صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۳۰ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۷۶

نشریه اخبار و تحلیل‌ها چهارشنبه 30 دی 1394 شماره 4279

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) همین اندازه دستاورد نیز در برابر جبهه‌ استکبار و زورگو، بر اثر مقاومت و ایستادگی به دست آمده است. این را باید همه‌ ما درسی بزرگ برای همه قضایا و حوادث در جمهوری اسلامی بدانیم. (94/10/29)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf


▼ حرف روز
تنها رفع تحریم‌ها کافی نیست

امام خامنه‌ای در پاسخ به نامه رئیس‌جمهور درباره سرانجام مذاکرات هسته‌ای، با ابراز خرسندی از نتیجه دادن مقاومت ملت ایران در مقابل تحریم‌های ظالمانه و عقب‌نشینی طرف‌های مقابل به دلیل تلاش دانشمندان هسته‌ای و کوشش‌های همه دست‌اندرکاران مذاکرات، بر چند نکته مهم خطاب به رئیس‌جمهور تأکید کردند. معظم‌له در این نامه، ضمن تأکید بر مراقبت از نقض عهد دولت‌های مستکبر، به ویژه آمریکا و انجام تعهدات آنها به‌طور کامل، برای چندمین‌بار علاج کشور را در موضوع اقتصاد مقاومتی دانستند و نوشتند: «به همه‌ مسئولان دولتی تذکر داده شود که حلّ مشکلات اقتصادی کشور در گرو تلاش بی‌وقفه و خردمندانه در همه‌ بخش‌ها در جهت اقتصاد مقاومتی است و رفع تحریم‌ها به‌تنهایی برای گشایش در اقتصاد کشور و معیشت مردم کافی نیست.»
این روزها بسیاری از مردم و کارشناسان، بهبود وضعیت موجود را به نتیجه مذاکرات هسته‌ای گره زده‌اند که به نوعی افزایش انتظارات را برای مردم در پی داشته است. بی‌شک، در حال حاضر بخش عمده‌ای از مشکلات و موانع اقتصادی کشور پیامد تحریم‌ها نیست و در نتیجه کاهش یا لغو آنها به خودی خود نمی‌تواند سبب تحول اساسی در جهت بهبود اوضاع و شرایط اقتصادی کشور شود، اما با وجود این مشاهده می‌شود که در بیشتر تحلیل‌های برخی از مسئولان اجرایی، تحریم‌ها به منزله عامل اصلی به شرایط اقتصادی کشور پیوند زده می‌شود. همه ما به این نکته واقف هستیم که در چنین شرایطی نمی‌توان از اثر تحریم‌ها بر اقتصاد کشور غافل بود؛ اما اثر سوءمدیریت‌ها در بروز و ظهور مشکلات و تشدید آنها بیش از تحریم‌ها بوده است. بدیهی است، با مدیریت صحیح، برنامه‌ریزی دقیق و اجرای سیاستگذاری‌های درست و منطقی و همچنین تمرکز بر حوزه داخلی کشور بخش قابل توجهی از مشکلات و تهدیدات بیرونی، از جمله تحریم‌ها جبران خواهد شد. به‌راستی، اتکا به داخل و نیروی‌های خودی برای توسعه و بهره‌گیری مدبرانه و بهینه از فرصت‌‌ها و امکانات بیرونی در چارچوب مصالح نظام و منافع ملی از یک‌سو و اجرای مدل استحکام‌بخشی به ساخت درونی قدرت در قالب مدیریت جهادی از سوی دیگر راه‌گشای اقتصاد ما خواهد بود.

▼ گزارش روز
تغییر شرایط

از این پس اجرای دقیق برجام، مسئله مهم پیش روی کشور است که تحقق این مهم، در گرو همکاری گسترده قوای سه‌گانه، نهادها، شخصیت‌های سیاسی و همچنین دوری از رفتارهای تبلیغاتی له یا علیه سند برجام است. برجام با همه نقاط ضعف و قوتش و با تمام هزینه سنگینی که برای آن پرداخت شد، حال به مرحله اجرای خود رسیده است. اگر تا پیش از 27 دی 1394 دولت و جریان‌های نزدیک به آن با تمجید و تعریف از برجام سعی داشتند تا آن را به افکار عمومی و سیاسیون بقبولانند، و اگر منتقدان سند برجام تا پیش از روز اجرا، نقدهای صریح و مصلحانه‌ای برای تصحیح متن برجام و افزایش عواید آن برای کشور داشتند، دیگر امروز شرایط به گونه دیگری است؛ امروز متن و راه پیش روی برجام، مسیری مشخص و معین است. همه باید به کمک یکدیگر در اجرای دقیق آنچه در سند آمده است، همت بگماریم و اجازه ندهیم که دشمن با سوءاستفاده از وضعیت پسابرجام آنچه را که در پس متن برجام طراحی کرده و در سر دارد، محقق کند. به عبارتی، تکلیف ما در اوضاع جدید احقاق حقوق کشورمان براساس متن برجام و انجام تعهدات فقط در چارچوب سند برجام است. نکته‌ای که گویا در این چند روز مورد غفلت واقع شده، این است که متأسفانه برخی از منتقدان همچنان به دنبال زیرسؤال بردن اصل برجام هستند و از سوی دیگر بخشی از دولت و نزدیکان آن به تبلیغات به دور از حقیقت درباره برجام و آثار آن می‌پردازند. مبالغه‌گویی‌هایی که درباره موضوع برقراری سوئیفت و ال‌سی خود را به‌خوبی نشان داد؛ زیرا رئیس‌جمهور اعلام کرد 1000 ال‌سی در روز اول اجرای برجام باز شده است و رئیس بانک مرکزی اعلام کرد، هنوز ال‌سی بازگشایی نشده است. درباره سوئیفت نیز در حالی که دولت خبر لغو تحریم سوئیفت را اعلام کرد، برخی از اعضای اتاق بازرگانی، منکر این موضوع شدند. ناهماهنگی‌ها و بزرگ‌نمایی‌هایی که می‌تواند آینده برجام و تأثیرات آن را در هاله‌ای از ابهام قرار دهد و باید به جِد از آن حذر کرد.

▼ خبر ویژه
هزينه‌هاي انتخاباتي اصلاح‌طلبان

در خبرها آمده است، پس از اتمام فرايند تهيه فهرست از شوراي عالي اصلاح‌طلبان در قالب كميته 5+5+5، قرار است برخي كارها صرفاً در قالب شوراي عالي اصلاح‌طلبان انجام گيرد. يكي از تصميمات براي بقاي اين شورا، بررسي طرح‌هايي، مانند هزينه‌هاي انتخاباتي است. بر اساس طرح اوليه كميته برنامه‌ريزي، هزينه‌هاي صرفاً ستادي و متمركز اصلاح‌طلبان در شهر تهران، حدود هفت ميليارد و 350 ميليون تومان برآورد شده است. مطابق این طرح، چهار حالت براي تأمين هزينه‌هاي انتخاباتي در نظر گرفته شده است: اول، دريافت مبلغ 245 ميليون تومان از هر نامزدي كه در فهرست قرار مي‌گيرد. دوم، پرداخت كل هزينه‌ها از طريق سه اسپانسري كه آقايان حسين مرعشي، اسحاق جهانگيري، مرتضي الويري و حسين كمالي معرفي مي‌کنند. سوم، تأمین اين مبلغ از بين احزاب و شخصيت‌هايي كه عضو شوراي عالي هستند، بر اساس يك فرمول وزن‌دهي از طریق يك كميته سه نفره. چهارم، تركيبي از سه پيشنهاد قبلي، یعنی هزینه‌ها بین احزاب، نامزدها، اسپانسرها و شخصيت‌هاي عضو شورا تقسیم شود. (ارائه فرمول از سوی موسوي‌لاري، مرعشي و محسن آرمين)
 
▼ اخبار
1- تراکم شدید جمعیت در زندان‌ها

رئیس سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی و تربیتی، در جلسه مشترک دادستانی تهران و رئیس و معاونان سازمان زندان‌ها و اقدامات تأمینی با اشاره به ظرفیت زندان‌ها و گلایه از شمار زندانیان نسبت به ظرفیت مذکور، گفت: امروز ظرفیت استاندارد زندان‌ها در کشور 83 هزار نفر است؛ در حالی که زندان‌های کشور پذیرای 220 هزار زندانی هستند. علی‌اصغر جهانگیر با بیان اینکه در سال گذشته 43 هزار نفر صرفاً یک روز در زندان بوده‌اند، از قضات خواست از اعزام چنین متهمانی به زندان خودداری کنند که قضات پیشنهاد تشکیل بازداشتگاه را برای نگهداری چنین اشخاصی ارائه دادند. وی درباره ورود مواد مخدر و دیگر اقلام ممنوعه به زندان‌ها، ضمن پذیرش این معضل، به مشکلات سازمان زندان‌ها در این زمینه اشاره و ابراز امیدواری کرد که با رفع برخی مشکلات مالی سازمان زندان‌ها، از حجم این‌گونه مشکلات کاسته شود.
2- عربستان به دنبال خرید تسلیحات ده میلیارد دلاری از روسیه
روزنامه روسی «کامرسانت» در گزارشی نوشت: عربستان سعودی درصدد است تسلیحاتی از روسیه به ارزش 10 میلیارد دلار خریداری کند که شامل سامانه‎های مدرن پدافندی و تجهیزات هواپیمایی است. این روزنامه به نقل از منبعی نوشت: عربستان سعودی به شدت در تلاش است تا سامانه موشکی «اسکندر» و سامانه پدافند هوایی «اس 400» را از روسیه خریداری کند. روسیه به‌تازگی سامانه اس 400 را در سوریه مستقر کرده است. این روزنامه روسی تصریح کرد، قرار است رایزنی برای خرید این تسلیحات در جریان قریب‌الوقوع سفر «سلمان‌بن‌عبدالعزیز» شاه سعودی به مسکو انجام شود.
3-رفع تحریم کشتیرانی
پایگاه رسمی دفتر کنترل سرمایه‌های خارجی وزارت خزانه‌داری آمریکا (OFAC) اعلام کرد: تمام مدیران، شرکت‌ها و همه کشتی‌های ناوگان کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران از فهرست تحریم‌ها خارج شده‌اند. کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران و مجموعه شرکت‌های گروه از سپتامبر 2008 تاکنون در 22 نوبت تحت تحریم «OFAC» قرار گرفتند که 20 مورد آن پس از تصویب قطعنامه 1929 و از ابتدای تیر ماه 1389بود. افزون بر این، از ابتدای سال 1390 تاکنون 13 تحریم و دو بخشنامه علیه کشتیرانی جمهوری اسلامی ایران صادر و اعمال شد. در مجموع، «OFAC» تا به حال 132 شرکت و 16 نفر از مدیران کشتیرانی را تحریم کرده که بیشترین تعداد در بین سازمان‌ها و ارگان‌های تحریم‌شده در سطح کشور بوده است.

▼ تا انتخابات
علي افشاري، از اصلاح‌طلبان مقيم خارج به «راديو زمانه» گفته است: اصلاح‌طلبان با صندوق‌هاي رأي قهر نخواهند کرد. برنامه اول آنها درخواست از روحاني براي چانه‌زني با شوراي نگهبان و رهبري و بازگرداندن بيشتر افراد ردّ صلاحيت‌شده است. در صورت نااميدي محتمل است که از بين نيروهاي گمنام و بخش ميانه‌روي اصولگرايان يارگيري کنند. هفته‌هاي آينده روزهاي نفس‌گير و حساسي براي اصلاح‌طلبان است.
ابراهیم نکو، نماینده حامی دولت در مجلس می‌گوید: اکنون که اصلاح‌طلبان صلاحیت‌شان احراز نشده یا ردّ شده‌اند، باید از نامزدهای اعتدال‌گرا حمایت کنند.
خانه احزاب ایران با محوریت بررسی نقش احزاب در انتخابات و ایجاد شور و نشاط انتخاباتی، هشت نشست انتخاباتی به صورت هفتگی تا یک هفته به زمان برگزاری انتخابات برگزار می‌کند.

▼ اخبار کوتاه
سازمان ملل طی گزارشی اعلام کرد: 3500 عراقی که بیشترشان زنان و کودکان هستند، به اسارت داعش درآمده‌اند و از آنها به عنوان برده استفاده می‌شود. این گزارش با اشاره به اینکه این افراد به انجام کارهای دشواری مجبور هستند، تصریح می‌کند: اقدامات داعش جنایت علیه بشریت است. سازمان ملل با اشاره به اینکه داعش در ادامه اقدامات غیرانسانی خود، محکومان را با تیراندازی، سربریدن، سوزاندن و له کردن در برابر دید مردم به قتل می‌رساند، اعلام کرد: داعش 900 کودک را برای پیوستن به شاخه نظامی خود تحت آموزش قرار داده است.
با اجرایی شدن برنامه جامع اقدام مشترک بین ایران و گروه 1+5، هواپیما‌های ایران از این پس قادرند در فرودگاه‌های پاریس سوخت دریافت کنند. بر همین اساس، فرانسه نخستین کشور در اروپا بود که سوخت در اختیار هواپیمای ایران‌ایر قرار داد. از سال 1389 تاکنون ایرلاین‌های ایرانی در فرودگاه‌های پاریس با مشکل دریافت سوخت مواجه و مجبور بودند به هنگام بازگشت از پاریس با فرود در یکی از فرودگاه‌ها سوخت‌گیری و پس از آن به طرف تهران پرواز کنند.
دکتر غیادی، پرورش‌دهنده اسب اصیل ترکمن از به صدا درآمدن زنگ خطر برای ایران از سوی چینی‌ها خبر داد و گفت: چینی‌ها چندی پیش ۷۰ اسب ترکمن را خریداری و ۲۵۰ میلیارد تومان هزینه کرده‌اند، اما با تلاش‌هایی که انجام دادند، به‌زودی همان اسب‌ها را با تغییر نژاد به اسم اسب اصیل ایرانی به خود ما خواهند فروخت! آنها اسب‌ها را از ترکمنستان خریده‌اند؛ در حالی که ما باید این اسب‌ها را به آنها می‌فروختیم.
دکتر نوفرستی، روانشناس و عضو هیئت علمی جهاد دانشگاهی گزارشی از وضعیت فعلی نشاط اجتماعی و راهکارهای افزایش آن در جامعه ارائه داد و گفت: استان تهران چهارمین استان از نظر شادکامی است و استان‌های گیلان، بوشهر و گلستان به ترتیب در ردیف اول تا سوم رتبه شادکامی در کشور قرار دارند.
پاکستان روز سه‌شنبه یک موشک بالدار بومی‌شده با برد ۳۵۰ کیلومتر را آزمایش کرد. این موشک از قابلیت حمل کلاهک‌های جنگی کلاسیک و هسته‌ای برخوردار است و می‌تواند از دید سامانه‌های مراقبتی و رادارها پنهان بماند. این موشک که مجهز به فناوری Stealth (شبح)، است 350 کیلومتر برد دارد.

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات