تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۲۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۲۳
«ابتکار» حواشی مصافحه وزیر خارجه ایران با رئیس جمهور آمریکا را در گفت‌وگو با کارشناسان بررسی می‌کند؛

اوباما و ظریف دست دادند

پایگاه بصیرت / علی فراهانی

(روزنامه ابتكار ـ 1394/07/08 ـ شماره 3255 ـ صفحه 10)

روز گذشته یک رسانه غربی از دست دادن رئیس‌جمهوری آمریکا با وزیر امورخارجه ایران در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد خبر داد. برخی از کارشناسان سیاسی معتقدند که «باراک اوباما» برای بهبود رابطه کشورش با ایران اقدام به دست دادن با «محمدجواد ظریف» وزیر خارجه ایران، کرده‌ است و دیدار کوتاه و دست دادن وزیر خارجه جمهوری اسلامی و رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا را اتفاقی تاریخی می‌دانند. چرا که روابط دیپماتیک ایران و آمریکا از زمان تسخیر سفارت آمریکا قطع شده و مقام‌های ارشد دو کشور نیز دیداری در انظار عمومی نداشته‌اند. البته دیدارهای دو جانبه وزرای خارجه ایران و آمریکا در جریان مذاکرات هسته‌ای آغاز شد و تا دیدار اخیر ظریف و کری در نیویورک و صحبت درباره اجرایی شدن برجام ادامه یافت. در سطوح بالاتر نیز، دو سال پیش در جریان نشست همگانی سازمان ملل متحد، گفت‌وگویی تلفنی میان حسن روحانی رئیس‌جمهوری ایران، و باراک اوباما رخ داد، که آن نیز به عقیده کارشناسان در زمان خود «اتفاقی تاریخی» به شمار ‌رفت. این گفت‌وگو در آغاز مراحل اولیه مذاکرات تازه اتمی میان ایران و کشورهای 1+5 انجام شده بود. مذاکراتی که در نهایت به توافق اتمی ۲۳ تیر ماه در وین انجامید. حال مصافحه ظریف با اوباما و کری – رئیس‌جمهوری و وزیر امورخارجه آمریکا – در راهروهای سازمان ملل مورد انتقاد برخی اصولگرایان قرار گرفته است و آن را گذر از خط قرمزهای نظام و مشمول برخورد مجلس دانسته‌اند. این در حالی است که دیروز یک منبع آگاه وابسته به وزارت امور خارجه ایران این برخورد و دست دادن را اتفاقی و برنامه‌ریزی نشده توصیف کرده بود. در همین رابطه، روزنامه «ابتکار» با عابد فتاحی، نماینده مجلس شورای‌اسلامی و صادق زیباکلام، استاد دانشگاه و کارشناس مسائل سیاسی در این باره به گفت‌وگو پرداخته است.

عابد فتاحی، نماینده مردم ارومیه در مجلس شورای‌اسلامی پیرامون تاثیر دست دادن باراک اوباما با محمدجواد ظریف در حاشیه مجمع عمومی سازمان ملل متحد در مناسبات بین‌المللی و منطقه‌ای گفت: اقدام این دو به غیر از خوبی و ایجاد صلح و امنیت در منطقه و کاهش تنش‌های موجود امتیاز دیگری در بر نخواهد داشت. او در ادامه افزود: این رفتار باعث روابط بهتر ایران با جامعه بین‌المللی خواهد شد چرا که در حادثه منا مقامات سعودی گفته بودند مردم و مقامات ایرانی بی‌اخلاق و خشن هستند و به همین دلیل فاجعه منا رخ داده است. اما اقدام رئیس‌جمهوری ایالات متحده آمریکا و ایران باعث شد تا اظهارات دولت سعودی در جهان به عنوان یک دروغ بزرگ در افکار عمومی به ثبت برسد. فتاحی اضافه کرد: رفتار ظریف تو دهنی بزرگی به مقامات سعودی بود و نشان داد مردم و مقامات ایرانی اهل ادب، تعامل، گفت‌وگو، منطق و تمدن هستند و به نظر من محمدجواد ظریف شخصیت ویژه‌ای دارد.

هیچ وقت نباید نگران رفتار ظریف باشیم

این نماینده مجلس شورای‌اسلامی وزیر امور خارجه ایران را یک دانشمند سیاسی دانست و تاکید کرد: هیچوقت نباید نگران محمدجواد ظریف باشیم زیرا او مورد اعتماد رهبر معظم انقلاب و مردم عزیز ایران است. به گفته او، وزیر امور خارجه کشورمان بارها با جان کری قدم زده، صحبت و گفتگو کرده و حالا با رئیس جان کری دست داده‌است و به نظر من رفتار بدی از خود نشان نداده زیرا طبق عرف سیاسی و دیپلماتیک عمل کرده‌است. رئیس فراکسیون اهل سنت مجلس با اشاره به این که نباید نسبت به این موضوع واکنش بد و نادرستی نشان داد، تصریح کرد: مگر دست دادن ظریف و اوباما چه ضرر و زیانی برای کشور، منطقه و جامعه بین المللی می‌تواند داشته باشد. او تاکید کرد: هیچ دلیلی ندارد که ظریف با اوباما دست ندهد و به نظر من مقامات ایرانی و به خصوص وزیر امور خارجه ایران می‌تواند با مسئولان آمریکایی بنشینند و چای و قهوه بنوشند.

از کی تا حالا دست دادن جزو خطوط قرمز شده‌است؟!

فتاحی در ادامه به هجمه‌ها و انتقادات برخی از نماینده‌های مجلس که گفته‌اند نسبت به دست دادن ظریف و اوباما سکوت نخواهند کرد واکنش نشان داد و گفت: مقامات ایرانی در دولت تدبیر و امید همیشه در چارچوب‌های ترسیم شده رهبر معظم انقلاب حرکت کرده و خارج از خطوط قدم بر نداشته و ایران از نظر ادب و فرهنگ دارای تمدن تاریخی است و از کی تا حالا دست دادن جزو خطوط قرمز شده‌است؟! او در ادامه افزود: محمدجواد ظریف از خطوط قرمزی که رهبر معظم انقلاب ترسیم کرده‌اند عبور نکرده‌است در گذشته هم او با وزیر خارجه اوباما دست داده و قدم زده زیرا برای گفتگو این اقدامات را انجام داده نه جنگ و تمام این رفتارها در عرف سیاسی معمول و رایج است. عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای‌اسلامی تاکید کرد: من و دیگر نمایندگان مجلس با یکدیگر تضاد فکری داریم اما دلیل نمی‌شود با یکدیگر دست ندهیم و قدم نزنیم. او با بیان اینکه نباید با انسان‌ها مشکل و خصومت شخصی داشته باشیم تصریح کرد: همه انسان‌ها از نظر فکر و اندیشه با یکدیگر تفاوت دارند اما باید به یک اصل مهم باور داشت که همه انسان هستیم و باید به یکدیگر احترام بگذاریم و این موضوع در اسلام اشاره شده‌است. فتاحی به خصوصیات رفتاری و سیاسی محمدجواد ظریف اشاره کرد و در ادامه افزود: رئیس دستگاه دیپلماسی با قدرت چانه زنی که دارد در آینده می‌تواند ایران را به عنوان تنها کشور مسلمان به عضویت دائم شورای امنیت اضافه کند و به نظر من باید به او اعتماد کرد و به رفتارهای وی احترام گذاشت.

عضو کمیسیون بهداشت و درمان مجلس شورای‌اسلامی تاکید کرد: یادمان باشد که افراطی‌گری و تندروی همیشه دین و سیاست را نابود می‌کند. به گفته او، وزیر امور خارجه ایران راه‌های دیپلماسی و دوری از افراط و تندروی را به خوبی درک می‌کند چرا که حجت‌الاسلام حسن روحانی رئیس اوست و دولت تدبیر و امید همیشه جهت احقاق حقوق ایران و کشورهای اسلامی قدم بر داشته‌است. فتاحی با بیان اینکه مردم ایران از عملکرد دولت تدبیر و امید رضایت دارند و در آینده ممکن است مقامات ایرانی با آمریکایی گفت‌وگو داشته باشند، قدم بزنند و دست بدهند، گفت: برخی این رفتارها و اقدامات را یک رویداد تاریخی در روابط ایران و آمریکا می‌دانند چرا که دو سال پیش حجت‌الاسلام روحانی با باراک اوباما تماس تلفنی داشت و این بار وزیر خارجه ایران و رئیس‌جمهوری آمریکا با یکدیگر دست دادند. به نظر من هم این اتفاقات تاریخی است زیرا باراک اوباما اولین و استثنایی‌ترین رئیس‌جمهوری است که آمریکا بعد از سال 1357 شمسی به خود دیده‌است.

ظریف باید از رفتار خود دفاع کند

صادق زیباکلام، کارشناس مسائل سیاسی نیز در همین رابطه به «ابتکار» گفت: من باید از محمدجواد ظریف گلایه کنم که چرا به خاطر دست دادن با رئیس‌جمهوری آمریکا از خودش در مقابل تندروها ضعف نشان می‌دهد و می‌گوید این اتفاق کاملا تصادفی بوده؟! مگر ظریف چه گناه و جرمی مرتکب شده‌است که تندروها نسبت به اقدام وی واکنش نشان داده‌اند؟! او در ادامه افزود: به نظر من دست دادن وزیر امور خارجه ایران و رئیس جمهوری آمریکا، اقدامی درست و در جهت منافع ملی کشورمان بوده‌است و من علت عقب‌نشینی ظریف و روحانی مقابل تندروها را متوجه نمی‌شوم. زیباکلام با طرح این سوال که « تاکنون آمریکاستیزی چه دستاوردی برای ایران داشته‌است؟»، گفت: ظریف و روحانی باید از جریان تندرو سوال کنند که دست دادن با اوباما چه ضرر و زیانی برای منافع ملی می‌تواند داشته باشد نه اینکه به خواسته تندروها عمل کنند و بگویند دست دادن در مجمع عمومی سازمان ملل کاملا تصادفی بوده‌است. این استاد دانشگاه تاکید کرد: محمدجواد ظریف باید از رفتار خود دفاع کند چرا که اقدام او کاملا درست، در جهت منافع ملی و جزوعرف سیاسی بوده است اما متاسفانه حجت الاسلام روحانی و ظریف این کار را نکرده و در حال عقب نشینی هستند و احتمال دارد در آینده به خواست مخالفان و جریان تندرو از مردم عذر خواهی کنند.

دست دادن با اوباما تنها به ضرر و زیان جریان تندرو و افراطی است

زیبا کلام در پاسخ به این سوال که برخی اقدام ظریف و روحانی را که سال گذشته با اوباما تماس تلفنی داشته است را به عنوان یک اتفاق تاریخی در روابط سیاسی ایران و آمریکا می‌دانند، تصریح کرد: اگر محمدجواد ظریف از خود جسارت نشان بدهد و از کاری که کرده دفاع کند و بگوید دست دادن او با رئیس‌جمهوری آمریکا تصادفی نبوده و عقب‌نشینی نکند می‌توان از این اقدامات به عنوان یک رویداد تاریخی یاد کرد. این کارشناس مسائل سیاسی به اظهارات برخی از نمایندگان مجلس که گفته‌اند اگر دست دادن ظریف و اوباما صحت داشته باشد مجلس سکوت نخواهد کرد، گفت: اصولگرایان باید ثابت کنند که دست دادن وزیر امور خارجه ایران با رئیس‌جمهوری آمریکا به ضرر و زیان کشور خواهد بود. در گذشته این افراد می گفتند مذاکرات هسته‌ای، قدم زدن ظریف و جان کری، تماس تلفنی روحانی و اوباما و حالا دست دادن ظریف و رئیس‌جمهوری آمریکا عبور از خط قرمزها و به ضرر منافع ملی کشور است. در حالی که دست دادن و رفتارهایی که در عرف سیاسی معمول و رایج است تنها به ضرر و زیان جریان تندرو و افراطی خواهد بود زیرا فرش آمریکاستیزی از زیر پای آنان برداشته خواهد شد.

http://ebtekarnews.com/?newsid=20500

ش.د9402770

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات