صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۲۲ دی ۱۳۹۴ - ۰۷:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۵۹۲۶

اخبار ویژه روزنامه‌های 22 دی ماه

روزنامه کیهان **

مردم در طرح‌های اقتصادی دولت اصلاً دیده نمی‌شوند

یک اقتصاددان اصلاح‌طلب می‌گوید: سیاست «خروج از رکود» دولت کاملاً بی‌خود است.

حسینی راغفر در مصاحبه با روزنامه اطلاعات نتیجه سیاست‌های اقتصادی دولت را تشدید فقر و نابرابری دانسته و گفته است: پارادایم سلطه که همان سلطه نظام مالی ایجاد شده است، اقتصاد کشور را به شدت تخریب کرد و این شعارهای توخالی بی‌محتوا به نام بازار، در بستر فساد کشور وجود دارد و عملاً بازار کار نمی‌کند.

مدرس دانشگاه الزهرا با اشاره به سیاست دولت درباره خروج از رکود گفت: در این سیاست که چهار هزار میلیارد تومان قرار است به نام خرید تولیدات داخلی به بانک‌ها تزریق شود، سیاستی کاملاً «بی‌خودی» است، زیرا اغلب این کالاهای داخلی یعنی 95 درصد آنها مونتاژ و در حقیقت کالای خارجی است.

وی تصریح کرد: بانک‌ها، پتروشیمی‌ها و بنگاه‌های بزرگ، سیاست‌های اقتصادی را به دولت دیکته می‌کنند؛ گرچه اسم این سیاست، خروج از رکود است اما اینها عملاً باعث می‌شود که جامعه فراتر از مرزهای نگرانی برود.

استاد دانشگاه الزهرا با مثبت ندانستن روند خصوصی‌سازی گفت: اخیراً بحث خصوصی‌سازی آموزش و پرورش و بهداشت مطرح شده که نتیجه این خصوصی‌سازی چه می‌تواند باشد جز بدتر شدن وضعیت جامعه.

وی با تأکید بر اینکه بازار اقتصاد، از دستفروشان تا پتروشیمی را دربر می‌گیرد، افزود: متأسفانه امروز فقط پتروشیمی را می‌بینیم و نامه چهار وزیر به رئیس جمهوری نیز در راستای حمایت از این پتروشیمی‌ها بود نه چیز دیگر؛ در حالی که برای حمایت از پتروشیمی‌ها، گازوئیل کشاورز چند 10 برابر شده و کسی به آن اشاره نمی‌کند.

وی همچنین گفته است متأسفانه در طرح‌های اقتصادی، اصلاً مردم دیده نمی‌شوند.

پیغام خصوصی تندروهای اصلاحات به روحانی: این قدر تند نرو!

سخنگوی حزب نزدیک به رئیس جمهور معتقد است اصلاح‌طلبان به هنگام حاکمیت تندروی کردند.

غلامعلی دهقان گفت «حزب اعتدال و توسعه یک حزب اصولگرا نیست» درباره نزدیک شدن جریان اعتدال و اصلاح‌طلبان گفت: به دو شیوه می‌توان به ماجرا نگاه کرد. یکی اختلاف فکری و مبنایی است و اختلاف دیگر تشکیلاتی است. اختلافات جریان اعتدال با اصلاحات برمی‌گردد به عملکرد برخی از اصلاح‌طلب‌ها در دوران اصلاحات که تندروی‌هایی کردند. در آن زمان اعتدال و توسعه به دوستان اصلاح‌طلب نقد داشت. به ویژه در برخوردهایی که با پدر معنوی این جریان یعنی آقای هاشمی داشتند و القابی را به کار می‌بردند.

به گزارش روزنامه آرمان وی می‌افزاید: اینکه اشاره می‌کنید ما به اصلاحات نزدیک شدیم، واقعیت این است که آنها به ما نزدیک شدند، یعنی آنها محوریت داشتند و کنشگر اصلی بودند اما اعتدال و توسعه در حاشیه بود اما اکنون اصلاح‌طلب‌ها دارند حرف‌های ما را می‌زنند و من خبر دارم که در جلسات خصوصی به ما پیغام می‌دهند که به آقای روحانی بگویید اینقدر تند نرود. آنها اکنون از ما معتدل‌تر حرکت می‌کنند. می‌گویند که دولت تجربه ما را تکرار نکند.

وی درباره مواضع اعضای حزب اعتدال و توسعه اظهار داشت: خانم فاطمه هاشمی زمانی خیلی اصولگرا بود اما تحولات پس از سال 88 ایشان را به سمت اصلاح‌طلب‌ها آورده است. مواضع ایشان تندتر شده است. آقای ترکان و آقای بانک به اصلاح‌طلب‌ها نزدیک‌تر هستند و آقای نوبخت تقریباً بینابین است.

وقتی روزنامه آمریکایی امام(ره) را اخمو و سید حسن را میانه‌رو می‌خواند

مقام‌های آمریکایی با دقت انتخابات ایران را دنبال می‌کنند و امیدوارند میانه‌روها در مقابل تندروها به پیروزی برسند.

روزنامه واشنگتن پست در سرمقاله‌ای نوشت: کشمکش میان میانه‌روها و تندروها در مسیر بروز در انتخابات پیش روی مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان قرار دارد؛ کشمکشی که می‌تواند تعادل سیاسی در ایران در سال‌های آتی را شکل بدهد.

این روزنامه می‌افزاید: مقام‌های آمریکایی که با دقت مانورهای پیش از انتخابات را دنبال می‌کنند، انتظار دارند در صورتی که تندروها نتیجه انتخابات را با حذف کاندیداها تغییر ندهند انتخابات هفتم اسفند ماه «دستاورد اندکی» برای اردوگاه میانه‌روهای اطراف حسن روحانی رئیس جمهوری ایران و تداوم حرکت در مسیر گشایش به سوی غرب داشته باشد.

واشنگتن پست نوشت: فشارسنج سیاسی که آمریکایی‌ها به آن دقیق شده‌اند، سرنوشت کاندیداتوری حسن خمینی، نوه آیت‌الله خمینی، است که اگرچه به طور مستقل شرکت کرده اما به عنوان یکی از حامیان سیاست‌های روحانی شناخته می‌شود.

روزنامه آمریکایی در ادامه می‌نویسد: کشمکش فعلی با بررسی صلاحیت کاندیداها توسط شورای نگهبان شدت خواهد گرفت. تندروها احتمالاً می‌کوشند راه را برای خود هموار کنند اما میانه‌روها با ثبت نام حدود 12 هزار داوطلب که رد صلاحیت جمعی‌شان اعتبار انتخابات را زیر سؤال می‌برد آمادگی خود را به نمایش گذاشته‌اند.

این روزنامه در پایان نوشت: شکاف سیاسی روزافزون در ایران در تضاد با آنچه مقام‌های آمریکا از آن به عنوان تمرکز قدرت در خاندان سلطنتی در عربستان سعودی نام می‌برند قرار دارد. کشمکش قدرت در ریاض در ماه اکتبر میان ولیعهد شاهزاده محمد بن نایف و معاون سی ساله سرسخت او پرنس محمد بن سلمان آغاز شد. رودررویی اخیر ریاض و تهران یادآور این نکته است که سی و هفت سال پس از انقلاب در ایران هنوز پس لرزه‌های آن خاورمیانه را می‌لرزاند. جالب است که چهره میانه‌روی انتخابات اسفند ماه در ایران، نوه آیت‌الله اخم‌رویی است که این انقلاب را به پا کرد.

کش و قوس 27 ماهه در دولت برای خروج پتروشیمی از بورس

در حالی که 27 ماه از عمر دولت می‌گذرد هنوز هم اختلاف بر سر ماندن یا خروج پتروشیمی در بورس حل نشده است.

به نوشته روزنامه شرق، سخنگوی دولت در جمع خبرنگاران نظر خود را درباره خروج پتروشیمی‌ها از بورس اعلام کرد و گفت: «خروج پتروشیمی از بورس نظر شخصی آقای نعمت‌زاده است و سازمان مدیریت و برنامه‌ریزی، موافق آن نیست. اما هنوز در دولت مطرح نشده که نظر دولت را بگویم». این در حالی است که نعمت‌زاده هنوز هم بر خواسته خود اصرار می‌کند و به همین دلیل دوباره این پرونده را به ستاد هدفمندی یارانه‌ها فرستاد. هر چند هنوز نتیجه آن مشخص نشده، اما صحبت‌های نوبخت مخالفت‌ها در میان بدنه کارشناسی دولت را نیز تأیید می‌کند.

شرق می‌افزاید: بر هیچ کس پوشیده نیست که وزارت صنعت، معدن و تجارت اصلی‌ترین مخالف عرضه مواد پتروشیمی در بورس کالا است که البته از زمان تکیه زدن محمدرضا نعمت‌زاده بر مسند این وزارتخانه، صدای مخالفت‌ها با بورس کالا شنیده شد. اما در طرف مقابل چندین مصوبه هیئت دولت مبنی بر عرضه محصولات در بورس کالا و همچنین اثرات مثبت عرضه چند ساله محصولات پتروشیمی در بورس کالا با آمار و ارقام در روند تولید کشور وجود دارد که این معادله را پیچیده می‌کند.

مهدی تقوی، اقتصاددان در این زمینه می‌گوید: بورس کالا از بسترهای رسیدن به اقتصاد شفاف و رقابتی است. وقتی انحصارزدایی و حذف زمینه‌های رانت از اقتصاد از برنامه‌های دولت است، چطور می‌شود که برخی به دنبال تضعیف یکی از ساختارها و نمادهای شفافیت اقتصادی در کشور هستند. عرضه و معاملات محصولات پتروشیمی در بورس کالا برای اقتصاد نتایج مثبتی داشته زیرا سبب ثبات در قیمت‌ها و شکل‌گیری بازار رقابتی شده است. خروج محصولات پتروشیمی از بورس کالای ایران، بازار رقابتی را تبدیل به بازار انحصاری با بازیگران اندک کرده و به مرور زمان نیز به افزایش قیمت‌ها کمک می‌کند. از سوی دیگر سبب کاهش شفافیت در خصوص اطلاعات معاملات خواهد شد و همه این موارد به زیان صنعت پتروشیمی و دولت خواهد بود.

بهمن آرمان نیز گفته است: ساز و کار بورس کالا برای هر اقتصادی ثمرات زیادی دارد و دولت‌ها می‌توانند از این بازار برای فاصله گرفتن از اقتصاد دستوری و رسیدن به مکانیسم بازار استفاده کنند.

اینکه تلاش می‌شود برخی محصولات پس از سال‌ها معامله در بورس کالا و آزادسازی قیمت‌ها از بورس خارج شوند، حاصلی جز سردرگمی و آشفتگی بازار ندارد و مسئولان نباید هیچ بازاری از جمله پتروشیمی را به حال خود رها کنند. به مرور زمان در روند بازارها و قیمت برخی محصولات، تغییراتی حاصل می‌شود که در صورت نیاز، روند معاملات آن کالاها در بورس نیز می‌تواند تغییر کند تا فعالان آن بازارها با مشکلی رو به رو نشوند. اما اینکه بخواهیم بخشی از معاملات را اختیاری یا از بورس کالا خارج کنیم، به واسطه نظارت حداقلی در بازار غیر رسمی، شمار زیادی از واسطه‌ها به بازیگران واقعی بازار اضافه می‌شوند و زمینه رانت و فساد فراهم می‌شود.

عربستان با ارتش مزدوران بازنده هر جنگی خواهد بود

عربستان فقط در یک سال 57 میلیارد دلار هزینه نظامی کرد اما با این همه فاقد ارتش ملی است و با مزدوران خارجی فاقد روحیه اداره می‌شود.

سایت العهد با انتشار این تحلیل نوشت: عربستان دومین کشور بزرگ عربی محسوب می‌شود رتبه اول را از نظر ذخایر نفت و تولید و صدور آن در سطح جهان دارد. این کشور 28 میلیون نفر جمعیت دارد که 233 هزار نفر از آنها ارتش این کشور را تشکیل داده‌اند. هزینه‌های نظامی عربستان در سال 2015 به حدود 57 میلیارد دلار رسید که رتبه سوم در جهان بود.

به گزارش العالم، این گزارش می‌افزاید: از 10 ماه قبل نظام آل‌سعود همه توان اقتصادی و نظامی خود را علیه یمن به کار گرفت تا دولت مستعفی و دست‌نشانده را به سر کار بازگرداند. عربستان سعودی در این حملات با کمک همپیمانان خود حتی مناطق مسکونی و زیر ساخت‌های شهری را هدف قرار داد و آثار باستانی و مساجد بسیاری را نیز منهدم کرد، اما پاسخ نیروهای ارتش و کمیته‌های مردمی یمن به این حملات تجاوزکارانه و هدف قرار گرفتن مواضع نظامی سعودی حتی در خاک عربستان، باعث شد ناتوانی نظامی عربستان بیش از پیش مشخص شود.

به همین دلیل نظام آل‌‌سعود به اجبار دست به دامان کشورهای کوچکتر و ضعیف‌تر و برخی شرکت‌های بین‌المللی متخصص در زمینه جنایت شد، تا از آنها برای سرکوب یک ملت بی‌دفاع و فقیر کمک بخواهد. خبرها حکایت از آن دارند که عربستان 2100 تفنگدار سنگالی را اجیر کرده است. همچنین بیش از 250 عنصر مسلح از چاد را به طور سری و با هماهنگی با مقامات آن کشور در ازای یک زد و بند مالی به خدمت گرفته است. علاوه بر این صدها مزدور کلمبیایی را هم اجیر کرده است؛ ژنرال بازنشسته خایمی روث، در گفتگو با رادیو محلی کلمبیا گفته بود برخی از تفنگداران سابق ارتش کلمبیا برای جنگیدن تحت فرماندهی عربستان، عازم منطقه شده‌اند. برخی روزنامه‌های کلمبیایی هم نوشته‌اند مجموع مزدوران این کشور که در کنار سعودیها در یمن می‌جنگند به 800 نفر می‌رسند.

استفاده از مزدوران دیگر کشورها بیانگر درماندگی ارتش سعودی و شکست‌هایی است که در تجاوز به یمن متحمل شده‌اند، و نشان می‌دهد که روحیه سربازان سعودی که از میدان جنگ و رویارویی با نیروهای یمنی فرار می‌کنند، تا چه حد پایین است.

سرتیپ هشام جابر، رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه می‌گوید: عربستان نه تنها مجبور شده دست به دامان عناصر مسلح مزدور شود بلکه با دادن مبالغ هنگفتی چند خلبان را هم استخدام کرده است.

وی می‌افزاید: سودان هم بخشی از ارتش خود را در ازای مبالغی، در اختیار عربستان قرار داده است تا در تجاوزات این کشور به یمن سهیم باشند.

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در ادامه می‌گوید: با گذشت زمان این مزدوران هم کاری از پیش نبردند. وی با اشاره به موضوع تضاد انگیزه بین یک مزدور و رزمنده‌ای که از وطنش دفاع می‌کند می‌گوید‌: مزدور برای پول می‌جنگد و وقتی که می‌بیند جانش به خطر افتاده دست از جنگ می‌کشد در حالی که رزمنده مدافع از وطنش دفاع می‌کند و این انگیزه هیچ وقت از بین نمی‌رود.

سرتیپ جابر می‌گوید عربستان با سلاح فراوان می‌تواند جنگ‌افروزی کند اما یک ارتش ملی که توان و تجربه جنگیدن داشته باشد ندارد. چون پیش از این در هیچ جنگی شرکت نکرده است، لذا هر کاری که می‌کند به باد فنا می‌رود و هیچ وقت به نتیجه نمی‌رسد.

جابر خاطرنشان می‌کند: درست است که جنگ‌ساز و برگ جنگی می‌طلبد اما فاکتورهای دیگری هم لازم است؛ مثل توان رزمی و روحیات بالا و عقیده که از همه چیز مهمتر است. عقیده همان سلاح قدرتمندی است که عربستان از آن بی‌بهره است، به همین دلیل هیچ وقت پیروز نمی‌شود.

رئیس مرکز مطالعات خاورمیانه در پایان خاطرنشان می‌کند عربستان خود را درگیر جنگ بیهوده‌ای در شنهای روان یمن کرده است و هیچگاه در آن پیروز نخواهد شد.

در همین حال خبرگزاری بلومبرگ گزارش داد آمریکا حدفاصل سال‌های 2012 تا 2015، حدود 111 میلیارد دلار سلاح به عربستان سعودی فروخته است.

*********************************

روزنامه جمهوری اسلامی **

*احمدی نژاد 21هکتارساحل خزر را به یک ورزشکار داد. به گزارش خبرنگار ایرنا، حجت‌الاسلام اسدالله جعفری روز دوشنبه در نشست شورای حفظ حقوق بیت‌المال مازندران در ساری گفت: این ورزشکار برای این میزان زمین دریافتی که به صورت رایگان به وی واگذار شده، سند نیز دریافت کرده است. وی اضافه کرد: واگذاری این زمین دولتی به یک ورزشکار از سوی رئیس جمهوری وقت خلاف قانون بود ولی هیچ مدیری در سطح استانی و حتی ملی اعتراضی به این واگذاری نداشت. دادستان عمومی و انقلاب ساری افزود: زمینی که به این ورزشکار واگذار شده، از نظر موقعیت در یکی از بهترین نقاط ساحلی این استان واقع شده است. جعفری گفت: ما مخالف تجلیل از ورزشکاران و قهرمانان ملی و یا معافیت آنان از سربازی و حتی دادن مدرک تحصیلی به آنان نیستیم، اما واگذاری این حجم زمین دولتی به یک ورزشکار، برخلاف قانون است. وی اضافه کرد: استان مازندران یک استان ملی است که سواحل آن مورد استفاده مردم ایران است و ما حق نداریم اراضی ملی را چنین حاتم بخشی کنیم.

*یکی از نمایندگان مجلس اردن با طرح سئوالاتی جالب، به انتقاد از کسانی پرداخت که رویکردهای طایفه‌ای را علیه شیعیان دنبال می‌کنند و به آنها یادآور شد که از رژیم صهیونیستی به عنوان دشمن حقیقی مسلمانان غافل شده‌اند. به گزارش افکارخبر، «طارق خوری» نماینده مجلس اردن در صفحه توئیتر خود از آن دسته از کسانی که با رویکردهای طایفه‌ای، شیعیان را مسبب ناآرامی اوضاع در خاورمیانه و نابسامانی کشورهای اسلامی می‌دانند، به شدت انتقاد و با طرح سئوالاتی - به طور غیرمستقیم- خود آنها را مسبب این وضعیت معرفی کرد. طارق خوری گفت: «این تنها رژیم صهیونیستی است که از اوضاع کنونی کشورهای اسلامی در منطقه شادمان است و در دلش قند آب می‌کند.» مشروح این خبر را که با سئوال‌های جالبی همراه است در صفحه 16 روزنامه امروز بخوانید.

*روزنامه استرالیان، دیروز نوشت که نیروهایی وابسته به چهار تشکیلات تندرو در فیلیپین اتحاد و حمایت خود از داعش را اعلام کردند. طبق گزارش این روزنامه، اسنلون حابیلون، یکی از سرکرده‌های گروه تروریستی ابو سیاف رهبری این ولایت را برعهده خواهد داشت. کارشناسان معتقدند آنچه در فیلیپین رخ می‌دهد، حکایت از تغییر استراتژی داعش دارد و نزاع طولانی و دشوار در سوریه و عراق داعش را مجبور می‌کند به دنبال مناطق جایگزین بگردد. کارشناسان همچنین می‌گویند، ایجاد ولایت وابسته به داعش در فیلیپین خطر شدیدی علیه کشورهای دیگر در جنوب شرق آسیا و استرالیا است که می‌تواند در آینده‌ای نزدیک در معرض حملات تروریستی از سوی این ولایت قرار بگیرد.

*ساختمان دستگاه امنیتی عربستان در شهر شیعه نشین قطیف هدف حمله چند فرد ناشناس قرار گرفت. به گزارش «ابنا» براساس ویدیویی که از این حمله منتشر شده چند فرد ماسک پوش بمب‌های آتش‌زا را به داخل ساختمان دستگاه امنیتی عربستان پرتاب کردند. سخنگوی وزارت کشور عربستان هم این خبر را تایید کرد و گفت: این حمله که برای آتش زدن ساختمان دستگاه امنیتی در شهر قطیف با چند کوکتل مولتف انجام شد، ناموفق بود و یکی از عاملان این حمله هم دستگیر شد.

*********************************

روزنامه خراسان**

عصرایران خبرداد :

عبدا... جاسبی ، کاندیداتوری خود برای انتخابات مجلس را تکذیب کرد.

تابناک نوشت :

در روزهای اخیر، جریان اعتدالگرا، تلاش های فراوانی برای ایجاد ائتلاف هایی با دو گروه در دستور کار خود قرار داده است؛ گروه نخست، جبهه رهروان و طیف میانه رو اصولگرایان نزدیک به علی لاریجانی را شامل می شود. در سوی دیگر معادله، مزه پیروزی با کمک اصلاح طلبان هنوز زیر دندان های اعتدالگرایان مانده است؛ بنابراین آنها مشتاق هستند تا بخشی از نیروهای اصلاح طلب را به سوی خود بکشند. موضوع جلسات رایزنی کارگزاران و حامیان دولت با محمدرضا عارف نیز در همین راستا قابل تفسیر است.

نسیم مدعی شد :

هفته پیش بود که رسانه‌ها خبر از حضور پنهانی نماینده شورای المپیک آسیا و کنفدراسیون فوتبال آسیا به ایران درباره ماجرای فساد در فوتبال دادند. هرچند که فدراسیون فوتبال حضور این "فرد" را به خودش گرفته بود و سریعا آن را تکذیب کرد ولی پیگیری‌های خبرنگار ما حاکی از آن است که این فرد هنوز در ایران حضور دارد.

تابناک نوشت :

محمدرضاﺷﺮﯾﻔﯽ ﻧﯿﺎ ﺩﺭ ﺑﺨﺸﯽ ﺍﺯ ﯾﺎﺩﺩﺍﺷﺖ ﺧﻮﺩ ﺩﺭ ﺭﻭﺯﻧﺎﻣﻪ ﺳﯿﻨﻤﺎ ﺍﺩﻋﺎﯼ ﺑﺰﺭﮔﯽ ﺭﺍ بیان کرده است: ‏« ﺣﺎﻻ ﻣﯽﺷﻮﺩ ﮔﻔﺖ ﺩﺭ ﺧﺎﻧﻪ ﻫﺮ ﺍﯾﺮﺍﻧﯽ ﯾﮏ ﻗﺮﺁﻥ ﻫﺴﺖ، ﯾﮏ ﺩﯾﻮﺍﻥ ﺣﺎﻓﻆ ﻭ ﯾﮏ ﺍﺧﺮﺍجی‌ها و ﺳﯿﻨﻤﺎﯼ ﺍﯾﺮﺍﻥ ﺑﻪ ﻗﺒﻞ ﻭ ﺑﻌﺪ ﺍﺯ ﺍﯾﻦ ﻓﯿﻠﻢ ﺗﻘﺴﯿﻢ ﺷﺪﻩ ﺍﺳﺖ !»

راه دانا مدعی شد:

چندی پیش ۲۰ گردشگرازکشور لهستان به جزیره قشم سفر می کنند و بعد از گردش دو روزه دراین جزیره برای دیدن سایت گردشگری جزیره هنگام و دیدن دلفین ها راهی جزیره هنگام می شوند . گردشگران لهستانی بعد از دیدن دلفین ها درسواحل ماسه ای اقدام به تمسخر کردن حجاب می کنند و 9 نفر از مردان این گروه با پوشیدن رو سری و برداشتن حجاب زنان گردشگر به طور آشکار حجاب اسلامی را به تمسخر می گیرند .

سایت خرداد نوشت :

همزمان با قطع روابط دیپلماتیک تهران – ریاض پس از حمله نیروهای خودسر به سفارت عربستان سعودی در تهران، پاکستان اکنون در چالشی دشوار قرار دارد. از سویی باید روابط حسنه خود با کشور همسایه یعنی ایران را حفظ کند و از سوی دیگر به نزدیکی به عربستان سعودی نیاز دارد.نشریه "تایم" نوشت : با کاهش قیمت نفت، ایران از نظر تامین نیاز انرژی برای پاکستان مهم تر از عربستان سعودی است. هم چنین زمانی که نوبت به پایان جنگ در افغانستان می رسد پاکستانی ها امیدوارند تا با استفاده از طالبان افغانستان برای میانجی گری از رابطه خود با پاکستان و ایران استفاده کنند. تایم در پایان اما می افزاید:"بندبازی پاکستان میان ایران و عربستان سعودی کار دشواری خواهد بود.

خبرآنلاین نوشت :

فاطمه آلیا نماینده عضو جبهه پایداری در تذکر شفاهی دیروزخود در جلسه علنی مجلس خطاب به رئیس جمهور اظهار کرد: از رئیس جمهور می‌خواهیم به وظایفی که رهبری در مورد برجام به ایشان تکلیف کردند عمل کنند، کمیسیون نظارت بر اجرای برجام هم کاری انجام نمی‌دهد آیا آقای رئیس جمهور هنوز هم بر این باور هستند که قضیه برجام برد- برد است یا همان برد و خورد است که ما ازهمان روزاول می‌گفتیم؟

*********************************

روزنامه ایران**

موگرینی: بزودی تحریم‌ها لغو خواهند شد

مسئول سیاست خارجی اتحادیه اروپا گفت: «لغو تحریم‌های ایرانی بزودی انجام خواهد شد اما اتحادیه اروپا هنوز چارچوب زمانی مشخصی برای آن تعیین نکرده است.» به گزارش «ایسنا» به نقل از «رویترز»، فدریکا موگرینی در یک کنفرانس خبری پس از دیدار با وزیر امور خارجه جمهوری چک، با اشاره به توافق هسته‌ای ایران و گروه 1+5 که در ماه ژوئیه در وین حاصل شد، گفت: «هنوز تاریخ دقیق لغو تحریم‌های ایران تعیین نشده است اما روز آن منوط به اجرای کامل اقداماتی است که باید طبق این توافق برداشته شوند.» «موگرینی» افزود: «من تنها می‌توانم بگویم که انتظار می‌رود روز اجرای توافق بزودی خواهد بود و روند اجرای این توافق بخوبی پیش می‌رود.»

ساخت فیلم تبلیغی برای نامزدها با دوربین صدا و سیما

با وجود انتقادهایی که از عملکرد انتخاباتی صدا و سیما از سوی برخی کارشناسان و فعالان سیاسی مطرح شده، تیم تصویری یکی از شبکه‌های سیما روز گذشته در اقدامی تأمل‌برانگیز برای یکی از نمایندگان فعلی و نامزد انتخابات آینده مجلس، فیلم تبلیغاتی تهیه می‌کرد.

به گزارش «ایران»، روز گذشته خبرنگاران پارلمانی بعد از اتمام جلسه علنی مجلس شاهد آن بودند که تیم تصویربرداری «شبکه یک» سیما که یکی از برنامه‌های مرتبط با مجلس این شبکه را تهیه می‌کنند، برای یکی از نمایندگان فعلی برنامه تبلیغاتی برای انتخابات اسفند ضبط می‌کنند. نماینده یادشده، تعدادی از همکاران خود را به جلو دوربین این تیم تصویربرداری دعوت می‌کرد و آنها درباره عملکرد وی سخن می‌گفتند. اگر چه در روزهای گذشته نمونه‌های مشابهی برای تعدادی دیگر از نمایندگان مجلس اتفاق افتاده بود، اما اینکه دوربین‌های صدا و سیما با آرم مشخص شبکه یک اقدام به چنین کار تبلیغاتی کنند، نادر است.

بیانیه 224 نماینده مجلس در انتقاد از عربستان

224 نفر از نمایندگان مجلس در بیانیه‌ای، با محکوم کردن اقدامات عربستان سعودی تأکید کردند: «حمایت تعدادی از کشورهای منطقه از پدیده شوم تروریسم یکی از عوامل مخرب روابط ایران و برخی از این کشورها است.»

به گزارش «ایران»، در بخشی از این بیانیه آمده است: «سیاست جمهوری اسلامی ایران از آغاز پیروزی انقلاب اسلامی داشتن روابط خوب با همه کشورها بویژه همسایگان بوده است و در نقطه مقابل این سیاست، امریکا پیوسته کوشیده است در روابط جمهوری اسلامی ایران با همسایگان و دیگر کشورهای فرامنطقه‌ای خلل ایجاد کند.»

عیادت آیت‌الله هاشمی از پسرش در بیمارستان

وکیل خانواده هاشمی با بیان اینکه «مهدی هاشمی دیروز تحت عمل جراحی قرار گرفت»، گفت: «منتظر جواب پاتولوژی هستیم.» به گزارش «فارس»، سیدوحید ابوالمعالی افزود: «روز شنبه به دلیل دردی که مهدی هاشمی در ناحیه شکم احساس کرد، به بیمارستان منتقل شد و همان زمان به روش آندوسکوپی اقدامات تشخیصی صورت گرفت.»

وی افزود: «روز گذشته با بیهوشی کامل وی تحت عمل جراحی قرار گرفت و یک غده از بدنش خارج شد که ما هنوز منتظر جواب پاتولوژی هستیم و نگرانی‌مان برطرف نشده است.» ابوالمعالی با بیان اینکه «مهدی هاشمی هم اکنون در بیمارستان بستری است»، گفت: «خبری که در مورد شکستگی پای مهدی منتشر شده، مربوط به گذشته بوده که مداوا هم در داخل زندان صورت گرفته بود.» به گفته وکیل خانواده هاشمی، «در حال حاضر مهدی با تدابیر امنیتی در بیمارستان بستری است.» وی تأکید کرد: «خانواده مهدی هاشمی با ایشان ملاقات داشتند ضمن اینکه روز شنبه هم آیت‌الله به ملاقات مهدی آمد در هر صورت هنوز نگرانی ما برطرف نشده است.»

*********************************

روزنامه وطن امروز **

حمایت بیشتر لبنانی‌ها از حزب‌الله

جدیدترین نظرسنجی در لبنان نشان می‌دهد 58 درصد مردم این کشور از سلاح مقاومت حمایت می‌کنند. به گزارش السفیر، براساس این نظرسنجی، یک‌چهارم مردم لبنان بر حمایت از بقای همیشگی سلاح حزب‌الله تاکید دارند.

17 درصد مردم لبنان معتقدند حزب‌الله باید تا زمان آزادسازی مزارع شبعا سلاح خود را حفظ کند. 16 درصد لبنانی‌ها هم تاکید دارند سلاح مقاومت تا زمان دستیابی به راه‌حل فراگیر در منطقه باید حفظ شود. 13 درصد شرکت‌کنندگان در این نظرسنجی هم تاکید کردند توجهی به مساله سلاح مقاومت ندارند.

آتش‌سوزی عامدانه در قدس

سخنگوی سازمان اسرائیلی غیردولتی «صلح اکنون» اعلام کرد دفتر این سازمان در قدس عصر روز یکشنبه دچار حریق شده است. سخنگوی این سازمان غیردولتی که در زمینه نقض حقوق فلسطینی‌ها و قانون‌شکنی اشغالگران فعالیت می‌کند، در بیانیه‌ای اعلام کرد، براساس یافته‌های اولیه تحقیقات پلیس احتمال می‌رود که این حادثه یک اقدام مجرمانه باشد. در صورتی که ثابت شود این حریق عامدانه بوده، آن را باید از جمله اقدامات تحریک‌آمیز و تبلیغات منفی تل‌آویو علیه سازمان‌های مدافع حقوق بشر دانست.

رئیس پارلمان جدید مصر انتخاب شد

اعضای پارلمان جدید مصر علی عبدالعال را از بین 7 نامزد به‌عنوان رئیس پارلمان انتخاب کردند. عبدالعال، عضو ائتلاف «حمایت از مصر» است که حدود

370 نماینده در پارلمان دارد. عبدالعال عضو هیچ‌گونه حزب سیاسی نیست و دیدگاه‌های سیاسی مشخص یا رویکردهای خاصی ندارد. وی در تهیه و تدوین مهم‌ترین قوانین کنونی بویژه قانون پارلمان، قانون انتخابات، قانون حقوق سیاسی و تقسیم ادارات انتخابات مشارکت داشته است.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات