تاریخ انتشار : ۲۰ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۸:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۷۱۹۲

امام خامنه ای(مدظله العالی) و انتخابات

امام خامنه ای شرکت در انتخابات را هم حق مردم و هم تکلیف شرعی و واجب شرعی(25/3/1384) می دانند و تاکید دارند، هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معین کنند؛ زیرا که کشور متعلق به مردم است.
پایگاه بصیرت / حمیدرضامتولیان
در منظومه فکری- سیاسی امام خامنه ای، انتخابات یکی از مظاهر مردم سالاری، و در جمهوری اسلامی ایران، نشانه مردم سالاری دینی است.(8/3/1390)
مردم سالاری دینی با شرکت مردم، با تحولات کشور صورت می گیرد؛ این هم جز با یک انتخابات صحیح و همگانی و مشارکت وسیع مردم ممکن نیست.(1/1/1388)

فلسفه و اهمیت انتخابات
از نگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، (انتخابات نماد حرکت اسلامی در کشور است.) (14/3/1384) ، مظهر خداباوری، مردم باوری و خودباوری است(14/3/1392) مظهر نشان دادن اقتدار مردم است.(10/12/1390) ، انتخابات مصونیت بخش به کشور است.(14/11/1390) ، رهبر انقلاب معتقدند: پایه مشروعیت حکومت فقط رای  مردم نیست؛ پایه اصلی تقوا و عدالت است؛ منتها تقوا و عدالت هم بدون رای و مقبولیت مردم کارایی ندارد. لذا رای مردم هم لازم است. اسلام برای رای مردم اهمیت قائل است. فرق بین دمکراسی غربی و مردم سالاری دینی که ما مطرح می کنیم، همین جاست.(26/9/1382)
از منظر مقام معظم رهبری، انتخابات، آن نقطه اساسی وصل افکار و آرای مردم به بدنه نظام اجرایی است که در سایه حضور و اراده مردم و انتخابات افراد صالح و شایسته، نظام اسلامی می تواند مطمئن باشد که در جهت آرزوها و هدفهای خود در حرکت است. این، نقش انتخابات و شأن والای انتخابات است.(27/9/1370)

کیفیت مشارکت
حضور حداکثری مردم در انتخابات همواره اولویت مورد تاکید رهبر معظم انقلاب اسلامی در هر دوره‌ای بوده است که از همان نگرش معظم له به فلسفه انتخابات ناشی می شود. ایشان با تاکید بر اینکه؛ اصل حضور مردم در انتخابات، حتی از انتخابات اصلح هم مهمتر است؛ اگرچه انتخابات اصلح هم بسیار اهمیت دارد(17/2/1384)، معتقدند: حضور مردم  در صحنه انتخابات یک کار الهی، سیاسی و انقلابی است که مردم باید آن را انجام دهند و با شرکت در انتخابات به فردی که رفتن او را به مجلس مصلحت می دانند، رای دهند.(23/9/1368)
در انتخابات، مردم  در حقیقت به پایه های اعتقادی خودشان و به آنچه بر آن پایه ها مبتنی است، رای می دهند. مردم عقاید خود را دوست می دارند و به این عقاید و مبانی پایبند هستند؛ و همین مبانی هم ما راپیش می برد.(10/5/1384)
امام خامنه ای شرکت در انتخابات را هم حق مردم و هم تکلیف شرعی و واجب شرعی(25/3/1384) می دانند و تاکید دارند، هم حق و هم تکلیف مردم است که بیایند و سرنوشت کشورشان را به دست خودشان معین کنند؛ زیرا که کشور متعلق به مردم است. مردم باید بیایند و با انتخاب صحیح و آزادانه، قانون گذاران را در قوه مقننه معین کنند؛ مجریان خودشان را با تربیتی که در قانون معین شده است، معین کنند. این حق مردم است و متعلق به آنها است؛ اما تکلیف هم هست. این طور نیست که یکی بگوید من نمی‌خواهم از این حقم استفاده کنم؛ نه، سرنوشت نظام، بسته به احقاق و استنقاذ این حق است؛ این تکلیف است؛ باید همه شرکت کنند.(26/11/1378)
معیار های انتخاب
در یک نگاه کلی، معیار مورد نظر رهبر معظم انقلاب اسلامی، انتخاب نامزد اصلح از روی آگاهی و بصیرت است. معظم له معتقدند: همچنان که اصل انتخابات یک تکلیف الهی است، انتخاب اصلح هم یک تکلیف الهی است.(31/2/1376)، در اینجا، انتخاب، انتخاب اصلح است. مردم باید با چشم باز و با بصیرت وارد بشوند و آدمهایی را که اطمینان پیدا می کنند، انتخاب کنند.(11/7/1369)، مسئله انتخابات، مسئله سپردن سرنوشت بخش عمده امکانات کشور به یک نفر و یک مجموعه است. سرنوشت مسائل اقتصادی، مسائل فرهنگی، روابط خارجی و مسائل گوناگون دیگر تا حدود زیادی به این قضیه وابسته است.(11/2/1380)
در بیانات رهبر معظم انقلاب، شاخصه هایی را می توان برای انتخاب اصلح جستجو نمود. پایبند به اسلام باشد، پایبند به اجرای عدالت باشد، برای منفعت عامه مردم تلاش کند، مرز او با دشمن مرز مشخصی باشد.(22/12/1386)، درد مردم را بداند، با مردم یگانه و صمیمی باشد، از فساد دور باشد، دنبال اشرافی‌گری خودش نباشد.(22/2/1388)
شجاع، با اخلاص، دارای روح مردمی، شاداب و با نشاط، مؤمن به هدف‌ها و ارزش‌های انقلاب، مؤمن به مردم، مؤمن به نیروی مردم و معتقد به حق مردم.(1/1/1384) از جمله معیارها در انتخابات اصلح است.
قانون‌گرایی
یکی از مزیت های نظام جمهوری اسلامی در زمینه مشارکت سیاسی مردم، وجود قوانین شفاف و مترقی است، اما صحنه انتخابات کشور افت و خیزهایی را در طول بیش از سه دهه از پیروزی انقلاب اسلامی تجزبه کرده که نقطه اوج آن در جریان انتخابات ریاست جمهوری دهم و حوادث پس از آن بود. واکاوی حوادث گذشته، اهمیت رعایت قانون را نشان می‌دهد. آنچه که همواره مورد تأکید قانون، رهبری نظام و انتظار ملت ایران بوده است، پایبندی همه عناصر دخیل در امر انتخابات (رای دهندگان، نامزدهای انتخاباتی و حامیان آنها، عوامل و نهادهای ناظر و دستگاه‌های اجرایی برگزار کننده انتخابات) به قانون و الزامات آن است.
در نگاه رهبر فرزانه انقلاب اسلامی، (برای وارد شدن در عرصه انتخابات) تنها چیزی که حکم است، قانون است.(14/3/1392) در مسئله انتخابات و غیر انتخابات، همه باید تسلیم رأی قانون باشند؛ در مقابل قانون تمکین کنند. حوادثی که در سال 88 پیش آمد همه از همین ناشی شد که کسانی نخواستند به قانون تمکین کنند.(1/1/1392)
نظرات بینندگان
انتشار یافته: ۲
در انتظار بررسی: ۰
گمنام
Iran, Islamic Republic of
۱۴:۵۲ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۲
11
3
با سلام گردآوری خوبی بود. استفاده کردم
مهدی
Iran, Islamic Republic of
۰۹:۱۱ - ۱۳۹۴/۱۱/۲۴
0
28
جمع بندی خوبی است
نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات