تاریخ انتشار : ۱۲ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۲۲  ، 
کد خبر : ۲۸۶۷۶۹
توصیه وزیر بهداشت به دانشجویان خلاف نظرات رهبری

هاشمی: درس خواندن تنها وظیفه دانشجو است / دانشجویان امور مملکتی را به صاحبان آن بسپارند!

(روزنامه كيهان ـ 1394/07/08 ـ شماره 21170 ـ صفحه 8)

وزیر بهداشت بر خلاف نظر رهبر انقلاب با بیان اینکه نیازی نیست دانشجویان در همه حوزه‌ها وارد شده و اظهارنظر کنند(!)، گفت: تنها وظیفه دانشجویان درس خواندن است!

سیدحسن قاضی زاده هاشمی در همایش معنوی میثاق مهر که در مراسم آغاز سال تحصیلی دانشجویان در حرم مطهر رضوی برگزار شد، اظهار داشت: هر کسی در هر کجایی از دنیا اگر به وظیفه خود به نحو احسن عمل کند، تکلیف از آن ساقط می‌شود؛ درس خواندن (تنها) وظیفه‌ای است که امروز دانشجویان بر عهده دارند که باید فقط به آن بپردازند و امور مملکتی را به صاحبان آن یعنی رهبری، دولت و مجلس واگذار کنند. در واقع نیازی نیست که شما در همه حوزه‌ها وارد شده و اظهارنظر کنید!

گفتنی است، این اظهارات نسنجیده وزیر بهداشت خطاب به فعالان دانشجویی و تشکل‌های دانشجویی درحالی صورت گرفت که وی طی دو سال گذشته همواره در نشست تشکل‌های دانشجویی به خصوص در نشست ماه گذشته انجمن‌های اسلامی دانشجویان اظهارات متفاوتی ایراد کرده بود. به نظر می‌رسد وزیر بهداشت با این اظهارات عجیب، اطلاعات درستی از وظایف دانشجویان و جنبش دانشجویی ندارد.

پاسخ رهبر انقلاب به وظیفه اصلی دانشجو

مسئله تحصیل و حضور دانشجویان در فعالیت‌های تشکیلاتی در داخل دانشگاه‌ها همواره مورد سوال دانشجویان، تشکل‌های دانشجویی، اساتید و گروه‌های مختلف سیاسی و فرهنگی بوده است؛ آن سوال این است که در کنار تحصیل علم که وظیفه اصلی آن‌هاست چه تکالیف دیگری برعهده دارند و برای دستیابی به آنها چه باید بکنند؟ رهبر انقلاب همه ساله با اشراف بر این موضوع و در دیدارهایشان با دانشجویان به این پرسش مهم پاسخ داده‌اند.

ایشان در دیدار آبان ماه سال 72، یکی از تکالیف دانشجویان را کسب آگاهی و هوشیاری در زمینه‌های سیاسی می‌دانند و از دانشجویان می‌خواهند که درباره کوچکترین مسائل دنیا تحلیل داشته باشند و از مسئولانی که به دنبال سیاست زدایی از فضای دانشگاه‌ها هستند انتقاد می‌کنند.

رهبر انقلاب فرمودند: «بنده دلم مى‏خواهد این جوانان ما، شما دانشجویان؛ چه دختر، چه پسر و حتّى دانش‏آموزان مدارس روى ریزترین پدیده‏هاى سیاسى دنیا فکر کنید و تحلیل بدهید. گیرم که تحلیلى هم بدهید که خلاف واقع باشد؛ باشد! خدا لعنت کند آن دست‏هایى را که تلاش کرده‏اند و مى‏کنند که قشر جوان و دانشگاه ما را غیرسیاسى کنند. کشورى که جوانانش سیاسى نباشند، اصلًا توى باغ مسائل سیاسى نیستند، مسائل سیاسى دنیا را نمى‏فهمند، جریان هاى سیاسى دنیا را نمى‏فهمند و تحلیل درست ندارند. مگر چنین کشورى مى‏تواند بر دوش مردم، حکومت و حرکت و مبارزه و جهاد کند؟!»

ایشان در همان دیدار می‌فرمایند: «دانشجویى که اصلًا نفهمد در دنیا چه مى‏گذرد، این دانشجو، دانشجوى زمان خودش نیست؛ مرد زمان خودش نیست. دانشجو باید احساس سیاسى داشته باشد، درک سیاسى داشته باشد، تحلیل سیاسى داشته باشد.»

مطالبات رهبر انقلاب از دانشجویان به همان سال ختم نمی‌شود و ایشان همواره در سال‌های بعد نیز مطالبات مهمی را از دانشجویان و جنبش دانشجویی خواستار شدند، ایشان در مهرماه سال 73 نیز فرمودند: « به نظر من از اساسی‌ترین وظایف دانشجویان این است که این روحیه دفاع، احساس مسئولیت و تکلیف در مقابل این کشور و آرمان‌های آن را در خود زنده نگه دارند. بی‌تفاوتی دانشجو نسبت به مسائل جامعه درد بزرگی است.»

ایشان با مصیبت بزرگ خواندن بی‌تفاوتی دانشجو نسبت به جامعه و مسائل آن می‌فرمایند: «اگر هدف دانشجو این باشد که درس بخوانم، برای اینکه زندگی شخصی خودم را -مثلاً- آماده کنم، بقیه هرچه شد، بشود؛ خطر خیلی بزرگی است.»

رهبر معظم انقلاب حتی این احساس مسئولیت را نیز در فضای دانشگاه ارزشمند خوانده و پذیرش مسئولیت در این عرصه را باعث افزایش قدر و قیمت دانشجو می‌دانند و در این خصوص می‌فرمایند: «من نسبت به مسئولیت در محیط دانشگاه یک حساسیت دارم. یعنی احساس می‌کنم شما هرچه که قدر و قیمت دارید، به مجرد اینکه درمحیط دانشجویی مسئولیت به عهده گرفتید، این قدر و قیمت، مضاعف خواهد شد، همه خصوصیات فکری و ذهنی و عملی و منش‌ها و رفتارهای شما، اهمیت پیدا می‌کند.»

نامه انتقادی 12 تشکل دانشجویی به وزیر بهداشت

پس از اظهارات قابل تامل وزیر بهداشت، انجمن اسلامی دانشجویان دانشگاه‌های علوم پزشکی بابل، شهید بهشتی، شیراز، اهواز، زاهدان، همدان، یاسوج، شهرکرد، رفسنجان، سبزوار، رامسر و دانشگاه شاهد نامه‌ای را خطاب به قاضی زاده هاشمی منتشر کردند.

تشکل‌های دانشجویی در این نامه یادآور شدند: از ابتدای شکل‌گیری دولت یازدهم همواره شاهد برخی اظهار نظر‌ها از سوی مسئولان مختلف دولتی و یا مشاوران فکری دولت بوده‌ایم که با درک معنای ناقصی از نخبه‌گرایی، در هر مرحله بخشی از مردم جامعه را از دایره شایستگی و صلاحیت برای درک و فهم و اظهار نظر در مورد مسائل کشور کنار گذاشته‌اند و با توهین‌های مکرر به قشر‌های مختلف مردم، موجبات ناراحتی آنها را فراهم کرده‌اند؛ اما اخیراَ جنابتان که همواره در طی این دو سال به واسطه عملکرد خوب در وزارت بهداشت مورد حمایت فعالان دانشجویی بوده‌اید در سخنانی عجیب و بر خلاف اصول اصلی‌ای که این انقلاب بر پایه آنها شکل گرفته تنها وظیفه دانشجویان را درس خواندن می‌دانید و به این ترتیب خط بطلانی بر قریب به شش دهه فعالیت جنبش دانشجویی در این کشور کشیده اید!

در بخشی از این نامه آمده است: اگر تکلیف دانشجو تنها درس خواندن است پس این همه تاکید برای ساختن تشکل‌های موازی و دولت ساخته برای چیست؟ اگر دانشجویان فقط باید درس بخوانند چرا مسئولین ذی ربط در وزارتخانه متبوعتان اصرار دارند کانون‌ها و تشکل‌های دانشجویی بدون وجود هیچ نیاز واقعی‌ صرفا به صورت متعدد و متکثر شکل بگیرند؟ و سوال مهم‌تر اینکه آیا این اظهارات بعد از همه مشکلاتی که در دو سال اخیر و عمدتاَ در وزارت علوم از سوی دولت برای دانشجویان و تشکل‌های انقلابی به وجود آمده، مجوزی برای تعمیم گسترده این اقدامات در دانشگاه‌های وزارت بهداشت است و آیا قرار است منتظر موج جدیدی از بی‌اعتنایی به دانشجویان و تشکل‌های دانشجویی و بستن فضای نقد و انتقاد و این بار به بهانه «وظیفه درس خواندن» باشیم؟

منبع: خبرنامه دانشجویان ایران

http://kayhan.ir/fa/news/56626

ش.د9402855

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات