تاریخ انتشار : ۱۵ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۸:۱۷  ، 
کد خبر : ۲۸۶۹۴۴
جنگ نفت؛ پشت پرده تجاوز عربستان به يمن

توان رزمي نيروهاي يمني؛ شوک بزرگ براي آل‌سعود (بخش دوم و پاياني)

(روزنامه اطلاعات ـ 1394/07/01 ـ شماره 26261 ـ صفحه 12)

همزمان با آغاز حملات ائتلاف توفان قاطع به رهبری عربستان به پایگاه‌های حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح ، مثل روز روشن بود که جنگ یمن طولانی خواهد شد و هزینه‌های مالی و جانی سنگینی خواهد داشت.

تحلیلگران سیاسی و نظامی تلفات جانی یمنی‌ها بر اثر جنگ و تجاوز در یمن را دور از ذهن نمی‌دانستند اما هیچ گاه نمی‌توانستند این تصور را بکنند که نظامیان متجاوز آن هم با این شمار در یک روز کشته شوند.روزنامه مستقل رای الیوم در سرمقاله خود در خصوص کشته شدن سربازان اماراتی، عربستانی و بحرینی در عملیات اخیر انصارالله و ارتش یمن در استان مأرب نوشته است،اخیرا نیروهای ائتلاف سعودی به کشته شدن 60 سرباز از جمله 45 اماراتی، 10 عربستانی و پنج بحرینی اعتراف کردند.

آن‌ها در حمله‌ای که گارد ریاست جمهوری وابسته به علی عبدالله صالح، رئیس جمهوری پیشین یمن مسئولیت آن را برعهده گرفت، کشته شدند.این حمله با استفاده از موشک بالستیک از نوع "توشکا" انجام شد و پایگاه این نیروها در استان مأرب را هدف قرار داد.

این خسارت بزرگ و دردناک خطر ورود به جنگ یمن و ادامه آن را آشکار کرد. همچنین نشان داد که آینده خونبارتر در انتظار طرف‌های شرکت کننده در این جنگ است.این حمله به پادگان نیروهای وابسته به ائتلاف متجاوز مسائل با اهمیت زیادی را روشن کرد از جمله:

1- وجود نیروهای ویژه اماراتی، بحرینی و عربستانی در خاک یمن و مشارکت عملی آن‌ها در جنگ. این مساله نشان می‌دهد که ائتلاف تنها به حملات هوایی اکتفا نکرده است و این تحول بزرگی به حساب می‌آید.

2- ورود نیروهای گارد ریاست جمهوری وابسته به علی عبدالله صالح به میدان جنگ و استفاده از موشک‌های بالستیک برای نخستین بار و با دقت زیاد.

3- بازگشت هماهنگی و همکاری میان حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح در میدان جنگ مثل قبل. اخیرا اختلافاتی میان آنها در خصوص نمایندگانشان در کنفرانس ژنو رخ داد و حوثی‌ها به تنهایی برای مذاکره با اسماعیل ولد شیخ احمد، فرستاده سازمان ملل به یمن به مسقط رفتند.

4- تایید کذب بودن اخبار منتشر شده در خصوص حمایت امارات از علی عبدالله صالح. افزایش شمار نیروهای کشته شده امارات در حمله اخیر و تهدیدات نیروهای علی عبدالله صالح علیه "متجاوزان" اماراتی کاملا مغایر با این اخبار است.کاملا مشخص است که شمار زیاد قربانیان ائتلاف سعودی در مقایسه با شمار جمعیت اندک این کشور به جز عربستان شوک بزرگی برای دولت‌ها و مردم آن‌هاست.

تاکید مسئولان بر ادامه مشارکت در جنگ یمن و افزایش حملات هوایی به حوثی‌ها و نیروهای علی عبدالله صالح نشان می‌دهد که ائتلاف همچنان استراتژی خود را پیش می‌برد.

روزها و هفته‌های آینده شامل تحولات چشمگیری در یمن به چند دلیل خواهیم بود:

اول: سخنگوی رسمی حوثی‌ها اعلام کرد: باید حوادث غافلگیر کننده‌ای را در این جنگ انتظار داشته باشیم. علی عبدالله صالح نیز همین اظهارات را تکرار کرد.

برخی حامیان ائتلاف سعودی این حوادث را مسخره می‌کردند اما امروز می‌بینیم که آن حادثه غیرمنتظره همین موشکی است که نیروهای ائتلاف را هدف قرار داد و نشان داد که باید این تهدیدات را جدی گرفت .

دوم: گزارش‌های خبری آمریکایی که به نقل از منابع نظامی و اطلاعاتی موثق منتشر شده‌اند، تاکید دارند که ائتلاف عربستان در حال مقدمه چینی برای انجام حمله‌ای گسترده برای سیطره بر صنعا ظرف هفته‌های آتی است. بعید نیست که این حمله کشته شدن شمار زیادی از نظامیان ائتلاف سعودی را تسریع کند.

سوم: اخبار ضد و نقیض از تعهد باراک اوباما، رئیس جمهوری آمریکا در دیدار با سلمان بن عبدالعزیز، پادشاه عربستان به افزایش کمک نظامی و اطلاعاتی آمریکا از ائتلاف جنگ در یمن را به جنگ منطقه‌ای بزرگتر و خطرناک‌تری تبدیل خواهد کرد و حتی احتمالا جنگ فرسایشی برای تمامی طرف‌های درگیر باشد. درگیری‌ها در مرز عربستان و یمن در حال افزایش است و احتمالا قربانیان بیشتری خواهد گرفت.

تنها راه حل بحران یمن راهکار سیاسی است. این راهکار می‌تواند طرح هشت بندی ولد شیخ باشد که براساس قطعنامه 2216 شورای امنیت طرح ریزی شده است.

این طرح شامل عقب نشینی حوثی‌ها از پایتخت و شهرهای یمن، تحویل سلاح و تشکیل دولت انتقالی موقت است. اگر اخبار منتشر شده در خصوص قبول این طرح توسط انصارالله و علی عبدالله صالح در ازای توقف درگیری‌ها و جنگ در یمن درست باشد پس هنوز هم جای امیدی باقی است.جنگ یمن برای تمامی گروه‌هایی که وارد آن شده‌اند خونبار خواهد بود.

شکست سنگین نظامیان سعودی و اماراتی و کشته شدن ۴۵نظامی اماراتی و ۱۰نظامی سعودی در حمله موشکی «أنصارالله» یمن موازنه قدرت را به ضرر آل سعود تغییر داده است.

در این حال،جنبش انصارالله یمن با شلیک موشک «توشکا» به سمت منطقه «صافر» واقع در استان مأرب، یک انبار نگهداری تسلیحات در این منطقه را هدف قرار داد. به دنبال این حمله ۴۵نظامی اماراتی کشته شدند و شماری دیگر به شدت مجروح و به بیمارستان منتقل شدند.پس از انتشار آمار قربانیان این انفجار، اخبار ضد و نقیضی در این زمینه منتشر شد که نشان می داد شمار تلفات بسیار کمتر از چیزی است که در رسانه ها مطرح شده است.

اما در نهایت سخنگوی نیروهای مسلح امارات اذعان کرد در این حمله‌ای که به وسیله موشک «توشکا» صورت گرفت ۴۵نظامی این کشور کشته شدند. از سوی دیگر منابع بحرینی نیز اعلام کردند که ۵نظامی این کشور که در ائتلاف حمله به یمن مشارکت داشتند نیز در حمله به مأرب جان خود را از دست داده اند.

«احمد العسیری» مشاور وزیر دفاع عربستان سعودی و سخنگوی ائتلاف ضد یمن نیز تصریح کرد که به دنبال این حادثه ۱۰نظامی سعودی نیز کشته شدند. وی حاضر نشد در سخنان خود به این مسأله اذعان کند که حادثه انفجار صورت گرفته ناشی از حمله موشکی یمنی ها بوده است. در پی این حادثه، دولت امارات سه روز عزای عمومی در این کشور اعلام کرد.

این در حالی است که در طول پنج ماه تجاوز وحشیانه سعودی‌ها علیه مردم بی دفاع یمن تاکنون بیش از ۶۶۰۰غیرنظامی یمنی شهید یا زخمی شده اند. بر اساس آمارهای منتشر شده از سوی نهادهای حقوق بشری بین المللی شمار زیادی از قربانیان حملات سعودی‌ها را زنان و کودکان یمنی تشکیل می دهند؛ افرادی که تنها گناهشان پافشاری بر حق طبیعی خود یعنی تعیین سرنوشت کشورشان بود.

انتشار خبر هلاکت ۴۵نظامی اماراتی آن هم تنها در یک حمله ـ و نه طی چند حمله و چند روز ـ لرزه به اندام آل سعود انداخت. مقامات سعودی هیچگاه تصور نمی کردند که ارتش و نیروهای مردمی یمن که در رأس آنها جنبش انصارالله قرار دارد، قادر به انجام چنین حمله کشنده ای باشند.

در واقع اگر نگاه کوتاهی به حملات انتقام جویانه ارتش و نیروهای مردمی یمن به مواضع سعودی‌ها بیاندازیم، به خوبی در می یابیم که حمله موشکی اخیر از جمله ضربات مهلک بر پیکره ائتلاف ضد یمن بود؛ ائتلافی که تا به امروز هم از ریختن خون هیچیک از زنان و کودکان یمنی امتناع نمی ورزد و در این مسیر، جامعه جهانی را حامی اصلی خود می بیند.

با وجود تداوم حملات سعودی‌ها به نقاط مختلف یمن، کشتار بی گناهان و نابودی بی سابقه زیرساخت های این کشور، بسیاری از تحلیلگران معتقدند که با توجه به تحولات اخیر، باید منتظر تغییر موازنه قدرت به نفع انصارالله یمن در نبرد با سعودی‌ها بود. به اعتقاد کارشناسان عربستان سعودی که تا به امروز خود را در مواجهه با مقاومت قابل تحسین یمنی ها عاجز می دید، اکنون با چالش بزرگتری یعنی قدرت مقابله انصارالله با حملات علیه آن مواجه است؛ قدرتی که در جریان حادثه اخیر در استان مأرب و هلاکت ۴۵نظامی اماراتی از آن رونمایی شد.پُر واضح است که عربستان سعودی تاکنون موفق به تحقق هیچیک از اهداف از پیش تعیین شده خود در حمله به یمن نشده است.

این رژیم تا دیروز تلاش می کرد تا با ادامه حملات وحشیانه به یمن، به منظور دستیابی به ساز و کاری جهت خروج از باتلاقی که در آن گرفتار شده است، برای خود زمان بخرد، اما با حمله ای که اخیرا انجام شد و تلفاتی که برجای ماند، می توان گفت:این حیله نیز کارگر نیافتاد و روند معادلات در تحولات یمن به کلی تغییر کرد. اکنون مقامات سعودی به خوبی دریافته اند که این حمله ممکن است آغاز سلسله حملات کوبنده دیگری باشد که پایانی سخت برای آنها رقم خواهد زد.

با توجه به حمایت های مردمی گسترده در یمن از جنبش انصارالله و مقاومت مردم در مقابل حملات سعودی‌ها، موازنه سیاسی همواره به نفع انصارالله بوده است،زیرا آل سعود با حملات خود نتوانست مردم یمن را از اصول خود منصرف و «منصور هادی» رئیس جمهور فراری را به آنها تحمیل کند. با این حال، نمی توان انکار کرد که از نظر نظامی، آل سعود به دلیل برخورداری از پیشرفته ترین تسلیحات نظامی دست برتر بر انصارالله و نیروهای یمنی داشته است.

حمله غافلگیرانه ارتش و نیروهای مردمی یمن به مأرب و هلاکت ۴۵اماراتی، ۱۰سعودی و ۵بحرینی به یک باره تمامی معادلات را تغییر و موازنه قدرت نظامی را نیز به نفع انصارالله تغییر داد.در همین ارتباط، «محمد البخیتی» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن می گوید،موازنه قدرت به نفع جنبش انصارالله یمن است.

وی ادامه می دهد،ما با اراده ملت یمن در مقابل تجاوزهای وحشیانه آل سعود ایستادگی خواهیم کرد و متجاوزان را شکست خواهیم داد. «ابراهیم علوش» کارشناس اردنی نیز با اشاره به شکست عربستان سعودی و ناتوانی اش در تغییر موازنه قدرت در عرصه میدانی و سیاسی یمن تاکید می کند،پافشاری آل سعود و منصور هادی بر تسلیم شدن انصار الله و گروه های یمنی و اجرای قطعنامه ۲۲۱۶شورای امنیت غیر منطقی است.

این تحولات در حالی اتفاق می افتد که «محمد البخیتی» عضو ارشد جنبش انصارالله یمن در سخنانی اعلام کرد ، گروه های یمنی مخالف تجاوز آل سعود برای تشکیل دولت موقت به توافق رسیده اند. وی در این زمینه تصریح کرد،با توجه به توافق صورت گرفته، یک رئیس جمهوری توافقی توسط گروه های یمنی برای اداره امور کشور انتخاب خواهد شد.

با توجه به وقوع این تحولات در عرصه های سیاسی و نظامی به نظر می رسد که آل سعود دیگر هیچ راهی جز پذیرش رسمی شکست خود در یمن در مقابل خود نمی بیند. باید دید که در آینده مقامات سعودی چه تصمیمی برای مقابله با تحولات سیاسی و نظامی اخیر در یمن که بدون شک برای آنها غیر قابل پیش بینی بود، اتخاذ خواهند کرد.

این در حالی است که،بن‌بست ایجادشده در یمن برای ائتلاف سعودی، آنها را بیش از پیش به سمت ایجاد عملیات روانی کشانده است، حتی اگر بتوانند در چنین شرایط فاجعه‌باری برای عربستان، شایعه تسلیم نیروهای یمنی را تبلیغ کنند، دریغ نمی‌کنند. طی شش ماه گذشته از شروع تجاوز عربستان به یمن، فضای سیاسی و نظامی، هیچ روزی همانند این روزها برای ائتلاف سعودی به بن بست نرسیده بود.

ائتلافی که عربستان و چندین کشور کوچک جنوب خلیج فارس تشکیل داده‌اند، بدرستی نمی‌دانند که اگر فردی از آن‌ها بپرسد چه دستاوردی در طول این شش ماه داشته‌اید، چه جوابی بدهند، نه توانسته‌اند «منصور هادی» را باز گردانند و نه زاغه مهمات ارتش یمن را نابود کنند که نشانه آن نیز کشته شدن دهها نظامی اماراتی و سعودی و بحرینی توسط موشک بالستیک «توشکا» است.

در این میان که نیروهای ارتش و انصارالله یمن در عمق خاک عربستان در استان‌های «جیزان»، «نجران» و «العسیر» مشغول انجام عملیات‌های مختلف هستند و دست بالا را در میدان نبرد دارند، به یکباره برخی رسانه‌های وابسته به جریان سعودی شایعه‌ای را مطرح کرده‌اند تا حداقل در امر تبلیغات روانی تأثیرگذار باشند.

برخی رسانه‌ها با محوریت روزنامه لندنی «القدس العربی» در گزارشی مدعی شده‌اند انصارالله و علی عبدالله صالح از موضع سابق خود عقب‌نشینی فاحشی انجام داده‌ و اعلام کرده‌اند که با قطعنامه شورای امنیت و عقب‌نشینی از شهرها و تحویل سلاح‌های سنگین موافقت‌کرده‌اند.

القدس العربی می‌نویسد،طبق سندی که همان نامه «اسماعیل ولد الشیخ» نماینده سازمان ملل در یمن به «جفری فلتمن» معاون بان کی مون است، فرستاده سازمان ملل تأکید می‌کند ، گفت‌و‌گوهای عُمان پیشرفت زیادی داشته است و در این مذاکرات، انصارالله و کمیته مردمی التزام به قطعنامه 2216 شورای امنیت را پذیرفته‌اند اما با بندی که تمامیت ارضی یمن را خدشه‌دار و بحث محاکمه علی عبدالله صالح و رهبر انصارالله و برخی دیگر از رهبران یمنی را مطرح می‌کرد، مخالت کرده‌اند .طبق این ادعا، انصارالله و صالح با تشکیل دوباره دولت «خالد بحاح» برای یک دوره 60 روزه موافقت کرده‌اند تا در این دوره دولت وحدت ملی تشکیل شود؛ اما با بازگشت «منصور هادی» مخالفت شده است.

اما نکات قابل توجه

القدس العربی در گزارش خود اذعان می‌کند ، این نامه از سوی نماینده سازمان ملل ارسال شده است. اگر این ادعا که نیروهای یمنی با عقب‌نشینی از شهرها و پذیرش قطعنامه شورای امنیت موافقت کرده‌اند درست باشد، اوضاع باید به سمت کاهش درگیری‌ها پیش می‌رفت نه اینکه دو روز پس از این نامه ارتش یمن با موشک بالستیک «توشکا» پایگاه ائتلاف سعودی را هدف قرار دهد و موجب کشته شدن بیش از 60 نظامی شوند.

نکته بعدی اینکه رهبران یمنی بارها اعلام کرده‌اند ، هدف آنها کشاندن عربستان به سمت جنگ فرسایشی است تا از این طریق بیشترین ضربه ممکن را به متجاوزان وارد کند و شرایطی که عربستان در یمن در حال حاضر دارد، دقیقا همان هدف نیروهای یمنی است.

طبق نامه «ولد الشیخ» به «جفری فلتمن»، «نیروهای سعودی در «عدن» زمینگیر شده‌اند و نمی‌توانند بیش از این به سمت شمال پیشروی کنند و همچنین نیروهای جنبش جنوبی که طرفداری عربستان را می‌کنند حاضر نیستند از استان های جنوبی خارج شده و به سمت شمال حرکت کنند و این به معنای این است که عملا رسیدن به «صنعا» رؤیایی بیش نیست.

نکته مهم دیگر، اینکه تا کنون چنین ادعایی از سوی هیچ یک از منابع رسمی یمنی چه انصارالله و چه ارتش یمن تأیید نشده است.در آخر باید گفت آن‌چه به نظر می‌رسد، این است که ادعاهای بیان شده صرفا موضوعاتی بوده که در حین گفتگوهمانند دهها مسأله دیگری که مطرح می‌شود، مطرح شده است و رسانه‌های وابسته سعودی از آن‌ها در این شرایط فاجعه‌بار برای عربستان، برای پرورش خوراک فکری و تبلیغاتی استفاده می‌کنند.

http://www.ettelaat.com/new/index.asp?fname=2015\09\09-22\20-23-14.htm&storytitle=%CA%E6%C7%E4%20%D1%D2%E3%ED%20%E4%ED%D1%E6%E5%C7%ED%20%ED%E3%E4%ED%BA%20%D4%E6%98%20%C8%D2%D1%90%20%C8%D1%C7%ED%20%C2%E1%9D%D3%DA%E6%CF

ش.د9402879

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات