تاریخ انتشار : ۱۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۳  ، 
کد خبر : ۲۸۶۶۵۲
بررسی گوشه‌ای از بیانات رهبر معظم انقلاب در اهمیت رعایت حق‌الناس در انتخابات:

گستره مفهومی حق الناس در انتخابات

رعایت حق الناس در حوزه اجتماع، حافظ الگوی مردم سالاری دینی و استحکام بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی است و یکی از جلوه‌های برجسته آن در امر انتخابات می باشد. انتخاباتی که تا کنون 33 بار در این نظام مقدس در شکل های گوناگون تحقق یافته و همه تلاش مسئولان بر تحقق حق‌الناس در این عرصه مهم مردم‌سالاری دینی بوده است.
پایگاه بصیرت / محمدحسن ربانی

حق الناس واژه ای کلیدی و برجسته در فرهنگ اسلامی و فقه شیعی است و بیانگر نوع نگاه اسلام به روابط اجتماعی در جامعه اسلامی و چگونگی تحقق عدالت اجتماعی که از اهداف انبیای الهی است،می باشد. گستره این واژه از رعایت حقوقی که هر فرد مسلمان در ارتباط با دیگران باید رعایت کند، از حفظ جان، مال و آبروی او تا امور مهم اجتماعی و حاکمیتی را در بر می گیرد. امری که مانع ظلم در حق دیگران می شود و عدم رعایت آن مانع قبولی اعمال، سخط الهی و عذاب در دنیا و آخرت می گردد.

رعایت حق الناس در حوزه اجتماع، حافظ الگوی مردم سالاری دینی و استحکام بخش نظام مقدس جمهوری اسلامی است و یکی از جلوه‌های برجسته آن در امر انتخابات می باشد. انتخاباتی که تا کنون 33 بار در این نظام مقدس در شکل های گوناگون تحقق یافته و همه تلاش مسئولان بر تحقق حق‌الناس در این عرصه مهم مردم‌سالاری دینی بوده است.

گر چه ابعاد برجسته دیگری همچون دفاع از میهن اسلامی در برابر تجاوزگران ، تلاش در تحقق رفاه عموم مردم و ایجاد امنیت، مقابله با غارتگران بیت المال، کوشش در راه حفظ استقلال و آزادی های مشروع، حفظ دستاوردهای برجسته دانشمندان ایرانی در عرصه فناوری های هسته ای، موشکی و... همه مصداق های برجسته‌ای از تلاش بر حفظ حق الناس در انقلاب اسلامی است.

***.

جریان های قدرت طلب و زر اندوزانی که طمع بر بیت المال دارند و اندیشه سازش با غرب سلطه گر و ترویج لیبرالیزم منحط را در ذهن می پرورانند، آن زمان که از اقبال مردم به خود در انتخابات نومید گشتند. به جای اصلاح خود و بازگشت صادقانه به اسلام ، انقلاب و مردم به خدشه در امر انتخابات پرداختند و دم از ناسالم بودن آن و عدم امانتداری در حفظ رای مردم زدند! کمیته صیانت از آرای مردم ! تشکیل دادند

به خدا شکوه بردند! فضای عمومی جامعه را تخریب کردند و... این حرکت که در سال84 آغاز گردید، در انتخابات سال88 به اوج خود رسید و فتنه ای بزرگ آغاز گردید و این بار در صدد ابطال 40 میلیون آرای مردمی برآمده و خسارت های بزرگ و جبران ناپذیری به مردم و کشور وارد کردند و البته این توطئه به شکل دیگری و باز با همان رویکرد تخریب مردمسالاری دینی در کشور دنبال می‌شود.

***.

رهبر معظم انقلاب اسلامی در راستای مبارزه با توطئه تخریب نظام مردم‌سالار جمهوری اسلامی ایران با بهانه صیانت از آرای مردم، به روشنگری و تبیین چارچوب های مردم‌سالاری دینی پرداخته و تاکنون 3 بار به بیان ابعاد حق الناس در انتخابات پرداخته اند.

بار اول در 24خرداد ماه1392 در روز رای گیری یازدهمین دوره ریاست جمهوری فرمودند:"من به این حضرات محترمی که مسئولان صندوق‌ها و مسئولان باز شماری و قرائت آراء ...، یک توصیه به این عزیزان دارم و آن این است که بدانند رای مردم امانتی است در دست آنها و حق الناس است، یعنی حفظ امانت در این مسئله، حق الناس است". و بار دوم در 18شهریور ماه 94 به حق الناس بودن حفظ رای مردم و نتیجه انتخابات اشاره کردند:"اینکه ما در سال 88 در مقابل کسانی که اصرار می کردند باید انتخابات باطل شود ایستادیم، به خاطر همین بود که از حق الناس دفاع کردیم. هر کسی هم برنده این انتخابات می شد، ما همین جور می‌ایستادیم. دفاع می کردیم. بنده از حق الناس دفاع کردم. از حق مردم دفاع کردم ."

در دیدار با امامان جمعه(14دی ماه94 )ابعاد جامعی از گستره حق الناس در انتخابات توسط رهبر معظم انقلاب بیان می شود. در ملاقات با دست اندر کاران برگزاری انتخابات(30 دی ماه94) از "حق عمومی" یاد می کنند و سخنان ایشان در دیدار با مردم قم(19 دیماه94) هم در بردارنده نکته های مهمی پیرامون انتخابات است. این نکات و ابعاد برجسته پیرامون حق الناس در انتخابات عبارتند از:

*وظیفه برگزار کنندگان انتخابات:

-"حفظ این امانت-آرای مردم-...آن کسانی که اداره صندوق‌ها به عهده آنهاست، باید کمال امانت را رعایت کنند، یعنی در این زمینه ها اندک تخلفی،خیانت در امانت است."

-"یکی از حقوق مردم ،رعایت حق این داوطلبی است که می آید و وارد این میدان می شود و نامزد انتخابات می شود که اگر آدم صالحی است ما او را رد نکنیم، میدان بدهیم به اینکه او بیاید. نقطه مقابلش هم همین جور است، اگر چنانچه آدم ناصالحی است ، راهش ندهیم... دقت نکنیم و او وارد بشود ،خراب کردن حق مردم است، این هم ضد حق الناس است."

- اینکه ما مقید باشیم کسی برود در مجلس که نظام را، مصالح کشور را، ارزش‌های اساسی کشور را تأیید بکند، تقویت کند، دنبال بکند، یک حق عمومی است..."

- بخشی از این حق الناس ،همین حق رای شورای نگهبان است. همین حق نظارت استصوابی و موثر شورای نگهبان است. این جزو حق الناس است. این را باید حفظ کرد.

*وظیفه مردم:

-یک مسئله مهم درباره انتخابات، حضور حداکثری است.... همه بیایند... همه باید وارد شوند... شرکت همگانی و با نشاط مردم ...اصرار می ورزیم بر اینکه مردم همه شرکت کنند در انتخابات... همه باید شرکت کنند...این مسئله اول است."

-"مردم با بصیرت ، با فکر وارد بشوند و انسان های صالح را انتخاب کنند (انسانی که) کشور را به دشمن نفروشد، مصالح کشور را برای رودربایستی این و آن زیر پا نگذارد، باید این را انتخاب کنند.

-"همه سعی کنند درست انتخاب کنند. سعی مان را بکنیم... انسان باید به شکل اطمینان بخشی به نتیجه برسد... چون یکایک افراد را ممکن است نشناسیم... نگاه می کنم، ببینم آن کسانی که این فهرست را معرفی کرده اند چه کسانی هستند. اگر دیدم این‌ها آدم های متدین و مومن وانقلابی هستند،به حرفشان اعتماد می کنم وبه آنها رای می دهم ، اگر دیدم نه،کسانی که این فهرست را داده اندکسانی هستند که به مسائل انقلاب ، به مسائل دین، به مسائل استقلال کشورخیلی اهمیتی نمی دهند، دلشان دنبال حرف آمریکا و غیر امریکاست،به حرفشان اعتماد نمی کنم، به نظر من این راه خوبی است.

-مسئله شاخص های انقلابی‌گری هم خیلی مهم است.یعنی واقعاً بدانیم شاخص‌ها چیست، شاخص های انقلابی‌گری را درست پیدا بکنیم، در ذهن خودمان مشخص بکنیم ،از کسانی که مطلع تر از ما هستند، بپرسیم.

-مردم در باب انتخابات باید خیلی متوجه این{نفوذ در اراده و فکر و تصمیم ملت ایران}باشند. مردم در باب انتخابات باید خیلی متوجه این موضوع باشند... عنصر نفوذی ... مثل موریانه از داخل می‌جود و پایه ها را سست می کند.... در این زمینه روشنگری لازم است ، روشنگری بدون اتهام، بدون تهمت زدن، بدون مصداق معین کردن، اما روشنگری اذهان مردم ، چیز لازمی است.... حقیقت را باید بیان کردکه این وظیفه ماست.

*وظیفه نامزد ها و هواداران آنها درصورت رای نیاوردن

"یک بعد دیگر حق الناس بودن، پذیرش نتیجه انتخابات است،{یعنی}وقتی که به یک نتیجه ای رسیدند و مراکز قانونی تصدیق کردند که این است، پذیرش این نتیجه{حق‌الناس است}.ضد آن کاری که درسال 88 انجام شد..."

*وظیفه پیشنهاد دهندگان فهرست‌ها:

-"آن کسانی که این فهرست‌ها را می دهند، واقعاً رعایت حق را بکنند،مسئله رفیق بازی و جناح بازی و مانند این چیزها را دخالت ندهند و نگاه کنند ببینند که چه کسی واقعاً شایسته است ، آن کسی را که شایسته است، بگذارند و به مردم معرفی کنند."

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات