تاریخ انتشار : ۰۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۸۶۴۳۳
روحاني روي مواضع انتخاباتي خود بايستد

حسین مرعشی در گفت‌وگو با «اعتماد»: منتقدان روحاني خردمندانه برخورد نمي‌كنند

مقدمه: دولت يازدهم در حالي به نيمه دوم عمر خود گام نهاد كه در وقت محدود دوساله دو موفقيت بزرگ را رقم زد. حل موضوع هسته‌اي و رشد مثبت اقتصادي، موفقيت‌هايي هستند كه هرچند آثارشان هنوز شكل كاملي به خود نگرفته اما نگاه خوشبينانه‌تري را به آينده كشور ايجاد كرده است؛ نگاهي كه اكنون اكثر كارشناسان مي‌توانند از دو سال پيش رويي بگويند كه خواهد توانست دولت يازدهم را براي يك دوره چهارساله ديگر تثبيت كند. اما اين امر محقق نمي‌شود اگر دولت به فكر تقويت پايگاه اجتماعي خود نباشد. موضوعي كه مدت‌هاست با توجه به نحوه ارتباط دولت با بدنه اجتماعي خود مطرح مي‌شود و تا همين چند ماه پيش يكي از دغدغه‌هاي حاميان دولت شناخته مي‌شد اما گويي رنگ باخته است. حسين مرعشي كه دولت يازدهم را برآمده از راي اصلاح‌طلبان و سياستمداران ميانه رو مي‌داند، با نادرست خواندن نظريه ضعف پايگاه اجتماعي دولت يازدهم در اوايل دوران كاري دولت خود، موفقيت‌هاي نيمه اول امسال را از عوامل تقويت بيشتر آن مي‌داند. اين‌بار نگراني از پايگاه اجتماعي جاي خود را به آينده اقتصادي مي‌دهد. آنجا كه اين سياستمدار تنها خطر موجود براي دولت حسن روحاني را عدم رشد اقتصادي برمي‌شمرد. گفت‌وگوي «اعتماد» با حسين مرعشي، عضو شوراي مركزي كارگزاران در ادامه مي‌آيد.
پایگاه بصیرت / رضوانه رضايي‌پور

(روزنامه اعتماد - 1394/06/22 - شماره 3341 - صفحه 1)

* پايگاه اجتماعي دولت يازدهم از سوي بسياري از سياستمداران مورد بحث قرار گرفته است. اما آنچه بيشتر اين افراد نسبت به آن ابراز نگراني مي‌كردند تضعيف اين پايگاه بوده است. حال با توجه به موفقيت‌هاي دولت كه در نيمه اول امسال بسيار چشمگير بوده، ارزيابي شما در اين زمينه چيست؟

** من اساسا با اين تعبير موافق نيستم كه دولت پايگاه اجتماعي ضعيفي داشته است. دولت يازدهم در عرصه سياسي ايران تنها نيست. هم اصلاح‌طلبان كشور و هم نيروهاي ميانه رو به اين دولت راي دادند و آن را ساختند. پس بايد گفت كه از همان ابتدا پايگاه مستحكمي داشته است البته بعد از حل پرونده هسته‌اي اين پايگاه حتما تقويت شده اما نمي‌توان گفت از قبل هم ضعفي وجود داشته است.

* اما مساله‌اي كه در ارتباط همين موضوع پايگاه اجتماعي مطرح مي‌شود ارتباط دولت با بدنه اجتماعي است...

** حسن روحاني شخصا به عنوان رييس‌جمهور ارتباطات خيلي خوبي با مردم دارد. در واقع رابطه وي با مردم و جامعه با ساير اعضاي دولت كاملا متفاوت است. روحاني نمره خيلي خوبي از اين جهت مي‌گيرد به اين دليل كه با مردم خوب صحبت مي‌كند و خوب ارتباط برقرار مي‌كند، بر مواضع اصولي خود مي‌ايستد و برنامه‌هاي خود را پيش مي‌برد. اما بقيه اعضاي دولت متفاوت هستند. بنابراين ممكن است در برخي موارد دولت داراي ضعف‌هايي باشد اما در مجموع حضور فعال شخص روحاني در عرصه اجتماعي اين خلأ را پر مي‌كند.

* پس، از نظر شما دليلي بر آسيب به پايگاه اجتماعي‌دولت وجود ندارد؟

** دولت اگر با همين روندي كه كارها را به جلو هدايت كرده بتواند برنامه‌هاي ديگر خود را هم اين‌گونه انجام دهد مي‌تواند از لحاظ پايگاه اجتماعي نيز بسيار قوي‌تر از قبل شود. من تنها خطري را كه متوجه دولت مي‌دانم اين است كه نتواند اقتصاد ايران را در جهت رشد هدايت كند. دولت در كنترل تورم و ايجاد آرامش نسبي در بازار تقريبا موفق بوده است ولي مساله ركود و به تبع آن مشكلاتي كه در زمينه اشتغال در جامعه به وجود مي‌آيد اين خطري است كه اميدوارم با توجه دولت به اين موضوع اين خطر هم از كشور دور شود.

* موضوع ديگري كه در خصوص اين دولت مطرح مي‌شود تخلفات دولت گذشته است. هرچند تاكنون پيگيري‌هاي قضايي انجام گرفته است اما بسياري بر اين اعتقادند كه بايد اين تخلفات با مردم در ميان گذاشته شود تا اقشار مختلف جامعه از آن باخبر باشند. ارزيابي شما چيست؟ بي‌خبري مردم به ضرر دولت يازدهم تمام نمي‌شود؟

** شايد نتوان به‌طور قاطع گفت كه مردم ايران هم علاقه‌مندند تا دولتمردان از فجايع گذشته صحبت كنند. خودم شخصا معتقدم كه در كنار اطلاع‌رساني‌هايي از اين دست كه بايد وجود داشته باشد اما اصل مطلب، نگاه دولت به آينده كشور است. ما اگر قرار باشد يك هشت سالي كه خسارت ديده‌ايم چند سال هم غصه آن هشت سال را بخوريم و دردهاي آن را يادآوري كنيم، فرصت‌هاي خود را از دست مي‌دهيم. خودم از آن دسته افرادي هستم كه معتقدند نگاه به آينده مهم‌تر از نقد هرچند ضروري گذشته است.

گرچه مردم هم با هوش سياسي خود سياست غلط گذشته را درك كرده‌اند و مي‌دانند كه آن هشت سال چه وضعيتي را براي كشور رقم زد. آنقدر بيرون زدگي‌هاي دولت گذشته زياد بود كه هرچقدر هم اراده‌اي در نهادهاي مختلف كشور وجود داشته باشد كه نخواهند اين مسائل را براي مردم باز كنند ولي در عمل نمي‌توانند آن فجايع را بپوشانند. بنابراين اين موضوع را مساله حاد روز نمي‌دانم. اما با توجه به اينكه ابزارهاي كافي بعد از موفقيت هسته‌اي در اختيار دولت خواهد بود، بنابراين بايد در اقتصاد در حال رشد و نيرومند و براي حل و فصل معضلات اشتغال و بيكاري استفاده كند. يقينا پيگيري آينده درخشان مهم‌تر از نقد فجايع گذشته است.

* برخورد دولت با منتقدان و اينكه چه حدي را مي‌توان براي اين برخوردها قايل بود از موارد ديگري است كه مي‌توان مورد پرسش قرار داد.

** دولت ابزاري براي برخورد ندارد. اما به نظر من ضرورتي هم براي برخورد وجود ندارد. چون منتقدان خيلي افراطي هستند و عموما خردمندانه با وقايع روز كشور برخورد نمي‌كنند. اتفاقا مي‌توان گفت كه مخالفان دولت خيلي هم براي دولت كمك محسوب مي‌شوند. هرچه اينها آزادتر باشند و منويات و نظريات خود را بيان كنند مردم تفاوت بين آنها با دولت را بهتر مي‌فهمند.

* در اين دو سال از عمر دولت يازدهم تنها اين موضوع مطرح شده كه دولت كشور را با انبوهي از مشكلات تحويل گرفته است. حال اين سوال مطرح مي‌شود كه آيا مشكلاتي هم بوده كه در همين دولت شكل گرفته باشد و در ميان انبوه مشكلات گذشته پنهان مانده باشد؟

** واقعيت اين است كه دولت يازدهم همواره با اقدامات سريع تلاش كرده مشكلات را كاهش دهد. دولت معتقد به مشورت با بدنه كارشناسي كشور است و تاكنون هم حاميانش به ياري او شتافتند. من تاكنون موضع غلط و ناصواب و نسنجيده‌اي را از دولت نديده‌ام. ممكن است در برخي انتصابات و در برخي حوزه‌ها ضعيف عمل شده باشد يا بعضي انتخاب‌هاي اشتباه انجام داده باشد اما اين امر به كليت سياست دولت برنمي‌گردد. سياست‌هاي كلي دولت سياست‌هاي كارشناسي شده‌اي است.

* توصيه شما به دولت در اوايل شروع نيمه دوم عمر چهارساله خود چيست؟ عملكرد دولت يازدهم بايد به چه نحوي باشد تا سنت هشت ساله بودن دولت‌هاي ايران ادامه يابد؟

** دولت اولا بايد رشد اقتصادي را شتاب دهد و دوما بايد در نخستين فرصت تغيير محدودي در كابينه انجام دهد تا همه اعضا با روحاني همگام و همفكر باشند.

* شما بر عملكرد اقتصادي دولت بسيار تاكيد داريد. حال با توجه به اينكه سفرهاي هيات‌هاي تجاري و اقتصادي اروپا به ايران را شاهد هستيم، اعضاي دولت خواهند توانست از اين پتانسيل براي پيشبرد اهداف بهره كافي را ببرند؟

** حتما. ما به اندازه كافي پروژه‌هاي كارشناسي شده و آماده جذب منابع خارجي را داريم و خيلي هوشمندانه مي‌توانيم از اقداماتي كه در اختيارمان است استفاده كرده كه در اين مرحله بتوانيم اقتصادمان را نيرومند كنيم. اين كشور به لحاظ كارشناسي نيرومند است. دولت همان‌طور كه در دو سال گذشته از ظرفيت كارشناسي استفاده كرده باز هم از همين شيوه استفاده خواهد كرد.

* شايد در شرايط كنوني انتخابات را بتوان مهم‌ترين مساله‌اي دانست كه وقت چنداني به زمان برگزاري آن باقي نمانده است. دولت خواهد توانست به وعده خود مبني بر برگزاري انتخاباتي با حضور تمامي جريانات سياسي جامه عمل بپوشاند؟

** مواضع اخير حسن روحاني مواضع راهگشا و صحيحي بود. اگر ايشان روي اين مواضع بايستد كه حتما هم مي‌ايستد شاهد انتخابات رقابتي خوبي خواهيم بود.

http://etemadnewspaper.ir/?News_Id=25258

ش.د9402542

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات