تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۹:۰۵  ، 
کد خبر : ۲۸۶۸۱۵

تغيير موضع آمريکا مقابل روسيه در مورد سوريه (بخش سوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات - 1394/07/14 - شماره 26271 - صفحه 12)

تاکيد بر حذف اسد؛ اشتباه محاسباتي دشمنان سوريه

ژنرال «جميل السيد»، مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان با اشاره به اشتباه راهبردي دشمنان سوريه در ارزيابي شرايط و تطبيق غلط اوضاع سوريه با مصر، تونس و ليبي تاکيد کرد ، حل سياسي بحران سوريه فقط با بشار اسد رييس جمهوري اين کشور ممکن است.

ژنرال جميل السيد از جمله شخصيت هاي لبناني است که تجربه زندگي سياسي و امنيتي و حضور قوي او در عرصه هاي سياسي ، امنيتي و رسانه اي لبنان، ارزش و اعتبار بالايي به اظهارات و موضع گيري هاي او بخشيده است. وي در صحبت هاي خود به انبوهي از اطلاعات و داده ها استناد مي‌کند که با توجه به منصب قبليش، قابل تامل و توجه است.

وي توانسته است شبکه روابط داخلي ، منطقه اي و بين المللي خود را تاکنون حفظ کند و اين مساله امکان کسب اطلاع دائم از پشت پرده برخي مسائل را به وي بخشيده است، لذا در گفتگو با ايرنا، وي با اعتماد به نفس بالا و با ديدگاهي واضح ، شفاف و ثابت‌قدم سخن مي گويد.آغاز اين گفتگو درباره سوريه است.

ژنرال السيد که در لبنان به عنوان يکي از وفاداران به سوريه و از دوستان نزديک بشار اسد شناخته مي شود بر اين مساله کاملا واقف است که بحران سوريه امروز گذرگاه طبيعي و ضروري براي ورود در مسائل و مشکلات مختلف منطقه‌اي است. اهميت گفتگو با مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان درباره سوريه به اين دليل است که وي به دليل تماس ها و ديدارهاي دائمي با مسئولان برجسته سوري از جمله بشار اسد، داراي اطلاعات کافي از جزئيات تحولات سوريه است. او که قبل از اين مصاحبه به سوريه رفته بود، معتقد است جنگ عليه سوريه بدون حمايت هاي خارجي نمي توانست شروع شود و ادامه پيدا کند.

وي تصريح کرد: در مرزهاي شمالي و شرقي لبنان با سوريه، تصميم گروه 14 مارس و حزب جريان المستقبل باعث شد زمام امور از اختيار خارج شود. ژنرال السيد پا را فراتر گذاشت و جريان 14 مارس را متهم کرد که اجازه نداد ارتش لبنان به وظايف خود در مرزهاي شمالي به ويژه منطقه عرسال عمل کند. مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان علت اين رفتار سئوال برانگيز را در اين نکته دانست که آنها همچون ديگر دشمنان سوريه گمان مي کردند بشار اسد و دولت سوريه نيز همانند تونس و ليبي و مصر، ظرف چند هفته يا حداکثر چند ماه سقوط خواهد کرد غافل از اينکه وضع سوريه کاملا متفاوت از بقيه بود.

وي تاکيد کرد:از 50 سال پيش تاکنون مردم سوريه و ارتش اين کشور به گونه‌اي تربيت شده‌اند که در صف اول موضوعات مهمي مانند فلسطين و مقاومت و ضديت با اشغال عراق توسط آمريکا قرار گيرند و مانند بيشتر کشورهاي عربي نيستند که دست دوستي به اسراييل داده و خود را تهي از روحيه آرمان خواهي کرده باشند. اگرچه ژنرال السيد منکر تضعيف توان سوريه بر اثر جنگ نيست اما باور دارد که بيش از 70 درصد مردم سوريه همچنان در کنار دولت و رئيس جمهوري و ارتش سوريه هستند و ارتش سوريه تاکنون توانسته بيش از 75 درصد از ساختار خود را حفظ کند.

مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان خاطرنشان کرد: نبايد انتظار پيروزي نظامي قطعي را داشت چرا که جنگ در سوريه بازي تعقيب و گريز است، با اين وجود، طرف‌هاي درگير با سوريه هم ثابت کرده اند که از ساقط کردن نظام و رئيس جمهوري سوريه عاجزند و حتي قادر به برقراري ثبات در مناطق تحت سيطره خود نيستند.

وي تاکيد کرد: نقشه غرب و ترکيه اين بود که به بهانه آنچه بهارعربي مي خواندند، نفوذ و سيطره اخوان المسلمين را توسعه دهند و اين طرح به نفع اسراييل در مقابل مقاومت و ايران قرار گيرد اما ايستادگي مثال زدني سوريه نقشه‌هاي آنها را نقش بر آب کرد و در اين ميان، ورود سعودي ها و امارات به موضوع باعث قدرت گرفتن تروريسمي شد که امروز اروپا را با تهديد جدي مواجه کرده است.

اين اوضاع باعث شد کشورهاي غربي از راه حل سياسي در سوريه سخن بگويند و آن را کوتاه ترين مسير ممکن براي خاتمه دادن به ويراني ها و خونريزي ها بدانند. مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان با بيان اينکه رويکرد روسيه در راه حل سياسي، شباهت زيادي به رويکرد ايران و مقاومت دارد، گفت: دستيابي به راه حل سياسي در سوريه کار سخت و دشواري نيست به شرط اينکه برخي کشورهاي عربي و غربي از کينه‌هاي شخصي خود نسبت به سوريه و بشار اسد دست بکشند. جميل السيد اظهار داشت: اين عده با وجود اينکه مي‌گويند معتقد به راه حل سياسي هستند اما رفتار متکبرانه خود را همچنان حفظ کرده اند.

از ديدگاه جميل السيد، راه حل سياسي جز با وجود بشار اسد رئيس جمهوري سوريه ميسر نيست و نتيجه بخش نخواهد بود و در صورت کنار گذاشته شدن بشار اسد، شاهد سقوط نظام و گسترش تروريسم و وخامت بيشتر اوضاع خواهيم بود. وي همچنين خاطرنشان کرد ، دستيابي به راه حل سياسي براي بحران سوريه در گرو همکاري روسيه و آمريکا و ايران و سعودي است.

مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان با نگاهي واقع بينانه به اوضاع تاکيد كرد: براي خاتمه دادن به جنگ، همه طرف ها ناچار بايد از مواضع خود قدري عقب نشيني کنند که ممکن است براي آنها دردناک باشد و البته تنها خط قرمز در اين ميان، حفظ تماميت ارضي سوريه است که قابل چشم‌پوشي نيست. ‌وي در اين باره به مذاکرات هسته‌اي ايران و گروه 1+5 که به توافق هسته اي منجر شد، اشاره کرد و گفت: ايران خط قرمزهايي را ترسيم کرده بود و اجازه نداد روحيه ملت و امنيت ملي ايران صدمه بخورد.

به نظر مي رسد تا کنون راه حل هاي عملي براي بحران سوريه مطرح نشده است، طرح هاي غربي ها پاسخگوي حجم بحران نيست و شيوه پيشنهاد شده آنها نمي تواند اهداف مد نظر را برآورده سازد. ژنرال السيد معتقد است: راه حل بحران سوريه در گرو يک تصميم بين المللي - منطقه‌اي است که بازتاب هاي خود را در صحنه سوريه نشان خواهد داد و نه برعکس.

طرح دي ميستورا و آينده آن

بر همين اساس، مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان انتقاداتي را متوجه طرح استفان دي ميستورا نماينده ويژه دبيرکل سازمان ملل در امور سوريه مي سازد. وي که شناختي قبلي از دي ميستورا دارد همچنان با وي در تماس است. آشنايي ژنرال السيد با دي ميستورا به بعد از فرار رژيم صهيونيستي از لبنان در سال 2000 ميلادي برمي‌گردد ، زماني که او به عنوان نماينده دبيرکل سازمان ملل در لبنان مشغول خدمت بود.

در آن زمان، ژنرال السيد به عنوان نماينده لبنان، مسئول پيگيري مذاکرات عقب نشيني رژيم صهيونيستي از خاک لبنان بود. وي که شناخت کاملي از روحيه دي ميستورا دارد مي گويد که شکست طرح حلب براي او دور از انتظار نبود و از اين بابت شگفت زده نشد.

مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان تاکيد کرد: موفقيت طرح دي ميستورا منوط به آن است که آمريکا و روسيه به عنوان دو بازيگر اصلي بين المللي و نيز هم‌پيمانان منطقه‌اي آنها در خصوص رويکردي واضح براي راه حل که مورد پذيرش سوري ها نيز باشد به توافق برسند. وي اضافه کرد: در اين صورت، اجراي طرح به دي‌ميستورا واگذار مي شود و همگان نيز مسير را براي اجراي آن هموار مي کنند و در اين حالت مي توان انتظار داشت دولت وحدت ملي براي مقابله با تروريسم و ساخت کشور و برقراري امنيت و آباداني و تامين معيشت مردم شکل گيرد.ژنرال السيد خاطرنشان کرد: دي‌ميستورا تا به امروز چنين راه حل و چتر حمايتي را در اختيار ندارد، تشويق هاي آمريکا و روسيه و غرب براي ادامه تلاش ها، تنها امکاناتي است که دي ميستورا از آنها برخوردار است که همين نيز به نوعي با انتقاد و عدم همکاري ترکيه و برخي کشورهاي عربي مواجه شده است.

سفر ژنرال مملوک به مصر و عربستان

شرايط همچنان در حال تغيير است و تعداد کشورهايي که تمايل به موضع گيري مثبت در قبال سوريه پيدا کرده اند رو به ازدياد است و مصر يکي از اين کشورهاست.ژنرال السيد معتقد است: مشغله مصر در پرونده تروريست هاي سينا مانع از ابراز نقش فعال و شايسته اين کشور شده با اين وجود عبدالفتاح سيسي رئيس جمهوري اين کشور تلاش مي کند بحران سوريه به شيوه اي حل شود که لطمه اي به نظام سوريه وارد نسازد.

السيسي کاملا درک مي‌کند،فروريختن نظام سوريه به معني سيطره تروريسم در سوريه خواهد بود که چهره منطقه را تغيير خواهد داد. مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان با واقع بينانه خواندن موضع مصري ها گفت: مصر در برخورد با نظام سوريه، بشار اسد را نماد دولت و نظامي مي بيند که با حفظ يکپارچگي خود توان روياروريي با بحران را داراست، از همين رو السيسي نمي خواهد اين نظام با خطر مواجه شود. وي در پاسخ به سئوالي درباره سفر ژنرال علي مملوک رئيس دفتر امنيت ملي سوريه به مصر و عربستان، بدون رد يا تاييد اين سفرها گفت: بر اساس تجربه هاي شخصي ام، اين گونه مذاکرات نبايد رسانه اي شده و حالت علني پيدا کند تا حساسيت‌ها را به حداقل برساند و در نتيجه، درصد موفقيت آن افزايش يابد.

درهمين رابطه، ژنرال السيد به ديدار ژنرال مملوک از رياض نيز اشاره کرد و گفت: موضع سعودي‌ها درباره سوريه کاملا مشخص است، آنها از به اصطلاح آنچه نفوذ ايران مي خوانند و ائتلاف سوري – ايراني ناخشنود هستند و همچنين با حمايت بشار اسد از مقاومت و حزب الله لبنان مشکل دارند. ژنرال السيد در توضيح بيشتر اين مساله خاطر نشان کرد: سعودي ها حساسيت ويژه اي نسبت به نقش و جايگاه ايران در سوريه ، عراق، يمن و حتي بحرين و هرجاي ديگري دارند، اين حساسيت آنها تا حد دشمني و خصومت نيز پيش رفته است.

سعودي‌ها نااميد و سرخورده شده‌اند

مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان خاطرنشان کرد:جنگ عليه يمن وخامت اوضاع را چند برابر کرد و در اين ميان، توافق هسته‌اي حتي با وجود اينکه هنوز وارد مرحله اجرا نشده است، مزيد برعلت شد.وي تصريح کرد: همه اين ها باعث شد سعودي ها اعتماد خود را به آمريکا که مهمترين همپيمان آنهاست از دست بدهند. آنها حتي ادعا مي کنند آمريکا با نفوذ ايران در برخي کشورهاي عربي موافقت کرده است.

در کنار اين عوامل، انتقال قدرت در داخل خاندان سعودي عمليات تروريستي اخير در عربستان و نيز سقوط قيمت نفت منجر به از بين رفتن وزن سياسي و اقتصادي رياض شده است.ژنرال السيد بر اين باور است که هزينه‌هاي سرسام‌آور جنگ يمن مي‌تواند اوضاع را براي رياض وخيم‌تر از اكنون کند.افت قيمت نفت براي سعودي ها دور از انتظار بود و آنها را مجبور به استقراض 200 ميليارد دلاري از خزانه کشور کرد.

ژنرال السيد از سوي ديگر تاکيد کرد: منافع سعودي‌ها و ديگر کشورهاي عرب حاشيه خليج‌فارس و کشورهاي عربي به طور کل ايجاب مي کند اين کشورها با ايران به تفاهم برسند و اختلاف با ايران به نفع اين کشورها نيست. وي خاطرنشان کرد: چنين تفاهمي مي تواند مانع از پرداخت هزينه‌هاي هنگفت سياسي ، امنيتي و اقتصادي توسط اين کشورها شود و از سوي ديگر راه را بر سوء استفاده رژيم صهيونيستي و غرب و حتي ترکيه خواهد بست.

ايران در بهترين شرايط قرار دارد

از همان ابتدا که نشانه هاي دستيابي به توافق هسته اي آشکار شد، جمهوري اسلامي ايران از طريق محمد جواد ظريف وزير امور خارجه و ديگر مسئولان، پيام‌هاي دوستانه علني براي کشورهاي عرب حوزه خليج فارس به ويژه سعودي ها ارسال کرد بر اين اساس که همه ما يک دشمن مشترک به نام رژيم صهيونيستي داريم و فلسطين مساله اصلي و مشترک است. اما در مقابل، رويکردي در ميان برخي کشورهاي عربي وجود دارد که قائل است ايران دشمن عرب ها و اسراييل دوست و همپيمانان آنها است و اين رويکرد مي تواند هزينه‌هاي بيهوده منطقه را در همه زمينه‌ها افزايش دهد.‌

مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان خاطر نشان کرد: ‌برخي کشورهاي عربي از دعوت دوستي ايران استقبال کرده اند اما سعودي ها تاکنون بر موضع قبلي خود پافشاري کرده و حاضر به قبول آن نيستند.ژنرال السيد هدف سلمان بن عبدالعزيز پادشاه سعودي از سفر به واشنگتن و ديدار با باراک اوباما رئيس جمهوري اين کشور را يافتن پاسخ هايي درباره فضاي کلي منطقه بعد از توافق هسته اي و نقش ايران در آن و بحران هاي موجود در جغرافياي خاورميانه برشمرد.

وي گفت: کشورهايي که درچهار سال گذشته عليه سوريه جنگ به راه انداختند، امروز با چالش‌ها و مشکلات ريز و درشت داخلي و خارجي مواجهند و اين درحالي است که ايران با رويکرد توافق هسته‌اي در پي حفظ منافع خود بوده و همزمان با تامين ثبات داخلي، موفق به رفع تحريم و کاستن مشکلات موجود شده است. مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان افزود: به همين دليل ايران در وضعيت بهتري از ديگر کشورها به سر مي برد و قادر به ارائه راه حل و نقش آفريني در حل بحران ها به ويژه بحران سوريه است.

اوضاع داخلي لبنان

اوضاع داخلي لبنان، رد پاي سعودي ها را کاملا مي توان احساس کرد. به باور ژنرال السيد، در مرحله جديد رياض به دنبال همکاري با طرف هاي سني مختلف در لبنان است و ديگر سعد الحريري رئيس حزب جريان المستقبل را تنها نماينده خود در بين اهل سنت لبنان قلمداد نمي‌کند. وي اظهار داشت: اين رويکرد جديد سعودي‌ها دلايل مختلفي دارد، از جمله مهمترين آنها اينکه ورثه رفيق الحريري در موضوعات مختلف مديريت شايسته اي از خود نشان ندادند و سعد الحريري و فواد السينيوره باعث افت قابل توجه محبوبيت سعودي ها در لبنان شده اند.

مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان گفت: نتيجه اين شد که سياست سعودي ها در لبنان دچار تغيير و تحولاتي شد و از اين پس راه ارتباطي لبناني ها با سعودي‌ها منحصر به سعد الحريري و جريان المستقبل نمي‌شود و دوستان سعد‌الحريري نيز ممکن است مورد استقبال سعودي ها قرار بگيرند بدون اين که با او مانند گذشته هماهنگي شود.

ژنرال السيد درباره هبه نظامي 4 ميليارد دلاري سعودي ها به ارتش لبنان که تاکنون خبري از آن نشده، معتقد است که اسراييل مانع اصلي اين معامله به شمار مي آيد.وي خاطرنشان کرد:رژيم صهيونيستي به بهانه احتمال دسترسي حزب‌الله به سلاح هايي که فرانسه بايد در اختيار ارتش لبنان قرار دهد و تاثيرگذاري آن در توازن قدرت، در برابر ارسال سلاح به لبنان کارشکني مي کند. مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان در ارتباط با موضوع امنيت در لبنان معتقد است: دولت تمام سلام در نتيجه تفاهمي منطقه اي و بين المللي با مشارکت ايران و سعودي ها شکل گرفت و کارکرد اصلي آن حفظ و برقراري امنيت در لبنان است.

ژنرال السيد اوضاع امنيتي فعلي لبنان را تا حدودي قابل قبول ارزيابي کرد و گفت: هيچ يک از طرف هاي داخلي قصد جنگ افروزي عليه طرف ديگر و غلبه بر رقبا را ندارند.وي ديدار ناگهاني و کوتاه ديويد کامرون نخست‌وزير انگليس از لبنان را با هدف تاکيد اروپا بر حفظ امنيت لبنان به منظور جلوگيري از سرازير شدن پناهجويان بيشتر به اروپا ارزيابي کرد. مديرکل سابق امنيت عمومي لبنان معتقد است گفتگوهاي ميان گروه هاي سياسي در لبنان تنها براي گفتگو است و نتيجه‌اي در پي ندارد.

ژنرال السيد در پايان تاکيد کرد،نمي توان لبنان را از تحولات سوريه دور کرد، هرگونه تحول و راه حلي در سوريه بر روي لبنان هم تاثير خواهد گذاشت و در صورتي که براي بحران سوريه راه حلي پيدا نشود لبنان نيز دست خوش تغييرات ناگهاني و لحظه‌اي خواهد بود.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\10\10-05\20-05-11.htm&storytitle=%CA%C7%98%ED%CF%20%C8%D1%20%CD%D0%DD%20%C7%D3%CF%BA%20%C7%D4%CA%C8%C7%E5%20%E3%CD%C7%D3%C8%C7%CA%ED%20%CF%D4%E3%E4%C7%E4%20%D3%E6%D1%ED%E5

ش.د9402667

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات