تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۰۹:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۷۰
حجت‌الاسلام سیدهادی خامنه‌ای در دیدار اصحاب رسانه مطرح کرد

پیش‌بینی ممیزی شدیدتر کاندیداهای اصلاح‌طلب

(روزنامه آفتاب يزد - 1394/06/23 - شماره 4426 - صفحه 3)

گروه سیاسی: دبیرکل مجمع نیروهای خط امام گفت: برخی از ممیزی‌ها خارج از چارچوب قانون اساسی است و توسط افراد اجرا می‌شوند.

حجت الاسلام والمسلمین سیدهادی خامنه‌ای در دیدار جمعی از مدیران رسانه و دانشجویان علوم سیاسی در پاسخ به این پرسش که برنامه اصلاح طلبان برای انتخابات چیست و اینکه آیا اصلاح طلبان با وجود برخی اختلاف نظر‌ها و برخی چند دستگی‌ها در شهرستان‌ها به یک لیست واحد خواهند رسید گفت: قبل از آنکه بخواهم در مورد تصمیم اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات مجلس بحث کنم ذکر چند نکته را لازم می‌دانم. اینکه اصلاح‌طلبان در شهرستان‌ها دچار اختلاف و چنددستگی هستند درست نیست. فکر نمی‌کنم جریان اصلاحات برای حضور در انتخابات مجلس آتی دچار اختلاف و چند دستگی شده باشد. از آنجا که من با شهرستان‌ها ارتباط دارم در اغلب شهرستان‌ها اصلاح‌طلبان دچار اختلاف و چند دستگی نیستند حتی می‌توانم ادعا کنم که در برخی شهرستان‌ها به یک لیست مشترک رسیده‌اند و این فرض که ازسوی برخی افراد مطرح می‌شود که هیچ دو نفری همدیگر را قبول ندارند را نمی‌پذیرم.

20 گروه و حزب اصلاح‌طلب در تهران

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) در خصوص عضویت گروه‌های سیاسی اصلاح طلب در شورای هماهنگی یادآور شد: صرف آنکه یک حزب اصلاح‌طلب تشکیل شود و اعلام کند که اصلاح طلب است برای حضور در شورای هماهنگی کافی نیست، لازم است احزاب و گروه‌های جدید درخواست عضویت خود را به شورا ارائه دهند طبعا شورای هماهنگی در خصوص عضویت آن گروه به رای گذاشته می‌شود به این ترتیب در تهران ۲۰ گروه و حزب اصلاح‌طلب در بعضی استان‌ها کمتر و در بعضی استان‌ها بیشتر به عضویت شورای هماهنگی جبهه اصلاحات درآمده‌اند و جلسات در حال تشکیل است. حضور اصلاح‌طلبان در تمام انتخابات‌های پس از انقلاب را هم همین شورا مدیریت کرده است و اکنون هم ما مشغول برنامه ریزی و سیاستگذاری برای انتخابات مجلس دهم هستیم.

کاندیدای هیچ انتخاباتی نیستم

وی همچنین در پاسخ به پرسشی در خصوص سرلیستی خود در انتخابات مجلس دهم و حضور در انتخابات خبرگان گفت: بنده اصلا کاندیدای انتخابات مجلس شورای اسلامی و خبرگان نیستم و تاکنون تصمیمی برای حضور در هر دو انتخابات نگرفته‌ام. البته من این موضوع را در هر مصاحبه و گفتگویی یادآور شده‌ام. من همچنان کار سیاسی می‌کنم و از سیاست کناره نگرفته‌ام، در شورای هماهنگی حضور دارم و به همراه اعضای این شورا در خصوص مسائل روز سیاسی بحث و تحلیل ارائه می‌دهیم و مانند گذشته مشورت و تصمیم گیری خود را در خصوص مسائل مهمی چون انتخابات دارم اما کاندیدای انتخاباتی هیچ‌کدام از دو مجلس نیستم.

برنامه‌های ناقص احزاب

این نماینده اسبق مجلس در ادامه خاطر نشان کرد: من هم این ایراد را به کار مجلس وارد می‌دانم. از سوی دیگر احزاب می‌توانند در آستانه انتخابات مجلس هم این طرح‌ها و ایده‌ها را به عنوان شعار انتخاباتی خود به جامعه ارائه دهند؛ هرچند باید دانست که ضمانتی برای اجرای این برنامه‌ها در صورت حضور نمایندگان احزاب در مجلس ما وجود ندارد. به طور ناقص در احزاب، برای کشور راجع به برنامه‌های اقتصادی، اجتماعی و فرهنگی تصمیم گرفته شده است. خود ما هم در مجمع نیروهای خط امام (ره) چنین کاری را انجام داده‌ایم، اگر نماینده‌ای داشته‌ایم به آن‌ها ارائه داده‌ایم و اگر نماینده‌ای نداشته‌ایم به جریان‌های همفکر یا نماینده‌های همفکر خود پیشنهاد داده‌ایم.

تشکیل پارلمان اصلاحات مطرح نشده است

سید هادی خامنه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی در خصوص تشکیل پارلمان اصلاحات گفت: تشکیل پارلمان اصلاحات تاکنون از سوی افرادی که در جریان اصلاحات تاثیرگذار هستند مطرح نشده است و درباره جزئیات این طرح اطلاع چندانی ندارم. به هر حال در ایران به دلیل شکل نگرفتن ساختار پارلمانی و حزبی بعید می‌دانم چنین پارلمانی شکل بگیرد. به هر حال مکانیسم این طرح برای من روشن نیست. البته هر کسی این طرح را ارائه داده است قاعدتا باید در مورد جزئیات آن توضیح دهد.

تفسیر اصلاح‌طلبان از حق‌الناس

دبیرکل مجمع نیروهای خط امام (ره) در پاسخ به پرسشی در خصوص تفسیر اصلاح‌طلبان در مورد حق الناس گفت: تفسیری که ما از حق‌الناس می‌کنیم این است که مردم حق دارند در تمام مراحلی که به سرنوشت انتخاب ارتباط پیدا می‌کند حضور و حق داشته باشند. از‌‌ همان ابتدایی که یک فرد برای حضور در انتخابات نام‌نویسی می‌کند و تعداد قابل توجهی از مردم می‌خواهند که آن کاندیدا وارد مجلس شود به شرط آنکه صلاحیت‌های عمومی و شرایط عامه را داشته باشد بنابر تفسیر ما حق الناس است.

باید در نظر داشت منظور ما از شرایط عامه و صلاحیت‌های عمومی جدا از مسائلی است که دیگران در مورد اعتقاد و التزام کاندیدا‌ها به قانون اساسی، ولایت فقیه و..... تعبیر و تفسیر می‌کنند. به بیانی بهتر ما قضاوت در مورد کاندیدا‌ها را بر اساس تعبیر و تفسیر تنها چند فرد خاص نمی‌پذیریم، باید در نظر داشت که برخی از ممیزی‌ها خارج از چارچوب قانون اساسی است و توسط افراد اجرا می‌شوند.

وی در ادامه با اشاره به مجلس اول خاطر نشان کرد: در مجلس اول هم صلاحیت‌های عمومی افراد که در قانون اساسی بدان اشاره شده است مورد توجه قرار گرفت و نمایندگان حاضر در آن دوره بر اساس آن صلاحیت‌ها گزینش شدند. فلذا حق الناس از اولین مرحله تا آخرین مرحله انتخابات وجود دارد و چنانچه ممیزی‌هایی خارج از چارچوب قانون اساسی و بر اساس تشخیص تعدادی از افراد بر کاندیداهای انتخابات مجلس اعمال شود به معنای تضییع حق الناس است که بالطبع ما در مورد این نوع برداشت از قانون بحث داریم.

رد صلاحیت اصلاح‌طلبان

حجت الاسلام خامنه‌ای در ادامه در پاسخ به سوالی پیرامون امکان ورود اصلاح طلبان به انتخابات مجلس و حضور چهره‌های شاخص اصلاح طلب با توجه به رد صلاحیت‌ها گفت: در میان اصلاح طلبان و بالطبع شورای هماهنگی و کمیته انتخابات به عنوان مرجع تصمیم‌گیر در مورد حضور اصلاح طلبان در انتخابات بحث‌های زیادی مطرح شده است. در میان بحث‌های انجام شده اصلاح طلبان به این امر واقف هستند که ممکن است رده اول کاندیداهای اصلاح طلب که شامل اصلاح طلبان شناخته شده می‌باشند رد صلاحیت شوند.

بنابراین ما پیش بینی حضور کاندیداهای رده دوم و سوم را برای حضور در لیست اصلاح طلبان انجام داده‌ایم و هم اکنون هم مشغول فراهم آوردن مقدمات کار هستیم. البته قضیه رد صلاحیت‌ها در مجلس ششم هم وجود داشت و تا حدودی این رد صلاحیت‌ها صورت گرفت. اما امروز بر اساس اخبار و شواهد پیش بینی می‌شود ممیزی شدیدتری برای تایید صلاحیت کاندیداهای اصلاح طلب وجود داشته باشد. به هر حال اصلاح طلبان بر اساس وظیفه شرعی و ملی خود در انتخابات اسفندماه به صورت گسترده شرکت خواهند کرد.

ثبت‌نام حداکثری، مانعی برای رد صلاحیت‌ها؟

عضو شورای هماهنگی جبهه اصلاحات در پاسخ به این سوال که آیا جنبش ثبت نام حداکثری همه فعالان سیاسی اصلاح طلب بر تایید صلاحیت‌ها تاثیرگذار خواهد بود؟ گفت: ممکن است تلاش برای ثبت نام حداکثری فعالان سیاسی اصلاح طلب هم به عنوان یک راهکار مطرح باشد. اما دوستان ما در جریان اصلاحات تلاش می‌کنند با گفتگو با چهره‌های شاخص و تاثیرگذار از میزان و حجم رد صلاحیت چهره‌های فعال و توانمند بکاهند. دوستان ما تلاش می‌کنند با روشنگری، اتمام حجت و توضیحات دلسوزانه به افراد تاثیرگذار سعی کنند جوی آرام در آستانه انتخابات مهم اسفندماه ایجاد کنند. بالطبع ایجاد فضای تند، افراطی و دامن زدن به اختلافات در جهت منافع ملی و نظام نخواهد بود. به عقیده ما رادیکال شدن فضا به نفع کسانی است که می‌خواهند تندروی را دنبال کنند و احیانا به ضرر انقلاب استفاده کنند.

کسی با انتخابات قهر نکند

به گزارش ایلنا، حجت‌الاسلام سید هادی خامنه‌ای در ادامه در خصوص راهبرد اصلاح طلبان برای حضور در انتخابات اسفندماه گفت: علاوه بر گفتگو با چهره‌های شاخص و تاثیرگذار در قم تلاش ما این است که همه اصلاح طلبان در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند و کسی با انتخابات قهر نکند. چنانکه توصیه بزرگان هم به حضور حداکثری در انتخابات است و همیشه هم خواست بزرگان این بوده که حضور حداکثری در انتخابات داشته باشیم. حتی کسانی که در گذشته بر روی شرکت نکردن در انتخابات تاکید می‌ورزیدند امروز در مصاحبه‌ها و سخنرانی‌هایشان به حضور حداکثری در انتخابات اسفندماه اشاره دارند.

راه کنار گذاشتن اصلاح‌طلبان: چماق فتنه

سید هادی خامنه‌ای در مورد انتخابات خبرگان گفت: اینکه حضور ایشان می‌تواند چقدر بر نتایج انتخابات تاثیر داشته باشد من هنوز ارزیابی نکردم. بالطبع کسانی که در جایگاه ممیز نشسته‌اند از این مجلس در سخنرانی‌ها و اشارات خود به عنوان یک خط قرمز یاد می‌کنند. از زمانی که مطرح شد اصلاح طلبان و همفکرانشان در رده‌های گوناگون می‌خواهند در این انتخابات حضور داشته باشند طرف مقابل هم شروع به تهدید و خط و نشان کشیدن کرد. در گذشته شاید به طور نادرست مطرح می‌شد که اصلاح طلبان با ولایت فقیه زاویه دارند امروز اما عنوان جدید‌تر و چماق جدیدتری برای کنار گذاشتن اصلاح طلبان با نام فتنه‌گر و ساکت فتنه مطرح شده است که پوشش بیشتری می‌دهد. کافی است که آقایان با کسی خوب نباشند مسلما از این بهانه جدید استفاده می‌کنند که هیچ‌گاه قابل اثبات هم نیست و بر اساس سلیقه خود به افراد تهمت می‌زنند.

برخی آقایان سعی می‌کنند با اشارات خود اینگونه نشان دهند که برخی جریان‌ها حق ندارند از چند فرسخی مجلس خبرگان هم عبور کنند چه رسد به اینکه در این انتخابات حضور داشته باشند. حتی لازم است با گفتگو به برخی شخصیت‌های تاثیرگذار توضیح داده شود که مجلس خبرگان به مانند مجلس شورای اسلامی جایی است مهم. دلیلی ندارد حضور این مجلس محدود به یکسری انسان‌های خاص با عقاید خاص شود. بی‌تردید باید این مسئله مهم را یادآور شویم که مجلس خبرگان و حضور در آن نباید به مسائل سیاسی و جناحی خاص پیوند بخورد. همگان به خوبی می‌دانند که مجتهدین شناخته شده‌ای در جریان اصلاحات وجود دارند که می‌توانند در انتخابات و گزینش‌های مدنظر آقایان شرکت کنند.

مخالف دادن سهمیه به زنان هستم

مدیر پژوهشکده تاریخ اسلام در پاسخ به این سوال که چرا در لیست‌های انتخاباتی اصلاح طلبان جایگاه مشخصی برای زنان در نظر گرفته نمی‌شود و تلاش برای این حضور برابر زنان افزایش پیدا نمی‌کند گفت: پیش از آنکه پاسخی به این پرسش بدهم لازم می‌دانم چند نکته را در این خصوص یادآور شوم. در میان اصلاح‌طلبان من سراغ ندارم جریان، گروه و اشخاصی بخواهند نقش زنان را کوچک بشمارند و مانع از فعالیت آنها در جامعه شوند. من معتقدم تفاوتی میان زن و مرد برای حضور در انتخابات و کاندیدا شدن وجود ندارد. مخالف این هستم که برای زنان سهمیه مجزا و مشخصی در لیست‌های انتخاباتی در نظر گرفته شود چرا که به جد معتقدم میان زن و مرد در فعالیت سیاسی تفاوتی نباید قائل بود. من معتقدم میدان را باید برای حضور زنان در مجلس باز گذاشت. ممکن است اکثریت مجلس را زنان تشکیل دهند و این امر هیچ عیبی ندارد. زن‌ها باید خودشان را اثبات کنند و توانایی‌های خود را به نمایش بگذارند.

من معتقد به صلاحیت در زمینه انتخابات و حضور بر اساس آن هستم. این فعال سیاسی اصلاح طلب در پاسخ به سوالی در خصوص حضور زنان در مجلس خبرگان گفت: هیچ مانع قانونی برای حضور زنان در صورتی که شرایط عمومی و اجتهاد را برای خبرگان داشته باشند وجود ندارد. به هر حال این بحث واضح است و نیازی به توضیح ندارد. وی در پاسخ به آخرین سوال در خصوص رویکرد اصلاح طلبان نسبت به رد صلاحیت‌ها و عقب نشینی آنها و عدول از اصلاحات تا چه زمانی باید ادامه داشته باشد؟ گفت: اولا عقب نشینی یا تلاش برای تعامل و گفتگو اسمش عدول از آرمان‌های اصلاح طلبی نیست. مرز عدول از اصول با عقب نشینی بسیار ظریف است. لازمه برقرار شدن آرامش و حضور حداکثری جریان‌های سیاسی این است که مسئولان حاضر در شورای نگهبان اجرای سلیقه‌ای و تفسیری از قانون نداشته باشند و اجازه دهند افراد دلسوز انقلاب و اسلام در انتخابات حضور حداکثری داشته باشند.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=13644

ش.د9402557

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات