صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۳:۵۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۴۲۸

عبدالله:خواهان‌حضورقانونی‌مهاجرین‌درایران‌هستیم

رئیس اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در زمان حضور خود درتهران پاسخگوی سؤالات خبرنگار تسنیم بود.
«عبدالله عبدالله» رئیس‌اجرایی حکومت وحدت ملی افغانستان در گفت‎‌وگوی اختصاصی با خبرنگار دفتر منطقه‌ای خبرگزاری تسنیم، در مورد سرنوشت این حکومت، بحثها در مورد حضور و نفوذ داعش در افغانستان و بررسی روند مذاکرات صلح با طالبان پرداخت.

گفته می‌شود یکی از اهداف سفر شما به ایران رسیدگی به مشکلات مهاجرین است، به نظر شما چه اقداماتی در این زمینه انجام شده و نظر شما در رابطه با دستور رهبری مبنی بر تحصیل کودکان بدون مدرک افغانستانی در ایران چیست؟

عبدالله: سخن از تصمیم مقام معظم رهبری در مورد تحصیل کودکان افغان بدون در نظر گرفتن اینکه دارای مدارک هویتی هستند یا خیر اقدامی بود که مورد استقبال همه مردم افغانستان قرار گرفت و ما ممنون هستیم و در نتیجه این دستور حدود 50 هزار دانش آموز افغان فرصت برای تحصیل یافتند که این امر یک اقدام تاریخی است.

در عین حال مسائلی که با مهاجرین ارتباط دارد، مسئله تمدید روادید برای مدت 6 ماه دیگر است که جزو تقاضاهای ما بوده که با مقامات جمهوری اسلامی ایران مطرح شده، همچنین سایر مواردی که خواه ناخواه جزو این مسائل هستند.

البته قانونمند شدن حضور مهاجرین هدف ما و جمهوری اسلامی ایران نیز می‌باشد.

تسنیم: حکومت وحدت ملی برخلاف سلف خود راه نزدیکی به پاکستان را در پیش گرفته، به نظر شما پاکستان تا چه حد برای کابل قابل اعتماد است، چه زمان می‌توان به مذاکرات صلح با طالبان خوشبین بود؟

عبدالله: ما به روابط نیک با تمام همسایه‌های افغانستان ضرورت داریم و حکومت قبلی با ریاست‎جمهوری «حامد کرزی» نیز کوششهای زیادی را در اوایل حکومت خود انجام داد که متأسفانه به نتیجه مطلوب نرسید، ما نیز مبنا را بر خوشبینی توام با واقع‌بینی گذاشتیم و در این راستا اقداماتی از طرف ما صورت گرفته و در این اواخر هم در کنفرانس قلب آسیا در اسلام‌آباد صحبتهایی صورت گرفت و همه شرکت کنندگان آمادگی خود را برای حمایت از تلاشهای دولت افغانستان جهت آوردن صلح ابراز کردند در عین حال فرصتی باید داشته باشیم در عمل چه توفیقی نصیب ما خواهد شد.

مذاکرات صلح با طالبان، همانطور که در دفاع از مردم افغانستان عزم و اراده جدی داریم و به نمایندگی از مردم این کشور صحبت می‌کنیم در راستای برآورده کردن آرزوی مردم که تأمین صلح پایدار می‎باشد هم با قاطعیت و صداقت قدم می‌گذاریم.

البته موفقیت ما در این راستا به شرایط و عوامل مختلف تعلق خواهد داشت که در مورد آن نمی‌خواهیم پیش داوری کنیم و در مورد آن خوشبین یا بدبین باشیم، اما آرزوی ما این است که این تلاشها نتیجه دهد.

تسنیم: در این اواخر اخباری مبنی بر حمایت برخی عناصر داخل حکومت وحدت ملی و نیروهای خارجی از رشد و نفوذ داعش به برخی ولایتهای افغانستان منتشر شده، حتی «ظاهر قدیر» معاون اول پارلمان افغانستان مدعی است که اسنادی در این رابطه دارد، این مسئله را چطور ارزیابی می‌کنید؟

عبدالله: به هیچ وجه حکومت وحدت ملی یا عناصر تأثیرگذار در این حکومت چنین هدف و نیتی را دنبال نکرده‌ و ممکن هم نیست، زیرا ما که قربانی تروریسیم بودیم و داعش را یک گروه تروریستی و تهدیدی برای صلح جهانی می‌دانیم، در هیچ صورتی کسی چنین خیالی را در سر نپرورانده.

البته اوضاع بگونه‎ای است که اظهاراتی هم صورت می‌گیرد و به دلیل اینکه بسیاری از مسائل افغانستان برای مردم بیرون از این کشور و حتی در داخل آن نیز برای بسیار واضح نیست و این به نسبت شدت جنگ بیشترین وقت ما را نیز گرفت و بیشترین نیرو و انرژی ما به فعالیتهای نظامی و امنیتی صرف شد و مردم نیز نگرانیهای خود را دارند گاهی به محض پخش خبری سراسری شده و تصوری ایجاد می‌شود.

تسنیم: برخی از عدم مشروعیت حکومت وحدت ملی در روزهای نزدیک به دوسالگی آن خبر می‌دهند زیرا براساس توافق سیاسی، تشکیل حکومت وحدت ملی در پایان سال دوم و پس از تشکیل لوی‌جرگه، انتخابات قانون اساسی برگزار شده و سرنوشت پست ریاست‌اجرایی مشخص شود، اما اکنون برخی از عدم برگزاری این انتخابات در تاریخ تعیین شده خبر می‌دهند، نظر شما چیست؟

عبدالله: امیدواریم که انتخابات پارلمانی و شورای شهرستانها در تابستان یا پاییز سال آینده برگزار شود، در عین حال براساس توافقنامه تا زمانی که لوی‌جرگه قانون اساسی که بعد از انتخابات دایر می‌شود، تا آن زمان ترکیب حکومت به همین شکل رئیس‌جمهور و رئیس‌اجرایی باقی می‌ماند و در صورت تصویب این مسئله در لوی‌جرگه مبتنی بر قانون اساسی پست نخست‌وزیری شکل خواهد گرفت.

تسنیم: به نظر می‌رسد مجاهدین افغان از جمله رهبران جمعیت و «عبدالرب رسول سیاف» از حکومت وحدت ملی نارضایتی دارند، در باره نقش مجاهدین در دولت و ایجاد شورای حراست و ثبات نظر خود را اعلام بفرمایید؟

عبدالله: شورای حراست و ثبات افغانستان که سیاف رهبری آن را به عهده دارد، اخیرا تشکیل شده و اعلام کرده‎‌اند که اپوزیسیون نیستند، اما اهداف کلانی را مطرح کرده‎اند که با بخشی از آن کاملا هم صدا هستیم از جمله برگزاری انتخابات، اصلاح نظام انتخاباتی و نهادهای مرتبط، برگزاری لوی‌جرگه قانون اساسی و اصلاحات به صورت کلی.

از این لحاظ ما این موضوع را یک حرکت سالم در راستای اهداف مردم می‎دانیم، البته ترکیب طوری است که طیف نظرات گوناگونی از شخصیتها و گروهها در شورای حراست و ثبات شرکت دارند، یعنی بنا بر این نیست که هرآنچه این شورا مطرح می‎کند ما با آن موافق باشیم، اما اهداف بزرگی را که شورای مذکور مطرح کرده آن را در راستای خواسته‎های مردم می‎دانیم.

تسنیم: آیا راهی وجود دارد پس از 4 دهه جنگ در افغانستان که مردم این کشور را نیز خسته کرده، بالاخره جنگ تمام شود؟

عبدالله: همه تلاش و آروزی ما بر این است که ان‌شاءالله جنگ تمام شود و آرمان شهدا نیز این بوده که روزی در افغانستان صلح برقرار شود و کشور با ثبات باشد و همه در داخل و بیرون در صلح بسر ببریم.

در این راستان مردم افغانستان قربانی‎‌های بسیاری داده‌اند، اما واقعیت تلخ همین است که امروز جنگ با شدت در این کشور ادامه دارد.

تسنیم: آیا در این مورد خوشبین هستید؟

عبدالله: شرایط بگونه‌ای بوده که ما حق انتخاب بدبین بودن را نداشته‌ایم، در طول مسیر مبارزاتی یا تحولاتی که ما در جریان آن قرار گرفتیم و یا واقع بودیم این حق انتخاب را نداشته‌ایم که بدبین باشیم.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات