تاریخ انتشار : ۲۷ بهمن ۱۳۹۴ - ۰۷:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۴۷۳

برجام؛ از حقيقت تا سراب

پایگاه بصیرت / دكتر سيدعبدالله متوليان

(روزنامه رسالت - 1394/06/26 - شماره 8479 - صفحه 1)

آقاي ظريف وزير امور خارجه کشورمان در کميسيون ويژه بررسي برجام گفت : "ما توانستيم شرايطي را ايجاد کنيم که اگر طرف مقابل ، نقض مهم و اساسي برجام را صورت دهد ، ايران اين حق را براي خود داشته باشد که به برنامه هسته اي اش باز گردد و حتي مي تواند در همکاري اش با آژانس تجديد نظر کند و اينها بازگشت پذيري را ناممکن مي کند!» وي همچنين گفته است : «برداشت ما اين است که در صورت بدعهدي طرف مقابل ، سريعتر از آنها مي توانيم بازگشت پذيري را انجام داده و برنامه هسته اي مان را برگردانيم و به عبارت روشن تر اگر آنها به تعهداتشان عمل نکردند ، به سرعت و زودتر از آنان به برنامه هسته اي مان بر مي گرديم!»

بر اين سخنان ظريف جناب ظريف چند ايراد اساسي وارد است:

اول : اينکه ، جناب آقاي ظريف ، معتقد به برگشت پذيري سريع هستند، در عمل امکان پذير نيست . چرا ؟ کاملا روشن و بديهي است که :

1 - 9700 کيلو گرم از مجموع 10 تن اورانيوم غني شده (3/5 درصد) که قرار است قبل از روز اجراي توافق! از کشور خارج شود ، ظرف10 سال به دست آمده است ، حال سئوال جدي اين است که چگونه مي توان به سرعت اين حجم از ذخيره را ، با چه حجمي از اورانيوم بسيار کمياب ، بازيابي و مجدداً توليد کرد؟

2 - قلب رآکتور آب سنگين اراک که طي ساليان دراز به عنوان سند غرورانگيز و افتخار توانمندي ايران اسلامي ساخته شده و ايران را جزء 7 کشور برتر هسته اي جهان قرار داده است، قرار است طبق برجام با سيمان و بتن پر شده و به جاي آن توسط طرف مقابل ، يک رآکتور جديد با تکنولوژي مدرن ساخته شود.

ناگفته پيداست که ما طبق برجام رآکتور را تخريب مي کنيم اما اولاً هيچ تضمين عيني ، قانوني و قابل قبول و مجازات دار بر تحقق قول طرف مقابل وجود ندارد و ثانياً در صورت عدم پايبندي آنان به ساخت زمانبندي شده رآکتور جديد ، چطور ممکن است ما زودتر از آنان اصل برگشت پذيري را انجام داده و مجدداً رآکتور آب سنگين اراک را احياء کنيم!؟

3 - چطور و چگونه ممکن است زنجيره آبشار سانتريفيوژ ها را که در طول سالهاي طولاني ايجاد کرده ايم ، با سرعت و قبل از آنان به حال سابق باز گردانيم؟ دوم : بر اساس مکانيزم ماشه در قطعنامه 2231 ، با شکايت هر يک از اعضاي برجام (حتي ايران) ، شورا تشکيل شده و در صورت عدم نبود راي اجماعي (که ايران فقط يک عضو از برجام است) ، کل تحريم ها به شکل اتوماتيک بازگشته و کاملا احيا مي شود و اين به معناي تعليق (و نه لغو) موقتي (و نه دائمي) تحريمها و بازگشت پذيري آنها به هر بهانه اي است.

سوم : شيطان بزرگ رسماً و علناً وعده اعمال مجدد همه تحريم هاي به اصطلاح هسته اي (که در برجام مجبور به تعليق آن ها شده) را به بهانه هاي ديگر مثل نقض حقوق بشر ، تهديد رژيم صهيونيستي ، تهديد صلح ، حمايت از تروريسم و... داده است و بر اين اساس ، عملاً هيچ تحريمي حتي تعليق هم نخواهد شد و دلخوش کردن مردم به لغو يا حتي تعليق موقتي تحريم ها ، منجر به تقاضاي کاذب و نهايتاً نا اميدي مردم خواهد شد و ما در مقابل اين تهديد رسمي و علني ، هيچ راه کار منطقي پيش بيني نکرده ايم.

چهارم ) : در برجام به صورت کاملاً آشکار و به کرات بر زير پا گذاشتن اصل روشن همزماني اجراي تعهدات طرفين تأکيد شده و انجام کليه تعهدات طرف فريبکار و بدعهد غربي ، به بعد از اجراي همه تعهدات طرف ايراني و راستي آزمايي و اعلام رسمي آن توسط آژانس بين المللي انرژي اتمي به شوراي امنيت موکول شده است و بديهي است که علاوه بر زير پا گذاشته شدن اصل همزماني ، چنانچه به هر بهانه اي ادامه برجام متوقف شود ، اين طرف ايراني است که همه چيز خود را در مقابل هيچ تعطيل کرده است.

مضافاً بر اينکه هم اينک نيز ، آن چه که در مدت 18 ماه دانشمندان هسته اي ايران به دست آورده اند ، در اثناي مذاکرات طي 2 سال گذشته ، عملاً برخي فعاليت هاي هسته اي ايران به اميد راضي کردن طرف بدعهد غربي به حال تعطيل در آمده است و ما به ازاي مناسبي به جز وعده هاي پوچ همراه با تهديدهاي مضاعف و پي در پي به دنبال نداشته است.

پنجم ) : وقتي ما تمام برگ هاي برنده خود را ظرف مدت کمتر از 3 ماه از دست داده و 98 درصد از ذخاير اورانيوم خود را به خارج منتقل و زنجيره بيش از 14 هزار سانتريفيوژ را از هم گسسته و قلب رآکتور اراک را که نماد مقاومت هسته اي دانشمندان ايران زمين است ، به دست خود با بتن پر کرديم ، به چه دل خوش داشته و چه تضمين و برگ برنده اي به جز وعده بدون پشتوانه دريافت داشته ايم؟

ششم ) : از آن جا که بر اساس مدل طراحي شده و تقسيم وظايف بين مسئولين هيئت حاکمه آمريکا ، آقاي اوباما فقط مي تواند تحريم ها را تعليق کرده و هر 6 ماه يک بار تمديد تعليق نمايد ، هيچ سرمايه گذاري حاضر به پذيرش ريسک بازگشت تحريم ها نبوده و علاوه بر اينکه اصل لغو تحريم ها به تعليق تبديل شده هيچ تضميني براي سرمايه گذاري خارجي نيز گرفته نشده است.

هفتم ) : علاوه بر اين که همزماني بين انجام تعهدات طرفين وجود نداشته و تعهدات طرف غربي به انجام کامل تعهدات طرف ايراني و راستي آزمايي کامل توسط آژانس موکول شده است ، بر خلاف آن چه تا کنون ادعا شده که اين راستي آزمايي فقط تا اول سال جديد ميلادي است نبوده ، بلکه به صورت دائمي و هر 6 ماه يک بار و پس از اعلام رسمي آژانس مبني بر ادامه تعهدات و عدم انحراف ايران در هر 6 ماه ، رئيس جمهور آمريکا احتمالاً نسبت به تمديد تعليق موقت اقدام خواهد نمود.

هشتم ) : آقاي ظريف کراراً و از جمله در جلسه کميسيون بررسي برجام مجلس تأکيد مي کند که «اگر ساختمان تحريم ها فرو بريزد ، بازگشت پذيري تحريم ها آسان نيست.» که اين مطلب با واقعيت هاي موجود عربده کشي شيطان انطباق نداشته و بايد گفت اين چه توافقي است که (به فرمايش مقام معظم رهبري ، حضرت آيت الله العظمي امام خامنه اي ، هنوز نه در ايران و نه در آمريکا تکليفش معلوم نيست) اجرا نشده ، طرف غربي به صراحت مي گويد اساس تحريم ها باقي مي ماند.

آنچه گفته شد، تنها بخش ناچيزي از ايرادات شکلي و به خصوص محتوايي برجام است که به مناسبت هاي مختلف و به زبان هاي گوناگون از سوي افراد و رسانه هاي متعهد ، در مقاطع گذشته بيان و ارائه شده است و نشان مي دهد که به منظور صيانت از حقوق هسته اي کشور ، در کنار شوراي عالي امنيت ملي مجلس شوراي اسلامي نيز وظيفه دارد رسماً دولت جناب آقاي روحاني را ملزم به ارائه لايحه نمايد و در صورت استنکاف دولت از ارائه لايحه ، مجلس رأساً از طريق ارائه طرح به اين موضوع بسيار مهم و حياتي ورود نمايد.

http://www.resalat-news.com/Fa/?code=212012

ش.د9402830

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات