تاریخ انتشار : ۰۸ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۶۰۹
پاسخ زاكاني به بيانيه منتقدان گزارش كميسيون ويژه

آن 5 نفر اصرار داشتند به متن برجام كاري نداشته باشيم!

(روزنامه جوان - 1394/07/15 - شماره 4645 - صفحه 2)

در حالي كه چهار روز از قرائت گزارش كميسيون ويژه مجلس در خصوص برجام مي‌گذرد چالش‌ها و گفته‌ها در خصوص اين گزارش همچنان ادامه دارد. درست پس از قرائت اين گزارش در صحن علني مجلس بود كه پنج نفر از اعضاي اين كميسيون ويژه با صدور بيانيه‌اي به روند تهيه گزارش نهايي اعتراض كردند و مدعي شدند كه اين گزارش خارج از مجلس و بر اساس گفتماني تدوين شده بود كه از ابتدا مخالف برجام بود. به گفته اين پنج نفر، گزارش مذكور نكات «بسيار مثبت» توافق اتمي ايران و كشورهاي 1+5 را ناديده گرفته است.

اين بيانيه كه توسط علاءالدين بروجردي، منصور حقيقت‌پور، غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشكيان و عباسعلي منصوري‌آراني كه گفته مي‌شود به دولت يازدهم نيز گرايش دارند، امضا و صادر شده بود، واكنش‌هاي متفاوتي را در سطح جامعه و پارلمان به وجود آورد، به گونه‌اي كه برخي از اعضاي ديگر كميسيون ويژه برجام به اين اعتراض پنج نفره، واكنش نشان دادند و آن را غيرواقعي خواندند.

اين كشمكش‌ها ميان نمايندگان موافق و مخالف تا آنجا ادامه پيدا كرد كه ديروز پس از پايان جلسه علني مجلس، عليرضا زاكاني به عنوان رئيس كميسيون ويژه برجام و مسعود پزشكيان يكي از چهره‌هاي معترض به گزارش نهايي در راهروهاي پارلمان و در ميان خبرنگاران مناظره‌اي «اتفاقي» و بدون برنامه‌ريزي را انجام دادند.

دفاع زاكاني از متن گزارش نهايي

در اين مناظره زاكاني در دفاع از عملكرد كميسيون برجام در تدوين گزارش نهايي آن عنوان كرد كه از آغاز نيز قرار بود كه روش و نحوه بررسي برجام و تدوين گزارش، با پيشنهاد اعضاي كميسيون تعيين و تكليف شود، اما متأسفانه پيشنهادي از سوي آقايان مطرح نشد، از طرف ديگر همين روش‌بندي را بنده نوشتم و سپس در كميسيون به تصويب اعضا رسيد.

نماينده مردم تهران، ري، شميرانات و اسلامشهر در مجلس شوراي اسلامي ادامه داد: در اين روش‌بندي مشخص شد كه براي تدوين گزارش بايد چه گام‌هايي برداشته شود تا اين گزارش در تاريخ 8‌مهرماه به صحن علني ارائه شود كه خوشبختانه كميسيون مربوط عين همين روش را اجرايي كرد.

زاكاني با بيان اينكه منتقدان گزارش نهايي برجام، آسماني و بسيار فرا واقعي نگاه مي‌كردند، افزود:‌دكتر پزشكيان در روزهاي آخر اعلام مي‌كرد كه ما بايد دقت كنيم، كه از كجا آمده‌ايم، كجا هستيم و به كجا مي‌خواهيم برويم، كه ما نيز از اين مطالب استقبال كرديم، اما سؤال بود كه اين مطالب مطلوب چه نسبتي به هدف و كار ما داشت، زيرا ما در اين رابطه با يك سند مواجه بوديم، كه در صورت غفلت امكان داشت در اين مسائل در دادگاه‌هاي بين‌المللي عليه ما استفاده شود، از اين‌رو نمي‌توانيم با آرزوهاي خودمان زندگي و كار كنيم. اين نماينده مردم در مجلس نهم ادامه داد: برخي اعضا به متن سند برجام دقت نمي‌كردند، از طرف ديگر دكتر پزشكيان هم صحبت‌هاي خود را كرده و مي‌خواهند با اين موضوعات مشكلات جهان را در يك كميسيوني كه يك ماه تشكيل شده، حل كنند.

وي افزود: ما موظف بوديم كه برجام را بررسي كنيم، اما برخي دوستان اصرار داشتند كه ما متن برجام را كاري نداشته باشيم. دوستان مي‌گفتند كه بياييم درباره روند و تبعات تحريم‌ها صحبت كنيم، به‌طور مثال آقاي تاجگردون اعلام مي‌كرد كه نبايد درباره متن صحبت شود، البته گزارش تاجگردون و گزارش كميته سياسي هم وجود دارد، كه من اين گزارش را روز شنبه منتشر مي‌كنم.

زاكاني گفت: اين 165 موضوعي كه دوستان در بيانيه آورده‌اند، موضوعاتي است كه برخي‌هايش را اصلاً نخوانده‌اند، از اين‌رو برخي از اين محورها خنده‌دار بوده و با برجام نسبتي نداشته و متن مربوط به توانمندي‌هاي نظام اسلامي و انقلاب بود.

وي ادامه داد: كميسيون برجام يك گروه حقيقت‌ياب بود كه مسيرش بر اساس يك روش دقيق تنظيم شده بود تا ظرف يك ماه به نتيجه برسيم. از طرف ديگر در روز اول ما اعلام كرديم كه هر يك از نمايندگان اگر درباره برجام تحقيق كرده‌اند، مسائل خود را ارائه كند، در اين رابطه حقيقت‌پور گفت كه حتي يك برگ در كميسيون امنيت درباره برجام وجود ندارد.

اين نماينده مردم در مجلس نهم با يادآوري اعطاي فرصت 14 ساعته به تيم سابق مذاكره‌كننده هسته‌اي و فرصت 24 ساعته به تيم فعلي براي اظهارنظر درباره برجام در كميسيون ويژه گفت: همچنين ما 65 سؤال درباره متن برجام استخراج كرده و براي وزارت خارجه فرستاديم، اما متأسفانه دولت به پرسش‌ها جواب نداد، اما سازمان انرژي اتمي به سؤالات مطروح پاسخ داد كه ما از آنها تشكر كرديم و اين سؤالات را حتي روي پايگاه اطلاع‌رساني خود هم گذاشتيم و از اساتيد دانشگاهي خواستيم درباره آنها نظر دهند.

زاكاني ادامه داد: نظرات اساتيد استماع شد و به چاپ رسيد و تمام آنها در اختيار تمام اعضا قرار گرفت، سپس نظرات دولت و تحقيقات صورت گرفته و گزارش مشروح و 50 ساعته جلسات و گزارش كميته‌ها را كنار هم گذاشتيم و آن را تبديل به متن كرديم، بعد از آن روز چهارشنبه پيش نويس گزارش را به كميسيون آورديم و تنها 9 نفر از اعضا حضور داشتند. وي گفت: در اين نشست تمام سؤالات و متون در اختيار اعضا قرار گرفت و قرار شد تا روز شنبه اعضا گزارش را بخوانند و نظرات خود را ارائه كنند، البته دوستان به متن ارائه شده معترض شدند كه من در جواب روش و مسير طي شده براي تدوين متن را مطرح كردم.

زاكاني افزود: حتي من گفتم كه شما فرصت داريد كه هم‌اكنون اصلاحات خود را به متن وارد كنيد تا متن به صورت بند به بند رأي‌گيري شود، كه پس از آن دوستان ناراحت شدند و جلسه را ترك كردند و اصرارشان بر اين بود كه گزارش اوليه كميته‌ها در گزارش مدنظر قرار گيرد، كه من ان‌شاء‌الله روز شنبه گزارش كميته‌ها را منتشر مي‌كنم.

اين نماينده مردم در مجلس نهم، ادامه داد: اين جلسه تا پاسي از شب طول كشيد و در اين نشست كه با حضور 12 نفر از اعضا برگزار شد، كليات و جزئيات مورد به مورد بررسي و رأي‌گيري شد و بعد با رأي اعضا، هيئت رئيسه موظف به تنظيم نگارشي و انشايي موارد و گزارش شد.

زاكاني ادامه داد: من در اينجا اعلام مي‌كنم كه تمام گزارش كميته‌ها در گزارش نهايي آورده شده، از طرف ديگر زماني كه گزارش كميته سياسي در صحن كميسيون قرائت شد، اكثر اعضا نسبت به نوع نگارش و متحويات آن خنديدند، از اين‌رو پس از آن اين گزارش در اختيار كارشناسان حاضر در جلسه قرار گرفت و آنها از دل اين گزارش چندين بند را تدوين كردند كه همگي اين موضوعات در گزارش نهايي آمد.

وي افزود:‌از طرف ديگر گزارش حقيقت‌پور درباره كميته امنيتي بيشتر در قالب پيشنهاد بود، كه به وي گفتم اين گزارش نيز بايد تبديل به چندين بند پيشنهادي شود كه در نهايت اين موضوع نيز انجام و بندها در آخر گزارش نهايي آورده شد.

زاكاني درباره آينده طرح برجام، ادامه داد: تمام نمايندگان مجلس نسبت به آينده كشور مسئوليت دارند، بنده معتقد هستم كار كارشناسي در اين حوزه صورت گيرد.

تدوين گزارش علمي نبود

اما در طرف مقابل مسعود پزشكيان كه عضو كميسيون ويژه بررسي برجام و از منتقدان به گزارش نهايي كميسيون ويژه است در پاسخ به زاكاني عنوان كرد كه متأسفانه در تدوين گزارش برجام هيچ روش علمي وجود نداشت، از اين‌رو وقتي راه را اشتباه طي كنيم، نتيجه اشتباه و غلط نيز به دست مي‌آيد.

پزشكيان درباره آينده طرح برجام گفت: كليت نظام نسبت به اين موضوع به نظر واحد رسيده‌اند و اين طرح نيز در مجلس به تصويب خواهد رسيد.

http://javanonline.ir/fa/news/745065

ش.د9402645

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات