تاریخ انتشار : ۱۳ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۲۸  ، 
کد خبر : ۲۸۶۸۵۷
روایتی از حاشیه‌های کمیسیون ویژه برجام؛

گزارشی که از خارج مجلس آمد

پایگاه بصیرت / علی فراهانی
(روزنامه ابتكار - 1394/07/15 - شماره 3261 - صفحه 10)

گروه گزارش - روز شنبه 11 مهرماه برخی موافقان برجام، کمیسیون ویژه بررسی برجام را ترک کردند که از میان این افراد میتوان به غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان و عباسعلی منصوری آرانی اشاره کرد که در این بین منصور حقیقت‌پور که قصد ترک جلسه را داشت با میانجیگری برخی در جلسه ماندگار شد. با این حال این اختلاف به هنگام ارائه گزارش کمیسیون برجام به صحن علنی مجلس بیشتر نمایان شد و 5 تن از نمایندگان این کمیسیون، در بیانیه‌ای آن را گزارشی سیاسی دانستند. این روند در روزهای بعد از جلسه یکشنبه مجلس ادامه یافت و نمایندگان موافق و مخالف برجام در کمیسیون، در مصاحبه‌ها و سخنان خود به ابعاد مختلف تهیه این گزارش پرداختند.

مهرداد بذرپاش دیروز در نشستی درباره اظهارات یکی از نمایندگان موافق برجام، گفت: آقای تاجگردون ادعا کرد که تمام محتوای پیش‌نویس گزارش براساس سخنان تیم سابق مذاکرات هسته‌ای در جلسات استماع نگارش شده‌است و خواستار بیان یک مثال نقض از سوی رئیس کمیسیون شد. عضو کمیسیون برجام مجلس افزود: پس از این ادعا، دکتر زاکانی رئیس جلسه نیز تنها برای نمونه به وی یادآور شد که برداشته شدن تحریم سوئیفت در روز اجرای برجام با توجه به سخنان دولت و کارشناسان مستقل و مسلط به مساله تحریم، محقق خواهد شد و این مساله در پیش نویس گزارش آمده‌است و البته هنوز تصویب نشده‌است. به گفته او، باتوجه به اینکه متن پیش نویس گزارش از روز چهارشنبه تا شنبه در اختیار همه اعضای کمیسیون قرار گرفته بود، ظاهرا آقای تاجگردون زحمت نکشیده بود حتی یک بار هم متن پیش نویس گزارش را به طور کامل بخواند لذا وقتی این حربه از دست وی خارج شد، با ناراحتی جلسه را ترک کرد.

بذرپاش با تاکید براینکه سایر دلایل عنوان شده دوستان برای ترک جلسه باتوجه به آیین‌نامه داخلی کمیسیون برجام بلاوجه بود، اضافه کرد: در نوبت عصر جلسه کمیسیون ویژه برجام، این بند از گزارش ـ باوجود مخالفت برخی از اعضای کمیسیون ـ همسو با نظر دولت به تصویب رسید که نقش رئیس کمیسیون در آن بارز بود: «با بررسی‌های صورت گرفته در کمیسیون معلوم شد که تحریم سوئیفت در خصوص نهادهای خارج شده از لیست انسداد دارایی‌ها مرتفع شده و این محدودیت از نهادهای اصلی کشور مثل بانک مرکزی، بانک ملت، بانک تجارت و برخی دیگر بانک‌ها در روز اجرا رفع خواهد شد که موضوع بسیار مثبتی ارزیابی می شود».

این گزارش در کمیسیون نوشته نشده‌ است

این گفته‌ها در حالی است که همان شب عباسعلی منصوری آرانی به شرح دلایل ترک کمیسیون برجام از سوی موافقان برجام، در صفحه اینستاگرام خود اشاره کرد و گفت :در کمیسیون برجام برخلاف قاعده‌ای که قرار بود گزارشی تدوین شود و مبنای آن کمیته‌ها بودند یک مرتبه گزارشی تدوین شده با ادبیات مشخص ارائه شد. من، آقایان پزشکیان و تاجگردون به اعتراض جلسه را ترک کردیم چون هرچقدر هم تغییرات ایجاد می‌شد با بررسی‌ها و دیدگاهی که به برجام داشتیم خیلی فاصله داشت. ان‌شالله و در صورت موافقت دوستانم طی بیانیه‌ای ثبت خواهیم کرد که چه گذشت و در فرصت دیگری خواهم گفت که معاملات سیاسی بین جریانات سیاسی چگونه انجام می‌شود.

خداوند به تو پناه می‌برم و از تو مدد می‌طلبم. او گفته است ترکیبی که در کمیسیون انتخاب شد به گونه‌ای رقم خورد که 8 نفر از مخالفین برجام و 7 نفر از موافقین ،ترکیب 15 نفره کمیسیون برجام را تشکیل دادند خب از همان ابتدا بدیهی بود که تمام موضوعات می‌تواند با 8 رای تصویب شود. چون شکل رای‌گیری در کمیسیون‌ها به همین صورت است مخصوصا در جاهایی که رای‌گیری داخل صحن ندارد. یعنی گزارش از آن کمیسیون بیرون می‌آید. این رای‌گیری‌های درون کمیسیون خیلی اثرگذار است مثل گزارش برجام، بنابراین از همان ابتدا با شناخت افراد می‌شد پیش‌بینی نگارش چنین گزارشی را کرد. آرانی در ادامه افزود: قرارمان بر این بود که کمیسیون ویژه را به 5 کمیته تقسیم کنیم. روز سه‌شنبه با وجود آن که گزارشات ارائه شد اما بر روی آن‌ها بحثی نشد یعنی نفهمیدیم که محتوای گزارشات چیست .

روز شنبه این هفته گزارشی بر روی میزهایمان قرار گرفته بود که در حقیقت پیش نویس گزارش اصلی بود همین امر موجب شد که آقایان ابوترابی، بروجردی، حقیقت پور، پزشکیان، تاجگردون و خود من اعتراض کنیم که روال‌ ما این بود که گزارش نهایی، کمیته محور باشد . این گزارشی که بر روی میزهای ما است از کجا آمده است که گزارش‌های کمیته‌ها نقشی در آنها نداشته است. خب این امر خود عامل بحث و جدل شد و نهایتا به این امر منجر شد که ما جلسه را ترک کردیم. چون این‌ها ورود پیدا کردند به خود گزارشی که ما انتظارش را نداشتیم و آن را صحیح هم نمی‌دانستیم. به همین دلیل من به همراه آقای تاجگردون و آقای پزشکیان جلسه را ترک کردیم.

این نماینده مجلس شورای اسلامی تاکید کرد: ما در رای‌گیری شرکت نکردیم. اگر حضور می‌داشتیم و رای می‌دادیم فرقی هم نمی‌کرد چراکه آن‌ها 8 نفر بودند و ما تنها 7 نفر بودیم و من نمی توانم بگویم گزارش ارائه شده همان گزارش تیم آقای جلیلی است اما به هر حال ادبیات مخالفین برجام شباهت‌های بسیار زیادی به هم دارند و زبانشان یکی است. آرانی تصریح کرد: آنچه مشخص است این است که این گزارش در خود کمیسیون نوشته نشده‌است. حتی آقای حقیقت‌پور هم به عنوان نایب رئیس کمیسیون به این موضوع معترض بود که من اطلاع ندارم که این گزارش کی و کجا و به دست چه کسانی نوشته شده‌است. ما به عنوان کسانی که جلسه کمیسیون را ترک کردیم هم به این موضوع اعتراض کردیم و من نمی‌دانم در کجا نوشته شده اما ماحصل کار کمیسیون نبوده‌است.

از سوی دیگر غلامرضا تاجگردون در این باره گفته است که پیش‌نویس گزارش برجام یک سویه، سیاسی،‌ تحریک آمیز و برخلاف منافع برجام بوده و در آن اصلا به منافع برجام توجه نشده برای همین من و چند تن از همکاران دیگر کمیسیون برجام به دلیل بی‌توجهی به روال کار جلسه امروز(شنبه) این کمیسیون را ترک کردیم. این نماینده مجلس در این باره ادامه داد: ای کاش این مذاکرات مثل صحبت‌های آقای جلیلی (مذاکره کننده پیشین هسته‌ای) از تلویزیون پخش می‌شد تا مردم می‌دیدند چه اتفاقی افتاده و می‌افتد. من و برخی از همکارانم احساس کردیم که در یک فضای توهین‌آمیز قرار گرفته‌ایم و به خودمان اجازه ندادیم در جلسه‌ای بنشینیم که به ما توهین شود. این عضو کمیسیون ویژه بررسی برجام به واقعیت‌ها، برداشت منصفانه و قرائت واقعی از برجام در روزهای آینده اشاره کرده‌است.

تاجگردون همچنین در خصوص اظهارات بذرپاش در صفحه اینستاگرام خود نوشت: ای کاش دیشب که در برنامه گفتگوی ویژه بودیم این حرف را میزد تا جوابشو میگرفت و ای کاش قبل از مناظره تهیه کننده از من نمی‌خواست بدلیل اینکه موضوع حساس است بحث چالشی نشه. اگر این موضوع را در مناظره می‌گفت بهش می‌گفتم در جلسه این آقای بذرپاش بود که قسم جلاله خورد من یک ربع پیش متن گزارش را دیدم و ۵ دقیقه دیگه بهش رای داد. بهش می‌گفتم که من در جلسه گفتم این متن نوشته کیه که یک شبه آماده شده؟ بهش می‌گفتم که من در جلسه گفتم حداقل کمی متن را ویرایش می‌کردید تا از گفتمان محاوره‌ای تیم قبلی فاصله می‌گرفت. بهش می‌گفتم من در جلسه گفتم شما هنوز منظور سویفت را نمی‌دانید. بهش می‌گفتم من در جلسه گفتم این متن گفتمان و قرایت آمریکایی‌هاست.

بهش می‌گفتم در جلسه بهتون گفتم آقای بذرپاش متنی را که هنوز نخوندید چرا بهش رای می‌دید و…… ای‌کاش یک بار دیگه صداوسیما دعوت کنه تا بگم چی شد و … او در روز یکشنبه (12 مهر) در مجلس نیز گفته بود: ماندگاری عزت مردم ایران با داستان هسته‌ای عجین شده است. مقاومت و پایداری ملت ایران نتیجه داده و موجب شد که دولت‌های غرب و قدرت‌های پوشالی جهانی در مقابل ملت ایران سرتعظیم فرود آورده و زیر سندی را امضا کنند که نتیجه تلاش و مجاهدت تیم مذاکره کننده هسته‌ای بود که امین مقام معظم رهبری هستند. تاجگردون افزود: اگرچه ضرورتی به طرح مسائل گذشته نباشد اما یادآوری آنچه که گذشته و دلایلی که منجر به مذاکره شده است ، خالی از لطف نیست. اینجا سیاه‌نمایی نمی‌شود‌، اینجا خانه ملت است و باید با مردم روراست بود. برجام واقعیت رهایی از بن‌بست‌ها است.

وی در ادامه افزود: ارقام فساد پرونده‌های امثال بابک‌زنجانی را باید به ارقام نجومی ضرر ملت ایران باید اضافه نماییم. به نظر من و بسیاری از کارشناسان قریب آنچه را که می خواستیم به شرط تیزهوشی در آینده به دست آورده‌ایم؛ دانش هسته‌ای را در حد اکمل به دست آورده‌ایم، دنیا حق ما را پذیرفته و اذعان به ایران هسته‌ای کرده‌است. نماینده مردم گچساران و باشت گفت: همه از این وضعیت افسرده می شود، همه دلواپس این حجم آسیب اجتماعی و فقر و بی‌کاری هستیم. بر من و برما نتابید که چرا سیاه‌نمایی می کنید. کلام ما این است ، حال که به حقوق خود دست یافته‌ایم و عزت خود را به رخ جهانیان کشانده‌ایم ، دیگر هزینه بس است.

مسعود پزشکیان دیگر نماینده عضو کمیسیون برجام بود که در این باره واکنش نشان داد. وی در این باره گفت: در تنظیم گزارش برجام آنچه که خوشایند افراد بوده ارائه شده است و آنچه که خوششان نیامده اصلا ندیده اند و بررسی نکرده اند در نتیجه این گزارش نمی تواند بیانگر واقعیت باشد. او در ادامه افزود: ما در بررسی برجام با یک عینک خصوصی به آن نگاه کردند و قبل از جلسه گزارش نهایی برجام اعلام کرده بودم که باید روش بررسی موضوع را مشخص کنیم. پزشکیان با اشاره به خروجش از جلسه کمیسیون ویژه برجام گفت: یک روز قبل از قرائت گزارش کمیسیون ویژه آن را خواندم و پیش از آنکه به مخالفت بپردازم و جلسه را ترک کنم برای مشخص شدن روش صحبت کرده بودم. باید از آقایان پرسید بر چه اساسی بررسی برجام انجام شده است؛ وقتی که راهی را شفاف نکرده ایم از هر راه دیگری می توان آن را طی کرد.

وی با بیان اینکه تا کنون عهدنامه و توافق نامه‌ها به مجلس ارجاع داده نمی شد گفت: هر قطع نامه ای برای ما بار مسئولیت دارد و ما باید به این امر واقف باشیم که تا چه حد مسئولیت کشور را سنگین می کند و رئیس دولت پیشین که از آن به عنوان کاغذ پاره یاد می کرد باید بدانیم که این کاغذ پاره‌ها روزانه هزاران میلیارد تومان ضرر به کشور وارد می کند. پزشکیان با انتقاد به ارائه گزارش برجام افزود: بدلیل اینکه عده ای همیشه با رویکرد و نگاه خاص برخورد می کنند فکر می کنند هر کس حرفی می زند وابسته به گروه و دسته ای است.به هر ترتیب مجلس فارغ از گزارش کمیسیون برجام و با توجه به طرحی که در همین باره به صحن مجلس ارائه شد، قرار است روز یکشنبه هفته آینده درباره برجام تصمیم‌گیری کند و باید دید که امیدها برای گذر برجام از خوان مجلس تا چه حد به ثمر خواهد نشست.

http://ebtekarnews.com/?newsid=21377

ش.د9402715

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات