تاریخ انتشار : ۱۴ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۱:۱۰  ، 
کد خبر : ۲۸۶۹۲۲
رئیس سابق ام‌آی 6 و دستیاران اوباما تاکید کردند

هدف اصلی از توافق وین تغییر ایران انقلابی است

(روزنامه كيهان - 1394/06/24 - شماره 21158 - صفحه 3)

«جان ساورز» رئیس پیشین سرویس اطلاعات خارجی انگلیس در مصاحبه‌ای ادعا کرد طی ۱۰ تا ۱۵ سال اجرای برجام، ماهیت انقلابی‌گری ایران تغییر می‌یابد.

به گزارش فارس، مقام ارشد پیشین سرویس جاسوسی انگلیس مدعی شد که ماهیت انقلابیگری ایران طی 10 تا 15 سال اجرای برجام تغییر می‌یابد.

جان ساورز، رئیس پیشین ام‌آی 6 انگلیس در پاسخ به سوال فرید زکریا مجری برنامه جی‌پی‌اس درباره برجام مدعی شد: «من فکر می‌کنم آنچه ما داریم می‌بینیم یک کشوری است که در حال دوران گذار و انتقال از یک پایه و اساس انقلابی‌گری به یک کشور عادی‌تر و نرمال‌تر است».

وی که عضو تیم انگلیس در مذاکرات هسته‌ای سال‌های ابتدایی دهه اول سال‌های 2000 بود، مدعی شد: «البته تنشها و درگیریهایی در داخل کشور(ایران) وجود دارند. صادقانه بگویم من وقتی به عنوان تیم مذاکره‌کننده به تهران رفتم، در آنجا این حس را از مردم ایران به ویژه جوانان دریافت کردم که آنها احترام زیادی برای مفهوم انقلاب و دولت انقلابی در ایران قائل نیستند. آنها خواهان داشتن یک زندگی عادی هستند. آنها خواهان قادر بودن به تجارت، سفر،‌ استفاده از آیفون‌هایشان و دسترسی به اینترنت شبیه به آنچه در دیگر کشورها است، هستند».

ساورز همچنین ادعا کرد: «من فکر می‌کنم ما نیاز به قدری صبر استراتژیک در قبال ایران داریم تا به آن، زمان برای توسعه و تکامل ظرف 10 تا 15 سال پیش رو بدهیم. البته اگر ایران سعی به گریز هسته‌ای بکند، ما همچنان یک ضامن نهایی که همان حمله محتمل نظامی است، داریم. اما من فکر می‌کنم این احتمال وجود دارد که ایران طی 10 تا 15 سال آینده به کشوری عادی‌تر و نرمالتر تبدیل شود و ما باید این احتمال را تقویت کنیم».

اوباما امیدوار به تغییر رفتار ایران پس از برجام است

«دویل مک مانوس» نویسنده گزارش روزنامه لس آنجلس تایمز، با بیان اینکه جمهوری‌خواهان، توافق هسته‌ای را از لحاظ اهمیت برای باراک اوباما رئیس‌جمهور آمریکا با طرح خدمات درمانی وی مقایسه می‌کنند، نوشته است که جمهوری‌خواهان قصد دارند از هر فرصتی برای اعلام نارضایتی از این توافق استفاده کنند، حتی اگر بدانند که اقداماتشان نتیجه‌ای در بر ندارد.

البته جمهوری‌خواهان تنها به اقدامات نمادین محدود نمانده و برنامه‌هایی نیز در دست دارند که به نوشته لس‌آنجلس تایمز، می‌تواند «توافق را پیش از آنکه بطور کامل اجرایی شود، تضعیف کند.»

طرح «باب کورکر» سناتور جمهوری‌خواه ایالت تنسی و رئیس کمیته روابط خارجی سنا برای تمدید 10 ساله قانون تحریم‌های ایران، از جمله این برنامه‌هاست.

«سوزانه ملونی» تحلیلگر اندیشکده بروکینگز می‌گوید اگر کورکر یا روبیو موفق شوند، آن وقت «ایرانی‌ها قطعا با خشم پاسخ می‌دهند. آنچه مشخص نیست، این است که تهران تا کجا پیش می‌رود.»

به گفته ملونی، این احتمال وجود دارد که مقامات ایرانی در واکنش به این اقدام اعلام کنند که به صورت انتخابی موارد مشخصی از توافق را اجرا می‌کنند، که این امر در نهایت می‌تواند به مرگ برجام منجر شود.

نویسنده گزارش به هشدارهای اوباما مبنی بر اینکه «هر اقدامی لازم باشد» برای جلوگیری از دستیابی ایران به بمب انجام می‌دهد، نوشته است: «با این حال، دستیاران او می‌گویند که هدف بلندمدت رئیس‌‌جمهور، فراهم کردن امکان حرکت ایران به سمت و سویی میانه‌تر و نهایتا بی‌نیاز کردن ایالات متحده از اعمال تحریم است.»

پذیرش توافق هسته‌ای در مقابل الحاق شهرک‌های کرانه باختری به اسرائیل!

راستگراهای رژیم صهیونیستی به «باراک اوباما» رئیس‌جمهور آمریکا پیشنهاد دادند موافقت خود را با الحاق شهرک‌های اسرائیلی واقع در کرانه باختری به اسرائیل اعلام کند تا در مقابل آن، توافق هسته‌ای ایران و غرب را بپذیرند.

روزنامه صهیونیستی و راستگرای «ماکور ریشون» چاپ تل‌آویو نوشت: شهرک‌ها یکی از بخش‌های اساسی در تامین (امنیت) عمق راهبردی اسرائیل است و به همین دلیل این موضوع یک موضع واضح و صریح را از آمریکا برای حمایت از اسرائیل در این زمینه می‌طلبد.

«آریی کهانا» نویسنده مقاله مذکور تحت عنوان «یتسهار (شهرک همجوار با نابلس) مقابل بوشهر» در ادامه این مطلب نوشت: اوباما باید با انضمام یتسهار و دیگر شهرک‌ها به اسرائیل موافقت کند اگر خواهان موافقت اسرائیل با بقای رآکتور هسته‌ای بوشهر ایران است.

تغییر رئیس‌جمهور آمریکا موجب تغییر توافق هسته‌ای می‌شود

به گزارش تسنیم، سناتور کاتن در گفتگو با شبکه آمریکایی کی‌ای تی وی گفت؛ آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اطلاعاتی از ایران دریافت خواهد کرد که می‌تواند توافق هسته‌ای با ایران را تحت تاثیر قرار دهد.

کاتن گفت در ماه اکتبر ایران باید همه فعالیت‌های گذشته نظامی خود در برنامه هسته‌ایش را به آژانس بین‌المللی انرژی اتمی اعلام کند، سپس در ماه دسامبر آژانس باید گزارش خود را منتشر کند.

وی افزود: برنامه هسته‌ای ایران زمانی متوقف شد که تهدید واقعی نیروی نظامی در هر دو طرف مرزهای این کشور وجود داشت. متاسفانه با گذشت زمان این تهدید کاهش یافت و در دوران باراک اوباما این تهدید متوقف شد. بنابراین ایران اگر با تهدید باورپذیر اقدام نظامی روبرو باشد احتمال دارد بخشهای بیشتری از برنامه هسته‌ای خود را کنار بگذارند و احتمالا در اقدامات متعارف خود نیز محدودتر عمل خواهند کرد.

این سناتور آمریکایی همچنین گفت: پیش بینی می‌کنم که تغییر رئیس جمهور در آمریکا موجب تغییر توافق و مناسبات آمریکا با ایران شود. حتی اگر تحریم‌ها در اوایل سال آتی میلادی مثلا در فوریه یا مارس لغو شود.

کنگره آمریکا یا دادگاهی اختیارات اوباما برای اجرای برجام را لغو کند

مایکل بی‌موکاسی طی مقاله‌ای در روزنامه «وال‌استریت‌ژورنال» ضمن انتقاد از برنامه جامع اقدام مشترک که 23 تیر بین ایران و گروه 1+5 منعقد شد، شیوه‌های مذاکراتی دولت آمریکا را زیر سؤال برده و به مانند تندروهای جنگ‌طلب آمریکایی خواهان از سرگیری مذاکرات می‌شود.

موکاسی از کنگره و سیستم قضایی آمریکا می‌خواهد جلوی اجرای این توافق را بگیرند: «توافق ایران یک معاهده نیست و شأن قانونی ندارد. کنگره و یک دادگاه - با تلاش کنگره - باید اعلام کنند که باراک اوباما هیچ اختیاری برای برداشتن تحریم‌های ایران ندارد زیرا وی نتوانسته مفاد «قانون بازبینی توافق هسته‌ای ایران» که اوایل سال جاری امضاء کرده را اجراء کند - بالاخص،‌ الزام قانونی که وی تمام توافق شامل «توافق‌های جانبی» به مانند آنچه بین ایران و آژانس منعقد شده را ارائه کند.»

نویسنده خواهان این است که توسل به جنگ و زور تبدیل به یک الزام شوند: «اقدامات دیگری را می‌توان اتخاذ کرد. ژنرال مایکل هایدن، رئیس پیشین سیا،‌ پیشنهاد داده قانونی در کنگره تصویب گردد که در صورت نقض توافق توسط ایران استفاده از زور مجاز شمرده شود؛ توان نظامی آمریکا افزایش یابد؛ و شاید بمب‌های عظیم‌الجثه سنگرشکن به اسرائیل ارائه شود. این بمب‌ها می‌توانند حتی به تأسیسات غنی‌سازی فردو که اساسا برای ساخت یک بمب هسته‌ای مناسب هستند، نفوذ کنند.»

منافع حزبی در توافق

یادداشت‌نویس نشریه واشنگتن‌تایمز با اشاره به حمایت دموکرات‌های کنگره از توافق هسته‌ای ایران این اقدام را به‌مثابه برتری بخشیدن به این توافق در مقابل قانون اساسی آمریکا و منافع ایالات متحده توصیف کرد.

در این یادداشت آمده است: روزی فرا خواهد رسید که هواداران توافق گروه 1+5 و ایران بابت برتری بخشیدن به تعهد حزبی‌شان در مقابل مسئولیت‌های قانونی خود برای حصول اطمینان از یک چارچوب پایدار علیه یک خطر قابل پیشگیری، پشیمان خواهند شد. اعضای دموکرات کنگره با پیروی کردن از یک تهدید صریح و رذیلانه از سوی دولت در واقع بقای سیاسی و پیشرفت شغلی خود را به‌قیمت نگرانی‌های ژئوپولیتیکی تاریخی و شگفت‌آور ترجیح دادند.

در یادداشت نشریه واشنگتن‌تایمز آمده است: برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) اساساً فرزند نامشروع اولویت‌های بین‌المللی رئیس‌جمهوری اوباما است که به اصول ایدئولوژی و نه واقعیت شوهر داده شده است. زمانی که وی به ریاست جمهوری رسید، اوباما وعده یک دنیای نوینِ روشن را داد که طلیعه آن یک رویکرد عالی‌تر در امور خارجی بود: تعامل. (اما) تنها یک جهان تیره‌تر (سرشار از) ترور و سرکوب حاصل شد. برجام نیز چارچوب ناموزون شناختی دولت است.

این یادداشت ادامه می‌دهد که: نهایتاً ماجرای ایران نیز طنز‌آمیز شد: هیچ درخواست آمریکایی به‌پشتوانه نیروی نظامی نبوده و حتی جدی نیز نخواهد بود. ایرانی‌ها دولت اوباما را مجبور کردند که با سرعتی زیاد به‌سوی (چارچوب تفاهم) لوزان عقب‌نشینی کند.

http://kayhan.ir/fa/news/55419

ش.د9402686

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات