تاریخ انتشار : ۰۴ اسفند ۱۳۹۴ - ۱۰:۴۳  ، 
کد خبر : ۲۸۷۸۶۲

عارف: ناطق از اصولگرایی عدول نکرده است

(روزنامه آفتاب يزد - 1394/07/21 - شماره 4450 - صفحه 15)

رئیس بنیاد امید ایرانیان با بیان اینکه برخی از نمایندگان فعلی مجلس در زمینه دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی رایزنی‌هایی با من دارند، تاکید کرد: لیست‌های انتخاباتی باید با حفظ هویت جریان‌های سیاسی تهیه شود. البته شرایط کشور ایجاب می‌کند که دو جناح بر سر افراد مشترکی اجماع کنند ولی به نظر می‌رسد طرف مقابل ما، این آمادگی را ندارد.

از رفتار و عملکرد اصلاح‌طلبان راضی هستم

وی در بخش دیگری از این گفتگو با اشاره به روند طی شده توسط اصلاح‌طلبان در دو سال گذشته، خاطرنشان کرد: از رفتار و عملکرد اصلاح‌طلبان در این مدت راضی هستم. ما از ابتدا بحث اکثریت مجلس را مطرح کردیم و با گذر زمان خوش‌بینی من به کسب این اکثریت بیشتر می‌شد اما در نیمه دوم سال گذشته اتفاقاتی رخ داد که همگرایی را تحت الشعاع قرار داد. اصرار ما به فعالیت کمیته و شوراها در استان‌ها با محوریت حوزه‌های انتخابیه بود. با این رویکرد دیگر نیازی نبود خیلی زود به استان‌ها ورود پیدا کنیم و کارها با یک ساز و کار بومی و منطقه‌ای انجام می‌گرفت اما برخی مصاحبه‌های دوستان موجب تحت‌الشعاع قرار گرفتن همگرایی شد. من با بعضی دوستان گفتگو و از آن‌ها خواهش کردم که این مباحث را رسانه‌ای نکنند. خوشبختانه از اسفندماه سال قبل دیگر این صحبت‌ها رسانه‌ای نشد و شرایط برای رسیدن به اجماع تا حدود زیادی فراهم شده است.

لیست انتخاباتی برای تهران یک بحث جدی است

عارف با بیان اینکه نگرانی من درباره اجماع اصلاح‌طلبان خیلی زیاد نیست، اظهار کرد: ما وقتی وارد تعیین مصادیق شویم طبیعی است که اختلاف پیش بیاید. تاکنون هم ما وارد تعیین مصادیق نشده‌ایم. انتخاب مصادیق و لیست انتخاباتی برای تهران یک بحث جدی است و ما تصمیم گرفته‌ایم که تهران آخرین حوزه‌ای باشد که لیست‌ آن اعلام می‌شود برای اینکه چالش‌های تهران به شهرستان‌ها منتقل نشود، لیست تهران در آخرین مرحله تهیه می‌شود.

اصلاح‌طلبان هویت خود را حفظ کنند

این فعال سیاسی درباره بحث سرلیستی لیست اصلاح‌طلبان در تهران و مطرح شدن نام حجت‌الاسلام و المسلمین ناطق نوری برای سرلیستی اصلاحات گفت: ‌برای جریان‌های سیاسی حفظ هویت یک اصل است. لیست اصلاحات باید در برگیرنده اصلاح‌طلبان و لیست اصولگرایان باید در برگیرنده نیروهای این جریان باشد.

این مسئله باید یک اصل باشد اما شرایط کشور ایجاب می‌کند که دو جناح بر سر افراد مشترکی اجماع کنند و مثلا در صورت امکان تا ده درصد لیست دو جناح مشترک باشد. می‌شود به این سمت رفت البته طرف مقابل ما این آمادگی را ندارد. حتی می‌شود که مثلا نفر دوم لیست ما در لیست رقیب و نفر دوم لیست رقیب در لیست ما باشد. خارج از این راه‌ها، نباید یک اصلاح‌طلب در لیست اصولگرا یا یک اصولگرا در لیست اصلاح‌طلب باشد. البته هستند کسانی که یک شبه اصلاح‌طلب یا اصولگرا می‌شوند.

از ناطق‌نوری نشنیده‌ام که گفته باشد از اصولگرایی عدول کرده است

رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره برخی تحلیل‌ها مبنی بر خروج حجت‌الاسلام ناطق نوری از درون جریان اصولگرایی و اصلاح‌طلب شدن وی پاسخ داد که اصولا این سوال را باید از آقای ناطق بپرسید ولی من تا کنون از ایشان نشنیده‌ام که از اصولگرایی عدول کرده باشند. وی همچنین در پاسخ به این پرسش که آیا اخیرا دیداری با حجت‌الاسلام ناطق نوری داشته‌اید یا در حاشیه مجمع تشخیص مصلحت نظام صحبت انتخاباتی با وی داشته اید؟ اظهار کرد: من و آقای ناطق نوری از دوستان قدیمی هستیم ولی اخیرا غیر از جلسات مجمع تشخیص با هم ملاقاتی نداشته‌ایم.

در جریان اصلاح‌طلب هیچ گروه بر گروه دیگر برتری ندارد

عارف در پاسخ به این پرسش که آیا بر این اعتقاد هستید که برخی جریان‌ها در درون جبهه اصلاحات دنبال پدرخواندگی اصلاح‌طلبان هستند؟ گفت: من خیلی اعتقادی به اینگونه تعابیر (پدرخواندگی) ندارم. در جریان اصلاح‌طلب هیچ گروه بر گروه دیگر برتری ندارد و خوشبختانه همگرایی خوبی در بین این جریان وجود دارد. بنا داریم بدون وزن‌کشی گروه‌ها و جریان‌های داخل جبهه اصلاحات، بحث اجماع و همگرایی را به سامان برسانیم و امیدواریم همه گروه‌ها بدون سهم‌خواهی همکاری کنند و از تجارب گذشته درس بگیرند.

اگر اکثریت شدیم سهم اقلیت را می‌دهیم

عارف در رابطه با پیش‌بینی خود از ترکیب مجلس بعدی اظهار کرد: من گفته‌ام که باید دنبال اکثریت کرسی‌های تهران باشیم. هدف‌گذاری ما هم 200 کرسی مجلس بود. البته این دیدگاه خوش‌بینانه است ولی معتقدم می‌توانیم تا 150 کرسی مجلس را بدست آوریم. ما اگر اکثریت مجلس را بدست آوریم با اقلیت همراهی کرده و سهم آن‌ها را در مدیریت مجلس می‌دهیم و اگر اقلیت شدیم انتظار داریم اکثریت سهم ما را بدهد. به گزارش ایسنا، رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره احتمال ائتلاف اصلاح‌طلبان با حامیان دولت نیز گفت:‌ پیش‌بینی من این است که اکثر حامیان دولت با اصلاح‌طلبان همراه می‌شوند.

ذهنیت اشتباه درباره اصلاح‌طلبان باید اصلاح شود

رئیس بنیاد امید ایرانیان درباره تعامل اصلاح‌طلبان با اعضای شورای نگهبان نیز اظهار کرد: در دو سال گذشته یکی از راهبردهای مهم ما، تعامل با بخش‌های مختلف حاکمیت است که این تعامل فقط برای انتخابات نبوده است. یک ذهنیت درباره اصلاح‌طلبان ایجاد شده که با واقعیت متفاوت است. این ذهنیت باید اصلاح شود. دوستان ما در سطوح مختلف با بخش‌های مختلف حاکمیت در ارتباط بوده و هستند که این ارتباط خیلی به ما کمک کرده است.

وی درباره اظهارنظر رقبای اصلاح‌طلبان درباره رد صلاحیت آنها توسط شورای نگهبان خاطرنشان کرد: ما فعلا نگران این مسائل نیستیم و فعالیت خود را به درون جبهه اصلاحات و انسجام‌بخشی آن معطوف کرده و دنبال سامان دادن به فعالیت‌های خود هستیم. معتقدیم نهادهای دست‌اندرکار انتخابات ان‌شاءالله بر اساس قانون عمل می‌کنند و ما هم تعامل خوبی با این نهادها داریم و امیدوارم با تعامل با همه دست اندرکاران انتخابات این دغدغه برای نیروهای واجد شرایط مرتفع شود.

http://aftabeyazd.ir/?newsid=16204

ش.د9404134

نظرات بینندگان
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات