تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۳:۰۰  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۳۸
حسين مرعشي در گفت‌وگو با «بهار»:

نیازی به ائتلاف اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان نیست

مقدمه: «اصلاح‌طلبان نمي‌خواهند رقابت را به اصول‌گرايان ببازند، محتاطانه و البته واقع‌بینانه وارد ميدان خواهند شد؛ چون مي‌دانند نمی‌توانند مجلسی چون مجلس ششم تشکیل شود و نمی‌خواهند مجالس هفتم، هشتم و نهم تكرار شود.» این را حسين مرعشي، عضو شوراي مركزي حزب كارگزاران سازندگی با ارائه تحلیلی اجمالي از انتخابات هفتم اسفند، آرايش سياسي اصلاح‌طلبان و شرایطی که پیش‌روی اصلاح‌طلبان است در گفت‌وگو با «بهار» می‌گوید. شوراي هماهنگي اصلاح‌طلبان نحوه ورود به انتخابات را به بعد از اعلام نتايج شوراي نگهبان موکول کرده است. او در ادامه اردوگاه اصول‌گرايان را چنين ارزيابي مي كند كه ورود جبهه رهروان ولايت به عرصه انتخابات مي‌تواند عرصه را بر پايداري‌ها تنگ کند. تقدير او از لاريجاني در حمايت از روحاني محور ديگر اين گفت‌وگو بود كه مشروح آن را با هم در ادامه مي‌خوانيم.

(روزنامه بهار - 1394/06/31 - شماره 4 - صفحه 4)

* گفته مي‌شود اصلاح‌طلبان براي انتخابات پيش‌رو بنا به رايزني با شوراي نگهبان دارند. شما تا چه اندازه در جريان اين موضوع هستيد و بفرماييد اصلاح‌طلبان چه كساني را براي رايزني با شوراي نگهبان در نظر گرفته‌اند؟

** از اين موضوع كه براي رايزني بين اصلاح‌طلبان و شوراي نگهبان قراری در نظر گرفته شده است بي‌اطلاع هستم و چنين موضوعي را تاييد نمي‌كنم.

* شنيده شده اصلاح‌طلبان مي‌خواهند ورود به انتخابات مجلس و آرايش سياسي خود را به بعد از اعلام نتايج شوراي نگهبان موكول كنند. چه فكري پشت اين تصميم وجود دارد؟

** اين حرف درست است. تصميم ما چنين است كه در محدوده نظام، فرصت و امكاني كه به ما داده مي‌شود فعاليت كنيم و در همان محدوده دست به اقدام و عمل بزنيم و اهداف خود را در انتخابات مجلس و خبرگان رهبري دنبال كنيم.

* آيا اين موضوع به تهران محدود مي‌شود، يا در شهرستان‌ها نيز عملياتي خواهد شد؟

** اين مسئله به انتخابات خاص يا عده خاصي محدود نيست. درواقع يك تصميم كلي و سياست كلان است كه اصلاح‌طلبان، چه در شهرستان‌ها، چه در تهران، چه در انتخابات مجلس و چه در خبرگان، دنبال خواهند کرد.

* آيا ساير احزاب اصلاح‌طلب نيز با اين نظر موافقت كرده‌اند؟

** اين تصميم فعلا در شوراي مركزي حزب ما تعريف و تصويب شده است، ولي هنوز در شوراي هماهنگي اصلاحات در دست بررسي است.

* برخي جريان‌هاي اصول‌گرايي مدام تاكيد بر آن دارند كه نبايد مجلس ششم تكرار شود. نظر شما درباره اين ادعا چيست و بفرماييد آيا اين مي‌تواند تهديدی براي انتخابات پيش‌رو از جانب اصول‌گرايان، به‌ويژه جريان‌هاي افراطي، باشد؟

** اگر آن‌ها دوست ندارند مجلس ششم تكرار شود ما هم دوست نداريم مجالس هفتم، هشتم و نهم تكرار شود. ما مي‌خواهيم در انتخابات هفتم اسفند، مجلس عقلاي قوم، مجلس ميانه‌روها، مجلس جريان‌های كارآمد و نخبگان تشكيل شود. انتظار ما از انتخابات مجلس دهم تشكيل يك پارلمان متشكل از اعتداليون و بزرگان است.

* پيش‌بيني شما از تركيب مجلس دهم چيست؟

** من فكر مي‌كنم اكثريت مجلس دهم حاميان دولت خواهند بود. ان‌شاءالله همين اتفاق نيز رخ خواهد داد و اصلاح‌طلبان و ميانه‌رو‌ها اكثريت مجلس را تصاحب خواهند كرد.

* عده‌اي با انتقاد از كارنامه مجلس نهم، از همين حالا تركيب مجلس دهم را بهتر از نهم مي‌دانند. به‌زعم آن‌ها مجلس نهم نقايص زيادي داشت كه بر همين اساس نمي‌تواند در مجالس بعدي به اين شدت و حدت تكرار شود؟

** مسلما مجلس نهم ضعف‌هاي زيادي داشت. من هم مانند ساير دوستان اميدوارم اين ضعف‌ها در مجالس بعدي تكرار نشود.

* اصلاح‌طلبان چه چهره‌هايي را براي سرليستي خود در انتخابات مجلس دهم در نظر دارند؟ برخي اعتقاد دارند شانس آقايان عارف و ناطق‌نوري از ساير افراد براي سرليستي اصلاح‌طلبان بيشتر است.

** من اميدوارم انتخابات مجلس دهم به شکلی رقم بخورد كه در آن چهره‌هاي شايسته به مجلس راه پيدا كنند. ان‌شاءالله شرايط آنقدر خوب باشد كه هم آقاي عارف و هم آقاي ناطق‌نوري به مجلس راه پيدا كنند.

* برخي اعتقاد دارند آقاي لاريجاني مي‌تواند گزينه خوبي براي ائتلاف با اصلاح‌طلبان و چهره‌اي بينابين اصول‌گرايان و اصلاح‌طلبان باشد. نظر شما چيست؟

** آقاي لاريجاني شخصيت محترمي است و ايشان با توجه به خدماتي كه در دوره جديد كردند موفق شدند دولت را در عبور از بحران‌ها، به ويژه بحران هسته‌اي، ياري كنند. ما براي ايشان احترام قائل هستيم.

* زماني صحبت از ائتلاف بين اصلاح‌طلبان و اصول‌گرایان بود. فكر مي‌كنيد چنين فرضيه‌اي در انتخابات هفتم اسفند قابليت اجرا داشته باشد؟

** ائتلاف كه لازم نيست. ما اميدواريم رقابت بين ميانه‌روهاي اصلاح‌طلب و ميانه‌روهاي اصول‌گرا شكل بگیرد و تركيب خوبي راهي مجلس شود.

* فراكسيون رهروان ولايت درصدد تشكيل يك جبهه سياسي اصول‌گراست. فكر مي‌كنيد با حضور اين جريان در انتخابات چه تغييري در اردوگاه اصول‌گرايان رخ دهد؟

** به هرحال اعضاي رهروان ولايت نيروهاي موثري هستند و ما اميدواريم بتوانند ماه‌هاي پاياني مجلس نهم و انتخابات مجلس دهم را از كنترل پايداري‌ها خارج كنند.

http://www.bahardaily.ir/fa/Main/Detail/274

ش.د9404131

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات