تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۷۹

آيت‌الله هاشمي: روحانیت گذشته‌ها را از یاد نبرد

(روزنامه آرمان - 1394/06/22 - شماره 2851 - صفحه 2)

پایگاه اطلاع‌رسانی آیت‌ا... هاشمی‌رفسنجانی حاشیه‌نگاری دیدار اعضای حزب ندا با رئیس مجمع تشخیص مصلحت نظام را اینگونه منتشر کرده است: «هشتم شهریور94 است. قرار است اعضای حزب ندا به دیدار آقای هاشمی‌بیایند. به اتفاق دبیرکل خود آقا صادق خرازی. خیلی‌ها از انجام این دیدار متعجب شده‌اند. آن هم زمانی که میان اصلاح‌‌طلبان [بر سر حضور اعضای ندا در جمعشان] اختلاف افتاده. معمولا دیدار با یک طرف دعوا، هزینه دارد. اما رسم دیرین آیت‌ا... هنوز هم برقرار است.

به قول فرنگی‌ها، «هاشمی، اکولایزر سیاسی ایران» است. بالانس‌کننده‌ای تمام‌عیار که هیچ جایگزینی ندارد. این دیدار ورق دیگری از همین کتاب قطور است؛ کتابی با عنوان تعادل‌بخشی به سبک آیت‌ا.... میهمانان یک به یک از راه می‌رسند. نکته ناگفته‌ای از سفر مشهد آیت‌ا... دارم که حیفم می‌آید ننویسم. در آن سفر اتفاقات جالب و کم نظیری افتاد که بیانش، کتابی جداگانه می‌طلبد ولی از نظر رسانه‌ای، قله‌اش، افشاگری‌های رئیس پلیس سابق بود در تایید همان پیش‌بینی معروف هاشمی‌در نامه88؛ جالب است بعد از شش سال. بیان امروزش در مجله‌ای شد که آمدنش تنها به خاطر تخریب هاشمی‌ بوده؛ مجله‌ای که رمز عبورش از هاشمی‌است! با آسید محمد خامنه‌ای، مصاحبه می‌کنند.

نتیجه عکس می‌دهد. با احمدی مقدم، در پی افشاگری می‌روند یکی دیگر را رسوا می‌کنند! من در این ماجرا، فقط لطف خدا را می‌بینم و اثر درددل‌های هاشمی‌را. بالاخص با امام رضا(ع). صدای صلوات حضار می‌گوید آقای هاشمی‌آمد. احوالپرسی‌ها که انجام می‌شود. نوبت سخنرانی میهمان می‌شود. به رسم معمول همیشه. آقای هاشمی‌تا نشنود، سخنی نمی‌گویند. پس آقا صادق خرازی شروع به سخن می‌کند. از هاشمی‌می‌گوید و نام ماندگار وی در تاریخ انقلاب. از دوم خرداد می‌گوید و نقش دولت سازندگی در تحقق آن. از احمدی‌نژاد می‌گوید و بی‌اخلاقی‌هایش و از انتخابات92 می‌گوید و مرهم وحدت‌بخش هاشمی‌را در آن. درددلی کوتاه هم دارد از اصلاح‌طلبان؛ که استقلال «ندا» را برنمی‌تابند. آخرش هم می‌گوید ان‌شاءا... با راهبری جنابعالی همه این مسائل حل خواهد شد.

روحانیت گذشته‌ها را از یاد نبرد

نوبت سخن که به آقای هاشمی‌می‌رسد. اول از همه از سفر اخیر خود به مشهد می‌گوید. از حالاتی که از مردم دید. چه در زیارت حرم و چه در دیدارها. حالاتی که تفسیرش جز عشق مردم نمی‌شود. عشق به اهل بیت و امام رضا(ع). البته هاشمی‌خودش هم از شعاع چنین عشقی بی بهره نماند. یک قلمش را هم خودم از نزدیک دیدم. آن هم در کوچه پسکوچه‌های تنگ محله طبرسی. پس از دیدار با آیت‌‌ا... شبیری زنجانی، زائرین زیادی گرد کوچه‌ای جمع شدند تا هاشمی‌را ببینند. با شمع و اسپند و قرآن. دالانی از محبت ساختند تا دعاگوی سلامتش باشند.زیبایی‌های آن شب دیدنی مرا به کوچه پسکوچه‌های 60سال قبل برد؛ اوایل دهه40.

تا سر ارادت مردم به روحانیت را برایم تداعی کند. رمز و راز‌های روحانیت مردمی‌را. حرف بعدی آقای هاشمی‌حرف تاریخ است. حرف روزگاری که روحانیت پیروزی را دور می‌دید. تازه این احوال مبارزینش بود. عده‌ای که اصلا دنبال مبارزه نبودند تا دنبال پیروزی باشند. هاشمی‌ از تاثیر منبر می‌گوید. از منبرهای واقعی و حق‌گو. از همان منبرهایی که خودش می‌رفت؛ در دوران مبارزه. منبرهایی که پاسخگوی مردم بودند. هاشمی‌به یاد همه می‌آورد، تاریخ روحانیت را.

همان تاریخی که هم تلخی سرکوب رضاخانی داشت وهم دشواری تحقیر دوران محمدرضا را. هاشمی‌از تاریخ می‌گوید تا روحانیت گذشته‌ها را از یاد نبرد. آقای هاشمی‌قبلا هم گفته؛ «روحانیت دوبار فریب خوردند» یکبار اوایل انقلاب. یکبار هم درباره احمدی‌نژاد. البته خسارت بار اولش هم کمتر بود و هم کوتاهتر.

اختلاف‌افکنی گناهی نابخشودنی است

حرف بعدی آقای هاشمی‌ بازتعریف دو جریان اصلی کشور است؛ اصولگرایی و اصلاح‌طلبی. هاشمی‌ می‌گوید اصولگرایی و اصلاح‌طلبی هر دو باید باشند. چون جدا از هم نیستند. درست مثل زمان مبارزه که دو روی سکه انقلاب بودند. هاشمی‌خودش مصداق توصیه‌اش شده. چون هم موسس جامعه روحانیت بوده و هم حامی‌خط اعتدال و اصلاح تابع اصول. هاشمی‌خط اصلی توفیق این دو جریان را اعتدال می‌داند. چه در جامعه روحانیت، چه در اصلاح‌طلبی. جامعه روحانیت با اعتدال اوج گرفت. هاشمی‌ البته این بار هشداری ویژه به اصلاح‌طلبان می‌دهد. هاشمی‌می‌گوید اختلاف‌افکنی هم گناهی نابخشودنی است هم عقوبتی اجتناب‌ناپذیر دارد. این تذکر برای آن است که اصلاح‌طلبان از یاد نبرند. درِسیاست همیشه روی پاشنه پیروزی نمی‌چرخد.

روایت همچنان باقی است

حرف آخر آقای هاشمی‌حرف انتخابات 94 است. حرف اول و آخر هاشمی‌از انتخابات 58 تا 94 همین است. تا فتنه دو قطبی ملت- دولت ایجاد نشود؛ تا میزان رأی ملت باقی بماند، روایت مصلحت همچنان باقی است...

http://armandaily.ir/?News_Id=127604

ش.د9402588

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات