تاریخ انتشار : ۲۹ دی ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۱  ، 
کد خبر : ۲۸۶۲۲۷

مقاومت مخالفان توافق برای ادامه کار کمیسیون «برجام»

پایگاه بصیرت / ابراهیم بهشتی

(روزنامه ايران - 1394/07/14 - شماره 6045 - صفحه 21)

مؤید صدر: ظاهراً برخی اعضای کمیسیون و مخالفان توافق هسته‌ای دوست ندارند از دوربین‌های صدا و سیما فاصله بگیرند

به نظر می‌رسد با اتمام کار کمیسیون ویژه، ملاحظه کاری برخی مخالفان برجام هم پایان یافته و آنها حالا ابایی از اعلام مخالفت صریح با توافق هسته‌ای ندارند. حضور تعدادی از نمایندگان مخالف برجام در کمیسیون ویژه سؤالی بود که ذهن خیلی از کارشناسان و دیگر نمایندگان را به خود مشغول کرده بود. مخالفان هم تا قبل از اتمام کار کمیسیون مخالفت خود را علنی نمی‌کردند تا از فرصت ایجاد شده در این کمیسیون، برنامه‌های خود برای مانع‌تراشی جهت اجرای برجام پیش ببرند. روز یکشنبه غلامرضا تاجگردون، عضو معترض کمیسیون ویژه در نطق خود خطاب به برخی اعضای کمیسیون پیشنهاد کرد که طرحی آماده کرده و مخالفت خود با برجام را علنی اعلام کنند. این پیشنهاد گویی با استقبال مخالفان مواجه شده است.

روز گذشته طرح «الزام دولت به رفع ایرادات برجام قبل از اجرا» و با قید دو فوریت با امضای 24 نفر از نمایندگان به هیأت رئیسه تحویل داده شد. در ماده واحده این طرح آمده است: «دولت موظف است قبل از اجرای برجام و عمل به تعهدات پذیرفته شده از سوی ایران اشکالات، ابهامات، معارض با منافع اساسی ملت ایران، قانون اساسی و قانون مصوب مجلس شورای اسلامی در صیانت از دستاوردهای هسته‌ای و خطوط قرمز ترسیم شده نظام را رفع و سپس متن تصحیح شده را جهت بررسی مجدد به مجلس شورای اسلامی ارائه کند.»

حمید رسایی، نصرالله پژمان‌فر، سیدمحمود نبویان، محمدابراهیم رضایی، محمداسماعیل کوثری، محمدمهدی زاهدی، ابراهیم کارخانه‌ای، مهدی کوچک‌زاده، بهرام بیرانوند، حسین‌علی حاجی دلیگانی، فاطمه آلیا، سیدامیرحسین قاضی‌زاده هاشمی، مرتضی آقاتهرانی، حسین طلا، زهره طبیب‌زاده نوری، سیدمرتضی حسینی، بیژن نوباوه وطن، سیدعلی محمد بزرگواری، جواد کریمی قدوسی، احمد آریایی‌نژاد، عباس پاپی‌زاده و روح‌الله عباسپور امضا کنندگان این طرح هستند که تصویب دو فوریت آن نیازمند دو سوم نمایندگان است. نکته قابل تأمل اینکه نبویان، کارخانهای و کوثری عضو کمیسیون ویژه مجلس هم بودند.

محتوای این طرح چیزی جز رد برجام نیست چون بنا به گفته اعضای تیم مذاکره کننده امکان اصلاح و تغییر بندهای توافق وین وجود ندارد. احمد آریایی‌نژاد، از امضاکنندگان این طرح هم به «ایران» گفت: معتقدیم برجام یا باید تصویب کامل شود یا رد کامل و وقتی به قانونی تبصره می‌خورد، آن تبصره قانون را مخدوش میکند و از اصل قانون چیزی نمی‌ماند. بنابراین بهتر آن است که برجام رد شود. سید حسین نقوی، سخنگوی کمیسیون ویژه هم به «ایران» گفت: جمعی در مجلس معتقدند برجام تضمین کننده منافع ملت نیست من هم چنین اعتقادی دارم اما رد برجام باید با هماهنگی ارکان دیگر نظام باشد.

کمیسیون بحث‌برانگیز برجام با ارائه گزارش نهایی خود به صحن علنی مجلس، به کار خود پایان داد. ارجاع طرح یک فوریتی طرح برجام از سوی هیأت رئیسه مجلس به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی نیز مهر پایان کار این کمیسیون بود. با این حال برخی اعضای این کمیسیون به همراه مخالفان توافق هسته‌ای اصرار به ادامه کار آن دارند و از رئیس مجلس گلایه کرده‌اند که چرا طرح یاد شده را به کمیسیون برجام نفرستاده است. اسماعیل کوثری از اعضای کمیسیون برجام با اشاره به ارجاع طرح برجام به کمیسیون امنیت ملی گفته است: «یکی از سؤالاتی که در زمینه ارائه طرح برجام به مجلس وجود دارد، همین است که باید از رئیس مجلس شورای اسلامی علت این امر را جویا شد. باید طرح مذکور را به کمیسیون برجام ارجاع بدهند.»

حسین نقوی سخنگوی کمیسیون هم از تداوم کار این کمیسیون جهت تهیه گزارش تفصیلی هزار صفحه‌ای برای کمیسیون امنیت ملی، هیأت رئیسه و مسئولان ارشد نظام خبر داده و گفته است که احتمالاً آماده‌سازی این گزارش دو الی سه ماه زمان خواهد برد.» قاسم جعفری، یکی دیگر از نمایندگان مخالف دولت هم به فارس گفت: «عاقلانه بود که گزارش نهایی بررسی برجام به کمیسیون ویژه که آن را تهیه کرده بود، ارجاع داده می‌شد». اما برخی دیگر از اعضای کمیسیون ویژه همچون منصور حقیقت‌پور، غلامرضا تاجگردون، مسعود پزشکیان و علاءالدین بروجردی به همراه بسیاری از همکاران خود در بهارستان معتقدند که کار کمیسیون با ارائه گزارش نهایی خود به پایان رسیده است.

علی سبحانی‌فر، سخنگوی کمیسیون صنایع مجلس در گفت‌وگو با «ایران» تأکید دارد که ارجاع طرح یک فوریتی برجام به کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی به منزله پایان کار کمیسیون ویژه مجلس است. به گفته این نماینده مجلس، عملکرد کمیسیون ویژه قابل دفاع نیست بخصوص که گزارش نهایی آن نیز برخلاف واقعیت‌های موجود در برجام و نظر کارشناسان بوده است.

نماینده سبزوار در مجلس با اشاره به توصیه‌های رهبر معظم انقلاب مبنی بر اینکه برجام محل اختلاف نشود، افزود: «با وجود این عملکرد کمیسیون ویژه به گونه‌ای بوده که برخلاف توصیه‌های رهبری در درون این کمیسیون، برجام محل اختلاف و انشقاق شد». او با بیان اینکه هر روز تأخیر در اجرای برجام هزینه‌های زیادی را بر کشور تحمیل می‌کند، ادامه داد: «براساس همین ضرورت که مورد تأکید مراجع عظام تقلید هم بود، نمایندگان سرکشی خود به حوزه‌های انتخابیه در هفته آینده را لغو کردند تا هر چه زودتر اجرای برجام را تعیین تکلیف کنیم.»

اصرار مخالفان برجام برای استمرار کمیسیون ویژه، معطوف به چه انگیزه‌ها و اهدافی است؟ مؤید صدر حسینی از نمایندگان مجلس در این باره به «ایران» گفت: «ظاهراً جلسات کمیسیون به مذاق برخی اعضای آن و مخالفان توافق هسته‌ای خوش آمده است و حالا دوست ندارند از دوربین‌های صدا و سیما فاصله بگیرند. به گفته نماینده خوی مخالفان توافق هسته‌ای به بهانه بررسی برجام در 40 روزه عمر این کمیسیون تا توانستند در مذمت دیپلماسی هسته‌ای دولت سخن گفتند و تا آنجا پیش رفتند که تیم مذاکره کننده دولت قبل را نیز به میدان آوردند.» مؤید صدر تأکید کرد: با پایان کار کمیسیون دوره میدانداری و مانور دادن‌های مخالفان به پایان رسیده چون با اکثریت مجلس روبه‌رو هستند که موافق و همراه آنها نیستند بنابراین اصرار دارند که کمیسیون باقی بماند تا محملی برای طرح دیدگاه‌های انتقادی آنها نیز وجود داشته باشد. این نماینده مجلس تأکید کرد: «عمر کمیسیون برجام تمام شده و هیچ گونه اظهار نظری به نام این کمیسیون جایز نیست.»

سید هادی حسینی، نماینده قائمشهر در مجلس هم خطاب به اعضای کمیسیون ویژه گفت: «زحمات بسیاری کشیدید، گزارش نهایی را هم ارائه دادید، خسته نباشید و دستتان درد نکند اما دیگر بس است، بگذارید مردم هم نفسی بکشند.» او با بیان اینکه از ابتدا هم مخالف تشکیل کمیسیون ویژه بوده است، به «ایران» گفت: «با وجود کمیسیون تخصصی امنیت ملی و سیاست خارجی تشکیل کمیسیون ویژه کار عبثی بود.» حسینی یادآور شد که معمولاً کار کمیسیون‌های ویژه بعد از ارائه گزارش خود به پایان می‌رسد چنانکه کمیسیون ویژه استاندار که بنده هم عضو آن بودم بعد از تهیه و ارائه گزارش کارش به پایان رسید.

اما برخی از همکاران ما اصرار دارند که کار کمیسیون همچنان ادامه یابد. وی ادامه داد: «شاید یکی از دلایل تأخیر در ارائه گزارش کمیسیون هم به دلیل همین تمایل شدید برخی اعضا برای ادامه کار و استفاده سیاسی و جناحی از برجام باشد. ممکن است سه سال دیگر موضوعی در باره برجام مطرح شود آقایان انتظار دارند که فعالیت این کمیسیون دائمی باشد.»

سید باقر حسینی، عضو کمیسیون امنیت ملی و سیاست خارجی هم از اقدام هیأت رئیسه و ارجاع طرح برجام به این کمیسیون دفاع کرد و به «ایران» گفت: «با ارائه گزارش نهایی دلیلی بر ادامه کار کمیسیون ویژه نیست و از نظر من تشکیل این کمیسیون از ابتدا هم محل بحث داشت. به گفته وی، بررسی برجام بهتر بود به کمیسیون امنیت ملی سپرده می‌شد که کمیسیون تخصصی مجلس در حوزه‌های امنیتی و دیپلماسی است. با این حال تصمیمی بود که مجلس گرفت و حالا زمان مأموریت این کمیسیون هم پایان یافته است.»

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6045/21/90124/0

ش.د9404126

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات