صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۱۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۷:۰۶  ، 
کد خبر : ۲۸۶۷۲۶

کردستان عراق و سودای جدایی

بخشی از کردهای عراق مترصد هرگونه فرصتی برای تشکیل چیزی به نام کشور مستقل خود هستند؛ در این میان اسرائیل در صف اول حمایت‌کنندگان از این طرح قرار دارد.
بار دیگر صحبت‌هایی مبنی بر جدایی اقلیم کردستان از عراق و تأسیس یک کشور مستقل کردی، مطرح شده است.

یک هفته پیش «نیچروان بارزانی» نخست‌‌وزیر منطقه کردستان عراق، تأکید کرد که مردم کردستان بزودی برای تعیین سرنوشت خود اقدام به برگزاری همه‌پرسی خواهند کرد.

او امروز (یکشنبه) نیز به دیدار مقامات عراق در بغداد می‌رود تا مسائل اختلافی مانند بودجه را بررسی کند.

نیچروان در دیدار با هیأت اتحادیه اروپا، گفته است که هر تصمیمی که گرفته شود در چارچوب گفت‌و‌گوهای با بغداد طرح خواهد شد.

پیش از این نیز «مسعود بارزانی» رئیس‌ منطقه کردستان از قدرت‌های جهانی خواسته بود تا بار دیگر نقشه خاورمیانه را از نو ترسیم کنند تا زمینه برای برپایی کشور کردستان هموار شود.

پایگاه خبری شبکه البدیل مصر در مطلبی به این موضوع پرداخته و در ابتدا به موضع رژیم صهیونیستی در این باره اشاره کرده است.

اسرائیل و جدایی کُردها

البدیل می‌نویسد: «ایلیت شاکید» وزیر دادگستری اسرائیل از ضرورت شناسایی حقوق مردم کرد در تشکیل یک کشور مستقل در مرز عراق و ترکیه سخن گفته است.

وی ادامه داده است: شناسایی حقوق قومیت‌ها مخصوصا کردها که در بین مرزهای ترکیه، ایران، عراق و سوریه واقع شده است، مهم تر از گوش کردن به سخنان سازمان‌های حقوق بشری در انتقاد از اسرائیل است.

به نوشته البدیل، به نظر کارشناسان سیاسی، رابطه رژیم صهیونیستی با کردها بر اساس قاعده «دشمن دشمنم، دوست من است» بنا شده است و پراکندگی کردها به عنوان بزرگترین قومی که کشوری ندارند و همچنین در بین کشورهای متخاصم با اسرائیل قرار گرفته‌اند، بهترین فرصت برای پیش برد اهداف و منافع اسرائیل در منطقه است. مخصوصا اینکه می توان بهخ این بهانه کشورهای خصم با اسرائیل را تضعیف کرد.

بنا به این نوشته، این اولین بار نیست که اسرائیل از برپایی کشور کردستان و جدایی از عراق حمایت می‌کند و پیش از این نیز «شیمون پرز» رئیس‌جمهور اسرائیل در نامه‌ای به «باراک اوباما» گفته بود که بدون دخالت گسترده خارجی نمی تواند عراق را یکپارچه دید. وی در این نامه بر جدایی کردها تأکید و مدعی شد که کشورها کردها می‌تواند دموکراتیک باشد.

ترکیه و جدایی کردها

نفت اساسی‌ترین کالای اقتصادی کردستان عراق را تشکیل می‌دهد و پیش‌بینی‌ها از ذخایر 45 میلیارد بشکه‌ای نفت در این منطقه سخن می‌گویند.

کردستان عراق روزانه نزدکی به 100 هزار بشکه نفت از طریق بندر «جیهان» ترکیه صادر می‌کند و این صادرات موجب بروز اختلافاتی بین اربیل و بغداد شده است و در سال 2013 بین کردستان عراق و ترکیه لوله نفتی برای صادرات نفت کردستان عراق به ترکیه از طریق بندر «جیهان» کار گذاشته شد.

به نوشته البدیل، در زمان «نوری المالکی» دولت ترکیه به مسعود بارزانی اطلاع داد که اگر تنها راه مقابله با سیاست‌های نوری مالکی جدایی از عراق باشد، آنکارا از تشکیل کشور کردستان عراق حمایت خواهد کرد.

البدیل حمایت ترکیه از این اتفاق را به دو دلیل مهم می داند و می‌نویسد: دلیل اول به استراتژی منطقه‌ای ترکیه باز می گردد و تشکیل کشور کردستان عراق در کاهش نفوذ ایران در عراق سهم بالایی خواهد داشت.

دلیل دوم به اوضاع سوریه مربوط می‌شود و اردوغان اعتقاد دارد که تشکیل دولت کردستان امری حیاتی برای از بین بردن مشکل منطقه‌ای کردها است، مشکلی که با بحران سوریه افزایش نیز یافته است و ترکیه می‌تواند از طریق کشور کردستان عراق،  کردهای ترکیه را نیز در کنترل خود داشته باشد و اقدامات مسلحانه پ.ک.ک نیز پایان یابد.

کردها و آرزوی جدایی

کردهای کردستان عراق، دائما در حال استفاده از فرصت‌ها برای جدایی از عراق هستند اما آن ها خواهان پیوستن شهر «کرکوک» نیز به کردستان هستند و آن را پایتخت خود می‌دانند، منطقه‌ای که از غنی‌ترین مناطق نفت‌خیز عراق است.

پیشمرگه های کرد توانستند پس از حمله داعش، شهر «سنجار» را از این گروه تروریستی باز پس‌گیرند و کرکوک ضمیمه اقلیم کردستان کنند و این اتفاق باعث قدرت یابی کردها برای جدایی از عراق شده است بعلاوه اینکه تغییرات و تحولات منطقه‌ای اوضاع را بیش از پیش برای جدایی کردستان از عراق هموار کرده است و بارزانی در اظهار نظری گفته بود که رهبران غرب به این نتیجه رسیده اند که عصر سایس- پیکو به اتمام رسیده است.

روزنامه سعودی العرب چاپ لندن: کردستان مشکل مالی را به مسئله استقلال‌طلبی تبدیل کرد

در همین خصوص، روزنامه العرب چاپ لندن با اشاره به کاهش بهای جهانی نفت و مشکلات مالی کردستان عراق نوشت که مقامات کردستان تلاش می‌کنند با طرح موضوع استقلال، روحیه ضعیف مردم در سایه مشکلات اقتصادی و بهای پایین نفت را تقویت کنند.

العرب با بیان اینکه دولت اربیل دیگر قادر نیست بدهی خود به شرکت‌های فعال نفتی در خاک کردستان را بپردازد زیرا از مقدار 4 میلیارد دلار عبور کرده تا مجموع بدهی‌هایش به 14 میلیارد دلار برسد، و همچنین در پرداخت حقوق کارمندان خود در اربیل و سلیمانیه درمانده شده، نوشت: تحلیلگران معتقدند که بحران حقوقی که کردستان دچارش شده، بشکل مستقیم بر روحیه نیروهای پیشمرگه در مبارزه با داعش تاثیر می‌گذارد.

در عین حال، العرب افزود: اما اجماعی درون کردستان عراق هست که معتقد است خروج از بحران از طریق مطرح کردن مسئله استقلال مردم کُرد امکان‌پذیر است.
منبع: فردا نیوز
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات