تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۲  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۲۴
گزارش «ابتکار» از تفاوت ادبیات روحانی و احمدی‌نژاد در سخنرانی‌های مجمع عمومی سازمان ملل؛

صندلی‌هایی که دیگر خالی نمی‌شوند

پایگاه بصیرت / علی فراهانی

(روزنامه ابتكار ـ 1394/07/06 ـ شماره 3253 ـ صفحه 10)

گروه گفت‌وگو: با بررسی و مقایسه سخنرانی‌های عمومی احمدی‌نژاد در 9 بار سفر خود به نیویورک با 2 سفر روحانی، متوجه می‌شویم که تفاوت‌های زیادی بین این دو وجود دارد. صحبت‌های احمدی‌نژاد در طی این 9 سفر حول چند محور عمده شامل ناعادلانه خواندن ساختار سازمان ملل، تلاش برای ساختار شکنی و ارائه مدل جدید، حمله به اسرائیل و مشروعیت این کشور، پرسیدن سئوالاتی در زمینه هولوکاست و حمله به سیاست‌های آمریکا در منطقه با رویکردی تهاجمی بیان می‌شد.

به طور مثال محمود احمدی‌نژاد در اولین سفر خود «پیشنهاد تشکیل کمیته ویژه‌ای را ارائه داد که گزارش جامعی پیرامون تدوین راهکارهای عملی خلع سلاح هسته‌ای دنیا ارائه دهد» او همچنین «اشاره به غیر عادلانه بودن ترکیب شورای امنیت و سازمان ملل داشت». در سفر دوم نیز او اشاره‌ای به «غیر عادلانه بودن ترکیب شورای امنیت و سازمان ملل» داشت و سئوالاتی حول محور هولوکاست در سخنرانی خود مطرح کرد. او در سفرهای دیگر خود نیز انتقاداتی به ساختار سازمان ملل مطرح کرد و در سفر سال 89 خود به نیویورک پیشنهاداتی نیز برای اصلاح ساختار سازمان ملل مطرح کرد: «مجمع نسبت به اصلاح و نهایی کردن ساختار سازمان اقدام کند. جمهوری ‌اسلامی‌ایران در این زمینه پیشنهادات روشنی دارد و آماده مشارکت سازنده و فعال است». اما صحبت‌های حسن روحانی، رئیس‌جمهوری دولت یازدهم در این دو سفر در چارچوب و نظم موجود نظام بین‌المللی مطرح شد و مانند رئیس‌جمهوری سابق به دنبال ساختارشکنی و ارائه نظمی جدید نبود. صحبت‌های حسن روحانی بیشتر حول محور مقابله با خشونت، افراطی‌گری و تروریسم بود و اشاره‌ای نیز به صلح‌آمیز بودن برنامه هسته‌ای ایران داشت. البته صحبت‌های روحانی جنبه انتقادی نیز داشت و او در سخنرانی خود در مجمع عمومی سازمان ملل، با انتقاد نسبت به سیاست‌های خاورمیانه‌ای آمریکا، علت رشد تروریسم در منطقه سیاست‌ها و راهبردهای اشتباه این کشور عنوان کرد.

«اشتباهات راهبردی غرب در مسایل منطقه خاورمیانه و آسیای مرکزی و قفقاز، این نقطه از جهان را به بهشت تروریست‌ها و افراطیون بدل کرده است. تجاوز نظامی به افغانستان و عراق و مداخله‌های نادرست در تحولات سوریه نمونه‌های روشنی از این راهبرد غلط در منطقه خاورمیانه است». اما این گفته‌ها به اینجا ختم نمی‌شود چرا که تاریخ یادآور آن است که زمان سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد با امواج بی‌احترامی‌ها، ترک سالن توسط حضار و صندلی‌های خالی روبه رو می‌شد و حامیان او این بی‌‌حرمتی را یک حماسه تاریخی برای مردم تعریف می‌کردند در حالی که چنین رفتارهایی از سوی کشورها در زمان سخنرانی، حجت‌الاسلام حسن روحانی مشاهده نمی‌شود. روزنامه «ابتکار» در گفت‌وگو با حسن بهشتی‌پور، کارشناس سیاسی و رسانه‌ای و علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد به بررسی گفتمان و ادبیات محمود احمدی‌نژاد و حجت‌الاسلام حسن روحانی پرداخته است.

مردی که برای صندلی‌های خالی سخنرانی می‌کرد

حسن بهشتی‌پور در این باره بیان کرد: گفتمان محمود احمدی‌نژاد و روحانی در مجمع عمومی سازمان ملل متحد از زمین تا آسمان فاصله دارد و اصلا قابل قیاس با یکدیگر نیستند چرا که گفتار و سیاست احمدی‌نژاد تقابل با جهان بود اما گفتمان حجت‌الاسلام حسن روحانی تعامل با دنیاست. او در ادامه افزود: تعامل باعث افزایش فرصت‌ها در زمینه‌های سیاسی، اقتصادی، فرهنگی و ... می‌شود اما تقابل چیزی جز تنش و دشمن‌تراشی برای کشورمان نداشت. بهشتی‌پور با بیان اینکه در گذشته احمدی‌نژاد برای صندلی‌های خالی سخنرانی می‌کرد و جز بی‌احترامی و بی‌عزتی برای ملت ایران چیز دیگری در بر نداشت، گفت: اگر یادتان باشد هنگام سخنرانی محمود احمدی‌نژاد در مجمع عمومی سازمان ملل متحد اکثر حضار سالن را ترک می‌کردند و از آن طرف تیم رسانه‌ای آن دولت از آن بی عزتی به عنوان یک حماسه ملی یاد می‌کرد. به گفته او، نوع گفتمان و رفتار در روابط کشورها تاثیر گذار است چرا که شما با یک جمله می‌توانید برای کشور به جای فرصت، تهدید و دشمنی ایجاد کنید. این کارشناس سیاسی تاکید کرد: رفتار و سخنان حجت‌الاسلام حسن روحانی در مجامع بین‌المللی بسیار تاثیر گذار بوده و او نه تنها به کشورمان بلکه به منطقه و جامعه جهانی خدمت قابل توجه‌ای کرده است. وی افزود: در سیاست خارجی برای ایران فرصت‌های بسیار خوبی رقم خورده است چرا که ایران قرار است با کشورهایی همچون ژاپن، کره جنوبی، هند، اتحادیه اروپا و ... روابط خوب و نزدیکی داشته باشد و این موضوع برای آینده کشورمان بسیار حائز اهمیت خواهد بود.

این فعال رسانه‌ای به فروش نفت اشاره کرد و گفت: بعد از قضیه برجام، پول صادرات نفت به کشور باز می‌گردد و خریداران نفت را خودمان انتخاب و به فروش می‌رسانیم و مانند گذشته کسی خریدار انتخاب نمی‌کند. او با اشاره به اینکه با ورود سرمایه‌گذاران خارجی و فناوری به کشور اوضاع ایران بهتر خواهد شد، گفت: متاسفانه به دلیل سیاست‌های اشتباه و غلط دولت گذشته اقتصاد ایران فاجعه‌بار است و باید از رکود خارج شویم. مباحث و گفتمان‌های سیاسی لازم و ملزوم یکدیگر هستند و نباید فراموش کرد قضیه برجام برای اولین بار بعد از انقلاب اسلامی برای کشورمان رخ داده است تا ایران و طرف‌های مقابل همکاری‌های مشترکی داشته باشند. بهشتی‌پور برجام را نماد مشخصی از خطوط مشترک از همکاری‌های ایران و غرب دانست و در ادامه تاکید کرد: ایران و طرف غربی بین خطوط ترسیم شده حرکت و از خط‌های قرمز خود عبور نکردند. این کارشناس سیاسی در پایان توصیه کرد: بهتر است خبرنگاران، احمدی‌نژاد را در رسانه‌ها مطرح نکنند چراکه او 8 سال قصد به رخ کشیدن خودش در جهان را داشت. بنابراین هنوز هم احمدی‌نژاد سعی دارد تا به هر شکل ممکن خودش را در کشور و رسانه‌ها مطرح کند و نباید فعالان رسانه‌ای وارد بازی جریان احمدی‌نژاد شوند. به گفته بهشتی‌پور، احمدی‌نژاد در بین نخبگان جامعه جایگاه و شانی ندارد. اما به نظر من نباید گذشته را شخم زد و آن دوران را باید به فراموشی سپرد اما بهتر است از گذشته درس بگیریم و از این به بعد نگاهی به آینده داشته باشیم.

ادبیات روحانی و احمدی‌نژاد تفاوت ماهوی دارد

علی خرم، نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد نیز در همین رابطه به «ابتکار» گفت: ادبیات محمود احمدی‌نژاد به خاطر نوعی برخوردهای مداخله‌جویانه در فرهنگ، مقدسات و ارزش‌های کشورهای دیگر با واکنش‌های منفی از سوی کشورها مواجه می‌شد. در حالی که نوع گفتمان حجت‌الاسلام حسن روحانی با او تفاوت‌های زیادی دارد. چرا که رئیس‌جمهوری کشورمان برای ارزش‌ها و مقدسات کشورها احترام و شان قائل است. او در ادامه افزود: حجت‌الاسلام حسن روحانی از شعارهای تو خالی و بدون پشتوانه پرهیز می‌کند و همین تفاوت‌های ماهوی باعث حضور نمایندگان کشورها و عدم ترک جایگاه‌ها در زمان سخنرانی رئیس‌جمهوری کشورمان می‌شود چرا که او اهل منطق و گفت‌وگو است. نماینده پیشین ایران در مقر اروپایی سازمان ملل متحد با اشاره به اینکه در زمان حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی هم چنین رفتارهایی از سوی حضار در مجمع عمومی سازمان ملل متحد انجام نمی‌گرفت، تاکید کرد: در دولت تدبیر و امید مانند زمانی که حجت‌الاسلام سید محمد خاتمی رئیس‌جمهوری کشورمان بود رفتار و گفتمان تقابل و بی احترامی به مقدسات و ارزش‌های کشورهای دیگر وجود ندارد در حالی که سیاست و رفتارهای احمدی‌نژاد به گونه‌ای بود که او هر کجا که قدم بر می‌داشت از او فاصله می‌گرفتند. زیرا این موضوع قانون حاکم بر جهان و منطق است.

خرم در ادامه به موضوع برجام اشاره کرد و گفت: به وسیله توافق هسته‌ای موقعیت بسیار خوبی برای کشورمان فراهم شده است و قطعا حجت‌الاسلام حسن روحانی در سخنرانی‌های خود خواستار اعتمادسازی بیشتر بین ایران و جهان خواهند بود. به گفته او، در دو سال گذشته رئیس‌جمهوری همه تلاش خود را برای حل پرونده هسته‌ای به کار بسته بود تا یک سرانجام خوبی برای ایران، منطقه و جامعه بین‌المللی داشته باشد. این کارشناس سیاسی تاکید کرد: اگر قضیه برجام به نقطه خوبی نمی‌رسید قطعا در سیاست خارجی دچار مشکل می‌شدیم اما دولت تدبیر و امید در دو سال گذشته و بعد از توافق‌های ژنو، لوزان و برجام توانست جایگاه ایران را در منطقه و جامعه بین‌المللی از لحاظ منش سیاسی، منطق و گفت‌وگو تثبیت کند.

http://ebtekarnews.com/?newsid=20224

ش.د9402769

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات