صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۱:۵۴  ، 
کد خبر : ۲۸۷۶۴۶
اقتصاددان عضو ائتلاف اصولگرایان:

روحانی در سفر اخیر اروپا هر ایرانی را ۲.۵ میلیون تومان بدهکار کرد

حجت‌الله عبدالملکی با اعلام اینکه دولت روحانی در سفر اخیر اروپا هر ایرانی را ۲.۵میلیون تومان بدهکار کرد، گفت: مسئله اصلی کشور اقتصاد است و مشکل مردم گرانی و بیکاری است، اما یک اقتصاددان در لیست اصلاح طلبان وجود ندارد.
حجت‌الله عبدالملکی نامزد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی در فهرست ائتلاف بزرگ اصولگرایان، در سخنرانی مسجد پیامبر اعظم(ص) شهرک شهید محلاتی اعلام کرد: مسئله اصلی کشور اقتصاد است و براساس نظرسنجی‌ها مشکل مردم گرانی و بیکاری است و باید به فکر معیشت مردم بود؛ اما یک اقتصاددان در لیست اصلاح طلبان وجود ندارد.

این اقتصاددان افزود: با توجه به بیانات رهبری در فروردین 94، دو دیدگاه در مورد اقتصاد در کشور وجود دارد، یک دیدگاه می‌گوید برای پیشرفت باید از ظرفیت‌های درونی استفاده کرد که همان اقتصاد مقاومتی است و دیدگاه دوم می‌گوید "برای پیشرفت باید با قدرت‌های بزرگ سازش کنیم و نیاز به سرمایه گذاری خارجی و کمک اینها داریم". رهبری این نگاه دوم را بی‌فایده  و عقیم می‌دانند و می‌گویند هر کشوری به غرب وابسته شده لطمه خورده است.

عبدالملکی در  تشریح این دیدگاه  گفت: بانک جهانی  و صندوق بین المللی پول تحت سیطره آمریکا هستند و سیاست‌های اقتصادی‌ای که به کشورها توصیه می‌کنند به‌نفع کشورهای غربی مثل آمریکا و انگلیس است. مدل بانک جهانی و صندوق بین المللی پول برای سرمایه گذاری در کشورها، بیشتر استقراض خارجی است و  سرمایه گذاری مستقیم را که مفید است، توصیه نمی‌کنند. دولت ما هم به‌سمت استقراض خارجی رفته و برای امسال یک مجوز  35 میلیارد دلاری و یک مجوز 100 میلیارد دلار استقراض خارجی گرفته و برای سال 95 در مجموع برنامه دولت، 200 میلیارد دلار استقراض خارجی هست. حال این بدهکاری چگونه بازگردانده خواهد شد در صورتی که قیمت نفت نیز ارزان است؟!

این استاد دانشگاه افزود: دولت در سفر روحانی به اروپا، با قراردادی که بست هر ایرانی را 2.5 میلیون تومان بدهکار کرد؛ اینکه ما ملت را بدهکار کنیم، ملت را به بردگی می‌کشاند و یونان دوم خواهیم شد.

نامزد دهمین دوره مجلس شورای اسلامی از حوزه انتخابیه تهران، ری، شمیرانات، اسلام‌شهر و پردیس  اعلام کرد: قرارداد 50 میلیارد دلاری در سفر روحانی به ایتالیا و فرانسه فاینانس بود که همان استقراض خارجی است و برای دولت و ملت بدهی است.

وی با انتقاد از قرارداد با شرکت‌های خارجی افزود: در این قراردادهای بسته شده با پیمانکاران خارجی، چه‌چیزی به ملت می‌رسد؟ مگر پیمانکاران و شرکت‌های داخلی توان فنی انجام چنین کارهایی در حمل و نقل و نفت و ... ندارند؟ پیمانکاران داخلی در شرایط تحریم بزرگترین فاز پارس جنوبی، فاز 12 را با توان داخل ساختند. دولت یازدهم فاز 15 و 16 پارس جنوبی را با 91 درصد پیشرفت تحویل گرفت که پیمانکاران داخلی ساخته بودند و بعد دو سال افتتاح کرد.

وی در ادامه گفت: ما حمل و نقل هوایی پیشرفته لازم داریم اما اکنون اولویت نیست، بلکه حمایت از تولید داخلی و ایجاد اشتغال اولویت است زیرا فقط 5 درصد ملت به خارج می‌روند. ما هواپیماهای بزرگی گرفتیم که برای سفرهای طولانی مثلاً به کانادا، استرالیا و آمریکاست و تنها یک درصد ملت این سفرها را دارند، دولت با چه اولویتی 30 میلیارد دلار بدهی بر مردم  تحمیل کرده است؟!

عبدالملکی  گفت: نتیجه بدهکاری بالای خارجی دولت و استقراض خارجی، بردگی ملت است. اگر مجلس دهم هوشیار  نباشد ممکن است ایران ظرف چند سال آینده به یونان دوم تبدیل شود که این کشور اکنون به ریاضت اقتصادی روی آورده و نتیجه استقراض خارجی و عمل به سیاست‌های بانک جهانی و صندوق بین المللی است و این سیاست‌ها تاکنون 75 کشور را به فلاکت کشانده‌اند.
عضو مطرح اقتصادی ائتلاف اصولگرایان  در ادامه ضمن انتقاد از نظام بانکی گفت: هم اکنون 930هزار میلیارد تومان نقدینگی در شبکه بانکی داریم ولی شبکه بانکی به چه‌کسی وام می‌دهد؟ بنابر گزارش بانک مرکزی 341هزار میلیارد تومان وام  بانکی داده‌اند، تنها 8هزار میلیارد تومان نیاز جوانان به وام ازدواج بوده که داده نشده است! کارخانه‌ها ورشکست می‌شوند چون سرمایه در گردش کم شده و بانک‌ها به تولید کننده داخلی وام نمی‌دهند. 75 میلیارد دلار واردات در سال داریم که معادل  250هزار میلیارد تومان است و به وارد کنندگان وام می‌دهیم اما از تولید کننده داخلی حمایت نمی‌کنیم و 20 میلیارد دلار قاچاق در واردات داریم.

وی اعلام کرد: اگر قانون عملیات بانکی بدون ربا تصحیح شود، 90 درصد مشکلات نظام بانکی حل خواهد شد.

این اقتصاددان در پایان افزود: دولت همچنان چشم امیدش به غربی‌هاست که اقتصاد کشورمان را توسعه دهند؛ این نگاه به غرب از یک مدل خودباختگی و بی‌اعتمادی به ظرفیت‌های درونی ناشی می‌شود؛ تفکر خام فروشی بر مسئولین وزارت نفت حاکم است  و صحبت از صادرات روزانه 4 میلیون بشکه نفت خام  ولو به‌قیمت زیر 20 دلار می‌کنند، نیاز پتروشیمی داخلی به فرآورده داده نمی‌شود و  به‌قیمت ارزان صادر می‌شود درصورتی که در کشورهای غربی، برای هر بشکه نفت 30 دلاری، 1300 دلار ارزش افزوده ایجاد می‌شود و دوباره به ما می‌فروشند.
منبع: تسنیم
نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات