تاریخ انتشار : ۱۵ اسفند ۱۳۹۴ - ۰۹:۱۸  ، 
کد خبر : ۲۸۸۲۵۹

آغـاز دوران «پسـاتحريم»

(روزنامه مردم‌سالاري - 1394/07/27 - شماره 3882 - صفحه 1)

گروه سياسي: در موعد مقرر و 90 روز بعد از توافق هسته‌اي ايران و 1+5 بالاخره ديروز برجام رسما وارد فاز اجرا شد و تحريم‌هاي هسته‌اي لغو شد.فدريکا موگريني مسئول سياست خارجي اتحاديه اروپا و محمدجواد ظريف وزير خارجه کشورمان در بيانيه‌اي مشترک اعلام کردند که هر دو طرف به تعهدات خود جهت اجراي برجام متعهد هستند. به گزارش ‌ايسنا‌، بر اساس اين بيانيه، کميسيون مشترک ايران و گروه 1+5 امروز دوشنبه بر اساس توافق قبلي تشکيل جلسه خواهد داد تا اقدامات لازم را در اين چارچوب انجام دهد.

«محمد‌جواد ظريف» وزير امور خارجه ايران و «فدريکا موگريني» مسوول سياست خارجي اتحاديه اروپا در بيانيه‌اي مشترک اعلام کردند که هر دو طرف به تعهدات خود در راستاي اجراي برنامه مشترک اقدام پايبند خواهند بود. همچنين در اين بيانيه قيد شده آژانس تدابير لازم را براي نظارت بر راستي‌آزمايي درنظر مي‌گيرد. بر‌اساس توافقنامه هسته‌اي 14 جولاي (23 تيرماه)، «روز اجرا» 90 روز پس از تصويب قطعنامه 2231 شوراي امنيت سازمان ملل تعيين شده است. تدابير اتخاذ شده از سوي برجام و قطعنامه شوراي امنيت سازمان ملل روز 18 اکتبر يعني يکشنبه اجرايي شد. قرار است نخستين نشست کميسيون مشترک گروه 1+5 و ايران امروز دوشنبه 19 اکتبر در وين برگزار شود. بر‌اساس طرح جامع اقدام مشترک اين مکانيسم دائمي خواهد بود. علي‌اکبر صالحي رئيس سازمان انرژي اتمي تاکيد کرد که نمايندگان ايران و اتحاديه اروپا طرح اقدام مشترک را همان روز تصويب مي‌کنند.

باراک اوباما، رييس‌جمهور آمريکا نيز دستور رفع تحريم‌هاي ايران را براي اجراي برجام صادر کرد.به گزارش ايسنا‌، خبرگزاري فرانسه‌ اعلام کرد: باراک اوباما در روز «تصويب برجام» دستور لغو تحريم‌هاي ايران را صادر کرد. بر‌اساس اين گزارش، اوباما در پيامي به دولتش دستور برداشتن قدم‌هاي لازم براي برداشتن لغو سريع و مناسب براي اجراي برجام بر اساس قوانين آمريکا را صادر کرد.باراک اوباما به وزارت‌خانه‌هاي خزانه‌داري، امور خارجه، تجارت و انرژي دستور داد تا اقداماتي را براي رفع تحريم‌هاي ايران به عنوان بخشي از توافق هسته‌اي که در ماه ژوييه به دست آمده است را بردارند. اتحاديه اروپا نيزدر بيانيه‌اي از لغو همه تحريم‌هاي اقتصادي مالي ايران خبر داد. اتحاديه اروپا با صدور بيانيه‌اي همه تحريم‌هاي اقتصادي مالي مرتبط با برنامه هسته‌اي ايران را لغو کرد. در اين بيانيه امده است اجرايي شدن لغو تحريم‌ها همزمان با اعلام آژانس بين‌المللي انرژي اتمي مبني بر انجام تعهدات از سوي ايران خواهد بود.

اتحاديه اروپا و آمريکا روز يکشنبه 26 مهرماه در پايان فرصت 90 روزه بررسي برجام در پايتخت‌هاي کشورهاي ايران و 1+5 دستور قانوني لغو تحريم‌ها عليه ايران را صادر کردند. ديروز يکشنبه از سوي دو طرف به نام «روز تصويب» نام‌گذاري شده است و از ديروز اقدامات براي عملياتي ساختن برجام شروع مي‌شود.

وزير امور خارجه آمريکا نيز گفت که ايران در طول روند مذاکرات هسته‌اي به تعهدات خود عمل کرده است و اکنون نيز تمام دلايل براي پايبندي به تعهداتش طبق توافق هسته‌اي دارد.به گزارش ‌ايسنا‌، جان‌کري وزير امور خارجه آمريکا در يادداشتي با عنوان سياست خارجي آمريکا در دنياي در حال تغيير که در پايگاه اينترنتي اين وزارتخانه منتشر شده است، با تکيه بر ادعاهاي بي‌اساس غرب و آمريکا عليه فعاليت‌هاي هسته‌اي ايران نوشت: توافق هسته‌اي که کشورهاي ايران و شش قدرت جهاني بسيار متفاوت از يکديگر را شامل مي‌شود، توافقي تاريخي براي جلوگيري از دستيابي ايران به سلاح هسته‌اي است.وزير امور خارجه آمريکا در ادامه نوشت: براساس اين توافق، تمام مسيرهاي احتمالي ايران براي بمب مسدود خواهد شد و به علت وجود اقدامات مربوط به نظارت‌هاي بي‌سابقه و راستي‌آزمايي که بخشي از توافق هستند، درصورتي که ايراني‌ها بخواهند تخلف کنند ما به آن پي خواهيم برد و با اعمال دوباره تحريم‌ها و در صورت لزوم با استفاده از روش‌هاي ديگر، جلوي آن‌را خواهيم گرفت.

وي افزود: در نتيجه ايران تمام دلايل براي عمل به تعهداتش را دارد، همان‌طور که در طول روند مذاکرات نيز همين کار را کرده است. اين توافق در نتيجه سال‌ها ديپلماسي سخت به دست آمد که فراتر از دو دوره رياست جمهوري بوده است. ما با تحريم‌ها شروع کرديم اما تحريم‌ها وسيله بودند و هدف نبودند. ما فقط از طريق مذاکرات مستقيم با حمايت شمار وسيعي از متحدان‌مان شامل روسيه، چين و سران اروپا، توانستيم مقامات ارشد ايران را براي پذيرش محدوديت‌هايي بر برنامه هسته‌اي‌شان متقاعد کنيم. ما اکنون به سمت مرحله اجرا حرکت مي‌کنيم و ضروري است که هوشياري، رويکرد متحد و هدف مشترک خود را حفظ کنيم.

کري در اين يادداشت بار ديگر ادعاهاي خود عليه برنامه هسته‌اي ايران را تکرار کرد و نوشت: خاورميانه همچنان يک نقطه پر مشکل است اما در صورتي که ايران سلاح هسته‌اي داشته باشد يا اينکه به دستيابي به سلاح هسته‌اي نزديک شود، در اين صورت اين منطقه به مراتب بدتر و وخيم تر خواهد شد. توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5 بهترين راه براي اطمينان يافتن از اين مسئله است که اين احتمال، اکنون و براي هميشه از بين رفته است. با اين توافق، تمام کشورهاي منطقه شامل، هم‌پيمانان کليدي و اصلي ما امن تر شده است.

ايران اجراي مشروط پروتکل الحاقي را آغاز مي‌کند

آژانس بين‌المللي انرژي اتمي نيزاعلام کرد: ايران اطلاع داده است که اجراي مشروط پروتکل الحاقي را آغاز مي‌کند.آژانس بين‌المللي انرژي اتمي روز يکشنبه با انتشار بيانيه اي در پايگاه اينترنتي خود اعلام کرد: جمهوري اسلامي ايران در 18 اکتبر 2015 به مدير کل آژانس بين‌المللي انرژي اتمي اطلاع داده است که از روز اجراي برنامه جامع اقدام مشترک (برجام) به صورت مشروط پروتکل الحاقي توافق نامه پادماني را تا زمان تصويب آن توسط مجلس اجرا مي‌کند و ترتيبات فرعي کد اصلاحيه 3.1 توافقنامه پادماني را نيز به طور کامل اجرا خواهد کرد.به گزارش ايسنا، ايران و گروه 1+5‌ در تيرماه سال جاري بر سر برنامه جامع اقدام مشترک به توافق رسيدند که بر اساس آن ايران در ازاي لغو تحريم‌هاي بين‌المللي برنامه هسته‌اي خود را محدود خواهد کرد. ايران همچنين طبق اين توافق قرار است پروتکل الحاقي را که پيش از اين اجراي داوطلبانه آن را متوقف کرده بود اجرا کند.

اکنون با پايان 90 روز از زماني که شوراي امنيت سازمان ملل توافق هسته‌اي ايران و گروه 1+5‌ آن را با تصويب قطعنامه‌‌اي مورد تائيد قرار داد روز عملياتي شدن اين توافق فرا رسيده است.پيش از اين يک بار پروتکل الحاقي براي دو سال و نيم در دولت اصلاحات و در زمان مسووليت حسن روحاني بر پرونده هسته‌اي ايران (آذر 1382) به طور موقت و داوطلبانه اجرايي شده است. اين پروتکل توسط علي اکبر صالحي نماينده وقت ايران در آژانس بين‌المللي انرژي اتمي به امضا رسيد.نکته قابل توجه اين‌که به احتمال قوي براي دومين بار نيز پروتکل الحاقي در تاريخي نزديک به آذرماه 1382 يعني همان تاريخي که براي بار اول مجوز امضاي موقت موافقت‌نامه پروتکل الحاقي پيمان منع گسترش سلاح‌هاي هسته‌اي به وزارت امور خارجه از سوي دولت صادر شد توسط نماينده ايران در آژانس امضا خواهد شد.اما با ارجاع پرونده اتمي ايران به شوراي امنيت، مجلس فوريت طرحي را که چندي پيش از آن به تصويب رسانده بود از تصويب نهايي گذراند و دولت ايران را ملزم به کاهش همکاري با آژانس و لغو اجراي داوطلبانه پروتکل الحاقي کرد.

پروتکل الحاقي به‌منظور و بهبود کارايي نظام پادمان‌هاي آژانس بين‌المللي انرژي هسته‌اي در سال?1993 تدوين و در سال 1997 به تصويب رسيد. کشورهايي که داراي موافقت‌نامه پادماني جامع با آژانس هستند، مي‌توانند اين پروتکل را نيز امضا کنند و لازم‌الاجرا شدن آن براي کشور عضو، بسته به تصويب پروتکل در مجالس قانونگذاري کشورها دارد.ايران تصويب نهايي پروتکل الحاقي را به خارج شدن موضوع هسته‌اي از روي ميز شوراي حکام و شوراي امنيت و نيز لغو تمامي تحريم‌هاي يک جانبه و ملي منوط کرده است.

هم‌چنين کد اصلاحي 1/3 بخش کليات ترتيبات فرعي موافقت‌نامه پادمان ايران تعيين مي‌کند که اطلاعات طراحي تاسيسات جديد به محض اينکه تصميم‌گيري براي ساخت يا مجوز ساخت تاسيسات جديد، هر کدام زودتر، اتخاذ گرديد به آژانس ارائه گردد. کد 3.1 اصلاحي همچنين تعيين مي‌کند که هر زمان طراحي در تعريف پروژه، طراحي مقدماتي، مراحل ساخت و راه‌اندازي آشکار گرديد اطلاعات طراحي کامل‌تر بايد تسليم گردد. بنابراين کشورهاي عضو آژانس از زماني که ترتيبات فرعي کد اصلاحي 3.1 را بپذيرند اگر تصميم به ساخت يک برنامه هسته‌اي بگيرند موظف مي‌شوند که آژانس را مطلع کنند.

فهرست تحريم‌هاي لغو شده

ديروز 26 مهرماه همان روزي بود که اتحاديه اروپا و آمريکا بايد لغو تحريم‌ها عليه ايران را اعلام مي‌کردند. روزي که سرانجام پس از ماه‌ها مذاکره فشرده و فراز و فرودهاي فراوان فرا رسيد.

به گزارش ايرنا، يکي از مرحله‌هاي مهم برجام «روز تصويب» است‌. روزي که طرف‌هاي مذاکره پس از طي مراحل قانوني در پايتخت‌ها آن را پشت سر خواهند گذاشت و وارد مرحله اجرا خواهند شد. در اين روز شوراي وزيران اتحاديه اروپاتحريم‌هاي اروپا را لغو مي‌کند و رئيس‌جمهور آمريکا هم دستورات اجرايي را لغو و اجراي تحريم‌هاي کنگره را متوقف خواهد کرد.

فهرست تحريم‌هايي که قرار است در اين روز فرمان لغو يا توقف آنها صادر شود را مي‌خوانيم:

اتحاديه اروپايي

اتحاديه اروپايي و دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپايي متعهد مي‌شوند وفق پيوست شماره 5 (برنامه اجرا)، کليه مفاد آئين نامه اجرايي شماره 267/2012 شوراي اتحاديه اروپايي را، با اصلاحات بعدي، که کليه تحريم‌ها يا اقدامات محدودکننده مذکور در بخش‌هاي زير را اجرايي مي‌کنند‌ و کليه مفاد تصميم 2010/413/CFSP شوراي اتحاديه اروپايي را، با اصلاحات بعدي لغو و قوانين اجرايي ملي را نيز لغو يا حسب نياز اصلاح کنند.

1-1- تدابير مربوط به امور مالي، بانکي و بيمه

- نظام ممنوعيت و اخذ مجوز حاکم بر نقل و انتقال مالي به يا از ايران

- تحريم‌هاي مربوط به فعاليت‌هاي بانکي

- تحريم‌هاي مربوط به بيمه

- تحريم‌هاي مربوط به خدمات پيام رساني مالي

- تحريم‌هاي مربوط به حمايت مالي براي تجارت با ايران

- تحريم‌هاي مربوط به کمک‌هاي بلاعوض، کمک‌هاي مالي و وام‌هاي ترجيحي

- تحريم‌ها مربوط به انتشار اوراق قرضه تضمين شده توسط دولت ايران

- تحريم‌هاي مرتبط با خدمات تبعي براي هر يک از گروه‌هاي فوق

2-1- بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي

- تحريم‌هاي مربوط به واردات نفت و گاز از ايران

- تحريم‌هاي مربوط به واردات فرآورده‌هاي پتروشيمي‌ايران

- تحريم‌هاي مربوط به صادرات تجهيزات کليدي بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي‌

- تحريم‌هاي مربوط به سرمايه‌گذاري در بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي

- تحريم‌ها مرتبط با خدمات تبعي براي هر يک از گروه‌هاي فوق

3-1- بخش‌هاي کشتيراني، کشتي‌‌سازي و حمل‌و‌نقل

- تحريم‌هاي مرتبط با کشتيراني و کشتي‌سازي

- تحريم‌هاي مربوط به بخش حمل‌و‌نقل

- تحريم‌ها مرتبط با خدمات تبعي براي هر يک از گروه‌هاي فوق

4-1- طلا، ساير فلزات گرانبها، اسکناس و سکه

- تحريم‌هاي مربوط به طلا، فلزات گرانبها و الماس، اسکناس و سکه

- تحريم‌هاي مرتبط با خدمات تبعي براي هر يک از گروه‌هاي فوق

5-1- تدابير مرتبط با اشاعه هسته‌اي

- تحريم‌هاي مرتبط با فعاليت‌هاي هسته‌اي حساس اشاعه اي (کالاها و فن آوري، سرمايه‌گذاري و آموزش‌هاي تخصصي).

- تحريم‌هاي مرتبط با خدمات تبعي براي هر يک از گروه‌هاي فوق

6-1- فلزات

7-1- نرم افزار

8-1- تسليحات

9-1- فهرست اشخاص حقيقي، حقوقي يا نهادهاي ايراني (توقيف دارايي و ممنوعيت صدور رواديد)

توقيف دارايي و ممنوعيت صدور رواديد قابل اعمال نسبت به

- بانک‌ها و موسسات مالي ايراني فهرست شده شامل بانک مرکزي ايران

- اشخاص حقيقي، حقوقي يا نهاد‌هاي

- مرتبط با بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي

- اشخاص حقيقي، حقوقي يا نهاد‌هاي مرتبط با کشتيراني، کشتي‌سازي و حمل‌و‌نقل

- ساير اشخاص حقيقي، حقوقي يا نهادهاي غيرمرتبط با فعاليت‌هاي حساس اشاعه هسته‌اي، تسليحات و موشک‌هاي بالستيک

- اشخاص حقوقي وافراد فهرست شده توسط شوراي امنيت

10-1- ساير مقررات

- تعهد مندرج در بخش 1شامل کليه مفاد باقيمانده تصميم 2010/413/CFSP

و آئين نامه اجرايي شماره 267/2012 شوراي اتحاديه اروپايي که در بالا ذکر نشده‌اند، نيز مي‌گردد.

- اتحاديه اروپايي اظهار مي‌کند که مفاد مذکور در بخش 1 فوق، فهرست کامل و جامع کليه تحريم‌ها و اقدامات محدودکننده مرتبط هسته‌اي اتحاديه اروپايي است. اين تحريم‌ها يا اقدامات محدودکننده طبق پيوست شماره پنج رفع خواهند شد.

3- آثار رفع تحريم‌هاي اقتصادي و مالي اتحاديه اروپايي درنتيجه رفع تحريم‌ها به نحو مصرح در بخش 1 فوق، فعاليت‌هاي زير، از جمله خدمات تبعي، از ‌روز اجرا اين برجام و مشروط به اينکه اين فعاليت‌ها با ساير قوانين و مقررات لازم الاجراء اتحاديه اروپايي و دولت‌هاي عضو منطبق باشد، مجاز خواهد بود.

3-2- تدابير مربوط به امور مالي، بانکداري و بيمه

- نقل و انتقال منابع مالي بين اشخاص حقيقي، حقوقي يا نهاد‌هاي اروپايي، از جمله موسسات مالي و اعتباري اتحاديه اروپايي و اشخاص حقيقي، حقوقي يا نهادهاي ايراني، از جمله موسسات مالي و اعتباري ايراني، بدون الزام به اخذ مجوز يا اعلام

- افتتاح شعب بانکي، شرکتهاي تابعه يا دفاتر نمايندگي بانک‌هاي ايراني در سرزمين دولت‌هاي عضو اتحاديه، و ايجاد مشارکت‌هاي (JV) جديد، يا ‌تحصيل منافع مالکانه يا ايجاد روابط کارگزاري بانکي بين بانک‌هاي ايراني با بانک‌هاي اتحاديه اروپايي؛ افتتاح دفاتر نمايندگي، شرکت‌هاي تابعه، مشارکت يا حساب‌هاي بانکي توسط اشخاص اروپايي در ايران

- ارائه خدمات بيمه اي و بيمه اتکائي به ايران يا دولت ايران، اشخاص حقيقي، حقوقي يا نهادهاي ايراني، يا يک شخص حقيقي يا حقوقي يا نهادي که به نمايندگي يا تحت کنترل آنها اقدام مي‌نمايد

- ارائه خدمات تخصصي پيام رساني مالي به اشخاص حقيقي يا حقوقي، موجوديت‌ها يا نهادها از جمله افرادي که در الحاقيه شماره 1اين پيوست آمده‌اند

- تعهد دولت‌هاي عضو مبني بر ارائه حمايت‌هاي مالي در جهت تجارت با ايران، از جمله اعطاي اعتبارات صادراتي، بيمه صادرات؛ و تعهد پرداخت براي وام بلاعوض، کمک مالي و وام‌هاي ترجيحي به دولت ايران

- فروش يا خريد اوراق قرضه دولتي يا تضمين شده توسط دولت، به يا از ايران، دولت ايران، بانک مرکزي ايران، يا بانک‌ها و موسسات مالي ايراني يا افرادي که از طرف آنها عمل مي‌کنند

3-3- بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي

-واردات، خريد، سوآپ يا حمل و نقل نفت خام، فرآورده‌هاي نفتي، گاز طبيعي يا فرآورده‌هاي پتروشيمي‌ايران و تامين تسهيلات اعتباري مربوطه

- فروش، عرضه يا نقل و انتقال تجهيزات يا فن آوري، کمک فني و آموزش مورد استفاده در بخش‌هاي نفت، گاز و صنايع پتروشيمي‌در ايران، مشتمل براکتشاف، توليد و پالايش نفت و گاز طبيعي، از جمله مايع سازي گاز طبيعي، به هر شخص ايراني در داخل يا خارج ايران يا براي استفاده در ايران

- اعطاي هرگونه وام يا تسهيلات اعتباري به هر شخص ايراني که در بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي‌در داخل ايران يا خارج از ايران فعاليت مي‌کنند و همچنين سرمايه‌گذاري در اين صنعت و يا سرمايه‌گذاري مشترک با آنها

3-4- بخش‌هاي کشتيراني، کشتي‌سازي و حمل‌و‌نقل

- فروش، تامين، انتقال يا صادرات تجهيزات و فن آوري‌هاي دريانوردي

براي ساخت، تعمير يا نگهداري يا بازسازي کشتي، به ايران يا به هر شخص ايراني در اين بخش؛ طراحي، ساخت يا مشارکت در طراحي يا ساخت کشتي‌هاي باري و نفتکش براي ايران يا اشخاص ايراني؛ ارائه کشتي‌هاي طراحي شده يا مورد استفاده براي حمل و نقل يا ذخيره سازي نفت و فرآورده‌هاي پتروشيمي‌به اشخاص حقيقي، حقوقي يا نهادهاي ايراني و ارائه خدمات ثبت پرچم و تعيين وضعيت، از جمله موارد مرتبط با مشخصات فني، ثبت و شماره شناسايي به هر نحو، در رابطه با تانکرهاي نفتي و کشتي‌هاي باري ايراني

- دسترسي کليه پروازهاي باري خطوط هوايي ايراني يا خطوط هوايي از مبداء ايران به فرودگاه‌هاي تحت صلاحيت دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپايي

- توقف بازرسي، توقيف و انهدام محموله‌ها از مبداء يا به مقصد ايران توسط دولت‌هاي عضو اتحاديه اروپايي در قلروهاي خود در ارتباط با کالاهايي که ديگر ممنوع نمي‌باشند

- ارائه خدمات سوخت رساني يا تدارکات يا هرگونه خدمات ديگر براي کشتي‌هاي تحت مالکيت يا اجاري که اقلام منع شده را حمل نمي‌کنند؛ و ارائه سوخت، خدمات مهندسي و تعمير و نگهداري به هواپيماهاي باري ايراني که اقلام ممنوعه را حمل نمي‌کنند

3-5- طلا، ساير فلزات گرانبها، اسکناس و سکه

- فروش، عرضه، خريد، صادرات، انتقال، حمل و نقل طلا و فلزات گرانبها و الماس و ارائه خدمات واسطه‌گري، تامين مالي و امنيتي مربوطه، به دولت ايران، نهادهاي عمومي، شرکت‌ها و موسسات عمومي ‌يا بانک مرکزي ايران؛

- انتقال اسکناس و مسکوکات جديد ايراني به بانک مرکزي ايران

3-6- فلزات

- فروش، عرضه، انتقال يا صادرات مستقيم يا غيرمستقيم کليه فلزات از جمله گرافيت و فلزات خام يا نيمه ساخته همانند آلومينيوم و فولاد به هر شخص حقيقي، حقوقي يا نهاد ايراني يا براي استفاده در ايران در رابطه با عمليات و فعاليت‌هاي منطبق با اين برجام

3-7- نرم‌افزار

- فروش، عرضه، انتقال يا صادرات مستقيم يا غيرمستقيم هرگونه نرم افزار از جمله به روزساني، به هر شخص حقيقي، حقوقي يا نهاد ايراني يا براي استفاده در ايران در رابطه با عمليات و فعاليت‌هاي منطبق با اين برجام

3-8- فهرست افراد، اشخاص حقوقي يا نهادها (توقيف دارايي و ممنوعيت صدور رواديد)

- در نتيجه خروج از فهرست‌هاي مذکور در پيوست شماره 2، آزادسازي کليه منابع مالي و اقتصادي متعلق به اشخاص حقيقي، حقوقي و نهادها از جمله بانک‌ها و موسسات مالي ايراني، بانک مرکزي ايران، به شرح مندرج در الحاقيه شماره 1 پيوست 2 اين برجام و فراهم آوردن دسترسي اين اشخاص به وجوه و دارايي‌هاي خود

- در نتيجه خروج از فهرست‌هاي مذکور در پيوست شماره 2، امکان ورود افراد فهرست شده در الحاقيه شماره 1 اين برجام به قلمروي دولت‌هاي اروپايي يا استفاده از سرزمين آنها براي ترانزيت فراهم خواهد شد

ب. ايالات متحده آمريکا

- ايالات متحده آمريکا متعهد مي‌شود طبق ضميمه شماره 5 (برنامه اجرا)، اعمال کليه تحريم‌هاي مرتبط هسته‌اي به نحو مذکور در بخش‌هاي 1-4 تا 9- 4 زير را متوقف کند، و اقدام قانوني مقتضي براي لغو يا اصلاح آنها را پيگيري کند، و فرامين اجرايي شماره 13574، 13590، 13622، 13645 و بخش‌هاي فرمان اجرايي شماره 13628 را لغو دهد.

4-1- تدابير بانکي و مالي

تحريم‌هاي اعمالي بر افراد واشخاص حقوقي مندرج در الحاقيه شماره

اين ضميمه، شامل: بانک مرکزي ايران و ساير موسسات مالي ايراني فهرست شده در اين الحاقيه؛ شرکت ملي نفت ايران، شرکت بازرگاني نفتيران (نيکو)، شرکت ملي نفت کش ايران، و ساير افراد و اشخاص حقوقي که توسط خزانه داري در اين الحاقيه به عنوان دولت ايران شناسايي شده اند؛ و برخي افراد و اشخاص حقوقي مندرج در فهرست اتباع تحريم شده يا فهرست افرادي که اموال آنها مشمول توقيف است.

- تحريم ريال ايران

- تحريم خريد و فروش اسکناس آمريکا به دولت ايران

- محدوديت‌هاي تجارت دوجانبه بر درآمدهاي ايران که در خارج از کشور است، شامل محدوديت‌هاي مربوط به نقل و انتقال درآمدها

- تحريم خريد، پذيره نويسي، يا تسهيل معاملات ديون حاکميتي ايران، شامل اوراق قرضه دولتي

- تحريم خدمات پيام رساني مالي به بانک مرکزي ايران و موسسات مالي ايراني مندرج در الحاقيه شماره 3 اين پيوست

- تحريم خدمات تبعي براي هريک از دسته تحريم‌هاي فوق

4-2- بيمه

- تحريم ارايه خدمات بيمه اي، يا بيمه اتکايي که در رابطه با فعاليت‌هاي سازگار با اين برجام و با افراد و موجوديت‌هاي مندرج در الحاقيه شماره

3- اين ضميمه صورت مي‌گيرد

3-4- بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي

- تلاش‌ها براي کاهش فروش نفت ايران شامل محدوديت‌ها بر مقدار فروش نفت خام ايران و کشورهايي که مي‌توانند نفت خام ايران را بخرند؛

- تحريم سرمايه‌گذاري، شامل مشارکت در سرمايه‌گذاري‌هاي مشترک، کالاها، خدمات، اطلاعات، فناوري و دانش و کمک فني براي بخش‌هاي نفت، گاز و پتروشيمي

- تحريم خريد، تحصيل، فروش، حمل و نقل، يا بازاريابي نفت، فرآورده‌هاي پتروشيمي‌و گاز طبيعي از ايران

- تحريم صادرات، فروش يا عرضه فرآورده‌هاي نفتي تصفيه شده و فرآورده‌هاي پتروشيمي‌به ايران

- تحريم معامله با بخش انرژي ايران شامل معامله با شرکت ملي نفت ايران، شرکت ملي نفتکش ايران، شرکت بازرگاني نفت ايران (نيکو)، شرکت ملي نفتکش ايران

- تحريم خدمات تبعي براي هريک از دسته تحريم‌هاي فوق

4-4- کشتيراني، کشتي‌سازي و بنادر

- تحريم معامله با بخش‌هاي کشتي سازي و کشتي سازي ايران و عاملان بنادر شامل شرکت کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران، خطوط کشتيراني جنوب، و شرکت بازرگاني نفتيران (نيکو)، و عاملان بندر‌عباس

- تحريم خدمات تبعي براي هر دسته از تحريم‌هاي فوق

4-5- طلا و ساير فلزات گرانبها

- تحريم تجارت طلا و ساير فلزات گرانبها توسط ايران

- تحريم خدمات تبعي براي هر دسته از تحريم‌هاي فوق

4-6- نرم افزار و فلزات

- تحريم تجارت با ايران در مورد گرافيت، فلزات خام يا نيمه ساخته از قبيل آلومينيوم و فولاد، زغال سنگ‌ و نرم‌افزارهاي تنظيم فرآيندهاي صنعتي، در رابطه با فعاليت‌هاي سازگار با اين برجام و افراد و اشخاص حقوقي مذکور در الحاقيه‌هاي شماره 3 و 4 اين ضميمه

- تحريم خدمات تبعي براي هر دسته از تحريم‌هاي فوق

4-7- بخش خودروسازي

- تحريم فروش، عرضه يا نقل و انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروسازي ايران

- تحريم خدمات تبعي براي هر دسته از تحريم‌هاي فوق

4-8- فهرست‌ها و ساير فهرست‌هاي تحريمي

- خارج کردن افراد و اشخاص حقوقي مندرج در الحاقيه‌هاي شماره 3 و 4 اين ضميمه از فهرست DSN و ليست افرادي که اموالشان مشمول توقيف بوده است، ليست افراد و نهادهاي دور زننده تحريم‌ها، و/ يا ليست غير SDN

مربوط به قانون تحريم‌هاي ايران (خارج کردن افراد و نهادهاي تحريم شده و نيز تحريم‌هاي اعمالي وفق بخش 5

الف) قانون تحريم‌هاي ايران، بخش

1244(د) (1)، و بخش 212 قانون TRA؛ و خارج کردن افراد و نهادهاي تحريم شده طبق فرامين اجرايي شماره13382، 13608، 13622، و 13645

با استناد به قانون اختيارات اقتصادي اضطراري بين‌المللي

4-9- اقدامات مرتبط با منع اشاعه تسليحات هسته‌اي

- حريم‌هاي اعمالي بر تحصيل کالاها و خدمات مرتبط هسته‌اي براي پيشبرد فعاليت‌هاي هسته‌اي پيش‌بيني شده در اين برجام وفق «قانون مقابله اشاعه ايران، کره‌‌شمالي و سوريه»، منطبق با رويکرد ايالات متحده نسبت به ساير دولت‌هاي غيرهسته‌اي عضو معاهده عدم اشاعه هسته‌اي

- تحريم‌هاي اعمالي بر مشارکت‌هاي مربوط به استخراج معدن، توليد يا حمل‌‌و‌نقل اورانيوم

- تحريم‌هاي اعمالي بر منع شهروندان ايراني از تحصيل در مقاطع عالي در رشته‌هاي مرتبط با علوم هسته‌اي، مهندسي هسته‌اي يا بخش انرژي

5- ساير تدابير مرتبط با تجارت

ايالات متحده متعهد مي‌شود:

- اجازه فروش هواپيماي مسافربري تجاري و قطعات و خدمات مربوطه به ايران از طريق اعطاي امتياز در موارد زير داده خواهد شد:

الف) صادرات، فروش، اجاره يا انتقال هواپيماي مسافربري تجاري انحصارا با کاربري غير‌نظامي‌

ب) صادرات، فروش، اجاره يا انتقال قطعات يدکي و قطعات عمده براي هوايپماي مسافربري تجاري به ايران، و

ج) ارائه خدمات تبعي، از جمله ضمانت، نگهداري، و خدمات تعمير و بازبيني‌هاي ايمني براي کليه موارد مذکور، مشروط به اينکه قطعات و خدمات مجوز داده شده انحصارا براي هوانوردي تجاري مسافري مورد استفاده قرار گيرند

- از طريق صدور مجوز، به اشخاص حقوقي غيرآمريکايي که در مالکيت يا کنترل اشخاص آمريکايي مي‌باشند، اجازه خواهد داد منطبق با اين برجام با ايران معامله کنند

- اعطاي مجوز واردات فرش و مواد غذايي از جمله پسته و خاويار با منشا ايراني به ايالات متحده -ايالات متحده تاييد مي‌نمايد که مقررات فهرست شده در بخش 4 فوق فهرست کامل و جامع کليه تحريم‌ها مرتبط هسته‌اي ايالات متحده مي‌باشد. اين تحريم‌ها بر اساس پيوست 5 رفع خواهند شد.

7- آثار رفع تحريم‌هاي اقتصادي و مالي ايالات متحده

1-7- در نتيجه رفع تحريم‌هاي مشخص شده در بخش 4 فوق، از روز اجرا، تحريم‌هاي مزبور و خدمات تبعي آنها، در مورد اشخاص غير‌آمريکايي که اقدامات زير را انجام مي‌دهند يا اشخاصي که وضعيت‌هاي زير را دارند اعمال نخواهد شد

2-7- تدابير مالي و بانکي

- انجام فعاليت‌ها، شامل عمليات مالي و بانکي، با دولت ايران، بانک مرکزي ايران، موسسات مالي ايراني، و ساير اشخاص ايراني مشخص شده در الحاقيه شماره 3 اين پيوست، شامل اعطاي وام، نقل و انتقال، حساب بانکي (شامل افتتاح حساب و ايجاد روابط کارگزاري و پرداخت از طريق حساب بين بانکي PTA) در موسسات مالي غيرآمريکايي، سرمايه‌گذاري، خديد و فروش اوراق بهادار، ضمانت نامه، خريد و فروش ارزهاي خارجي( شامل نقل و انتقالات مرتبط با ريال)، صدور اعتبارات اسنادي، و معاملات بازارهاي آتي کالا و اختيار، ارائه خدمات پيام رساني تخصصي مالي و تسهيل دسترسي مستقيم يا غيرمستقيم به آنها، خريد يا تحصيل اسکناس بانکي آمريکايي توسط دولت ايران و خريد، پذيره نويسي، يا ارايه خدمات مربوط به صدور اوراق قرضه دولت ايران

3-7- تدابير مربوط به بيمه

- ارايه خدمات مربوط به صدور بيمه نامه، بيمه يا بيمه اتکايي در رابطه با فعاليت‌هاي سازگار با اين برجام، شامل ارائه فعاليت‌هاي مرتبط با افراد و اشخاص حقوقي نام برده شده در الحاقيه شماره 3 اين پيوست، شامل خدمات مربوط به صدور بيمه نامه، بيمه يا بيمه اتکايي در رابطه با فعاليت‌ها در بخش‌هاي انرژي، کشتيراني و کشتي‌سازي ايران، براي شرکت ملي نفت ايران، شرکت ملي نفت کش ايران، يا براي کشتي‌هايي که نفت خام، گاز طبيعي، گاز طبيعي مايع، نفت و فرآورده‌هاي پتروشيمي‌از يا به ايران

4-7- بخش‌هاي انرژي و پتروشيمي‌

- اشخاصي که جزئي از بخش انرژِي ايران باشند؛ يا خريد، تحصيل، فروش، حمل‌و‌نقل، يا بازاريابي نفت و فرآورده‌هاي نفتي (شامل فرآورده‌هاي پالايش شده نفتي)، فرآورده‌هاي پتروشيمي، يا گاز طبيعي (شامل گاز طبيعي مايع) به يا از ايران؛ ارائه کمک، سرمايه‌گذاري (از جمله از طريق مشارکت)، کالا، خدمات (شامل خدمات مالي)، و فناوري که مي‌تواند در رابطه با بخش انرژي ايران يا توسعه منابع نفتي آن يا توليد داخلي

فرآورده‌هاي نفتي پالايش شده و فرآورده‌هاي پتروشيمي‌مورد استفاده قرار گيرند؛ يا فعاليت در بخش انرژي ايران شامل شرکت ملي نفت ايران، شرکت بازرگاني نفتيران (نيکو) و شرکت ملي نفت کش ايران

5-7- بخش‌هاي کشتيراني، کشتي‌سازي، و عامليت اداره بنادر

- اشخاصي که جزئي از بخش کشتيراني يا کشتي سازي ايران باشند؛ يا تملک، اداره، کنترل، يا بيمه کشتي‌هاي مورد استفاده براي نقل و انتقال نفت خام، فرآورده‌هاي نفتي (شامل فرآورده‌هاي نفتي پالايش شده)

فرآورده‌هاي پتروشيمي، يا گاز طبيعي (شامل گاز طبيعي مايع)، از يا به ايران؛ اداره بنادر در ايران (شامل عامليت اداره بندرعباس)، همکاري با بخش‌هاي کشتيراني و کشتي سازي ايران يا عامليت اداره بنادر ايران، يا ارائه خدمات مالي و ساير کلاها و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش کشتراني و کشتي سازي ايران و با عامليت اداره يک بندر در ايران، مشتمل بر خدمات بندري از قبيل سوخت رساني و بازبيني، طبقه بندي، و تامين مالي، و فروش، اجاره و ارائه کشتي به ايران از جمله به خطوط کشتيراني جمهوري اسلامي‌ايران، شرکت ملي نفتکش ايران و شرکت خطوط کشتيراني جنوب يا شرکت‌هاي تابعه آنها.

6-7- طلا و فلزات گرانبها

- فروش، عرضه، صادرات يا انتقال طلا و ساير فلزات گرانبها به يا از ايران، به صورت مستقيم يا غيرمستقيم، يا انجام يا تسهيل عمليات نقل و انتقال مالي يا ارائه خدمات براي فعاليت‌هاي زير شامل تامين امنيت، بيمه و حمل‌و‌نقل

7-7- نرم افزار و فلزات

- روش، عرضه يا انتقال گرافيت، فلزات خام يا نيمه ساخته از قبيل آلومينيوم و فولاد، زغال سنگ‌ و نرم افزار براي يکپارچه‌سازي فرآينده‌اي صنعتي به يا از ايران، به صورت مستقيم يا غيرمستقيم، در رابطه با فعاليت‌هاي سازگار با اين برجام، و افراد و موجوديت‌هاي مندرج در الحاقيه شماره

3- اين پيوست، و فروش، عرضه، يا انتقال چنين موادي به بخش‌هاي انرژي، پتروشيمي، کشتيراني و کشتي سازي ايران و بنادر ايران، يا انجام يا تسهيل عمليات نقل و انتقال مالي يا ارائه خدمات براي اقدامات زير شامل بيمه و حمل‌و‌نقل.

8-7- بخش خودرو‌سازي

- اجرا يا تسهيل عمليات‌هاي نقل و انتقال مالي يا ساير معاملات براي فروش، عرضه، يا انتقال کالاها و خدمات مورد استفاده در ارتباط با بخش خودروسازي ايران

97- فهرست‌ها و ساير ليست‌هاي تحريمي‌

- برداشتن فهرست‌ها و يا تحريم‌هاي شرح داده شده در بخش، 1-8-4 توقف اعمال تحريم‌هاي ثانويه براي معامله با افراد و موجوديت‌هاي مندرج در الحاقيه شماره 3 اين پيوست؛ و رفع توقيف دارايي‌ها و منافع واقع در

محدوده صلاحيتي ايالات متحده براي افراد و موجوديت‌هاي مندرج در الحاقيه شماره 3 اين پيوست.

http://mardomsalari.com/Template1/News.aspx?NID=232042

ش.د9404249

نظرات بینندگان
پربیننده ترین
ارسال خبرنامه
برای عضویت در خبرنامه سایت ایمیل خود را وارد نمایید.
نشریات