تاریخ انتشار : ۱۲ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۵۳  ، 
کد خبر : ۲۸۸۱۸۹

نصرالله: همپیمانان دمشق اجازه نمی‌دهند سوریه فروبپاشد

(روزنامه ايران ـ 1394/07/05 ـ شماره 6037 ـ صفحه 20)

سید حسن نصرالله، دبیرکل حزب الله لبنان علت شکست راهبرد امریکا در سوریه را ایستادن مسکو در کنار دمشق دانست و تأکید کرد: همپیمان‌های سوریه اعم از روسیه، ایران و حزب‌الله اجازه نمی‌دهند این کشور از هم فرو بپاشد.

به گزارش ایرنا، دبیر کل حزب الله لبنان که در برنامه حدیث الساعه شبکه خبری المنار سخن می‌گفت، با بیان اینکه روس‌ها از مدت‌ها قبل درصدد تشکیل ائتلافی جدید با مشارکت ایران، عراق و ترکیه بودند تا در کنار ائتلاف ضد داعش به رهبری امریکا قرار بگیرند، اظهارداشت: امریکایی‌ها و برخی کشورهای عربی تلاش کردند با پیشنهادهای وسوسه‌برانگیز، مسکو را از همپیمانی با سوریه منصرف کنند اما امروز شاهد افزایش حمایت‌های روسیه از دمشق هستیم، زیرا تعداد زیادی از عناصر داعش اهل چچن و از کشورهای همسایه روسیه هستند و این مسأله هم تهدیدی برای امنیت ملی روسیه محسوب می‌شود و مسکو نمی‌تواند آن را نادیده بگیرد. وی با تأکید بر اینکه ایران و روسیه در قبال سوریه و حمایت از بشار اسد جدی هستند، افزود: ما از سال‌ها قبل می‌گفتیم همپیمانان سوریه جدی هستند و اجازه نمی‌دهند این کشور فروبپاشد و امروز ارزیابی‌های ما اثبات شده است. ما از مشارکت روس‌ها و هر نیرویی برای کمک به جبهه سوریه که به دور کردن خطرها و تهدیدها از منطقه و سوریه منجر می‌شود، استقبال می‌کنیم. سیدحسن نصرالله سپس با بیان اینکه برخی خبرها درباره توافق امریکا و روسیه در خصوص سوریه درست نیست و غیردقیق است، تصریح کرد: امریکا در جنگ علیه تروریسم جدی نیست و حتی گاهی از آن برای تحقق منافعش بهره‌برداری می‌کند.

ـ ایران در امور داخلی سوریه دخالت نمی‌کند

دبیر کل حزب الله لبنان سپس با تأکید بر اینکه ایران در امور داخلی سوریه دخالت نمی‌کند، گفت: تهران تنها خواستار مقاومت دمشق و دور شدن خطر تروریسم و پایان دسیسه سرنگونی نظام سوریه است. دبیرکل حزب‌الله همچنین با دفاع از حضور نیروهای مقاومت لبنان در سوریه برای جنگ با تروریست‌های تکفیری در القصیر، القلمون و الزبدانی و بلندی‌های شهرک عرسال لبنان با هدف حمایت از سوریه و لبنان و دور کردن خطر تروریست‌ها از دو کشور همسایه دفاع کرد.وی با اشاره به روند نبرد الزبدانی گفت: عناصر مسلح گروه‌های موجود در الزبدانی در ریف دمشق که محاصره شده‌اند اعم از جبهه النصره و احرار الشام که در استان ادلب هم حضور دارند، درخواست کمک کردند و از سوی دیگر، اهالی دو شهرک الفوعه و کفریا در استان ادلب در مقابل تروریست‌ها مقاومت کرده بودند. دبیرکل حزب الله به مواضع جدید سران کشورهای اروپایی از جمله آنگلا مرکل، صدراعظم آلمان و تأکید او بر ضرورت گفت‌و‌گو با روسیه، ایران و عربستان برای حل بحران سوریه اشاره کرد و گفت: دیگر امریکا در این عرصه یکه‌تاز نخواهد بود و این روند نشان می‌دهد که از نظام تک قطبی خارج و وارد مرحله نظام چندقطبی شده‌ایم.

ـ تکروی سعودی‌ها در مدیریت حج

سید حسن نصرالله با اشاره به حادثه منا نیز گفت: فاجعه منا نشان داد در حکومت سعودی خلل وجود دارد و پافشاری غیرمنطقی سعودی‌ها برای جلوگیری از مشارکت کشورهای اسلامی در امور حج عامل فاجعه‌های پی در پی در مناسک حج شده است. وی افزود، احتمال بررسی این فاجعه در سطح سازمان همکاری اسلامی وجود دارد و در این زمینه دو پیشنهاد درباره اداره مناسک حج و تشکیل هیأت نظارتی متشکل از نمایندگان کشورهایی که بیشترین حجاج را دارند، مطرح است.

http://iran-newspaper.com/newspaper/page/6037/20/87969/0

ش.د9402757

نظرات بینندگان
آخرین مطلب
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات