خبر آمد خبری در راه است!

22:00 گفت‌وگوی دکتر روحانی به فردا موکول شد.

گفت‌وگوی زنده تلویزیونی رئیس جمهور با مردم که قرار بود پس از اعلام روز اجرای برجام صورت بگیرد، به فردا موکول شد. مذاکرات در وین همچنان ادامه دارد و ساعت‌هاست همه منتظر اعلام روز اجرای برجام هستند. مبادله زندانیان در حال حاضر در جریان است.

20:15 شنیده ها از وین حاکی از این است که اعلام روز اجرای برجام در انتظار خروج زندانیان آزاد شده است و تا 5 زندانی از مرزهای کشور خارج نشوند بیانیه پایانی قرائت نمی‌شود. 

20:00 وزیر امور خارجه کشورمان در تویئت جدید خود نوشت: به روز اجرا نزدیک می‌شویم. مسأله جدی‌ای وجود ندارد. دیپلماسی نیاز به صبر دارد. همه می‌دانیم که قطعا از جایگزین‌هایش برتر است. 


18:45 همزمان با اعلام خبر آزادی چهار ایرانی دو تابعیتی، وزیر خارجه قرار است جزئیاتی از این تبادل زندانیان را در وین اعلام کند.

18:00 دیدار ظریف و جان کری پایان یافت. پس از این دیدار دکتر ظریف و با وزیر خارجه اتریش دیدار می‌کند. 

17:30 در حالی که دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا در جریان است، «سباستین کورتز» وزیر خارجه اتریش برای دیدار احتمالی با جان کری و ظریف وارد هتل کوبورگ وین شد. 

16:45  دیدار ظریف و جان کری آغاز شد.

دیدار ظریف و جان کری در هتل کوبورگ وین آغاز شده است. وزرای خارجه ایران و آمریکا آخرین هماهنگی‌ها برای اعلام روز اجرای برجام را قرار است انجام دهند تا در نهایت با قرائت بیانیه پایانی، رسما روز اجرای توافق هسته‌ای اعلام شود.

15:40 جان کری وارد وین شد

جان کری وزیر خارجه آمریکا برای دیدار با ظریف و اعلام روز اجرای برجام وارد وین شد. دیدار وزرای خارجه ایران و آمریکا تا ساعتی دیگر برگزار خواهد شد. قرار است پس از این دیدار بیانیه روز اجرای برجام توسط خانم موگرینی و دکتر ظریف قرائت شود.

14:51  ظریف با وزرای خارجه آمریکا و اتریش دیدار می‌کند

وزیر امور خارجه کشورمان که برای اعلام "روز اجرای" برنامه جامع اقدام مشترک در وین به‌سر می‌برد عصر امروز (شنبه) با همتایان آمریکایی و اتریشی خود دیدار می‌کند.
هر دو طرف همچنین آخرین تحولات منطقه‌ای را مورد بحث قرار دادند.


14:35  انتشار گزارش آژانس درباره ایران تا دقایقی دیگر

آژانس بين المللي انرژي اتمي وابسته به سازمان ملل متحد دقایقی ديگر گزارش خود را درباره ايران منتشر مي کند.

14:23  مهمترین اتفاقات ساعات آینده در حوزه پرونده هسته‌ای 

بازی مشترک دو رژیم صهیونیستی و سعودی از همان دوران برگزاری مذاکرات هسته ای ایران و اعضای ۱+۵ و در مقاطع زمانی و گلوگاه های مکانی مختلف در جریان بود. اصلی ترین تلاش آل سعود و رژیم صهیونیستی مبنی بر جلوگیری از جمع بندی مشترک مذاکرات هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ در نهایت ناکام ماند و در تیرماه ۱۳۹۴ شاهد جمع بندی مشترک مذاکرات هسته ای بودیم. با این حال ناکامی ریاض و تل آویو مانع از استمرار بازی آنها علیه توافق هسته ای میان ایران و اعضای ۱+۵ نشده است.

13:20  سخنگوی کاخ سفید: گزينه تحريم ايران همچنان روي ميز است 

جاش ارنست افزود: بحث هاي زيادي درباره امکان اعمال تحريم عليه ايران به خاطر برنامه موشکي اين کشور وجود دارد و اين مساله را که چنين تحريم هايي ممکن است در هر زماني ضد ايران اعمال شوند، رد نمي کنيم.  از اين رو ، اين مساله همواره گزينه روي ميز ماست. همانطور که بارها گفته ايم گفتگوهاي هسته اي ما با اين کشور باعث حل و فصل در موضوع برنامه موشکي يا دشمني آنان با اسرائيل نمي شود ، اين را نيز به روشني گفته ايم که اين توافق هسته اي نمي تواند باعث از دست رفتن توان ما براي به پاسخگويي کشيدن ايران به خاطر اين اقدامات ناخوشايند شود.  

12:51 ظریف و موگرینی دیدار کردند

وزیر خارجه کشورمان و فدریکا موگرینی رییس سیاست خارجی اتحادیه اروپا صبح روز شنبه به وقت محلی در هتل کوبورگ وین با یکدیگر دیدار کردند.

آخرین خبرها از روز اجرای برجام/ ظریف و موگرینی دیدار کردند

12:40 انتشار بیانیه اجرای برجام تا ساعاتی دیگر

بیانیه ایران و 5+1 درباره اجرای برجام تا ساعاتی دیگر منتشر می شود.

12:12  توئیت جدید ظریف: وقت آن شده تا دست در دست هم جهان را از افراطی‌گری نجات دهیم

محمدجواد ظریف وزیر امورخارجه در توئیتر خود نوشت: روز اجرای برجام، اکنون وقت آن برای همگان علی الخصوص ملل مسلمان فرا رسیده است که دست در دست هم دهند و جهان را از افراطی گری و خشونت نجات دهند- ایران آماده است.


11:15  ظریف در بدو ورود به وین: برجام امروز اجرایی می‌شود

محمد جواد ‏ظریف، وزیر امور خارجه کشورمان امروز در بدو ورود به وین، در جمع خبرنگاران گفت که امروز با ارایه گزارش مدیر کل اژانس برجام اجرایی خواهد شد و بعد بیانیه مشترک برای اعلام شروع برجام صادر خواهد شد.
منبع: فارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات