صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۴۸  ، 
کد خبر : ۲۸۶۶۸۸

عربستان، وهابیت و پاکستان

یک سناتور دموکرات آمریکایی تصریح کرد که عربستان سعودی هزاران مکتب مذهبی در پاکستان را با هدف گسترش وهابیت و اسلام افراطی تأمین بودجه می‌کند.
 «کریس مورفی» سناتور دموکرات کنگره از ایالت «کنتیکت» در سخنرانی خود در شورای روابط خارجی آمریکا تصریح کرد که حدود 24 هزار مدرسه در پاکستان توسط عربستان سعودی تأمین بودجه می‌شوند که این «سونامی پول» برای «صادر کردن تعصب» می‌باشد.

پایگاه اینترنتی «زی نیوز» گزارش کرد که این سناتور آمریکایی در سخنرانی خود در اندیشکده مذکور تصریح کرد که آمریکا می بایست به رضایت مؤثر از حمایت عربستان از اسلام افراطی پایان دهد.

وی تصریح کرد که پاکستان، بهترین نمونه از پول‌هایی است که عربستان سعودی به مدارس مذهبی این کشور که نفرت و تروریسم را پرورش می‌دهند، انتقال می‌دهد.

مورفی ادامه داد: «در سال 1956، 244 مکتب در پاکستان وجود داشت. امروز 24 هزار مکتب در این کشور وجود دارد. این مدارس، در سراسر جهان چندین برابر شده‌اند. این مکاتب رویهم رفته خشونت‌ تدریس نمی‌کنند. آنها گروههای کوچکی برای القاعده یا داعش نیستند اما آنها نسخه‌ای از اسلام (وهابیت) را تدریس می‌کنند که خیلی ظریف به سوی ضدشیعه و ستیزه‌جویی علیه غرب پیش می روند».

وی تصریح کرد: «این 24 هزار مکتب مذهبی بودجه خود را از پول‌های عربستان تأمین می‌کند».

برخی برآوردها حکایت از آن دارد که از سال 1960 تاکنون، عربستان سعودی حدود یکصد میلیارد دلار صرف تأمین بودجه مدارس و مساجد سراسر جهان با هدف گسترش وهابیت در سراسر جهان کرده است.

این در حالی است که محققان براؤرد کرده‌اند که اتحاد جماهیر شوروی سابق حدود 7 میلیارد دلار صرف انتشار ایدئولوژی کمونیستی در بین سالهای 1920 تا 1991 کرده است.

مورفی تصریح کرد: «دولت‌هایی که بودجه کمتری دارند و دیگر گونه‌های اسلام به سختی می‌توانند پا به پای سونامی پول‌هایی که پشت صادرات تعصب به جهان است، همراهی کنند».

وی ادامه داد: «یک حقیقت تلخ این است که در کنار تمامی جنبه‌های مثبت ائتلاف ما با عربستان سعودی، جنبه دیگری وجود دارد که دیگر ما نمی‌توانیم از آن چشم‌پوشی کنیم زیرا مبارزه علیه افراط ‌گرایی بسیار دقیق‌تر و پیچیده‌تر شده است. آمریکا باید حمایت از کمپین نظامی عربستان در یمن را به حالت تعلیق درآورد مگر آنکه با اطمینان حاصل کنیم که این کمپین نظامی از مبارزه علیه داعش و القاعده منحرف نشده است و همچنین اطمینان حاصل کنیم که پیشرفت‌هایی در زمینه صادرات وهابیت توسط عربستان حاصل آوریم».

مورفی همچنین توصیه کرد که کنگره نباید هیچ‌گونه فروش نظامی آمریکا به عربستان سعودی را تأیید کند مگر آنکه در زمینه‌های مذکور اطمینان حاصل شود.

وی ادامه داد، گروههای تروریستی شرور که آمریکا نام آنها را می‌داند، گروههای سنی هستند و تحت تأثیر آموزه‌های وهابیت‌ و سلفی‌گری هستند. رهبران احزاب دموکرات و جمهوری‌خواه کنگره باید از افراط‌گری این بحث دوری کند و وارد مباحثه واقعی درباره این موضوع شود که آمریکا چگونه می‌تواند به صداهای میانه‌رو درون اسلام کمک کند که مقابل بذر افراط‌گری پیروز شوند.
منبع: قارس
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات