صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۱ دی ۱۳۹۴ - ۱۰:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۹۲۱

نشریه اخبار و تحلیل‌ها دوشنبه 21 دی 1394 شماره 4272

امام خامنه‌ای (مدظله‌العالی) مجلسی که در قضیه‌ هسته‌ای و دیگر مسائل مقابل دشمنان بایستد و شجاع، مستقل و آزاد، حرف‌ها و مواضع ملت را بیان کند، با مجلسی که در مسائل گوناگون حرف‌های دشمن را تکرار می‌کند، از زمین تا آسمان تفاوت دارد. (94/10/19)
نشریه اخبار و تحلیل‌ها word
نشریه اخبار و تحلیل‌ها pdf

▼ حرف روز
لزوم واکنش قاطع

در اوضاعی که بحث‌ها درباره زمان اجرایی شدن برجام بالا گرفته و جمهوری اسلامی ایران و گروه 1+5 اعلام کرده‌اند که برجام به‌زودی به مرحله اجرایی شدن خواهد رسید، در روزهای اخیر با سریال ارائه قوانین تحریمی پی‌درپی آمریکا علیه کشورمان روبه‌رو شده‌ایم. متأسفانه، این موضوع با واکنش جدی مقامات کشورمان در دولت مواجه نشد، تا اینکه آقای لاریجانی در نطق پیش از دستور جلسه علنی دیروز مجلس با واکنش قاطعانه به این خصومت‌های پسابرجامی آمریکا، هشدار داد که چنانچه دولت آمریکا مانع تصویب این طرح‌ها نشود، نمایندگان ملت در مجلس شورای اسلامی طرح‌های مقابل آن را به اجرا درخواهند آورد. او تأکید کرد، «طرح‌های سخیف‌بنیۀ» کنگره به ویژه در زمینه موشکی و همین‌طور طرحی درباره سوابق هسته‌ای ایران، پشیزی نزد ملت ایران محل اعتنا نخواهد بود و ملت ایران را در تقویت بنیه دفاعی کشور مصمم‌تر می‌کند. ضمن اینکه این موضع‌گیری،‌ اقدامی سنجیده است، انتظار می‌رود که همه مسئولان امر، به ویژه در دولت محترم، تحرکات ضدایرانی شیطان بزرگ را رصد کرده و با موضع‌گیری و اقدام قاطعانه در مقابل آنها، این پیام را به طرف مقابل منتقل کنند که ملت ایران به اجرای برجام،‌ در عین حفظ دستاوردهای دفاعی و هسته‌ای خود می‌اندیشد و با اجرای صادقانه برجام، اجازه نمی‌دهد که حریم امنیت، اقتدار، ‌عزت و استقلال آن خدشه‌دار شود. در واقع، در شرایطی که آمریکایی‌ها تصور می‌کنند دولت ایران، به دلیل وجود مشکلات اقتصادی و نزدیک شدن به موسم انتخابات، مجبور به اجرای برجام به هر نحوی است و از این رو، هر روز بحث‌های جدیدی را مطرح می‌کنند که بعضاً نقض برجام محسوب می‌شود، شایسته است که مسئولان دولتی ملاحظات جریانی در زمینه مسائل مهم ملی و کلان را کنار گذاشته و در برابر دست‌اندازی‌های موذیانه شیطان بزرگ، پاسدار حقیقی منافع ملت باشند. افزون بر این، لازم است تا با تقویت داخل و اعتماد به ظرفیت‌های درون‌زای داخلی، به ویژه اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی، به جای چشم دوختن به دست دشمن، هرگونه امیدواری دشمن برای تسلیم ایران انقلابی را به یأس تبدیل کنند.

▼ گزارش روز
شکستی دیگر برای آل‌سعود

پس از اعدام آیت‌الله نمر، عربستان که در عرصه منطقه‌ای خود را محصور قدرت روزافزون ایران می‌دید، به دنبال بهانه‌ای برای اعمال فشار بر ایران بود. این بهانه با حمله خودسرانه عده‌ای به سفارت عربستان در تهران و نیز کنسولگری مشهد مهیا شد. عربستان پس از اعلام قطع روابط با ایران، رایزنی با سایر کشور‌های منطقه برای ایجاد ائتلاف علیه جمهوری اسلامی را در دستور کار خود قرار داد و موفق به جلب‌نظر چند کشور کوچک عربی شد؛ ولی کشورهای دیگری، مانند امارات، کویت، قطر و اردن که عربستان حساب ویژه‌ای روی آنها باز کرده بود، از قطع روابط با ایران سر باز زدند و تنها به محکوم کردن حمله به سفارت اکتفا کردند.
عربستان که این‌بار هم با شکست روبه‌رو شده بود، از چند روز گذشته دور تازه‌ای از رایزنی‌ها به منظور اعمال فشار بر ایران را آغاز کرده است. نشست فوق‌العاده وزیران خارجه اتحادیه عرب که روز گذشته به درخواست آل‌سعود در قاهره برگزار شد، تنها به صدور یک بیانیه ضدایرانی اکتفا کرد و عادل‌الجبیر که قصد همراه‌سازی کشورهای مهم اتحادیه عرب در کمپین ضدایرانی را داشت، ناکام ماند. بیانیه ضدایرانی که کاملاً توخالی بود، نشان از شکست کامل ریاض در همراه کردن نزدیک‌ترین متحدان خود علیه کشورمان داشت؛ کشورهایی مانند عراق و لبنان هم مخالفت جدی و آشکار خود را با بندهای این بیانیه اعلام کردند.
«ابراهیم جعفری» وزیر خارجه عراق در توضیحاتی درباره بیانیه پایانی نشست اتحادیه عرب در قاهره گفت: «ما با بند مربوط به محکومیت دولت ایران، به خاطر حمله تظاهرکنندگان به سفارت سعودی در تهران مخالفت و اعلام کردیم که حمله چند شهروند را نباید به پای دولت ایران نوشت.»

▼ خبر ویژه
فشار مکارانه چهار واردکننده برای واردات برنج

در هفته‌های اخیر، موضوع کاهش ارزش جهانی برنج وارداتی و درخواست برای کاهش ارزش گمرکی و عوارض گمرک به یکی از موضوعات داغ اقتصادی تبدیل شد، تا جایی که واردکنندگان این محصول به روش‌های مختلف به دنبال کاهش تعرفه برنج وارداتی بودند. واردکنندگان برنج با فشار به مسئولان و تحریک افکار عمومی خواهان کاهش ارزش گمرکی برنج وارداتی هستند و سنگ حمایت از مصرف‌کننده را به سینه می‌زنند، درحالی که با دریافت ارز مبادله‌ای، آن را با نرخ ارز آزاد در داخل به فروش می‌رسانند. بنابراین، هزینه کردن از جیب مصرف‌کننده به بهای سود واردکننده منطقی، عقلانی و اخلاقی به نظر نمی‌رسد. در چند روز گذشته فشارهای مختلفی از جانب این افراد و جریان‌ها صورت گرفته و اینها ظرفیت خود را برای به نتیجه رساندن این خواسته متمرکز کرده‌اند؛ گویا برخی اقتصاد مقاومتی و حمایت از تولید داخل را فراموش کرده‌اند. گفته می‌شود، تنها چهار واردکننده عمده برنج به کشور وجود دارند که نام یکی از آنها (م.ک) بوده و جالب آنکه شواهد و قراین نشان می‌دهد، چند تن از نمایندگان مجلس نیز هم‌نوا با این موضوع به جای اینکه طبق قسم یاد کرده در محضر قرآن و مردم، پیگیر حقوق ملت باشند، به دنبال منافع واردکنندگان هستند.
 
▼ اخبار
1- صرف‌نظر وزیر بهداشت از کلنگ‌زنی یک بیمارستان!

دکتر سیدحسن هاشمی، وزیر بهداشت با بیان اینکه برای بخش سوختگی عزم جدی از جانب مجلس و دولت وجود دارد و کشور به سرمایه‌گذاری و توجه بیمه‌ها به بیماران سوختگی نیاز مبرم دارد، گفت: ما حداقل برای 25 هزار سوختگی در سال به 2000 تخت بیمارستانی و 400 تخت ICU نیاز داریم. در حال حاضر، شاید کمتر از 50 درصد تعداد مورد نیاز را در اختیار داریم و تعداد ICUها نیز حداکثر 100 تخت است که بیشتر آنها در دو سال گذشته راه‌اندازی شده‌اند. هاشمی افزود: قرار بود یک بیمارستان 1000 تختخوابی برای سوانح و سوختگی احداث شود، اما الآن به 180 تخت رسیده است. گفتنی است، وزیر بهداشت در اعتراض به ناهماهنگی‌ها و گلایه محلی مردم برای ساخت بیمارستان ۱۸۰ تختخوابی سوختگی، حاضر به کلنگ‌زنی نشد و محل مراسم را ترک کرد.
2- ایندیپندنت: شاهزاده خام سعودی با آتش بازی می‌کند
سازمان اطلاعات آلمان در یادداشتی جانشین جوان ولیعهد عربستان را فردی بی‌تجربه و متکبر معرفی کرد که به دنبال گسترش تنش در خاورمیانه [غرب آسیا و شمال آفریقا] است. به گزارش ایندیپندنت، هر چند این یادداشت با اعتراض دولت عربستان همراه شد و این نارضایتی از طریق وزارت خارجه آلمان به اداره اطلاعات این کشور انتقال یافت، اما هشدار اداره اطلاعات نشانه‌ای از این نگرانی بود که عربستان به یک مهره پیش‌بینی‌ناپذیر تبدیل شده است. در بخش پایانی یادداشت آمده است، این احساس وجود دارد که بن‌سلمان یک قمارباز بی‌تجربه است که در زمان باخت به دنبال بلوف زدن و ترساندن حریف است.
3- عربستان به دنبال از ریل خارج کردن توافق هسته‌ای
وزیر امور خارجه کشورمان در مطلبی در روزنامه «نیویورک‌تایمز» نوشت: عربستان دارای یک راهبرد برای خراب کردن توافق هسته‌ای و تشدید تنش‌های فرقه‌ای در منطقه است. ظریف افزود: پس از حصول توافق موقت هسته‌ای در نوامبر 2013، عربستان سعودی همه منابع خود را برای شکست توافق به کار گرفت. گویی عربستان سعودی می‌ترسد که کنار رفتن ابرهای تهدید ساختگی هسته‌ای ایران تهدید واقعی جهان را هویدا کند. ظریف در ادامه گفت: دولت سعودی اکنون باید انتخاب کند که به حمایت از افراط‌گرایی و تنش‌های فرقه‌ای ادامه دهد یا اینکه نقش سازنده‌ای در ثبات منطقه داشته باشد.

▼ تا انتخابات

◄ اعضای شورای مرکزی جبهه ایستادگی با آیت‌الله موحدی‌کرمانی، دبیرکل جامعه روحانیت مبارز دیدار و گفت‌وگو کردند. در این دیدار پس از سخنان آیت‌الله موحدی‌کرمانی، «حسین کنعانی‌مقدم» دبیرکل حزب سبز ایران اسلامی، «حسن بیادی» دبیرکل حزب آبادگران جوان، «ابوالقاسم رئوفیان» دبیرکل حزب اسلامی ایران‌زمین، «پیریایی» معاون سیاسی حزب توسعه و عدالت ایران اسلامی و «نیکی ملکی» از حزب نیک‌اندیشان جوان طی سخنانی تاریخچه، اهداف، فعالیت‌ها و نیز نحوه مشارکت در فضای سیاسی کشور را بیان کردند.
◄ جمعیت پیشرفت و عدالت ایران اسلامی در آستانه انتخابات مجلس شورای اسلامی، اولین بیانیه انتخاباتی خود را صادر کرد. در این بیانیه تأکید شده است، ائتلاف اصولگرایان فرصتی است تا با انتخاب عالمانه و به دور از نفع فردی و گروهی و جریانی، به عنوان «مشاور صدیق و امین مردم» نقش‌آفرینی کنند و شایسته‌گزینی و معرفی نامزدهای جهادی و انقلابی و کارآمد را در دستور کار خود قرار دهند.

▼ اخبار کوتاه
◄ سالانه حدود ۳۰ هزار نفر در آمریکا در خشونت‌های مربوط به سلاح گرم و خودکشی با اسلحه، جان خود را از دست می‌دهند. این روزها بحث کنترل اسلحه یکی از بحث‌های جنجالی در آمریکاست؛ اما بازار تجارت این صنعت شوم در این کشور همچنان داغ است. اوباما، رئیس‌جمهور آمریکا نیز در مقابل مخالفت کنگره قوانین جدیدی را برای صدور مجوز سلاح اعلام کرده است. حال باید دید، اوباما می‌تواند به ادعای خود در برابر تاجران اسلحه با لابی‌های پیچیده، جامه عمل بپوشاند یا خیر.
◄ رئیس سازمان دامپزشکی کشور با اشاره به موافقت روسیه برای خرید میگوی ایرانی، اعلام کرد: مقامات روسیه کشتارگاه‌های صنعتی طیور، مراکز فرآوری انواع آبزیان، به ویژه میگو و کارخانه‌های لبنی را ارزیابی کردند و در ‌‌نهایت، ۲۴ تا ۲۵ شرکت ایرانی که ۱۹ شرکت آن برای آبزیان بود، دو کشتارگاه صنعتی طیور و چهار کارخانه صنایع لبنی که از نظر آنها قابلیت صادرات داشتند، مورد تأیید قرار گرفت.
◄ سازمان توسعه تجارت پس از بررسی درخواست‌های ارائه شده درباره واردات دو مدل خودروی شورولت و یک مدل خودرو اُپل آلمان، مجوز واردات آنان را صادر کرد. گفتنی است، نیروی محرکه اعلام کرده است، واردکننده در نظر دارد که دو مدل خودرو شورولت AVEO و  TRAX کره‌جنوبی را در حجم موتورهای ۱۴۰۰ تا ۱۸۰۰ در دو گروه شاسی‌بلند و هاچ‌بک وارد کشورمان کند.
◄ علی رستگار، مدیرعامل بانک ملت با اشاره به سابقه این بانک در جایگزینی ۳۸۰ هزار خودرو و تاکسی فرسوده از ناوگان حمل‌و‌نقل کشور، اظهار داشت: طرح جایگزینی خودروهای فرسوده، طرح بسیار خوبی است که بانک ملت هم آماده مشارکت و نقش‌آفرینی در آن است.
◄ شیخ‌مهدی الصمیدعی، مفتی اهل تسنن و رئیس دارالافتاء عراق در مراسم دانش‌آموختگی بیش از ۵۰۰ رزمنده عراقی در بغداد حضور یافت. این مبارزان قرار است به واحدهای بسیج مردمی به منظور مبارزه با گروه تروریستی داعش ملحق شوند.
◄ محمود علیزاده‌طباطبایی، وکیل مهدی هاشمی گفت: حکمی که برای مهدی صادر شده، غلط است و حکم را قبول ندارد و به همین دلیل هم ردّ مال و جریمه نقدی را که در حکم صادره آمده، پرداخت نمی‌کند.
◄ سفیر ایران در سوریه تصریح کرد: از نظر آقای بشار اسد، سردار سلیمانی اسطوره نجات است و همزمان، اسطوره رعب و وحشت برای جریان‌های مقابل.

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات