تاریخ انتشار : ۱۱ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۸:۳۷  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۲۵
انصاری، معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری، در گفت‌وگو با «بهار»:

برنامه ششم متفاوت خواهد بود

(روزنامه بهار - 1394/07/21 - شماره 21 - صفحه 1)

معاون پارلمانی رئیس ‌جمهوری گفت: سازمان مدیریت ماه‌هاست تدوین لایحه برنامه ششم را در دستورکار خود قرار داده و این برنامه در زمان مقرر تدوین و تقدیم مجلس خواهد شد. حجت‌الاسلام مجید انصاری در گفت‌وگو با «بهار» درباره زمان ارائه برنامه ششم توسعه به مجلس گفت: برنامه ششم در دست تدوین است؛ دولت بنا دارد یک سلسله احکام دائمی که در برنامه‌های اول تا پنجم تکرار شده است، همانند احکام دائمی در بودجه‌های سالانه، درقالب یک لایحه تقدیم مجلس کند و درنتیجه برنامه‌ای که به‌عنوان برنامه ششم به مجلس ارائه خواهیم داد، به‌لحاظ حجم مختصر خواهد بود.

وی ادامه داد: سازمان مدیریت ماه‌هاست تدوین لایحه برنامه ششم را در دستورکار خود قرار داده است و در موعد مقرر و قانونی به مجلس ارائه خواهیم داد. معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری تصریح کرد: برنامه ششم با برنامه‌های قبل متفاوت خواهد بود و دراین برنامه سعی خواهد شد برنامه‌های اجرایی و عملیاتی مد نظر قرار گیرد. دراین برنامه همچنین از قانون‌گذاری‌های کلی یا نقادی‌های کلی که در گذشته وجود داشت پرهیز می‌شود. حجت‌الاسلام انصاری ادامه داد: یک برنامه عملیاتی برحسب ظاهر مختصر اما پرمحتوا و قابل دسترسی برای برنامه ششم توسعه تنظیم خواهد شد و به مجلس تسلیم می‌شود.

انصاری در پاسخ به‌این سوال که با توجه به اینکه در سال پایانی برنامه پنجم قرار داریم و امسال انتخابات مجلس نیز پیش‌رو است، آیا زمان ارائه لایحه برنامه ششم دیر نشده است و چه زمانی این برنامه ارائه خواهد شد، گفت: زمان مشخصی برای ارائه لایحه برنامه ششم توسعه تعیین نشده است، اما تلاش ما براین است که در اولین فرصت این لایحه را تقدیم مجلس خواهیم کرد. وی با بیان اینکه توازن منطقه‌ای در برنامه ششم توسعه مورد توجه خواهد بود، اظهار داشت: در سفرهای استانی نیز رئیس‌جمهوری سعی کرده‌اند ابتدا به استان‌های کمترتوسعه‌یافته سفر کنند. مصوبات خوبی در راستای تعادل‌بخشی بین منطقه‌ای دراین سفرها صورت‌گرفته است.

معاون پارلمانی رئیس‌جمهوری با اشاره به اینکه دولت برای توسعه مناطق کمترتوسعه‌یافته امتیازات، تسهیلات و معافیت‌هایی ویژه در نظر گرفته است، افزود: امیدواریم استان‌های کمترتوسعه‌یافته بتوانند خود را به تدریج به پای استان‌های توسعه‌یافته برسانند. حجت‌الاسلام انصاری با تاکید بر اینکه روند توسعه باید در همه استان‌ها ادامه پیدا کند، بیان داشت: نظر دولت این است که با بودجه‌های صرفا دولتی امکان تحقق توسعه متوازن مورد نظر مردم وجود نخواهد داشت، لذا دست نیاز خود را به‌سوی بخش خصوصی و بخش‌های تعاونی دراز کرده است.

پیش‌ازاین محمد رضا پورابراهیمی، عضو کمیسیون اقتصادی مجلس با اشاره به اینکه دولت اراده‌ای برای ارائه لایحه برنامه ششم توسعه ندارد، به «بهار» گفته بود: با توجه به اینکه درحال‌حاضر اواسط مهرماه هستیم، هنوز خبری از ارائه برنامه ششم ازسوی دولت به مجلس نیست و به‌نظر می‌رسد دولت به موقع بتواند برنامه ششم را ارائه دهد و زمزمه‌ها حاکی از آن است که در دولت اراده‌ای برای ارائه این برنامه ششم وجود ندارد و پیش‌بینی ما این است که این برنامه با یک سال تاخیر ارائه شود. عضو ناظر مجلس در شورای‌عالی بورس ادامه داد: لایحه بودجه باید تا آذرماه هر سال به مجلس ارائه شود، اما درمورد برنامه‌های توسعه‌ای چنین الزامی وجود ندارد.

اگرچه بودجه‌های سالانه برش یک‌ساله از برنامه‌های پنج‌ساله هستند و قاعدتا باید برنامه وجود داشته باشد تا براساس آن لایحه بودجه تدوین شود. گفتنی است در برنامه‌های پیشین در دولت اصلاحات معمولا چند ماه قبل از سال اول اجرای برنامه، لایحه آن در مجلس تصویب و نهایی می‌شد، اما در دولت دهم تعلل دولت در ارائه لایحه برنامه پنجم توسعه آن‌قدر طولانی شد که برنامه چهارم برای یک سال تمدید شد. باید توجه داشت رسیدن به اهداف سند چشم‌انداز 20‌ساله کشور در سال 1404، متکی به اجرای برنامه‌های پنج‌ساله است و تاخیر دولت در ارائه برنامه ششم قابل‌پذیرش نیست.

http://www.bahardaily.ir/fa/Main/Detail/2201

ش.د9404151

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات