صفحه نخست >>  عمومی >> آخرین اخبار
تاریخ انتشار : ۰۸ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۵  ، 
کد خبر : ۲۸۷۹۹۹

یادداشت روزنامه‌های 8 اسفند ماه

روزنامه کیهان **

خبر پرشکوه این روزها / حسین شمسیان

روز تاریخی هفتم اسفند بعد از مدت‌ها انتظار رسید و مردم ایران حماسه دیگری آفریدند. جریانات و گروه‌های کوچک و بزرگ سیاسی از مدت‌ها قبل، با برنامه ها و طرح های مختلف خود را برای این روز آماده می‌کردند و هرکس به‌گونه‌ای می کوشید سهم بیشتری از رای مردم را به خود جلب کند. برخی، رفتارهای منطقی، موقر و آرام را برای رسیدن به این منظور در پیش گرفته بودند و برخی رفتارهای هیجانی و بعضا غیر اخلاقی را. این روی سکه مربوط به سیاسیون بود و مردم در رای خود، اقبال یا ادبار خود به آنها را نشان خواهند داد.

روی دیگر سکه، مردمی هستند که با هر گرایش و عقیده‌ای، جانانه در یکی از مهمترین بزنگاه‌های سیاسی کشورشان حاضر شدند. این حضور، بار سنگینی برای مردان سیاست ایجاد کرد که شاید به این زودی‌ها و به این سادگی‌ها نتوانند از عهده آن برآیند و پاسخ این رای مردم را بدهند.

اما در این بین موضوع مهم و قابل توجه دیگری هم هست که نباید و نمی‌توان از کنار آن به سادگی گذشت و تجربه نشان داده کسانی که این نکته مهم را نادیده گرفته‌اند، در ورطه غرور و خود خواهی تا آنجا پیش رفته‌اند که راه بازگشتی برایشان باقی نمانده است. آن نکته مهم و تعیین کننده، چیزی نیست جز باور اینکه رای مردم، قبل از رای به فلان جریان سیاسی و بهمان گرایش حزبی، رای به نظام و بیعت دوباره با رهبری است که همچون پدری دلسوز و مهربان، آحاد جامعه را به شرکت در تعیین سرنوشتشان فراخواند و مردم آن دعوت را به گوش جان شنیدند و آمدند. این موضوع بسیار مهم و کلیدی، از چند جهت جای بررسی و دقت نظر دارد.

1- برکسی پوشیده نیست که، دشمنان ما هیچگاه از حضور مردم در انتخابات خرسند نبوده و به هر شکل ممکن، می‌کوشیدند مردم را به تحریم انتخابات تحریک کنند. در ادوار پیشین اینگونه بود که صراحتا مردم را به عدم حضور در انتخابات دعوت می‌کردند، با این امید واهی که نظام را در تنگنای عدم مقبولیت مردمی قرار دهند. تجربه سی‌وهفت ساله ایران سربلند به آنها ثابت کرد که،حرف آنها هیچ تغییری در تصمیم مردم و انتخاب آنها ایجاد نکرد و مردم هربار بیش‌از پیش و پرشور تر از قبل در تعیین سرنوشت خود مشارکت کردند. در این انتخابات هم آنها از حضور مردم خرسند نبودند، اما می‌دانستند که اگر دعوت به تحریم کنند، بازهم تیرشان به سنگ خواهد خورد. پس ناشیانه کوشیدند با دو قطبی سازی، خود را در نتیجه انتخابات سهیم نشان دهند! این تصمیم یعنی پرهیز از تحریم انتخابات، یک انتخاب آزادنه نبود. آنها اگر بازهم می‌توانستند، همین کار را می‌کردند اما بهتر از هرکسی می دانستند که چنین پیشنهادی به مردم ایران، آبروی نداشته‌اشان را بیش از پیش خواهد برد.

2- اما این تنها آنها نبودند که در گذشته انتخابات را تحریم کرده بودند. در گذشته‌ای نه چندان دور، یعنی تنها شش سال قبل، عده ای که طاقت روبرو شدن با نه بزرگ ملت را نداشتند، با تشکیک در صحت انتخابات، کشور را به آشوب کشیدند و در یک پروژه خطرناک و با حمایت دشمنان اصلی نظام، هرکاری که از دستشان بر می آمد انجام دادند و چون جواب شرارت‌هایشان را با دست الهی ملت ایران گرفتند، به گوشه‌ای خزیده، انتخابات را تحریم کردند! با این بهانه که در ایران انتخابات آزاد نیست و مردم به هرکه رای بدهند فرقی نمی‌کند و نظام هرکه را بخواهد از صندوق بیرون می آورد! این البته اولین بار نبود که آنها چنین تهمتی به مردم می‌زدند و پیشتر هم در جریان انتخابات سال 84 چنین دروغی را به نظام نسبت داده بودند. اما آنها بهتر از هرکسی می دانستند که سخنشان لاف گزافی بیش نیست و امکان تقلب در انتخابات وجود ندارد و اینگونه شد که بدون اینکه به روی نامبارک خود بیاورند، در انتخابات مجلس نهم شرکت کردند و انگار نه انگار که خودشان چنین ادعایی مطرح کرده بودند! انتخابات دیروز اما کار را یکسره کرد. و همه کسانی که در فتنه و سالهای بعد از آن، بدترین تهمت هارا به نظام زدند، در انتخابات دیروز شرکت کردند و رای خود را به اشخاص مورد نظرشان دادند. این موضوع چه معنایی دارد!؟ آیا آنها بر اساس ادعای پیشین خود، نگران نیستند که هرچه بنویسند، جور دیگری خوانده شود!؟ یقینا اگر آنها سر سوزنی نگرانی داشتند، هرگز در انتخاباتی که هیچ یک از ساز و کارهای قانونی آن ذره‌ای تغییر نکرده شرکت نمی‌کردند و همچنان بر طبل تحریم می‌کوبیدند. اما چون می‌دانستند ادعایشان دروغ است و می‌دانستند، جایی اطمینان بخش در نظام، رای مردم را پاسداری می‌کند، در انتخابات شرکت کردند.

3- به جز دعوت همیشگی دشمن بیرونی به تحریم و دروغ بزرگ تقلب از سوی دنباله‌های داخلی دشمن،یک موضوع دیگر هم در میزان مشارکت مردم در انتخابات تاثیرگذار است و آن رضایتمندی یا نارضایتی آنها از وضع موجود بخصوص از وضعیت اقتصادی کشور است. بر اساس آمار و ارقام رسمی که از سوی منابع دولتی منتشر می‌شود و بر اساس آنچه در واقعیت زندگی مردم به عینه قابل ملاحظه است،عملکرد دولت یازدهم در حوزه معیشت و اشتغال و در مجموع در حوزه اقتصاد بسیار ضعیف بوده و همین موضوع می‌توانست مردم را دلسرد و مشارکت آنها در انتخابات را تحت‌الشعاع خود قرار دهد. این موضوع فارغ از ریشه‌ها و عوامل ارادی و غیرارادی آن، بصورت موذیانه و ماهرانه‌ای در ایام گذشته، دستمایه برخی رسانه‌ها و شبکه‌های اجتماعی بود تا با استناد به آن، مشارکت مردم در انتخابات را تا حد ممکن کاهش دهند.

اکنون و به رغم همه آنچه گفته شد،مردم در انتخابات دیروز،بسیار پرشور و پرشکوه شرکت کردند. با همین چند نمونه شاید بتوان بهتر فهمید که این انتخابات،بیعت دوباره مردم با نظام و لبیک به فراخوان رهبری بود. چراکه در برابر همه آن صداها و همه آن عوامل مایوس‌کننده، تنها یک نفر بود که از ابتدا، از همان سال 88 تا صبح دیروز و برای همیشه، بر اهمیت رای مردم، ضرورت حضور و مشارکت مردم در سرنوشتشان و هشدار درباره آرزوهای دشمن با مردم، صمیمانه و پدرانه سخن گفته و می‌گوید و آنها را به حضور در عرصه انتخابات دعوت کرده و می‌کند.

این رهبر انقلاب بود که فضاسازی دو قطبی در داخل کشور را صراحتا رد کرد و فرمود: «بدخواهان ملت ایران برای این انتخابات، به ایجاد «دوقطبی‌های دروغین» روی آورده‌اند تا وجود دو دستگی در مردم را القا بکنند.

...برتری یا عدم برتری در انتخابات به معنای دوقطبی شدن ملت و ایجاد دو دستگی در جامعه و دشمنی و عناد مردم با یکدیگر نیست و القای وجود این دوقطبی در ایران، دروغ است....البته در این دوقطبی، قاطبه‌ ملت ایران، «انقلابی و علاقه‌مند به انقلاب و وفادار به امام رحمه‌الله و تفکر و اصول ایشان»

ایشان بودند که احتمال تقلب در انتخابات را از اساس منتفی دانستند و مکررا بر حق‌الناس بودن رای مردم و امانت بودن آن تاکید کردند: «همه‌ کسانی که در اجرا، مراقبت، شمارش، جمع‌بندی آرا و اعلام نتایج دخیل‌اند باید در حفظ آرای ملت کمال امانت را رعایت کنند و اندک تخلفی در این مسئله، خیانت در امانت است.»

البته ایشان پذیرش نتایج قانونی انتخابات را هم از دیگر ابعاد رعایت حق‌الناس دانستند :« وقتی مراکز قانونی، نتایج انتخابات را اعلام و تأیید کردند مخالفت با این نتایج، ضد حق‌الناس است.

...در آن سال(88) برخی با حرف‌های منکَر و ناپسند، ادعای تقلب را مطرح کردند و خواستار برهم‌خوردن نتایج آرا شدند. ... ما با آنها خیلی مماشات کردیم که جزئیات آن طولانی است، گفتیم بیایید هر تعداد صندوق که می‌خواهید بازشماری شود اما به توصیه‌ها اعتنایی نکردند چون بنا نبود که حرف حق را بپذیرند! »

حضرت آقا بود که پدرانه از همه کسانی که حتی دلخوری و گلایه‌ای از نظام نیز داشتند برای شرکت در انتخابات دعوت کردند و فرمودند: «هر فردی از آحاد ملّت که احساس مسئولیّت بکند، خودش یکی از آن عناصر حفظ کننده‌ انقلاب است. حضور مردم یکی از آن عناصری است که دشمن را ناکام می‌کند. اینکه ما تکیه می‌کنیم، تأکید می‌کنیم، اصرار می‌ورزیم بر اینکه مردم همه شرکت کنند در انتخابات و من بارها این را قبلاً گفته‌ام که حتی آن کسانی که نظام را قبول ندارند، برای حفظ کشور، برای اعتبار کشور بیایند در انتخابات شرکت کنند. ممکن است کسی بنده را قبول نداشته باشد، عیبی ندارد اما انتخابات مال رهبری نیست، مال ایران اسلامی است، مال نظام جمهوری اسلامی است. همه باید بیایند در انتخابات شرکت کنند؛ این موجب می‌شود که نظام جمهوری اسلامی تقویت بشود، پایداری آن و ماندگاری آن تأمین بشود، کشور در حصار امنیت کامل باقی بماند این موجب میشود که ملت ایران در چشم ملّتهای دیگر آبرو پیدا کند و اعتبارش بالا برود؛ در چشم دشمنانش ابهت پیدا کند ملت ایران؛ انتخابات این است. بنابراین اصل انتخابات حضور مردم در پای صندوقهای رأی و رأی دادن آنها است. همه باید شرکت کنند؛ شرکت در انتخابات آبروی نظام جمهوری اسلامی است، آبروی اسلام است، آبروی ملت ایران است، آبروی کشور است. »

مرور همه این سخنان، ما را به نتیجه ای جز این نمی‌رساند که انتخابات هفتم اسفند،بیش از آنکه انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان باشد، رای آری مردم به نظام و لبیک آنان به دعوت رهبری بود. مردم دیروز باردیگر با رهبر انقلاب بیعت کردند و به نظام اسلامی آری گفتند. این پرشکوه‌ترین خبر این روزهاست.

***************************************

روزنامه رسالت **

دموكراسي‌هاي بي‌سر/ محمدكاظم انبارلويي

دموكراسي‌هاي بي‌سر چيست؟ دموكراسي يا مردمسالاري ملاك و معيار يك حكومت خوب است. بشر در انديشه خود در باب حكومت به اين نتيجه رسيده است كه حكومت بايد متكي بر راي و اراده مردم باشد. راي و اراده فرد يا جمعي خاص نمي‌تواند كارآمدي لازم را براي اداره جوامع انساني داشته باشد، چراكه از سلطنت فردي و جمعي سر درمي‌آورد. اين نوع حكومت‌ها در تاريخ نشان داده‌اند به همه چيز فكر مي‌كنند، الا منافع و مصالح ملي! فيلسوفان سياسي طي دو قرن اخير در باب فلسفه سياسي نظريه‌پردازي‌هاي زيادي كرده‌اند و در آسيب‌شناسي‌هاي خود ديدگاه‌هاي خود را مطرح كرده‌اند.

اين سخن كه مهم نيست چه كسي حكومت مي‌كند، مهم آن است چگونه حكومت مي‌كند، ديگر طرفداران زيادي ندارد.

اينكه امروز چه كسي با چه ويژگي‌هاي شخصيتي و مشخصات روحي در راس هرم قدرت قرار مي‌گيرد، براي صاحبان انديشه سياسي مهم است و معتقدند حاكمان بايد پاكدست، دلسوز، امين، شجاع، آگاه، مدير، مدبر، عادل و... نيز باشند تا بتوانند پاسدار حريم امنيت و اقتدار ملي و منافع و مصالح ملي باشند.

امروز كه حكومت‌ها در معرض تهاجم و مداخله بيگانگان و انقلاب‌هاي به اصطلاح رنگي قرار دارند، نخبگان جامعه به اين فكر افتاده‌اند كه بايد "دُز" رقابت را در داخل خود تعيين كنند. اگر بخواهند از رانت مداخله اجانب استفاده كنند،‌ عملا امنيت و اقتدار ملي را در معرض دشمنان قسم‌خورده خود قرار مي‌دهند.

تجربه موفق جمهوري اسلامي ايران در نبرد نرم با آمريكا در فتنه 18 تير 78 و نيز فتنه ننگين سال 88 نشان داد كه اگر يك نظام مردمي بخواهد از گرد و غبار نبرد نرم با دشمن سر سالم برآورد، بايد يكي ،

مسئوليت مراقبت و محافظت از راي ملت و اراده ملي را به عهده بگيرد و مردم را در صيانت از راي خود كمك كند. اين فرد همان سر دموكراسي است.

اين سخن حكيمانه امام(ره) كه پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا به كشور شما آسيب وارد نشود، پشتيبان ولايت فقيه باشيد تا كشور دچار ديكتاتوري نشود، ناظر به اين واقعيت است كه در راس هرم قدرت بايد كسي قرار گيرد كه از "راي" و "اراده" خود فاصله بگيرد يا بهتر بگوييم خالي شود و راي و اراده خدا را در نظر بگيرد.

اين فرد كه عالي‌ترين قله انساني در پاكدستي، امانتداري و شجاعت، آگاهي و علم و تدبير در جامعه خود است، در راس حكومت قرار مي‌گيرد تا بتواند استقلال و آزادي و هويت الهي و مردمي نظام را حفظ كند.

آنچه ديروز در پنجمين انتخابات مجلس خبرگان اتفاق افتاد، اين بود كه مردم فهيم و انقلابي پايه‌هاي نهادي را محكم كردند كه بتواند مغز متفكر، برنامه‌ريز و كارآمد دموكراسي در ايران باشد و در هنگامه خطر و تهديد، درست فرمان دهد و بتواند قلب و اعضا و جوارح نظام مردم‌سالاري ديني را صيانت كند.

امروزه ما شاهد دموكراسي‌هاي جاندار و نيمه‌جان در جهان هستيم. در اين كشورها پارلماني وجود دارد، انتخابات برگزار مي‌شود، اما حكومت‌ها در معرض تاراج قدرتهاي جهاني هستند. اينها دموكراسي‌هاي بي‌سر هستند.

در دموكراسي‌هاي بي‌سر "دُز" رقابت را دشمن دموكراسي يعني آمريكا و ديگر قدر‌ت‌هاي غربي تعيين مي‌كنند.

امروز ما در جهان شاهد مرگ مردمسالاري هستيم. اينكه آمريكا خود را بزرگترين قدرت جهان مي‌داند و به خود اجازه مي‌دهد در امور دولت‌ها با تهديد، تحريم و تطميع دخالت كند و حكومت‌هاي مورد نظر خود را سر كار بياورد، نشان مي‌دهد دموكراسي در جهان در معرض تهديد جدي قرار دارد و ملت‌هايي كه پاي صندوق راي مي‌روند، بايد براي صيانت از راي خود فكري بكنند.

تجربيات مبارزات يكصدساله ملت ايران عليه استبداد و استعمار نشان مي‌دهد علاوه بر اينكه در راس حكومت بايد فردي با ويژگي‌هاي يادشده باشد كه بتواند مرز "غيريت" با دشمن را دقيق براي مردم ترسيم كند، نهادي هم بايد تشكيل شود كه پاسداري از "جمهوريت" را باساز و كارهاي قانوني به عهده گيرد.

اين نهاد علاوه بر پاسداشت "جمهوريت" بايد انديشه پاكي كه اين جمهوريت را تضمين مي‌كند را هم پاسداري كند.

پاسداري از اسلام و حفظ حريم‌ها با كفر، شرك و نفاق وظيفه توامان "ولايت فقيه" و "شوراي نگهبان" است. اساس اين وظيفه خطير در اصل بر دوش فقيهان و عالمان و عارفان حوزه‌هاي علميه قرار دارد كه مثل كوه پشت مباني نظري و علمي جمهوري اسلامي ايستاده‌اند.

مردم در 7 اسفند با راي و اراده پولادين خود، دو نهاد مجلس خبرگان و مجلس شوراي اسلامي را "نوسازي"، "بازسازي" و "به‌سازي" كردند. اين دو نهاد مقدس سقف و كف مردمسالاري ديني در جامعه ما هستند.

كساني كه با راي ملت به اين دو نهاد راه مي يابند، طبق سوگندي كه ياد مي‌كنند، پاسداري از حريم اسلام و نگهباني از دستاوردهاي انقلاب و مباني جمهوري اسلامي را بر عهده دارند. آنها بايد استقلال كشور را حفظ كنند و دغدغه اعتلاي نظام را داشته باشند. آنها بايد از قانون اساسي به عنوان ميثاق ملي دفاع كنند و در حفظ حقوق مردم كوشا باشند. ذات اين وظايف فراجناحي و گروهي و فارغ از دغدغه‌هاي فردي است. به همين دليل نماينده‌اي كه به مجلس خبرگان يا مجلس شوراي اسلامي راه يافته، نماينده كل ملت است، نه نماينده كساني كه به او راي داده‌اند. پس پايان راي‌گيري، پايان رقابت و آغاز رفاقت، دوستي و همكاري براي كار عظيمي است كه وظايف خطير آن بر دوش نمايندگان ملت است.

اين حال و هوا مردمسالاري ديني ما را از دموكراسي‌هاي بي‌سر متمايز مي‌كند و همين وجه امتياز نظام ما با ديگر نظام‌هاي سياسي است. مشروعيت ديني و مردمي نظام نشات گرفته از همين انديشه درست است.

***************************************

روزنامه جمهوری اسلامی**

برندگان و بازندگان انتخابات

بسم‌الله الرحمن الرحیم

در ساعات و روزهای آینده نتایج انتخابات مهم هفتم اسفند که ترکیب مجلس دهم و خبرگان پنجم را مشخص می‌کند اعلام خواهد شد. با اینحال، از هم اکنون مشخص است برندگان و بازندگان اصلی این انتخابات چه کسانی هستند.

اصلی و فرعی کردن برندگان و بازندگان، یک امر واقعی است و باید به آن توجه جدی شود. بی‌توجهی به این واقعیت بسیار مهم در سال‌های اخیر، ضربه مهمی به بنیان‌های اخلاقی جامعه وارد کرده و متاسفانه هنوز اقدامی برای مقابله با آن صورت نگرفته است درحالی که چنین اقدامی از حیاتی‌ترین نیازهای انقلابی است که به نام اسلام صورت گرفته و نظام حکومتی مبتنی بر آن نیز نام اسلام را با خود دارد.

برندگان اصلی انتخابات هفتم اسفند، مردم ایران هستند. حضور حماسی مردم در پای صندوق‌های رای در درجه اول سرنوشت خودشان را رقم زد، سپس اعتبار نظام جمهوری اسلامی را بالا برد و در بالاترین مرحله، دشمنان این نظام و این ملت را یکبار دیگر مایوس کرد. اهمیت این مایوس شدن در اینست که دشمنان بارها به خودشان وعده فاصله گرفتن مردم ایران از انقلاب و نظام جمهوری اسلامی را داده بودند و هرگز فکر نمی‌کردند حتی در سی و هشتمین سال عمر این انقلاب هنوز مردم ایران به نظام و انقلابی که اینهمه مورد تهاجم تبلیغاتی و سیاسی و حتی نظامی قدرت‌های سلطه‌گر جهانی قرار گرفته علاقمند باشند و با اشتیاق در پای صندوق‌های رای حاضر شوند. این حضور حماسی، واقعاً یک پیروزی بزرگ برای مردم ایران و یک شکست بزرگ برای دشمنان این مردم است.

بدین ترتیب، کسانی که اسامی آنها به عنوان برندگان این انتخابات، چه برای ورود به مجلس خبرگان رهبری و چه برای ورود به مجلس شورای اسلامی، اعلام شود، برندگان فرعی هستند. خود این افراد نیز باید این واقعیت را در نظر داشته باشند که تمام اعتبار خود را مرهون حضور مردم در انتخابات هستند و باید با تمام توان در خدمت مردم باشند.

کسانی که در این انتخابات نتوانستند آراء‌ لازم را برای ورود به مجلس خبرگان یا مجلس شورای اسلامی کسب کنند، هر چند در ظاهر بازنده به حساب می‌آیند اما اولاً بازنده فرعی هستند و ثانیاً از این جهت که با تلاش خود موجب آمدن مردم به پای صندوق‌های رای شده‌اند قطعاً آنها هم برنده هستند البته درصورتی که در تمام مراحل به ویژه در تبلیغات انتخابات به موازین قانونی و چارچوب‌های اخلاقی پای بندی نشان داده باشند. حتی کسی که اخلاقی عمل کرده و پیروز نشده ولی رقیب او که اخلاقی عمل نکرده، قطعاً آن رقیب، بازنده واقعی است. این نکته را برای دلجوئی نمی‌نویسیم، بلکه برجسته‌ترین واقعیت جامعه انسانی همین است واقعیتی که بهیچوجه قابل تردید نیست.

بازندگان انتخابات هفتم اسفند دو دسته هستند. دسته اول که منتظر خودداری مردم از حضور در پای صندوق‌های رای بودند و برای فاصله گرفتن ملّت ایران از نظام و انقلاب اسلامی لحظه شماری می‌کردند و دسته دوم کسانی که مرزهای اخلاقی را در تبلیغات انتخاباتی شکستند، حرمت‌ها را لگدمال کردند و جامعه را به دروغ و تهمت آلودند. گروه اول، در ظاهر و باطن ناامید شدند و گروه دوم، چه به پیروزی ظاهری رسیده باشند و چه نرسیده باشند، دچار شکستی سخت شده‌اند. این بازندگان انتخابات، از مصادیق کسانی هستند که معتقدند «هدف وسیله را توجیه می‌کند». آنها با دروغ گفتن، تهمت زدن، ولخرجی کردن، شام و ناهار دادن و حتی به سیگاری‌ها سیگار دادن و محفل قلیانی‌ها را تامین کردن، برای به دست آوردن رای و از میدان خارج کردن رقیب تلاش کردند. متاسفانه در این انتخابات این قبیل اقدامات خلاف، رشد بیشتری داشت و هرچه زمان می‌گذرد جریان‌های سیاسی به جای آنکه در جهت رشد اخلاقی پیش بروند در جهت عکس حرکت می‌کنند.

تاسف بالاتر آنکه بعضی جریان‌های سیاسی برای خارج ساختن رقیب به خوراکی که دشمنان آماده کرده بودند متوسل شدند تا بهترین نیروهای انقلاب را به وابستگی به بیگانگان متهم کنند. این جریان‌ها برای رسیدن به هدفشان حتی حاضر شدند به دروغ‌های آشکار متوسل شوند و با بزرگ جلوه دادن بیگانگان به شعور مردم اهانت کنند.

دیدیم که روز هفتم اسفند هم گذشت و این انتخابات نیز به پایان رسید ولی روسیاهی نصیب کسانی شد که مرزهای اخلاق و انصاف را شکستند و برای رسیدن به مناصب اعتباری دنیائی حتی حاضر شدند جامعه اسلامی و انقلابی را آلوده کنند.

این، درست است که هر انتخاباتی عوارض منفی هم دارد، ولی بپذیریم که عوارض منفی این انتخابات در کشور ما بسیار بیشتر از حد نصاب یک جامعه اسلامی و انقلابی است و متاسفانه همچنان درحال افزایش می‌باشد. مبادا اشتغال فکری مسئولان نظام به جوانب معمولی انتخابات و اینکه کدام جریان سیاسی برنده شده و کدام شکست خورده و اینکه ترکیب این مجلس چگونه است و آن مجلس چگونه و برای اینکه منافع خود را تامین کنند باید چه برنامه‌هائی در پیش بگیرند، آنان را از توجه عمیق به گسترش بداخلاقی‌ها غافل کند و این سیل بنیان کن با شتاب و حجم بیشتر به راه خود ادامه دهد. مسئولان نظام بیش از هر چیز در قبال اخلاق و حرمت‌ها مسئولیت دارند و نباید اجازه بدهند افراد و جریان‌های سیاسی برای تامین منافع خود، بنیان‌های اخلاقی جامعه را به خطر بیاندازند. آنها باید از هم اکنون به رصد دقیق باخت واقعی و اصلی این انتخابات بپردازند و درصدد معالجه عملی _ نه لفظی _ آن باشند، تا درآینده رقابت‌های انتخاباتی با سلامت همراه باشد و نظام جمهوری اسلامی افتخار دیگری بر افتخار حضور حماسی مردم در انتخابات بیافزاید، افتخار برگزاری «انتخابات اخلاقی».

***************************************

روزنامه خراسان**

ثمرات مشارکت/سید علی علوی

براساس نظرسنجی ها و آنچه از حوزه های انتخاباتی قابل ارزیابی است مشارکتی حداکثری در انتخابات دیروز رخ داده است. فارغ از آن که نتایج این انتخابات به لحاظ جریان های سیاسی چگونه باشد می توان از چند منظر به حضور حداکثری مردم پای صندوق های رای نگریست

1 - انتخاباتی موثر در افزایش اعتبار کشور

حضور پرشور و شعور مردم ایران از همه طیف های سیاسی و به عبارتی تحقق مشارکت حداکثری فارغ از نتایج به خودی خود عاملی برای افزایش اعتبار کشور است. اینک پس از 37 سال و پس از برگزاری 33انتخابات تکرار مشارکت حداکثری عاملی برای افزایش اعتبار فزاینده کشور در منطقه و جهان است اعتباری که به سبب آن بسیاری از درهای بسته باز و بسیاری از توطئه ها خنثی می شود. ان شاء ا. . .

2 - تایید نظام مردم سالار

مشارکت وسیع در انتخابات 7 اسفند بازهم فارغ از نتیجه تاییدی است بر نهادینه شدن فرآیندهای دموکراتیک و مردم سالار نظام جمهوری اسلامی واقعیت آن است که طی 37 سال گذشته مردم ایران تجربیات مختلفی داشته اند انتخاب های مختلف و گاه متضادی داشته اند اما آنچه مهم است در این 37 سال آن چیزی که از صندوق های رای درآمده فارغ از میزان درستی و دقت جز اراده ملت نبوده است به گونه ای که از دولت سازندگی دولت اصلاحات که منتقد آقای هاشمی است بیرون می آید از دولت اصلاحات دولت احمدی نژاد بیرون می آید و از دولت احمدی نژاد دولت روحانی بیرون می آید که این خود مهری است بر بطلان ادعای مهندسی انتخابات و مهری بر تایید تثبیت نظام مردم سالار در جمهوری اسلامی است.

3-سلامت سازوکار انتخابات

انتخابات بی نظیر 88 با اتهام تلخ تقلب کشور را تا مرز سقوط پیش برد گرچه انتخابات سال 92 و تعیین رئیس جمهور با اختلاف رای 270 هزار نفر خود گامی در رد ادعای تقلب بود اما انتخابات 7 اسفند 94 و حضور طیف های مختلف سیاسی و تمامی عناصر سیاسی حتی مدعیان اتهام تقلب، از جمله آقای خاتمی و حتی گزارش های غیر رسمی از رای دادن آقایان کروبی و موسوی خود تاکیدی بر سلامت فرآیند انتخابات در جمهوری اسلامی است.

4 - آزمونی برای جریان اصلاحات

پس از اتفاقات سال 88 با توجه به مواضع جریان اصلاحات عملا این جریان سیاسی خود را به حاشیه راند گرچه 4 سال بعد در انتخابات ریاست جمهوری سعی کرد با نزدیکی به آقای روحانی عملا به فرآیند سیاسی کشور بازگردد اما اینک در سومین انتخابات پس از حوادث سال 88 جریان اصلاحات گام دوم خود را برای بازگشت معقول و معتدل به فرآیند سیاسی کشور برداشته است اتخاذ مواضع معقول در چارچوب ساختار سیاسی کشور حذف بدنه تندرو و ساختار شکن و اقدام در فرآیندهای قانونی حداقل های لازم برای بازگشت موفق به حاکمیت نظام است البته هنوز جریان اصلاحات در این زمینه گام های مهم دیگری از جمله اعلام مواضع شفاف درباره حوادث 88 باید بردارد اما همین گام های اولیه نیز می تواند امیدوارکننده باشد در عین حال نباید فراموش کرد که اتخاذ مواضع واقع بینانه، قانونی ، معتدل و حرکت در مسیر ساختار سیاسی کشور می تواند اعتمادهای از دست رفته را جبران کند این انتخابات و فرآیندهای قبل و بعد از آن و نگاه واقع بینانه جریان اصلاح طلبان است که می تواند گامی باشد در بازگشت دوباره جریان اصلاحات ، موضوعی که بار آن بر دوش نخبگان سیاسی جریان اصلاحات است که بدنه اجتماعی که از آنان حمایت می کند را ناامید نکنند.

5 - مجلس قوی و ریل گذاری برای پیشرفت

بدون شک شکل گیری مجلسی برخوردار از پشتوانه عظیم مردمی می تواند زمینه تشکیل یک مجلس مقتدر و قوی باشد مجلسی که با این خصوصیات می تواند به پشتوانه حداکثری مردمی اقدام به ریل گذاری کشور نماید مجلسی که به عنوان نمایندگان مستقیم مردم با اقتدار بر عملکرد مسئولان نظارت کند و از طرفی با دیدی کارشناسی و بلندمدت برای دهه چهارم انقلاب اسلامی در مسیر پیشرفت و عدالت برای دولت و کشور ریل گذاری نماید.

6 - ناامیدی دشمن

بسیاری از کارشناسان معتقدند که اگر اتفاقات سال 88 نمی افتاد و آن مشارکت 80درصدی به اتهام تقلب از بین نمی رفت خیلی از اتفاقات و تحریم ها و توطئه های بین المللی که منجر به هزینه های سنگین برای ایران و انقلاب شد رخ نمی داد.

بدون شک مشارکت حداکثری دیروز مردم باعث ناامیدی دشمنان، مایوس شدن و قطع طمع آنان می شود مشارکت حداکثری مردم علاوه بر ثمرات داخلی تاثیر مثبت دارد از طرفی باعث به رخ کشیدن نظام دموکراتیک جمهوری اسلامی به نظام بین الملل است و از طرفی عاملی است که باعث قطع طمع دشمنان به اعتبار پشتوانه مردمی می شود مشارکتی که خیلی از اتفاقات و تحریم ها و توطئه های بین المللی را می تواند از بین ببرد.

7 - تمکین به حق الناس

نکته آخر این که فرآیند چند ماهه انتخابات به مرحله پایانی خود رسید. گروه های سیاسی سعی کردند بستر مشارکت حداکثری را فراهم کنند و خود را در معرض انتخاب ملت قرار دهند اینک پس از انتخابات آنچه مهم است پایبندی به نتایج انتخابات است اعم از چپ و راست، اصولگرا و اصلاح طلب، دوم خردادی، سوم خردادی همه و همه باید به حق الناس نتایج انتخابات پایبند باشیم. پایندی که خود سنگ محکی برای جریان های سیاسی کشور است که چگونه به آراء و حق الناس مردم احترام می گذارند.

***************************************

روزنامه ایران**

دومین بهار اعتدال/ امیر یوسفی

هنوز تا سبزه انداختن و سفره پهن کردن و سمنو بر اجاق نشاندن، دو سه هفته‌ای مانده اما هوای ایران- در سیاست و طبیعت- دیروز چنان چشیدنی و خواستنی بود که کسی را جای چند و چون نماند که بهار- در سیاست و طبیعت- امسال شتابکارتر از هر سال است و قطعاً زودرس خواهد بود. موسم انتخابات، بهار سیاست است و دولت اعتدال، دیروز نخستین تجربه بهاری خود را در عرصه سیاست داخلی از سر گذراند. پیش از این، مذاکرات نفسگیر هسته‌ای هم، بهار دیپلماسی را برای ایران رقم زده بود و سیاست خارجی دولت روحانی، هوای مطبوع بهاری را به جامعه ایران هدیه داده بود. اکنون بهار، رخت خود را از دیپلماسی به عرصه سیاست داخلی و انتخابات کشیده بود و نخستین تجربه مدیریت دولت در عرصه برگزاری انتخابات رقم می‌خورد. این تجربه البته هنوز به آخر نرسیده است و مدیران ارشد دولت روحانی در حوزه سیاست داخلی، همچنان دست‌شان در کار شمارش آرا و زبان‌شان در کار اعلام تدریجی نتایج است. اینکه کدام جناح و جریان، دل از مردم برده باشند و صاحب اقبال شده باشند به کنار؛ آنچه مهم است، مرور برنامه عملیاتی دولت در ایفای این مأموریت بهاری است. به دو سه نکته در این مأموریت سبز نگاه کنید.

روحانی در نخستین تجربه برگزاری انتخاباتش، توفیق یافت که از این رخداد سیاسی، خاطره‌ای شیرین و شادمان بسازد. انتخابات دیروز تابلویی از پیوند و استحکام درونی یک نظام سیاسی بود.

اگر تا پیش از این، صف مخالف و معاند و موافق به سادگی قابل تشخیص بود، دیروز پیاده‌روها و صحن حوزه‌های رأی‌گیری محل رژه افراد پرشماری بود که تنها وصف آنها، «ایرانی بودن» بود. روحانی توانست اعتماد همه نیروهای سیاسی و اجتماعی را جلب کند تا آنجا که دعوت نظام برای حضور در انتخابات را هیچ کسی نشنیده نگذاشت.

از کسانی که روی چپ‌ترین طاقچه سیاسی ایران نشسته‌اند تا کسانی که در راست‌ترین ایوان آن بیتوته کرده‌اند، همگی به یکسان در صحن یک سالن گرد آمدند. این، قدرت اعجازآمیز یک دولت در اعتمادبخشی به همه نیروهای ساکن در یک اقلیم جغرافیایی است. روحانی به گواهی تجربه دیروز توانست مرزهای سیاست را دقیقاً با مرزهای جغرافیای ایران منطبق کند. 2) نخستین تجربه دولت اعتدال در برگزاری انتخابات، «حرف آخر» در امیدواری به صندوق رأی بود. دولت اعتدال که بر بنیان دوری از تلخی و تندی استوار است، در 30 ماه فعالیت خود، این تربیت ذهنی را در جان ایرانیان راسخ کرد که مسیر تغییر، تنها یک ایستگاه ایمن و آرام دارد و آن، صندوق رأی است. دیروز این باور، عینیت یافت. به تناسب آن، عیار مردم‌سالاری بالا رفت و شاخص مشارکت سر به صدر نهاد. از این جهت، صرفنظر از نام‌ها و جریانی که برندگان انتخابات هستند، جوانه دموکراس ی قوت گرفت و از طوفان تلخ و تند خودمحوری، جان به سلامت برد. 3) دولت روحانی در استیفای حقوق مردم، راسخ است. این را قبل از این هم نشان داده است اما دیروز و در ایام منتهی به انتخابات، وقتی مخالفانی تنگ‌چشم، سیلاب نقض حقوق شهروندی مردم را به راه انداختند و در سایه «مصلحت‌ها» دولت را در تنگنا گذاشتند تا مثلاً فلان شبکه اجتماعی را مسدود یا محدود کند، کابینه اعتدال گردن نگذاشت و دستش به هیچ محدودیت‌آفرینی نچرخید. این، وقتی آفتابی شد که حتی وزیر ارتباطات تصدیق کرد که فشارهایی برای مسدود شدن این شبکه‌ها بوده اما دولت نپذیرفته است. به هر روی، آنچه روحانی از آغاز ریاستش بر جمهوری اسلامی، کراراً متذکر شده بود و حقوق شهروندی را در منشوری مفصل و مستوفا گنجانید، دیروز در خلال این تجربه بهاری، متجلی شد. 4) زودتر از هر کسی، تحلیلگران رسانه‌ای خارجی فهمیده بودند که انتخابات این دوره، طعم هسته‌ای دارد و چه بسا کسانی آن را در حکم یک رفراندوم برای تخمین موفقیت یا محبوبیت روحانی می‌دانستند. روحانی در مقام کسی که ناوبری مذاکرات موفق هسته‌ای را برعهده داشت، می‌توانست تجربه برجام را بنیان تبلیغاتی خود قرار دهد و اعتبار آن توفیق را به عنوان یک ضمانتنامه مصادره کند و از این طریق در سرنوشت انتخابات، تأثیر تعیین کننده بگذارد. او این کار را نکرد اما ملت، بدل از او چنین کردند. توگویی تجربه تنفس در بهار دیپلماسی، ملت را هوایی کرد تا بهار سیاست داخلی را هم مزمزه کنند. احتمالاً این تجربه جدید همانی است که خیلی از اهل سیاست از مدت‌ها پیش «برجام 2» خطابش می‌کردند. امروز تا شب یا فردا تا صبح یا چه بسا هفته تا میانه نرسیده، نتایج نهایی انتخابات مجلس و خبرگان آفتابی خواهد شد و رسمیت پیدا خواهد کرد. پیروزی در این رقابت نصیب هر کس می‌شود، گوارایش باشد؛ اما در شیرینی و شادمانی این تجربه، بی‌گمان دولت اعتدال سهیم است؛ دولتی که بعد از بهار دیپلماسی، بهار انتخاباتی را هم به ایران چشاند؛ بهاری زودرس.

***************************************

روزنامه جام جم **

پشتوانه​ای دیگر برای قدرت الهام بخشی ایران / دکتر علیرضا شیخ عطار

نظام جمهوری اسلامی ایران از بدو تشکیل با عناد نظام سلطه مواجه بود که در ابتدا شامل دو کشور یعنی آمریکا و شوروی بود و اکنون از این دو ابرقدرت، تنها آمریکا باقی مانده است.

دلیل این خصومت هم قانون اساسی و آموزه​های بنیانگذار جمهوری اسلامی ایران است که اساس آنها را سلطه​ستیزی تشکیل می​دهد؛ اتفاقا اثرگذاری همین آموزه​ها باعث شد که ایران بتواند الهام بخش شود و فراتر از مرزهای خودش، سلطه ستیزی را القا کند و دیگر ملت ها حتی غیرمسلمان ها ترغیب به این امر شوند. لذا نظام سلطه، جمهوری اسلامی ایران را تهدیدی جدی می دانست و برای مقابله با این نظام، دو روش را به طور موازی در پیش گرفت که یکی سخت و دیگری نرم بود. نظام سلطه در روش سخت نتوانست موفق شود اما فکر می کند شاید بتواند در روش نرم موفق شود و از همین رو این روش را تا به امروز ادامه داده است.

در یکی از این اقدامات نرم، نظام سلطه همواره تلاش کرده، الهام بخشی جمهوری اسلامی ایران را به چالش بکشد و در این راستا می خواهد مشروعیت نظام را با تردید مواجه کند. افکار عمومی در سراسر دنیا بخش مهمی از مشروعیت را ناشی از آرای مردم و مقبولیت نظام می داند و بهترین راه برای به چالش کشیدن مدعای دشمنان، رای مردم است.

به همین جهت از زمان پیروزی انقلاب اسلامی تاکنون، در هر انتخابات حماسه دیگری خلق می شود و میزان مشارکت ما در انتخابات ریاست جمهوری و مجلس در اغلب دوره ها در حدود 70 درصد و بالاتر از آن بوده که چنین مشارکتی در دنیا یک رکورد است.

انتخابات ما و میزان مشارکت در آن صرفنظر از این‌که چه کسی انتخاب شود نشان‌دهنده وفاداری و اعتقاد مردم به نظام است چرا که نشان می دهد مردم حتی اگر اعتراضی به وضع موجود داشته باشند در چارچوب قانون اساسی و با استفاده از رای خود برای تغییر شرایط تلاش می کنند. بنابراین توجه بیش از اندازه رسانه ها و سیاستمداران غربی به انتخابات ایران نشان‌دهنده اهمیت انتخابات است زیرا توفیق در انتخابات و مخصوصا بالابودن آرا نشان‌دهنده مشروعیت نظام و مشروعیت نظام، تقویت کننده قدرت الهام​بخشی آن است و الهام بخشی نظام نیز به سلطه ستیزی فراتر از مرزها منتج می شود. مردم ما همواره با وجود تمام توطئه ها و القائات پای صندوق‌ها حاضر می​شوند و حتی اگر انتقاد دارند برگه رای به‌دست دارند و انتقادات را در چارچوب قانون اساسی و ساز و کارهای پیش بینی شده انجام می دهند و این نعمت بزرگی است که باید به خاطر آن خدا را شکر کرد و مسئولان هم باید در خدمت به این مردم بیش از گذشته بکوشند.

***************************************

روزنامه وطن امروز **

7 اسفند با مشارکت پرشور مردم در انتخابات، به روز حمایت از نظام جمهوری اسلامی ایران تبدیل شد

لبیک ملت به رهبر

7 اسفند به عنوان یک حماسه دیگر در تاریخ جمهوریت نظام اسلامی ثبت شد. در لبیک به ندای رهبر انقلاب که صبح دیروز در دقایق ابتدایی رأی‌گیری، خواستار مشارکت همه علاقه‌مندان به ایران و عزت و عظمت ملی شدند؛ مردم در سراسر کشور یک حماسه بزرگ را رقم زدند.

به گزارش «وطن امروز»، در این دوره از انتخابات 54 میلیون و ٩١٥ هزار و ٢٧ نفر واجد شرایط رأی دادن بودند که از میان ٤ هزار و ٨٤٤ کاندیدا باید 290 را برای مجلس شورای اسلامی و همچنین از میان 161 کاندیدای خبرگان، 88 نفر را انتخاب می‌کردند.

در شهرستان‌ها حضور پرحجم مردم در همان ساعات اولیه رأی‌گیری باعث شد تا صف‌های بسیار طولانی در مقابل شعب اخذ رای شکل بگیرد. این حضور گسترده همانگونه که انتظار می‌رفت با تمدید زمان رای‌گیری نیز همراه شد. در حالی که از ساعت 8 صبح فرآیند اخذ رای در شعب سراسر کشور آغاز شد اما در برخی حوزه‌ها رای‌گیری تا ساعت 11 شب نیز ادامه یافت.

حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای، رهبر معظم انقلاب اسلامی در اولین دقایق آغاز رأی‌گیری دهمین دوره انتخابات مجلس شورای اسلامی و پنجمین دوره انتخابات مجلس خبرگان رهبری با حضور در محل صندوق سیار ۱۱۰ در حسینیه امام خمینی(ره)، آرای خود را به صندوق انداختند.

به گزارش پایگاه اطلاع‌رسانی دفتر مقام معظم رهبری، حضرت آیت‌الله‌‌العظمی خامنه‌ای سپس در سخنانی، انتخابات را هم وظیفه و هم حق ملت خواندند و افزودند: انتخابات، کاری بزرگ و خیر و همیشه حائز اهمیت است و در برخی مقاطع نیز اهمیت بیشتری دارد و در معارف و دستورات اسلامی نیز بر پیشروی و سرعت عمل در کار خیر توصیه شده است.

رهبر انقلاب با تأکید بر سرعت عمل در انجام این وظیفه و احقاق حق، خاطرنشان کردند: همانطور که قبلا گفته‌ایم همه مردم ایران، هر کس که ایران را و جمهوری اسلامی را و شکوه، عزت و عظمت ملی را دوست دارد، در انتخابات شرکت کند. ایشان همچنین مردم را به حضور در انتخابات با نیت خیر و با قصد ایجاد اعتبار فزاینده برای کشور و استقلال کامل کشور و پاسخ به عزت ملی فراخواندند و گفتند: نتیجه حضور در انتخابات، عزت و استقلال ملی است و ما دشمنانی داریم که چشم طمع دوخته‌اند و انتخابات باید به‌گونه‌ای باشد که دشمن را مأیوس و ناامید کند. حضرت آیت‌الله‌العظمی خامنه‌ای تأکید کردند: مردم دقت کنند و با بصیرت و چشم باز رأی دهند و این کار از جمله حسناتی است که علاوه بر اجر کوتاه‌مدت و بلندمدت دنیوی، اجر اخروی نیز به همراه دارد. رهبر انقلاب اظهار امیدواری کردند که ملت ایران در این انتخابات نیز همچون انتخابات گذشته توفیق حضور پیدا کنند و مایه پیشرفت و عزت کشور شوند.

وزارت کشور: اعلام زودهنگام پیروزی جرم است

ستاد انتخابات کشور نیز دیروز با صدور اطلاعیه‌های مختلف، برنامه برگزاری این انتخابات را گزارش داد. در این میان با توجه به رفتار‌های غیرعادی و غیرقانونی برخی کاندیداها در دوره‌های گذشته انتخابات، ستاد انتخابات کشور موضوع ادعای پیروزی زودهنگام کاندیداها را مورد توجه قرار داد و اعلام کرد این موضوع جرم انتخاباتی است. در این راستا، معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور نیز گفت ادعای زودهنگام پیروزی در انتخابات برای مدعی هرنوع عواقبی به دنبال خواهد داشت. محمدحسین ذوالفقاری با بیان اینکه از طرفداران کاندیداها می‌خواهیم که نکات امنیتی را رعایت کنند، گفت: تلاش را گذاشته‌ایم که اگر معاندان قصد داشتند امنیت را دچار اخلال کنند، با آن مقابله و اطلاع‌رسانی کنیم اما تاکنون هیچ موردی گزارش نشده است. ذوالفقاری تصریح کرد: به تمام استان‌ها ابلاغ شد هیچ‌کس و هیچ گروهی حق ندارد زودتر از مراجع رسمی و قانونی اعلام پیروزی کند و اگر کاندیدایی رعایت نکند هرگونه عواقب متوجه او خواهد بود. وی ادامه داد: مواردی را در فضای مجازی داشتیم که کاندیداها تا ساعات باقی‌مانده به اتمام رای اعلام پیروزی کرده بودند که این افراد احضار شدند و تذکرات لازم را دادیم، البته آنها در توضیحات خود گفتند منظورمان این بوده که ما وضعیت اجتماعی را دیدیم و استنباط کردیم که استقبال نسبت به ما زیاد بوده است، قطعا کاندیداها و کسانی که در صحنه رقابت هستند باید همه موارد را رعایت کنند و به هیچ وجه اعلام نکنند که ما پیروز انتخابات هستیم. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور با بیان اینکه لحظه به لحظه فضای مجازی را رصد کرده‌ایم، اظهار داشت: ما مواردی داشتیم که برخی اعلام کرده بودند که از رای خودتان عکس بگیرید و در فضای مجازی قرار دهید که ما تذکرات لازم را به این افراد دادیم و این مساله نیز برطرف شد. معاون امنیتی و انتظامی وزارت کشور همچنین گفت: وضعیت انتخابات در سراسر کشور بویژه استان‌های مرزی از امنیت و آرامش خوبی برخوردار بوده است. وی تصریح کرد: صرفا در 2 تا 3 روز گذشته چند مورد درگیری‌های جزئی بین طرفداران برخی کاندیداها که بسیار هم سطحی بود داشتیم و این درگیری‌ها نسبت به دوره‌های قبلی بسیار کمتر بود.

وی از استقرار بالگردها برای حفاظت از صندوهای سیار خبر داد و گفت: بالگردهایی که قرار بود در اختیار استان‌ها قرار بگیرد با پشتیبانی نیروهای مسلح در محل ماموریت حاضر شدند و نیروی انتظامی در سطوح گسترده‌ای در قرارگاه‌هایی که تشکیل دادند با هماهنگی بسیج و سپاه کار را دنبال کردند.

باز هم قانون را شکستند

اما به‌رغم همه مراقبت‌های نهادهای مسؤول، باز هم جریان قانون‌گریز اصلاح‌طلب قواعد رقابت دموکراتیک را رعایت نکرد. به‌رغم ممنوعیت تبلیغات در روزهای پنجشنبه و جمعه، اما عوامل این جریان که اکنون در پوشش حامیان دولت فعالیت می‌کنند؛ روز پنجشنبه تبلیغات میدانی خود را در سطح شهر تهران دنبال کردند. از سوی دیگر رسانه‌های این جریان جنجالی دیروز در اقدامی هماهنگ، تراکت‌های تبلیغاتی جریان وابسته به دولت را در شعب اخذ رای توزیع کردند. رسانه‌های این جریان به صورت بسیار گسترده به حامیان خود توصیه می‌کردند این تراکت‌ها را در شعب اخذ رای بر روی میزها قرار دهند. همچنین در برخی حوزه‌ها نیز عوامل این جریان اقدام به تبلیغ لیست حامیان دولت می‌کردند. افراطیون حامی دولت در حسینیه ارشاد نیز باعث ایجاد هرج و مرج در این شعبه رای‌گیری شدند. عده‌ای از عوامل میدانی فتنه با استقرار در این شعبه، شعارهای ساختارشکنانه و علیه نظام سر دادند. حامیان فتنه برای ترغیب سایر فتنه‌گران، شعارهایی در حمایت از سران فتنه 88 نیز سر دادند. خبرگزاری دولتی ایسنا که طی ماه‌های اخیر به پایگاه فتنه‌گران تبدیل شده و پروژه‌های رسانه‌ای این جریان را رهبری می‌کند هم دیروز در اقدامی غیراخلاقی، از برگه رای آیت‌الله جنتی عکس گرفت و آن را روی خروجی خود قرار داد. این خبرگزاری که با بودجه دولتی اداره می‌شود، در دوران تبلیغات انتخاباتی به صورت آشکار اقدام به تبلیغ جریان فتنه و حامیان دولت می‌کرد. از جمله موارد عجیب دیگر در مورد انتخابات تهران، اقدام مشکوکی بود که وزارت کشور در نحوه نوشتن نام آیت‌الله مصباح‌یزدی و حجت‌الاسلام مصباحی‌مقدم در لیست‌های قرار داده شده در شعب رای انجام داد. دولتی‌ها در اقدامی حیرت‌انگیز، نام آیت‌الله محمدتقی مصباح‌یزدی را با عنوان «تقی مصباح» درج کرده و بخش «شهرت» را نیز درباره وی سفید گذاشتند. این اقدام عجیب زمانی مشکوک شد که در قسمت شهرت مربوط به آقای مصباحی‌مقدم، عنوان «مصباح» درج شد! این موضوع در واقع باعث ریزش آرای آیت‌الله مصباح‌یزدی می‌شد و به همین خاطر دفتر وی در نامه‌ای به ستاد انتخابات کشور به این موضوع اعتراض کرد. این اقدام مشکوک باعث شد برخی نمایندگان مجلس نسبت به این موضوع اعتراض و حتی برخی نیز درباره این رفتار آقای مصباحی‌مقدم، از وی

انتقاد کنند.

حجت‌‌الاسلام مصباحی‌مقدم نیز در واکنش به اعتراضات مربوط به این شیطنت انگلیسی، طی بیانیه‌ای اعلام کرد: در هنگام ثبت‌نام کتباً اعلام کردم نام بنده «غلامرضا مصباحی مقدم»، مشهور به «مقدم»، «مصباحی» و «مصباح» است؛ از مردم شریف تقاضامندم به آیت‌الله مصباح و به اینجانب رأی دقیق داده شود تا هیچ گونه تردیدی باقی نماند.

اما این فستیوال بی‌قانونی زمانی قابل تامل می‌شود که رفتار دولتی‌ها و بویژه شخص حسن روحانی در این‌باره مورد توجه قرار گیرد. بررسی‌ها نشان می‌دهد عملکرد روحانی و نیز نزدیکان وی در دولت، شائبه دخالت دولتی‌ها را بسیار تقویت کرده است. در حالی که اسم رمز جریان دولتی و حامی فتنه برای انتخابات کلید واژه «امید» بود؛ حسن روحانی در پیامک خود به مردم از این واژه استفاده کرد. از سوی دیگر شامگاه پنجشنبه، حساب توئیتری حسن روحانی نوشت «رای امروز ما فردای پر امید را می‌سازد». این پیام البته با هشتگ امید منتشر شد تا پیام انتخاباتی حسن روحانی نیز در لیست تبلیغاتی قرار گیرد. حمید ابوطالبی، معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور نیز طی پیامی در شبکه اجتماعی خود، با عنوان معاون سیاسی دفتر رئیس‌جمهور خواستار رأی به یک لیست انتخاباتی شد.

معاون سیاسی دفتر حسن روحانی در این پیام نوشت: زیبایی صبح انتخاب ستودنی است؛ حضور پرشور، قلب صمیمی، پای استوار و دستان پرامید این ملت در برگزیدن و رای به «امید».

مجید انصاری، معاون پارلمانی حسن روحانی نیز دیروز پس از شرکت در انتخابات مردم را به رای دادن به نمایندگان متمایل به دولت دعوت کرد و گفت: امیدواریم مسیر انتخابات ۹۲ امروز تکرار شود و مجلسی قوی، معتدل، مستقل و همراه دولت رقم بخورد؛ مجلسی که همراه دولت در مسیر پیشرفت و توسعه کشور باشد و این مسیر را هموارتر کند و به برنامه‌های اقتصادی دولت و ساماندهی معیشت و اشتغال و عمران کمک کند.

اما این همه رفتارهای شائبه‌دار و غیرقانونی انتخاباتی نبود. درست در آخرین روز تبلیغات انتخاباتی، علی فرهادی، رئیس مرکز اطلاع‌رسانی وزارت آموزش‌وپرورش از پرداخت عیدی فرهنگیان شاغل و بازنشسته خبر داد و گفت: اضافه تدریس فرهنگیان تا پایان دی‌ماه پرداخت شده است و پاداش پایان خدمت فرهنگیان نیز در حال پیگیری است. با وجود این اقدامات غیرقانونی و شائبه‌دار اما وزیر کشور گفته است رأی مردم را درست می‌شمارد. رحمانی‌فضلی که چندی پیش با طرح ادعای حزبی پول‌های کثیف، یک عملیات روانی علیه جریان منتقد دولت راه انداخته بود؛ دیروز گفت: حفاظت از حق‌الناس وظیفه همگانی است.

به هر حال و به‌رغم همه بی‌قانونی‌ها، دیروز انتخابات مجلس شورای اسلامی و مجلس خبرگان رهبری با شکوه بسیار برگزار شد. تا آخرین لحظات نگارش این گزارش، خبرها از مشارکت بسیار بالای مردم در انتخابات حکایت داشت. این مشارکت گسترده یک بار دیگر پایبندی مردم به نظام اسلامی و حراست آنها از سرحدات این نظام را نشان داد. به اعتقاد کارشناسان سیاسی، دعوت رهبر انقلاب از مردم برای حضور در انتخابات و لبیک مردم به این دعوت، با توجه به شرایط منطقه و نیز وضعیت ایران در دنیا، می‌تواند یک جهش امنیتی و اقتصادی را در کشور به دنبال داشته باشد.

***************************************

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات