تاریخ انتشار : ۲۱ بهمن ۱۳۹۴ - ۱۲:۱۲  ، 
کد خبر : ۲۸۷۲۴۷
سیدحسن خمینی آماده حضور در عرصه انتخابات خبرگان می‌شود

زمان سیاست‌ورزی

پایگاه بصیرت / امیرعباس کلهر / خبرنگار

(روزنامه بهار - 1394/07/05 - شماره 7 - صفحه 4)

می‌گویند بار مسئولیت بر دوشش است و باید بیاید. عده‌ای می‌گویند برای آمدنش باید نامه و درخواست نوشت و امضا جمع کرد. گویی بر سر دوراهی مانده است؛ دوراهی آمدن یا نیامدن؛ تصمیمی دشوار برای قبول مسئولیت. می‌گویند وقتش رسیده است تا قدم به میدان عمل بگذارد، دیگر تئوری بس است؛ اکنون وقت اجرای تئوری‌هاست. اردیبهشت 89 حجت‌الاسلام روانبخش، سردبیر هفته‌نامه پرتوسخن، متعلق به موسسه آموزشی مصباح‌یزدی، در سخنرانی‌ای مدعی شده بود که «سیدحسن خمینی ردصلاحیت می‌شود، چون یک رجل سیاسی نیست.»

او ادعا کرده بود: «مگر می‌شود هرکسی از بیت رهبری باشد رجل سیاسی هم باشد؟ رجل سیاسی تعریف خاص خودش را دارد.» حال که شش سال از صحبت که نه، ادعاهای او می‌گذرد، بر اکثر مردم جامعه ثابت شده حسن خمینی متین است و آرام. اگرچه چندسالی می‌شود سخنرانی‌هایش را برهم می‌زنند یا در آن اخلال ‌ایجاد می‌کنند و هرچند از گاهی در صدا‌و‌سیما سانسورش می‌کنند، با همه‌ این‌ها صبور و سنجیده عمل می‌کند؛ زیرا از نوادگان امام‌خمینی(ره) است. نوه‌ای که راه پدربزرگش را در پیش گرفته تا علیه ظلم و ظالم صحبت کند و از عدالت و آزادگی دم بزند؛ اما با انتخابات مجلس خبرگان وقتش رسیده است صحبت‌هایش را در میدان سیاست اجرایی کند.

حال‌که کمتر از 6ماه تا انتخابات مجلس خبرگان و همین‌طور تلاش برای نشستن بر کرسی‌های سبزرنگ پارلمان مانده، گمانه‌زنی‌ها برای حضور سیدحسن خمینی به عرصه انتخابات بیشتر شده است.

بازی شطرنج‌ بزرگان در زمین انتخابات مجلس خبرگان از زمانی آغاز شد که ‌این صحبت‌ها مطرح شد: «حسن‌آقا واقعا هم صلاحیت بالا و هم وظیفه دارند. ‌ایشان در وضعی نیست که بتواند نسبت به‌ آینده کشور بی‌اعتنا بگذرد؛ منتها تکلیفش را خودش می‌داند. ما نمی‌توانیم به ‌ایشان تکلیف کنیم. من نظرم را می‌دهم که بهتر است بیاید.» ‌این‌ها جمله‌ها و تعریف‌های‌ آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی درباره حضور یادگار امام در انتخابات در گفت‌وگو با نشریه طلوع است. 12مرداد بود که آیت‌الله اکبر ‌هاشمی‌رفسنجانی، رئیس مجمع تشخیص‌مصلحت نظام، درباره انتخابات اسفندماه گفت: «هرکس تعهد اسلامی ‌و ملی دارد باید خودش را آماده کند و در انتخابات حضور داشته باشد.»

یک روز بعد از صحبت‌های رئیس مجمع تشخیص‌مصحلت نظام، حسن خمینی که آیت‌الله ‌هاشمی‌ او را با لفظ علامه خطاب می‌کند نیز بر سر زبان‌ها و برای انتخابات خبرگان در کانون توجه قرار گرفت. تحلیل‌ها و یادداشت‌ها و گفت‌وگوها درباره حضور نوه امام در بسیاری از سایت‌ها و رسانه‌های مکتوب منتشر شد. عده‌ای در بازی ‌این شطرنج رسما از حسن خمینی خواستند پای میز بنشیند و برای حضور در عرصه انتخابات مجلس خبرگان رهبری دست به بازی شود و عده‌ای دیگر نیز مصرانه از او می‌خواهند، نه‌تنها در انتخابات شرکت نکند، بلکه شأن و جایگاه خود را حفظ کند.

تحلیلگران و کارشناسان سیاسی نیز در گفت‌و‌گو‌ها و تحلیل‌های خود از طرحی مبنی بر «طرح سه‌گانه‌ هاشمی، روحانی و سیدحسن خمینی در انتخابات خبرگان» خبر دادند؛ طرحی که همین‌که بر سر زبان‌ها افتاد با واکنش دفتر آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی روبه‌رو شد؛ تیمورعلی عسگری، مشاور رئیس مجمع تشخیص مصلحت‌نظام، از قول آیت‌الله ‌هاشمی‌رفسنجانی گفت ‌این بحث «منتفی» است.

نتایج دو انتخابات پارلمان و مجلس خبرگان که قرار است در اسفند ماه سال‌جاری برگزار شود، بر اوضاع سیاسی کنونی و آینده کشور بسیار تاثیرگذار خواهد بود. راست و چپ و اعتدالی درصدد هستند تا کرسی‌های قرمزرنگ بیشتری را در ‌این انتخابات از آن خود کنند.

از یک طرف دولت روحانی و حامیان آن انتظار دارند به تسلط اصول‌گرایان بر هر دوی‌ این نهادها پایان دهد و از طرف دیگر نیز اصول‌گرایان در پی آن هستند تا سنگرشان را که در این سال‌ها حفظ کرده‌اند همچنان از آن خود داشته باشند. اظهارنظرات درباره حضور سیدحسن بسیار است؛ برای نمونه حجت‌الاسلام غرویان، استاد حوزه و دانشگاه، در گفت‌و‌گو با «پویش» بیان کرده است: «باید نیروهای جدید، جوان و نوگرا و به‌روزتر در مجلس خبرگان باشند؛ جوانانی که اهل علم و فکر و اندیشه هستند.» و درمقابل، محمدرضا تابش، نماینده مجلس، در گفت‌و‌گو با جماران هرچند می‌گوید در محبوبیت سیدحسن خمینی شکی وجود ندارد و از جایگاه مردمی‌ برخوردار است و رأی‌آوری بالایی دارد، با‌‌این‌حال مدعی می‌شود که شنیده است خود سیدحسن ملاحظاتی دارد و آن‌طور که امام راحل نزدیکان خودشان و مخصوصا سیداحمدآقا و آقامصطفی را در دوران خودشان از ورود به سیاست منع می‌کردند و تمایل داشتند که فرزندانشان کارهای حوزوی‌شان را ادامه دهند، سیدحسن هم معذورات ‌این‌گونه‌ای دارند و تمایل ندارند به عرصه کار سیاسی و اجرایی وارد شوند؛ با وجود ‌این، به‌دلیل حساسیت‌های ‌این دوره از انتخابات خبرگان، بسیاری خواستار کنارگذاشته‌شدن معذوریت‌ها شده‌اند.

پیش‌تر قربانعلی دری‌نجف‌آبادی، در اردیبهشت93، در توضیح اهمیت انتخابات مجلس خبرگان بیان کرده بود دور بعدی انتخابات مجلس خبرگان رهبری نسبت به دوره‌های قبل شرایط حساس‌تری دارد. در ‌این ‌میان، سکوت سیدحسن خمینی تاحدی فضای سیاسی کشور را نامعلوم و مبهم کرده است؛ به‌خصوص درباره انتخابات مجلس خبرگان که ‌این دوره‌ از ‌این مجلس بسیار حساس و سرنوشت‌ساز است.

شاید سیدحسن هم می‌خواهد مانند آیت‌الله اکبر هاشمی‌رفسنجانی، یار دیرین پدربزرگش، در دقیقه90 و بدون هیچ اطلاعی برای ثبت‌نام در انتخابات حاضر شود.‌ این‌گونه هم اصول‌گرایان در دقیقه90 آچمز و کیش‌و‌مات می‌شوند و هم اصلاح‌طلبان در زمین بازی سیاسی وضعیت بهتری پیدا می‌کنند.‌ این روزها به نظر می‌رسد سکوت سیدحسن خمینی مبنی بر بازی‌کردن تفننی با یک مهره و اتلاف‌وقت برای تقویت بهتر دیگر مهره‌ها و زمین بازی و زیر‌نظر‌قراردادن تحرکات حریف است.

http://www.bahardaily.ir/fa/Main/Detail/626

ش.د9402816

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات